مراقبت های قبل از تزریق ژل

طبق داده‌های ارائه ‌شده از جامعه جراحان زیبایی، در سال گذشته حدود 7 میلیون تزریق نوروتوکسین و 2.5 میلیون تزریق ژل انجام شده است. این دو روش درمانی از شناخته‌‌ شده‌ترین روش‌های جراحی با حداقل تهاجم هستند که روز به روز بر محبوبیتشان افزوده می‌شود.

اگر به دنبال مراقبت های قبل از تزریق ژل هستید، این نکته ها را بخوانید.

چه کسی تزریق را انجام می‌دهد؟

گفته می شود که 90% موفقیت تزریق ژل، به این موضوع وابسته است که چه کسی قرار است این کار را برای شما انجام دهد. 10% دیگر نیز به نوع محصول استفاده‌ شده بستگی دارد».  می‌توانید از جنبه دیگری این موضوع را بررسی کنید: به عنوان مثال اگر به آرایشگاه رفته و موهای خود را کوتاه کنید و مدل نهایی مطابق سلیقه‌تان نباشد؛ قیچی را مقصر می‌دانید یا آرایشگر را؟ معتقد هستند که بهترین روش برای پیدا کردن فرد مناسب، پیگیری حرف اطرافیان است. اگر در میان اطرافیان خود شخصی را می‌شناسید که پس از تزریق ژل، ظاهر خوبی یافته است؛ از او بپرسید که به چه کسی مراجعه کرده است. البته با توجه به اینکه این روزها افراد زیادی هستند که تزریق ژل انجام می‌دهند (از دندان‌ پزشکان و متخصصان زنان گرفته تا همسایه ‌ها و برگزاری مهمانی دوسالانه تزریق بوتاکس!)؛ بسیار مهم است که از داشتن گواهی فرد مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

البته لازم نیست که فردی که قرار است تزریق انجام دهد؛ پزشکی تمام و کمال باشد، چون بسیاری از پرستاران دارای مدرک نیز می‌توانند این کار را انجام دهند اما حتما از آن‌ها بپرسید که چند وقت است که این کار را انجام می‌دهند و چگونه آموزش دیده‌اند، تا از خطرات ژل های تزریقی جلوگیری کنید. نکته دیگری که می‌تواند کمک کند این است که از فرد بخواهید عکس‌های قبل و بعد از تزریق بیماران را به شما نشان دهند (نه فقط مواردی که روی بروشور محصول وجود دارد). اگر فردی را یافتید که شما را بسیار امیدوار کرده است؛ عجله نکنید. در ابتدا قرار ملاقاتی برای مشورت رزرو کنید. با رزرو قرار ملاقات می‌توانید راجع به خواسته‌ها و انتظارات خود با فرد موردنظر صحبت کنید و قبل از اقدام، همه جوانب را سنجیده و به همه چیز فکر کنید.

معرفی ژل پروفایلو و مزایا و کاربردهای آن

انتظارات شما

اگر انتظار دارید که ظاهر لب‌هایتان شبیه لب‌های آنجلینا جولی شود یا گونه‌هایی شبیه گونه‌های بلیک داشته باشید؛ با نشان دادن عکس افراد مشهور مورد علاقه خود نمی‌توانید به پیش ‌برد چگونگی تزریق، کمک چندانی بکنید. توصیه می شود: «یکی از عکس‌های خودتان را که به آن علاقه دارید، بیابید و در جلسه مشاوره، آن را با خود بیاورید». (بهتر است عکس مورد نظر، مربوط به دهه بیست زندگیتان باشد، چون در آن دوران صورتتان به اندازه کافی پر بوده است).

با همراه داشتن این عکس، هم خودتان تصویر واقع‌ بینانه‌تری از روند انجام جراحی خواهید داشت؛ هم به فردی که قرار است تزریق را برایتان انجام دهد، کمک می‌کنید، که عملکرد بهتری داشته باشد و شما را به چهره طبیعی مورد نظرتان برساند. حتی اگر تنها قصد برطرف کردن چند چروک جزیی را دارید؛ به پیشنهادات جدید فکر کنید. «طرز نگاه افراد متخصص به صورت شما با طرز نگاه خودتان متفاوت است. اگر به فرد کار آزموده‌ای مراجعه کرده‌اید؛ پیشنهادها و توصیه‌های او را بپذیرید. حتی اگر خودتان از همان ابتدا به این موارد فکر نکرده باشید». 

نوع محصول

محصولات بسیار متنوعی در بازار وجود دارند، پس تحقیق درباره محصولات مختلف ضرورت دارد. نوروتوکسین را انتخاب کنید

«مثل این است که به همه دستمال کاغذی‌های موجود در بازار، نام کلینکس اطلاق شود. در حالی که برندهای مختلفی وجود دارند». دیسپورت و زئومین هم از انواع دیگر سم‌های تزریقی بوتولونیوم هستند. اگرچه برندهای این محصولات، نام‌های متفاوتی دارند، اما سم مورد نظر یکی است و بیشتر متخصصان پوست هم اعتقاد دارند که نتایج حاصل از استفاده از این داروها نیز مشابه است. البته بهتر است از فردی که قرار است تزریق را انجام دهد، بپرسید که از کدام محصول استفاده می‌کند، چون قیمت‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

البته به جز بحث ژل‌های تزریقی، موارد متفاوت دیگری هم وجود دارند. گروه بسیار بزرگی از این ژل‌ها، از اسید هیالورونیک تشکیل شده‌اند. این ماده نوعی قند است که به صورت طبیعی در بدن تولید می‌شود و می‌تواند 1000 برابر وزن خود را در آب حفظ کند.

تزریق چربی به صورت چقدر ماندگاری دارد؟

اگرچه ترکیبات تشکیل ‌دهنده این محصولات مشابه است، اما نحوه اتصال اجزای این مواد شیمیایی متفاوت است؛ بنابراین در صورت استفاده از هر کدام از این محصولات، نتیجه ظاهر ایجاد شده متفاوت خواهد بود. حتی در میان هر کدام از این برندها نیز تنوع محصول مشاهده می‌شود. به عنوان مثال علاوه بر رستیلین، رستیلین سیلک و رستیلین لیفت هم وجود دارد. اندازه ذرات سازنده هر کدام از این محصولات، با دیگری متفاوت است و از هر کدام از آن‌ها برای پر کردن یکی از قسمت‌های صورت استفاده می‌شود. ژوویدرم هم انواع مختلفی دارد. نکته مهم این است که از فردی که می‌خواهد تزریق را انجام دهد بپرسید که داخل سرنگ چیست و چرا از میان همه محصولات موجود، محصول مورد نظر انتخاب شده است. البته در صورت استفاده از ترکیب چند نوع ژل مختلف، تعجب نکنید. «معمولا برای رسیدن به بهترین نتیجه از ترکیبی از چند نوع ژل مختلف استفاده می‌کنیم».

مراقبت های قبل از تزریق ژل و اقدامات پس از آن

اگرچه تزریق ژل، روشی با حداقل تهاجم است و اجرای آن فقط چند دقیقه زمان می‌برد، اما باز هم به خاطر داشته باشید که باید اقدامات احتیاطی لازم را در روند قبل و بعد از درمان انجام دهید. تزریق سم بوتولونیوم تنها چند دقیقه طول می‌کشد و پس از انجام آن نیازی به استراحت و قطع انجام کارهای روزمره نیست. تنها نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که حدود 4 ساعت پس از انجام تزریق، ورزش نکنید و سر خود را بالا نگه دارید. سعی کنید روی ناحیه مورد تزریق یخ نگذارید. با وجود این‌ که انجام چنین کاری رایج است اما پژوهش‌های جدید نشان داده‌اند که با گذاشتن یخ روی ناحیه موردنظر، میزان جذب سم به درون ماهیچه، کاهش می‌یابد. در واقع اثربخشی تزریق آن کم خواهد شد.

داستان فیلرها متفاوت است. از آن ‌جایی که بیشتر عوارض جانبی تزریق فیلر، کبودی و تورم است (بخصوص در نواحی حساسی مانند لب)؛ سعی کنید نوبت خود را به گونه‌ای رزرو کنید که حداقل 48 ساعت قبل از رویدادی بزرگ باشد. 

همه موارد ذکر شده منجر به رقیق شدن خون شده و احتمال بروز کبودی و تورم بیشتر را افزایش می‌دهد. نکته عجیب دیگری هم وجود دارد: هرگز پس از تزریق فیلر، وقت معاینه دندان رزرو نکنید. «هنگامی که دندان‌ها تمیز می‌شوند؛ هزاران باکتری از دهان آزاد شده و وارد گردش خون می‌شوند. فیلر، نوعی ماده کاشتنی و خارجی برای بدن است، در نتیجه با آزاد شدن باکتری‌های اضافی، خطر ابتلا به عفونت افزایش می‌یابد».

فیلر بهتر است یا بوتاکس؟

مدت زمان اثر تزریق ژل

عوامل مختلفی در دوام اثر تزریق ژل نقش دارند: نوع محصول استفاده‌ شده، میزان ماده تزریقی، ناحیه مورد تزریق. به طور کلی می‌توان گفت که دوام سم بوتولونیوم حدود شش ماه است، اما دوام اثر فیلرهای اسید هیالورونیک از شش تا هجده ماه است. پس اگر نتیجه حاصل از تزریق را دوست داشتید؛ برای ترمیم آن دوباره برنامه‌ریزی کنید. اگر نتیجه حاصل را دوست نداشتید؛ به یاد داشته باشید که فیلرهای اسید هیالورونیک برگشت‌پذیر هستند: با تزریق آنزیمی خاص، پس از 24 ساعت ماده تزریقی حل شده و از بین می‌رود. البته سم بوتولونیوم برگشت‌پذیر نیست، پس راهکار بهتر این است که در ابتدا میزان کمتری از این ماده را تزریق کنید و در صورت لزوم به میزان ماده تزریقی بیفزایید. «معمولا مشتری‌ها دو هفته پس از انجام تزریق، برای بررسی نتایج و درخواست تزریق بیشتر (در صورت لزوم) به مرکز مراجعه می‌کنند (بدون نیاز به پرداخت هزینه اضافی)».


نبض ما

1/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید