راز کاهش ۱۰ کیلوگرم وزن فقط تا عید (از شایعه تا واقعیت)

عید نوروز نزدیک است و احتمالا بیشتر افرادی که اضافه وزن دارند یا با معضل چاقی دسته و پنجه نرم می کنند به دنبال این هستند که کم کم مقداری از اضافه وزن خودشان را از دست دهند. اما سوال اینجا است که در این بازه زمانی تقریبا اندک، تا قبل از عید، چند کیلو می توان وزن کم کرد؟ چه راه هایی برای لاغری سریع وجود دارد؟ آیا اصلا ادعای کاهش وزن تا 10 کیلوگرم کمتر از 1 ماه صحت دارد؟

می توان در 1 ماه 10 کیلو کم کرد اما….

اگر قصد داشته باشیم که در طول حدودا 1 ماه 10 کیلوگرم وزن کم کنیم. باید هر روز تقریبا 0.3 کیلو وزن خود را از دست دهیم. برای از دست دادن هر 1 کیلو اضافه وزن هم باید حدودا 8000 کالری سوزانده شود. این یعنی شما برای 10 کیلو باید 80 هزار کالری بسوزانید. اگر بخواهیم جزئیات را بررسی کنیم یعنی ما برای کاهش این مقدار وزن در طول هر روز باید حدودا 2500 کالری بسوازنیم یا دریافت نکنیم که اصلا خوب نیست!

کاهش وزن

به چنین شرایطی رژیم گرسنگی گفته می شود و شما عملا باید بیشتر از هرچیزی به خود گرسنگی بدهید و تحرک داشته باشید. و هر نوع برنامه غذایی با این شرایط نیز جزء رژیم لاغری سریع محسوب می شود. البته کاهش این مقدار وزن در طول 1 ماه چیزی فراتر از رژیم لاغری سریع است.

چرا کاهش وزن 10 کیلو تا قبل از عید خطرناک است؟

با ریاضت کشیدن و تحمل گرسنگی زیاد، شما می توانید در طول 1 ماه 10 کیلو وزن کم کنید اما مشکلات زیادی را تجربه می کنید. برای مثال حتی اگر لاغر شوید مقدار زیادی از بافت عضلانی خود را که برای سلامتی بدن ضروری است از دست می دهید.

همچنین، اگر به طور ناگهانی وزن زیادی از دست دهید پس از اتمام یک ماه و با برگشت به روال عادی چربی بیشتری در بدن ذخیره می کنید و دوباره سریع تر ممکن است چاق شوید. در اغلب موارد نیز کاهش وزن زیاد در یک بازه زمانی کوتاه می تواند منجر به تشکیل سنگ کیسه صفرا می شود.

به جای کاهش 10 کیلو در یک ماه به فکر یه راه چاره دیگر باشید

بنابراین شما می توانید تا قبل از عید به اندازه 10 کیلو لاغر شوید اما عوارض و خطرات زیادی را باید در نظر بگیرید. شما باید از خیر چنین چیزی بگذرید و خود را به خطر نیندازید. در عوض با اصول کاهش وزن و لاغری آشنا شوید و بدانید با شرایط فعلی خود در طول یک ماه چقدر می توانید وزن کم کنید.

انواع روش لاغری و کاهش وزن سالم کدامند؟

تعداد زیادی روش سالم برای کاهش وزن وجود دارد که به لاغری شما کمک زیادی می کنند. اما پیش از آن، باید شاخص توده بدنی یا BMI خود را محاسبه کنید. زیرا محدوده های مختلف وزنی، نحوه کاهش وزنشان می تواند متفاوت باشد.

به عنوان مثال اگر شاخص توده بدنی زیر 30 داشته باشید بهتر و راحت تر می توانید تا عید وزن کمک کنید. اما اگر BMI شما بیشتر از 30 و مثلا حتی بالاتر از 40 باشد دیگر نمی توانید حتی در طول 1 سال وزن زیادی کم کنید.

افرادی که شاخص توده بدنی بالای 40 دارند باید با روش های تهاجمی تر مانند عمل جراحی لاغری (مثل اسیلو معده، بای پس معده و …) به صورت ایمن وزن کم کنند.

بهترین روش کاهش وزن تا قبل از عید چه روشی است؟

اگر شاخص توده بدنی شما بین 25 تا 35 است با ترکیب یک رژیم لاغری سالم و ورزش کردن می توانید تا پیش از عی وزن خود را به میزان منطقی و سالمی کاهش دهید.

برای این منظور در حالت ایده آل، باید هر هفته حدود 5/0 – 1 کیلوگرم وزن کم کنید. یعنی در طول 1 ماه چیزی حدود 3 تا 4 کیلوگرم.

برای محاسبه bmi خود میتوانید به نرم افزار هوشمند محاسبه شاخص توده بدنی سایت دکتر عنبرا مراجعه کنید.

یک راه خوب برای کاهش وزن، خوردن غذای سالم و  سرشار از موارد زیر است:

  • غذاهای غنی از پروتئین
  • کم کربوهیدرات
  • محصولاتی که فیبر زیادی دارند ( مثل عدس، دال عدس،لوبیا،توفو، کینوا و …)
  • بسیاری از سبزیجات ، به ویژه سبزیجات برگ دار ، جو دوسر
  • برخی از میوه ها

سایر روش های کاهش وزن موثر تا پیش از عید

  • همچنین مصرف تمام انواع روغن ها به جز روغن زیتون یا روغن کانولا را متوقف کنید.
  • غذای فست فودی و هیچگونه غذای بیرون از خنه میل نکنید
  • مصرف غذاهای فاقد ارزش غذایی را کاهش دهید
  • گوشت مصرف نکنید
  • فقط از شیر بدون چربی و ماست بدون چربی استفاده کنید.
  • بین وعده های غذایی میان وعده میل نکنید.
  • هیچ نوع شیرینی میل نکنید
  • زیاد ورزش کنید
  • خوب بخوابید

نکته مهم برای کاهش وزن تا عید

سعی کنید از سایت ها یا اپلیکیشن ها کنترل وزن برای رسیدن به وزن ایده آل خودتان کمک بگیرید. برخی از سایت ها علاوه بر محاسبه شاخص توده بدنی و محاسبه کالری های دریافتی و سوزانده شده شما برنامه غذایی نیز تجویز می کنند که به شما کمک بیشتری می کنند.

سعی کنید با کمک این اپلیکیشن ها میزان دقیق کالری های روزانه خود را زیر نظر بگیرید و هر روز خودتان را وزن کنید.

به این نکته توجه کنید که میزان کسر کردن کالری روزانه شما نباید بیشتر از 1000 کالری در روز باشد. شما نهایتا برای لاغری و کاهش وزن سالم می توانید 500 تا 1000 کالری روزانه خود را کاهش دهید. بیشتر از این میزان برای سلامت شما می تواند خطرناک باشد.

 

منبع: سایت دکتر عنبرا متخصص جراحی لاغری

dranbara.com

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید