ایمپلنت دندان چقدر طول عمر دارد؟ آیا مادام العمر است؟

به علت هزینه های قابل توجه ایمپلنت دندان، طبیعی است که در رابطه با طول عمر و دوام ایمپلنت دندان سوالات زیادی در ذهن افراد ایجاد شود. متخصصان دندانپزشکی سعی می کنند که بهترین روش ایمپلنت را برای جایگزین دندان شما اجرا کنند، اما همچنان احتمال شکست یا کاهش عمر مفید ایمپلنت وجود دارد. تنها کاری که شما می توانید انجام دهید رعایت برخی نکات در ایمپلنت و مراقبت های بعد از آن است.

آیا ایمپلنت دندان مادام العمر است؟

مادام العمر بودن واژه ای است که در میان تمام خدمات دندانپزشکی، شاید تنها برای ایمپلنت بتوانیم بکار بگیریم، اما! برای همیشه صدق نمی کند. برخی افراد در زمان نادرستی ایمپلنت انجام می دهند و مراغبت های هنگام ایمپلنت و بعد از ایمپلنت را رعایت نمی کنند و به همین جهت احتمال آسیب دیدگی ایمپلنت را خیلی بالا می برند. در نتیجه نمی توان یک قائده کلی تحت عنوان مادام العمر بودن ایمپلنت دندان را برای همه به کار برد.

چگونه طول عمر دندان های ایمپلنت شده را بالا برده و احتمال خرابی را به حداقل برسانیم؟

برای این که وقت و هزینه ی شما بابت انجام ایمپلنت دندان، بی فایده نباشد؛ در ادامه چهار روش ساده برای افزایش طول عمر ایمپلنت را برای شما نام میبریم. این موارد طبق نظر بهترین دندانپزشکان به بیماران خود معرفی شده است، در نتیجه در انجام آنها کوتاهی نکنید.

سن مناسب برای ایمپلنت

قبل از انجام ایملنت این نکته را فراموش نکنید: بهتر است سن شما بالای 18 سال رسیده باشد، چرا که قبل از تکمیل رشد فک و صورت و جایگیری نهایی اکلوژن ها، نباید ایمپلنت دندان انجام داد. قطعا احتمال خرابی و کاهش عمر ایمپلنت در سنین پایین تر از 18 سال وجود دارد.

وجود توده استخانی کافی

این مورد را دندانپزشک شما باید تشخیص دهد که آیا توده و سطح استخانی کافی برای کاشت ایمپلنت وجود دارد یا خیر. در صورتی که توده استخانی کافی وجود نداشته و شما عمل ایمپلنت دندان را انجام دهید؛ احتمال شکستن، درآمدن، عفونت کردن و آسیب های لثه و دندان های همسایه ی دندان ایمپلنت شده بسیار بالا است. در نتیجه افرادی که به تشخیص متخصص دندانپزشک واجد شرایط ایمپلنت دندان نیستند؛ قطعا باید از روش های دیگری برای پر کردن جایه خالی دندان ها استفاده نمایند.

بهداشت دهان

بهداشت دهان و دندان از مواردی است که در تمام مراقبت های بعد از خدمات دندانپزشکی از جمله؛ ایمپلنت، لمینت، ارتودنسی، کامپوزیت و تمام انواع روکش ها و کاشت ها، به عنوان یک مورد مهم وجود دارد. حتی اگر تمام ندان های شما سالم بوده و هیچ نوع دخالت خارجی روی آنها انجام نداده باشید؛ بازهم توجه به بهداشت دهان و دندان برای افزایش طول عمر دندان های طبیعی شما بسیار موثر است.

دندان قروچه و جویدن مواد سفت

فاشار وارده بر دندان ها می تواند باعث آسیب دندان ایمپلنت شده شود، مخصوصا؛ زمانی که به تازگی ایمپلنت دندان انجام داده اید. بسیار مراقب این مورد باشید! چرا که در اوایل انجام ایمپلنت دندان؛ پیواند استخان با ایمپلنت به آرامی در حال انجام است و فشار اضافی وارد شده به آن می تواند باعث حرکن ایمپلنت شده و بسیار خطر ناک و آسیب زننده باشد.

به نقل از کلینیک دندانپزشکی سریتا (drserita.com):

“برای پایدار شدن ایمپلنت دندان، بدن بایستی تا سطح ایمپلنت، استخوان بسازد ( ادغام استخوان و Ossenointegration ایمپلنت) که این فرآیند طول درمان ایمپلنت دندان را مشخص می کند. در طی دوره ادغام استخوان در صورت بروز حرکت در پیچ ایمپلنت دندان بر اساس فرایند زیستی بدن می تواند مانع از ادغام استخوانی شده و بنابراین نرخ شکست ایمپلنت دندان افزایش می یابد. در نتیجه، 3 تا 6 ماه حداقل زمان طول درمان ایمپلنت دندان در دوره ادغام ( بسته به فاکتورهای متنوع به تشخیص پزشک) پیش از قرار دهی روکش ایمپلنت زمان داده می شود.”

از مصرف مواد مخدر خودداری کنید

از مواردی که واقعا دشمن دیرینه دندان ها، لثه و زبان هستند، مواد مخدر و مشروبات الکلی می باشند. اگر واقعا انتظار دارید که دندان ها ایمپلنت شده و دیگر دندان های طبیعی شما طول عمر بیشتری داشته باشند و نهایت استفاده و لذت را از آنها ببرید و دیگر هزینه های سنگینی بابت خدمات دندانپزشکی نپردازید؛ مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی را فراموش کنید، چرا که واقعا به دندان ها آسیب می زنند.

مراقبت هایی که باید بعد از عمل ایمپلنت دندان در 24 ساعت انجام شود

در ادامه موارد و نکاتی جهت افزایش طول عمر ایمپلنت دندان ارائه می شود که شما باید دقیقا بعد از انجام فرایند کاشت در طول 24 ساعت پس از آن انجام دهید. این موارد باعث می شود درصد موفقیت و استحکام دندان ایمپلنت شده بیشتر شده و طول دوام آن نیز بیشتر شود:

  1. دقیقا پس از عمل به مدت 1 تا 3 ساعت اسفنجی که روی دندان قرار داده شده است را از دهان خارج نکنید و دندان ایمپلنت شدن را روی آن به مقدار خیلی کمی فشار دهید.
  2. جهت کاهش تورم می توانید از کمپرس یخ به مدت 10 تا 15 دقیقه روی گونه استفاده نمایید.
  3. تا 48 ساعت پس از ایمپلنت؛ از غذاهای نرم و ملایم استفاده نمایید، البته 24 ساعت اول بسیار مراقب باشید.
  4. در صورتی که دندانپزشک شما دارویی را تجویز کرد؛ حتما طبق اصول مصرفی از آن ها استفاده نمایید.
  5. در طول 24 ساعت اول بعد از ایمپلنت دندان، پس از خوردن هر نوع غذا و مواد خوراکی، دهن خود را بشویید. از آب ولرم با درصد کمی نمک استفاده نمایید.

در نتیجه باید درک کرده باشید که ایمپلنت دندان پایان کار نیست، چرا که مراقبت های بعد از آن نیز بسیار مهم است. در صورتی که موارد فوق را رعایت نکنید، ایمپلنت دندان از مواردی است که هر سال باید بابت آن هزینه کنید، اما در صورتی که در حفظ و مراقبت از آن دقت لازمه را بکار بگیرید؛ می توانید تا سال ها و حتی به صورت مادام العمر از آن استفاده نمایید.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید