راهکارهای مراقبت از یخچال و خراب نشدن آن در فصل گرما و سرما

یخچال یکی از مهمترین وسایل خانه و آشپزخانه شماست پس اگر علایمی از خرابی در آن دیدید، تا یخچالتان خراب نشده فکری به حال آن بکنید و از این وسیله به بهترین شکل مراقبت کنید.  ما در این مطلب می‌خواهیم راهکار‌های مراقبت از یخچال را در فصل تابستان و زمستان به شما آموزش دهیم.

همه ما می‌دانیم که عملکرد یخچال به روز یا ماه خاصی از سال خلاصه نمی‌شود. یخچال وسیله ایست که در همه‌ 365 روز سال بدون یه ساعت استراحت کار می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که نگهداری و مراقب از این وسیله نیز همیشگی باشد و به زمان یا فصل خاصی محدود نشود. برای مراقبت از یخچال‌ها اقدامات زیادی می‌توانید انجام دهید که ساده‌ترین و موثرترین آن‌ها تمیز کردن یخچال، تنظیم دما و محل نصب مناسب است.

نصب یخچال در محل درست

یکی از مهم‌ترین اقدامات مراقبتی در فصل تابستان و زمستان، نصب یخچال در محل درست است. این موضوع بیشتر در زمان اسباب کشی، خرید یخچال جدید یا خانه تکانی انجام می‌شود. فرقی ندارد به چه دلیل تمایل دارید یخچال را جابه‌جا کنید. مهم این است که در زمان نصب یخچال به نکات زیر توجه کنید:

  • یخچال را دور از وسایل گرمازا مثل گاز، آبگرمکن، بخاری و … نصب کنید.
  • اگر یخچال شما آبسردکن دارد، دقت کنید اندازه‌ی شلنگ انتقال آب به یخچال بیش از 6 متر نباشد.
  • یخچال را در کنار پنجره یا محل‌های در معرض آفتاب نصب نکنید.
  • سعی کنید محل نصب یخچال مرطوب نباشد.
  • در زمان نصب یخچال مقداری فضای آزاد برای رد و بدل شدن هوا در اطراف آن قرار دهید.
  • اگر آشپزخانه فضای کافی برای یخچال ندارد، آن را در اتاق خواب یا پذیرائی نصب کنید.

نصب یخچال در محل نامناسب روی راندمان و مصرف انرژی یخچال تاثیر مستقیم دارد و بعضی مواقع ممکن است باعث سوختن موتور یخچال شود. در صورتیکه نکات بالا را رعایت نکنید به زودی به یک تعمیرکار یخچال نیاز دارید. برای تعمیر دستگاه خود می توانید از سایت های خدمات تعمیر آنلاین مثل A4baz استفاده کنید تا تعمیر یخچال در محل شما انجام گیرد.

تعمیر یخچال

تنظیم دما برای مراقبت از یخچال

مسئله دیگری که در بالا رفتن عمر یخچال تاثیر مستقیم دارد، تنظیم دمای یخچال است. برای تنظیم دمای داخل یخچال می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

دمای مناسب یخچال در تابستان

در تابستان که هوا گرم است باید دمای یخچال به عدد صفر نزدیک شود. اگر یخچال شما ترموستاتی است باید درجه روی عدد 4 یا 5 و اگر اتوماتیک است باید روی +3 یا +4 تنظیم شود.

دمای مناسب یخچال در زمستان

در فصل زمستان که هوای خانه سرد است نیاز نیست درجه یخچال را زیاد کنید در نتیجه اگر یخچال ترموستاتی است درجه را روی 2 یا 3 و اگر یخچال اتوماتیک است درجه را روی +4 یا +5 تنظیم کنید.

از باز و بسته کردن درب یخچال خودداری کنید

یکی از عواملی که باعث تغییر دمای یخچال می‌شود، باز و بسته کردن بیش از حد درب یخچال است. اگر شما هم از افرادی هستید که مدت زیادی درب یخچال را باز می‌گذارند تا تصمیم بگیرید چه خوراکی ‌بخورند یا از هوای خنک یخچال استفاده می‌کنند. باید بدانید خطر بزرگی در کمین یخچال شماست. زیرا این کار باعث جابه‌جایی هوای خنک داخل با هوای گرم بیرون می‌شود. در نتیجه موتور برای خنک کردن هوا، فشار بیشتری تحمل می‌کند.

همچنین اگر یخچال فریزر شما قابلیت یخ ساز خودکار داشته باشد، ممکن است در فرآیند یخ سازی اختلالی به وجود آید.

دمای هوای داخل یخچال را کنترل کنید

راه دیگری که برای تنظیم دمای یخچال پیشنهاد می‌کنیم، کنترل دمای هوای داخل یخچال است. با چند اقدام ساده می‌توانید هوای داخل یخچال را به راحتی کنترل کنید.

  • غذاهای گرم را داخل یخچال نگذارید.
  • مواد غذایی را با پلاستیک یا محافظ اضافه داخل یخچال نگذارید.
  • مواد غذایی را به دیواره‌های یخچال نچسبانید.
  • داخل یخچال بیش از ظرفیت یخچال مواد غذایی قرار ندهید.

تمیز کردن یخچال

تمیز کردن یخچال

ممکن است تمیز کردن یخچال از نظر بعضی افراد تاثیر چشم‌گیری روی سلامت یخچال نداشته باشد. بهتر است بدانید بسیاری از تعمیرکاران این حوزه تمیز کردن یخچال را ساده‌ترین راه برای مراقبت از یخچال می‌دانند. برای اینکه از تمیز کردن یخچال بهترین نتیجه را بگیرید باید قسمت‌های مختلف آن را تمیز کنید و از هیچ قسمتی غافل نشوید. در نظر داشته باشید اولین و مهم‌ترین کار در زمان تمیزکاری یخچال، درآوردن دوشاخه از برق است.

قفسه و کشوها

برای تمیز کردن این بخش می‌توانید بعد از خارج کردن مواد غذایی از یخچال، قفسه و قسمت‌های جدا شدنی را از یخچال بیرون آورده و با آب گرم شستشو دهید. بعد از شستن قطعات نیز آن را با دستمال تمیز خشک کنید.

دیواره و بدنه یخچال

بعد از خارج کردن قطعات اضافه به راحتی می‌توانید با ترکیب جوش شیرینی و آب ولرم، داخل اتاق یخچال را تمیز کنید. در حین تمیزکاری مراقب سیم‌کشی‌های یخچال باشید و به هیچ عنوان با مواد سفیدکننده، جرم گیر و سیم ظرفشویی یخچال را تمیز نکنید.

لاستیک درب

یکی از قسمت‌هایی که در طول زمان ممکن است بر اثر ریختن مواد غذایی و نوشیدنی کثیف شود، لاستیک یخچال است. اگر تجمع مواد غذایی روی لاستیک زیاد شود عملکرد آهنربایی درب یخچال با مشکل مواجه شده و درب یخچال درست بسته نمی‌شود.

برای تمیز کردن لاستیک درب می‌توانید از آب ولرم و سرکه استفاده کنید. همچنین می‌توانید بعد از خشک کردن آن با دستمال مخصوص برای حفظ انعطاف پذیری لاستیک مقداری لیمو یا روغن معدنی به آن بزنید.

موتور یخچال

یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در تمیزکاری یخچال، موتور است. همانطور که می‌دانید موتور یخچال دائم کار می‌کند تا هوای یخچال را خنک کند. موتور این کار را به کمک گاز مبرد انجام می‌دهد. در صورتیکه روی موتور و لوله‌های پشت یخچال مدت زیادی تمیز نشود، گرد و غبار روی آن نشسته و باعث می‌شود فشار وارده به موتور دو چندان شود و موتور بسوزد. برای جلوگیری از این اتفاق باید هر 6 ماه یکبار روی موتور را به وسیله جاروبرقی و دستمال مخصوص تمیز کنید.

در انتهای این مطلب لازم است اشاره کنیم که رعایت نکات اعلام شده تا حد زیادی در بالا بردن کارایی یخچال موثر است. ولی رعایت آن‌ها به معنای عدم بروز مشکل به شکل 100 درصد نیست. چنانچه یخچال شما با مشکلی روبه‌رو شد بهتر است کار را به یک تعمیرکار یخچال بسپارید تا هزینه‌های بیشتر به شما تحمیل نشود.

2/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید