مقایسه سینک های گرانتی و سینک های استیل ضد زنگ

اگر قصد تعویض سینک آشپزخانه را دارید، نکاتی مانند سبک، اندازه و مهمتر از همه، جنس آن را باید در نظر بگیرید. سینک ها انواع مختلفی دارند. برخی از آن ها دوام بالایی دارند و در مقابل لکه، خراش و حرارت مقاوم هستند و برخی دیگر، ظریف تر هستند و برای مصارف کم یا معمولی مناسبترند. بنابراین مطالب زیر را در مورد نقاط قوت و ضعف سینک های گرانیتی و سینک های استیل ضد زنگ، بخوانید تا بتوانید برای بازسازی آشپزخانه خود، انتخاب مناسبی داشته باشید.

سینک های آشپزخانه استیل ضد زنگ

سینک های استیل ضد زنگ، از محبوب ترین نوع سینک در بازار هستند. 70% تمام سینک ها از جنس استیل ضد زنگ ساخته شده اند. این سینک ها، در مقایسه با انواع دیگر سینک ها ارزان تر هستند و از نظر نحوه نصب انواع متفاوتی دارند (توکار، روکار و غیره).

استیل های ضد زنگ، براساس اندازه ی ضخامت (guage) یا گیج تقسیم بندی می شوند. سینک استیل با ضخامت کمتر، سنگین تر است و استیل با ضخامت بیشتر سبک تر است. در رابطه با اینچ، ورقه ی مورد استفاده برای ساخت سینک، باید دارای ضخامت  0.48  تا  0.30 اینچ باشد.

عقل سلیم می گوید که استیل با ضخامت بیشتر، سینک بهتری است، اما این موضوع همیشه درست نیست. طبق گزارش مصرف کنندگان، ضخامت، اثر بسیار کمی روی کیفیت کلی سینک دارد. گرچه سینکی با ضخامت بیشتر، نسبت به خم شدن مقاومتر است و معمولاً صدای کمتری ایجاد می کند. استیل ضد زنگ نسبت به جنس های دیگر سنگ، سر وصدای بیشتری تولید می کند، گرچه، از یک اسپری روکش کننده یا لایه، برای کمک به کاهش صدا استفاده می شود. در حالیکه سینک های استیل ضد زنگ، به طور کلی بسیار مقاوم هستند، بسیاری  از جنس های دیگر به راحتی خراشیده می شوند. سینک های ضد زنگ، لکه های آب را با وضوح بیشتری نشان می دهند و همیشه تمیز نگه داشتن آنها دشوار است. گرچه، آنها در برابر گرما و حرارت بسیار مقاوم هستند.

سینک های آشپزخانه کامپوزیت گرانیتی

وقتی مردم در مورد سینک های آشپزخانه کامپوزیتی صحبت می کنند، معمولاً منظورشون کامپوزیت کوارتز یا گرانیتی است. سینک های کامپوزیتی از ترکیب سنگ کوارتز یا گرانیت خورد شده با فیلر رزین ساخته می شوند. مخلوط، بستگی به محصول و تولید کننده دارد، اما معمولاً از 80% سنگ و 20% رزین ساخته می شود. این ترکیب ماده ای ایجاد می کند که زیبایی مشابهی با گرانیت یا کوارتز واقعی دارد و مشکلات نگهداری و دوام مرتبط با این سینک ها را ندارد. هر دو نوع سینک کامپوزیتی، در برابر لک و خراش بسیار مقاوم هستند، اما به عنوان یک قانون کلی، نگهداری از گرانیت آسانتر از کوارتز است. در حقیقت، برخی از تولید کنندگان مدعی هستند که سینک های کامپوزیتی گرانیت، بادوام ترین نوع سینک های موجود هستند.

سینک های استیل ضد زنگ: مزایا و معایب

مزایا

  • با دوام، ضد زنگ، مقاوم در برابر خراش و ترک
  • نسبت به سینک های دیگر، تنوع بیشتری دارند.
  • سبک ها و اندازه های مختلفی دارند.
  • هم به صورت مات و هم به صورت براق وجود دارند و ظاهر خود را به مدت چند سال حفظ می کنند.
  • شکل های مختلفی دارند.
  • در برابر تمیزکاری و ظرف های سنگین مقاوم هستند.
  • تمیزکاری سطوح آنها بسیار آسان است و رنگ آنها از بین نمی رود.
  • از سینک های کامپوزیت گرانیتی ارزانتر هستند.

 

معایب

  • به هنگام افتادن اجسام روی آن، صدای بسیار آزاردهنده ای ایجاد می شود، حتی وقتی که در زیر آن یک لایه ی محافظ وجود داشته باشد.
  • این سینک ها ممکن است دچار خمیدگی شوند.
  • در برابر خراش آسیب پذیر هستند.
  • به راحتی با سیم های ظرفشویی آسیب می بینند.
  • این سینک ها با آشپزخانه های مدرن سنخیتی ندارند و اکثر افراد در آشپزخانه های شیک امروزی از آنها استفاده نمی کنند.

سینک های کامپوزیت گرانیتی: مزایا و معایب

مزایا

  • بادوام
  • مقاومت زیاد در برابر خراش
  • مقاوم در برابر حرارت (تا° 530 فارنهایت) و فشار
  • رنگ و بافت طبیعی خود را حفظ می کنند.
  • تمیز کردن آنها راحت است. برخلاف سینک های دیگر، شما برای تمیزکاری نیازی به مواد شیمیایی اضافی ندارید.
  • ترکیب گرانیت و رزین آکریلیک، هزینه ی آنها را نسبت به سنگ خالص کمتر می کند.

معایب

  • کاربرد سنگ باعث می شود که آنها، سنگینتر از سینک های دیگر باشند. این سینک های حجیم، به یک سیستم پشتیبانی قوی و مهر و موم سالانه نیاز دارند.
  • این سینک ها فقط دارای روکش مات هستند، اگر به سینک های براق علاقه دارید، باید به دنبال گزینه دیگری باشید.
  • از سینک های استیل ضد زنگ و سرامیکی، بسیار گران قیمت تر هستند.
  • نسبت به انواع دیگر سینک، به مراقبت و توجه طولانی تری نیاز دارند.

مقایسه ی سینک های کامپوزیت گرانتی با استیل ضد زنگ – تفاوت آنها در چیست؟

دوام

سینک های کامپوزیت گرانیتی دوام بالایی دارند. این سینک ها در برابر خراش، حرارت بالا و فشار، مقاوم هستند. علاوه بر این، رنگ و بافت منحصر به فردی دارند. تا زمانی که برای شستشوی آنها از سفید کننده و یا آمونیاک استفاده نشود، تغییر رنگ نمی دهند. از این نوع سینک معمولاً برای سینک توکار استفاده می شود. سینک های استیل ضد زنگ، به مدت 30-15 سال ماندگاری دارند. آنها در مقابل ترک و خرد شدن مقاوم هستند و لکه دار نمی شوند و زنگ نمی زنند. گرچه، در حین قرار دادن ظروف در سینک، باید مراقب باشید، چرا که ممکن است خراش ببینند. به مدت چندین سال، مواد شوینده باعث تغییر رنگ روکش آن نمی شود.

سطح صدا

سینک های کامپوزیتی نسبت به انواع دیگر سینک، صدای کمتری تولید می کنند. ترکیب رزین آکریلیک و گرانیت می تواند آنها را نسبت به سینک های استیل ضد زنگ، بی صدا تر کند. این سینک ها به دلیل ترکیب سنگ خود، سخت و غیرقابل انعطاف هستند، که باعث می شود هیچ لرزشی نداشته باشند و صدای کمتری ایجاد کنند. از سوی دیگر، سینک های استیل از ورقه های نازک تر و ارزانتری ساخته می شوند که قابل خم شدن هستند. زمانی که درون این سینک ها آب می ریزد، در اثر لرزش، صدای زیادی ایجاد می شود. این روزها سینک های با  gauge (واحد سنجش ضخامت) 16-18 نسبتاً محکم تر هستند و انعطاف پذیری کمتری دارند. آنها صدای کمتری ایجاد می کنند و هنوز در رقابت با انواع دیگر سینک شکست می خورند.

هزینه

سینک های کامپوزیتی دارای بافت و رنگ منحصر بفردی هستند و در برابر فشار، خراش، ترک و حرارت مقاوم هستند. تمام آنها، نیازهای یک دکوراسیون آشپزخانه ی شیک را تأمین می کنند. آنها نسبت به سینک های استیل گران تر هستند.

در مقابل، سینک های استیل ضد زنگ، معمولاً به دلیل طول عمر زیاد خود استفاده می شوند. این لگن ها، گزینه های رنگ کمتری دارند. از آنجا که استیل ارزانتر از گرانیت است، اقتصادی تر و در دسترس تر است.

نگهداری

سینک های کامپوزیتی نسبت به دیگر سینک ها، نیاز به مراقبت بیشتری دارند. در حالی که در برابر خراش و ترک مقاوم هستند، برای تمیز کردن آنها، نباید از سیم های ظرفشویی و مواد سفید کننده و آمونیاک استفاده کنید. بهترین گزینه این است که مرتباً آنها را به آرامی تمیز کنید. برای تمیز کردن آن ها، از یک پارچه الیافی آغشته به مخلوط آب و مایع گرم استفاده کنید. سینک های استیل ممکن است با گذشت زمان اندکی خراش ببینند، بنابراین از یک بُرس نرم استفاده کنید. از روغن کودک برای صیقل دادن سطح سینک استفاده کنید. به منظور از بین بردن لکه آب، لکه ها را با سرکه سیب یا الکل، به مدت 4-3 دقیقه آغشته کنید، سپس آنها را با یک پارچه تمیز کنید.

واحدهای دفع زباله سینک و قطعات یدکی

هم سینک های استیل و هم سینک های کامپوزیت گرانیتی، اغلب دارای قطعات یدکی برای افزایش کارایی خود هستند. پردازنده دفع زباله در سینک های خانگی، یکی از لوازمی است که به افزایش دامنه تخلیه آن کمک می کند. این قطعه نوعی مخلوط کن با تیغه های تیز است، که تکه های بزرگتر غذا را به تکه های کوچکتر تقسیم می کند. این تکه های غذا به آرامی از طریق فاضلاب خارج می شوند.

 

 

گرانیت کامپوزیت

استیل ضد زنگ

خراش

تغییر رنگ سطح

فقط با آمونیاک و مایع سفید کننده

تولید صدای بیشتر

سنگینتر

ارزانتر

به مراقبت بیشتری نیاز دارد

مناسب برای دکوراسیون مدرن

 

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید