طراحی لباس را چگونه یاد بگیریم؟

در این مطلب ما سعی کردیم که به موضوع طراحی لباس و چالش ها و  نکاتی که در آن وجود دارد بپردازیم. پس اگر شما هم به رشته هایی مثل طراحی لباس علاقه دارید این مطلب را از دست ندهید.  اگر بخواهیم از دید اقتصادی به رشته هنر نگاه کنیم در میان انبوهی از رشته هایی که در هنر وجود دارد طراحی لباس یکی از پر مخاطب ترین رشته ها است و همچنین بازار کار بسیار خوبی دارد. ابتدا اجازه دهید تا یک موضوع را خدمتتان بیان کنم اگر با این تفکر می خواهید وارد طراحی لباس بشوید که یک شبه راه صد ساله را بروید بهتر است به این رشته ورود نکنید چون موفقیت در این رشته آسان نیست. باید ابتدا دانش طراحی لباس را با شرکت در دوره طراحی لباس به خوبی یاد بگیرید. شما باید با کسانی رقابت کنید که  سال های زیادی است که در این رشته مشغول به کار هستند و همچنین  برای ورود به این رشته باید ذهن بسیار پویا،  خلاق  و بازی داشته باشید.  افراد زیادی هستند که به این رشته ورود می‌کنند اما به علت اینکه باید مدت زمان زیادی را سپری کنند تا در این رشته موفق شوند آن را کنار می‌گذارند.  پس اگر شما فکر می‌کنید که صبر و تلاش زیادی دارید و همچنین در کنار آن ذهن خلاق و پویایی دارید قطعاً این مطلب  مورد نیاز شما خواهد بود.

طراحی لباس چیست؟

قطعاً هر کسی دوست دارد که وسایلی که استفاده می کنند مانند لباس ،  کیف ، کفش و … طوری طراحی شده باشد که متناسب با ویژگی های شخصیتی و علایق شخصی اش باشد. هنر طراحی لباس از اینجا گسترش پیدا کرده است که می‌خواهد هنر خیاطی و دوزندگی را با هنر نقاشی و همچنین علم زیبا شناسی ترکیب کند. در واقع اینطور نیز می توان طراحی لباس را توصیف کرد که طراحی لباس جان بخشیدن به پارچه است. در این رشته سعی می شود لباس خاص هر نفر متناسب با ویژگی های ظاهری و علایق شخصی وی طراحی شود.طراحی لباس

طراح لباس کیست؟

طراح لباس کسی است که اولا با شرکت در دوره طراحی لباس این دانش را به خوبی یاد می گیرد و سپس به پارچه بی جان با استفاده از هنر نقاشی و همچنین علم زیبا شناسی جان می بخشد. این فرد دارای ذهن خلاق و پویایی است. برای تبدیل شدن به یک طراح لباس حرفه ای فقط داشتن مدرک آکادمیک کافی نیست بلکه باید این فرد به تسلط کافی در طراحی های گرافیکی ، هنرهای تجسمی ، هنرهای بصری و …  رسیده باشد. حتی بعضی از طراحان لباس نیز تاریخ و گذشته هنر را نیز مطالعه و بررسی می کنند.

طراح لباس چه مراحلی را برای طراحی یک لباس می گذراند؟

  • در مرحله اول ابتدا باید سلیقه و علایق شخصی و از همه مهم تر ویژگی های ظاهری مشتری بررسی شود.
  • سپس با توجه به اطلاعات دریافت شده از مرحله قبل و با به کارگیری دانش و توانایی های هنری خود یک ایده طراحی در ذهنش ایجاد کرده و بر اساس آن لباس مورد نظر را طراحی می کند.
  • در این مرحله باید با توجه به طرحی که در ذهن خود داشته است و آن را طراحی کرده است بهترین نوع پارچه را انتخاب کند. این مرحله از اهمیت زیادی برخوردار است چون اگر طرح زیبایی بر روی پارچه نادرست اجرا شود به هیچ عنوان آن زیبایی که باید داشته باشد را نخواهد داشت.
  • در مرحله آخر که مرحله اجرایی هم است طرح به همراه پارچه به خیاط سپرده می شود. در مواقعی خود طراح لباس نیز کار خیاطی و دوخت را نیز انجام می دهد.

وسایل مورد نیاز برای طراحی لباس چیست؟

حتماً از یک مداد با نوک سفت استفاده کنید. چون با این مدت ها می توانید به راحتی علامت های کوچک و ظریف را رسم کنید. خطوطی که با این نوع مداد ها رسم می شود به هیچ عنوان در کاغذ فرورفتگی به وجود نمی آورند پس برای رنگ کردن طرح تان می توانید از این نوع مداد ها به خوبی استفاده کنید.قطعاً یکی دیگر از وسایل مهمی که در طراحی لباس با نیاز دارید پاک کن است. همچنین بهتر از کاغذی که برای طراحی از آن استفاده می کنید ضخیم باشد تا به راحتی هنگام کشیدن طرح یا پاک کردن طرح کاغذ آسیبی نبیند. سعی کنید برای کشیدن طرح اولیه لباس از خطوط بسیار کمرنگ استفاده کنید.از دیگر وسایلی که می توان در طراحی لباس استفاده کرد رنگ ،  جوهر و ماژیک های رنگی است. به یاد داشته باشید که در طراحی لباس نباید از خودکار استفاده کرد چون اگر نیاز به پاک کردن طرح داشته باشید این امکان برای شما نخواهد بود.طراح لباس

مراحل طراحی لباس

به طور مختصر در اینجا چند گام از مراحل طراحی لباس را بیان و شرح می دهیم.

برای مدل خود ژست انتخاب کنید

هنگامی که می خواهید طراحی لباس را شروع کنید در اولین قدم باید برای مدلی که طراحی می کنید یک ژست انتخاب کنید که به اصطلاح به آن کروکی می گویند. بهتر است ژستی که انتخاب می کنید طوری باشد که همه مواردی که برای شما در طراحی لباس مهم است را به خوبی به نمایش قرار دهد. ژست های مختلفی مانند راه رفتن ،  نشسته و …  وجود دارد که یکی از ساده ترین طرح ها حالت ایستاده می باشد.

مراحل کشیدن یک کروکی

پس از انتخاب ژست برای مدل خود،  نوبت به مرحله کشیدن کروکی می رسد ما در اینجا در چند مرحله ساده آن را برای شما توضیح می دهیم.

کشیدن یک خط عمودی

برای شروع کشیدن مدل خود ابتدا یک خط را از بالا تا پایین که نشان دهنده ستون فقرات کروکی است را بکشید.  حالا در بالای خط یک بیضی بکشید که نشان دهنده سر مدل است.

کشیدن ناحیه لگن

به طرح کروکی خود نگاه کنید.  یک مربع با اضلاع مساوی را  تقریباً در جایی که لگن در بدن وجود دارد بکشید. اما دقت کنید که متناسب با سایز طرح خود باشد. در مدل لاغر باید مربع کوچکتر باشد و طبیعتاً در مدل چاق تر لگن بزرگتر.

 کشیدن بالاتنه و شانه ها

در این مرحله از بالای مربع لگن خطوط را به سمت بالا ادامه دهید تا بالاتنه را تشکیل دهد. فقط دقت کنید که بالاتنه و قسمت کمر مدل تان مانند مدل واقعی خمیده باشد و همچنین ارز شانه ها با قسمت عرض باسن اندازه باشد. رعایت همین نکات کوچک باعث می شود که بالاتنه طرح شما بسیار شبیه یک بدن واقعی شود. در نتیجه هنگامی که بخواهید طراحی لباس را بر روی کروکی خود انجام دهید طرح بسیار زیبا تر نشان داده شده و قطعاً به جذابیت طرح شما می افزاید.

دوره آموزش طراحی لباس

همانطور که در بالا گفته شده دانش طراحی لباس یک دانش بسیار حساس می باشد که آن را به خوبی باید یاد بگیرید. پس باید این کار را بصورت عملی با شرکت در دوره های آموزشی طراحی لباس یاد بگیرید.https://tarhestan.org
5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید