دستگاه اکسیژن ساز بهتر است یا کپسول اکسیژن

حتما بسیاری از بیماران تنفسی را دیده‌اید که برای بهتر شدن شرایط تنفس‌شان نیاز به استفاده از دستگاه اکسیژن ساز و یا کپسول اکسیژن دارند و بدون استفاده از آن شرایط نفس کشیدن برایشان بسیار سخت و طاقت فرسا می‌شود. به همین منظور افرادی که به استفاده از این دستگاه‌ها نیازمندند می‌توانند این محصول را از شرکت‌هایی که در زمینه تولید دستگاه اکسیژن ساز و .. فعالیت می‌کنند خریداری نمایند. در حال حاضر شرکت‌هایی نیز هستند که می‌توانند این دسته از محصولات را به صورت اجاره‌ای در اختیار کاربران قرار دهند. شرکت همیار سلامت یکی از این شرکت‌هاست که در حوزه مراقبت و پرستاری از بیماران و خدمات‌رسانی به آن‌ها در خانه فعالیت دارد. ما در ادامه به معرفی بیشتر شرکت خدمات پزشکی و پرستاری همیار سلامت خواهیم پرداخت. اما پیشتر لازم است ببینیم هر یک از دستگاه‌های اکسیژن ساز و کپسول اکسیژن چه قابلیت‌ها و تفاوت‌هایی  دارند.

 

دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

دستگاه اکسیژن ساز Oxygen Concentrator یا همان تغلیظ کننده اکسیژن یکی از مهم‌ترین و شاید بهتر بتوان گفت یکی از دستگاه‌های زندگی بخش برای افرادی است دچار بیماری‌ها و مشکلات تنفسی هستند و به دلایل مختلف سطح اکسیژن یا SPO2 خون‌شان پایین است. این دستگاه با غلیظ کردن هوای محیط و تبدیل آن به اکسیژن خالص می‌تواند به طور مداوم نیاز بیماران تنفسی را به اکسیژن برآورده نماید و از این جهت این دستگاه دارای اهمیت است که استفاده از آن برای کاربر بسیار ساده بوده و به طور مداوم می‌تواند در عمل ایجاد اکسیژن فعالیت داشته باشد.

هوای اطراف ما از 78 % نیتروژن و 21 % اکسیژن تشکیل شده است اما این میزان اکسیژن نمی‌تواند نیاز بیماران تنفسی مانند بیمارانی که دارای آسم پیشرفته، برونشیت مزمن، نارسایی قلبی، سرطان ریه و یا مشکلات تنفسی ناشی از شیمیایی شدن و یا ابتلا به کرونا هستند را تامین نماید. بنابراین استفاده از یک دستگاه اکسیژن ساز در منزل می‌تواند شرایط زندگی و تنفس را برای این دسته از بیماران تسهیل نماید.

فرآیند تولید اکسیژن با استفاده از این دستگاه به این صورت است که هوای موجود در محیط اطراف خود را به داخل خود کمپرس کرده و نیتروژن موجود در هوا را جذب کرده و آن را به اکسیژن پزشکی تبدیل می‌کند. اکسیژنی که این دستگاه تولید می‌کند بیش از 95% خلوص دارد که به اکسیژن پزشکی نیز معروف است. برای استفاده از این دستگاه می‌توان خروجی اکسیژن را بر حسب لیتر بر دقیقه تنظیم کرد. نکته مهم در خصوص استفاده از اکسیژن ساز این است که باید اکسیژن حاصل از آن تنها توسط ماسک یا نازل به بیمار انتقال داده شود.

در حال حاضر ممکن است قیمت خرید اکسیژن ساز برای بیماری که به آن نیاز دارند گران تمام شود و یا برخی از بیماران پس از بهبودی کامل دیگر نیازی به استفاده از دستگاه اکسیژن ساز نداشته باشند. برای این منظور اجاره اکسیژن ساز در انواع گوناگون آن مانند اکسیژن ساز 5، 8 و 10 لیتری می‌تواند بهترین انتخاب برای بیماران تنفسی بخصوص بیماران کرونایی باشد که البته هزینه اجاره اکسیژن ساز نیز بنابر نوع برند دستگاه مانند برندهای زنیت مد، یوول، زیکلاس مد، نایدک، فیلیپس و همچنین میزان لیتر آن می‌تواند متفاوت در نظر گرفته شود.

کپسول اکسیژن

کپسول اکسیژن چیست؟

همان طور که پیشتر در خصوص تامین اکسیژن برای بیماران ریوی و قلبی و .. اشاره کردیم، به جای تامین اکسیژن مورد نیاز با استفاده از اکسیژن ساز، می‌توان از کپسول اکسیژن نیز برای اکسیژن تراپی استفاده کرد. کپسول اکسیژن جزء یکی از تجهیزات پزشکی به شمار می‌آید که از یک استوانه فولادی یا آلومینیومی که حاوی اکسیژن است تشکیل یافته است.

گاز اکسیژنی که در این کپسول وجود دارد از غلظت بالای 88 درصد برخوردار است. کپسول اکسیژن عموما در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید شده است که از کپسول‌های بزرگ بیشتر در مراکز درمانی مانند کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. اما چنانچه شما برای تامین اکسیژن بیمار خود نیاز به استفاده از کپسول اکسیژن دارید می‌توانید سایز کوچک آن را که از جنس آلومینیوم تولید شده و وزن کمی دارد مورد استفاده قرار دهید. این کپسول‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بیمار می‌تواند در هر جای خانه از آن استفاده کرده و یا آن را به راحتی به خارج از منزل نیز حمل نماید. نکته مهمی که در مورد استفاده از این کپسول‌های اکسیژن وجود دارد، قابلیت اجاره کردن آن است به طوری که می‌توان با اجاره کپسول اکسیژن نیاز بیمار را در مدت زمان بیماری برطرف کرده و سپس آن را به شرکت اجاره دهنده باز گرداند.

به این ترتیب امکان استفاده از کپسول اکسیژن برای بیماران آسان شده و افراد دیگری نیز می‌توانند در صورت نیاز با اجاره کپسول اکسیژن مشکل تنفسی خود و یا بیمارشان را برطرف نمایند. نکته مهم در خصوص استفاده از کپسول اکسیژن آن است که چنانچه در نزدیکی گرما و شعله قرار گیرد می‌تواند به سرعت شعله‌ور شود، بنابراین چنانچه اقدام به خرید و یا اجاره کپسول اکسیژن می‌کنید لازم است همواره آن را دور از حرارت و نور مستقیم خورشید قرار داده و از روشن کردن سیگار در محیطی که کپسول حاوی اکسیژن قرار دارد جلوگیری کرده و شرایطی را مهیا کنید که این کپسول دچار سقوط نشده و یا ضربه‌ای باعث سوراخ شدن آن نگردد.

استفاده از اکسیژن ساز نسبت به کپسول اکسیژن چه مزیتی دارد؟

پیش از آن که به مزیت استفاده از دستگاه اکسیژن ساز نسبت به کپسول اکسیژن بپردازیم لازم است ببینیم تفاوت عملکرد این دو دستگاه در تامین اکسیژن در چیست؟ تفاوت اصلی این دو محصول را می‌توان در چگونگی آماده سازی اکسیژن و همچنین میزان اکسیژنی که قادر به تولید و ارائه کردن آن دارند، دانست. از دیگر نکاتی که در تفاوت این دو دستگاه می‌توان به آن اشاره کرد، امنیت استفاده از دستگاه اکسیژن ساز و همچنین اندازه و ابعاد آن و شاید از همه مهم‌تر هزینه خرید آن باشد که ممکن است برای بسیاری از بیماران به صرفه نباشد

دستگاه اکسیژن ساز

بنابراین خرید یا اجاره دستگاه اکسیژن ساز می‌تواند مقرون به صرفه‌تر باشد زیرا دیگر نیاز به شارژ آن و پرداخت تعرفه پر کردن کپسول اکسیژن نداشته و بیمار شما می‌تواند به طور مداوم از آن استفاده نماید مگر آن که دستگاه با مشکل فنی مواجه شود و یا برق شهری قطع گردد که در این صورت نیز دستگاه‌هایی که با باتری کار می‌کنند می‌توانند همچنان نیاز بیمار را برای تامین اکسیژن برطرف نمایند. از دیگر مزایای استفاده از اکسیژن ساز نسبت به کپسول اکسیژن می‌توان به امنیت آن اشاره کرد زیرا کپسول اکسیژن همان طور که پیشتر هم گفتیم می‌تواند به راحتی دچار اشتعال شود در حالی که خرید یا اجاره اکسیژن ساز شما را از مواجهه با چنین حوادثی دور خواهد کرد.

در دستگاه اکسیژن ساز، اکسیژنی داخل محفظه دستگاه ذخیره نمی‌شود و هرچه تولید می‌شود به بیرون انتقال می‌یابد و به مصرف بیمار می‌رسد، بنابراین خطری از سوی ترکیدن و یا شعله ور شدن کپسول کاربر را تهدید نمی‌کند. دیگر آن که دستگاه‌های اکسیژن ساز با هر ابعادی که دارند، مجهز به سیستم حفاظتی در مقابل آتش‌ سوزی بوده و بنابراین شما از وقوع یک اتفاق ناگوار دور خواهید ماند. همچنین با خرید و یا اجاره کپسول اکسیژن شما نیاز به مانومتر یا ترالی جهت حمل آن خواهید داشت در حالی که اکسیژن ساز در دو مدل پرتابل و غیر پرتابل طراحی شده و کاربر نیازی به استفاده از مانومتر نخواهد داشت.

هزینه خرید اکسیژن ساز نیز موضوع دیگری است که در خصوص مزایای استفاده از این محصول لازم است به آن پرداخته شود. طبیعتا قیمت دستگاه اکسیژن ساز نسبت به کپسول بالاتر است اما از آن جا که خرید این محصول شما را از پر کردن کپسول در بازه زمانی کوتاه و پرداخت تعرفه پر کردن کپسول اکسیژن بی نیاز می‌کند، به صرفه‌تر خواهد بود. در آخر این شما هستید که می‌توانید برای اجاره کپسول اکسیژن و یا خرید و اجاره اکسیژن ساز متناسب با نیازی که دارید تصمیم‌گیری کنید.

درباره همیار سلامت

شرکت همیار سلامت یکی از شرکت‌هایی است که در زمینه ارائه خدمات در حوزه مراقبتی و پرستاری به بیماران فعالیت دارد و علاوه بر ارائه خدمات پرستاری می‌تواند تجهیزات پزشکی را نیز در اختیار بیماران قرار دهد. از جمله خدمات مرکز همیار سلامت می‌توان به ویزیت پزشک در منزل، تزریقات و پانسمان انواع زخم‌ها بخصوص زخم‌های دیابتی و سوختگی و .. در منزل توسط پرستاران کارآزموده و همچنین اجاره برخی از تجهیزات پزشکی مانند اجاره اکسیژن ساز و اجاره کپسول اکسیژن اشاره کرد. همیار سلامت در طی مدت فعالیت خود در این حوزه همواره سعی داشته بهترین خدمات را به بیماران و خانواده‌های آن‌ها در تهران و کرج ارائه نماید و دغدغه و نگرانی مراقبت از بیماران را تا حد زیادی از دوش آن‌ها برداشته و رضایت مشتریان خود را جلب نماید.

برای آن که بتوانید از خدمات متنوع همیار سلامت بهره‌مند شوید می‌توانید سری به سایت این مرکز به آدرس https://hamyarsalamat.com بزنید و پس از اطلاع از خدمات مورد نظر و تعرفه آن‌ها در بخش رزرو نوبت، جهت دریافت خدمات نوبت خود را رزرو نمایید تا در سریع‌ترین زمان ممکن خدمات پزشکی و پرستاری مورد نظر برای شما فرستاده شود. همچنین برای برقراری ارتباط با کارشناسان و متخصصان مجموعه همیار سلامت می‌توانید با شماره تماس‌های 09195113570 و 09211877823 که در سایت نیز درج شده است، تماس بگیرید.

4.5/5 - (6 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم