بلفاروپلاستی چیست و چقدر هزینه دارد؟

بلفاروپلاستی یک جراحی زیبایی به منظور رفع افتادگی پلک است که این عارضه را با دقت بالایی رفع می‌کند. جراحی بلفاروپلاستی را هم می‌توان روی پلک بالا و هم پلک پایین انجام داد و ظاهر چهره را با متناسب نمود. همچنین از این عمل برای رفع غدد چربی، زائده‌های ماهیچه‌ای و بافت‌های اضافی اطراف چشم استفاده می‌شود. هدف از انجام این جراحی ممکن است به جز زیبایی، درمانی هم باشد؛ چرا که گاهی افتادگی پلک موجب کاهش دید می‌شود و رفع آن به دید فرد نیز کمک می‌کند.

عوامل مختلفی مثل افزایش سن، ژنتیک، سبک زندگی و حتی ضعف چشم ممکن است به افتادگی پلک منجر شود. اگر شما نیز تحت تاثیر این عوامل قصد دارید از یک روش درمانی مناسب بهره ببرید، توصیه می‌کنیم تا انتها با ما همراه شوید تا به بررسی جزئی جراحی بلفاروپلاستی بپردازیم.

جراحی بلفاروپلاستی چیست ؟

جراحی بلفاروپلاستی به منظور تخلیه غدد یا کیسه‌های چربی اطراف چشم و همچنین برداشت بافت اضافه پلک انجام می‌شود. در این روش ابتدا تحت بی حسی موضعی یا بی‌هوشی، درد را از بین می‌برند. در صورت لزوم می‌توان در یک جلسه جراحی هر دو پلک بالا و پایین در هر دو چشم را مورد هدف قرار داد. علاوه بر این عمل بلفاروپلاستی کمتر از 2 ساعت به طول می‌انجامد.

جراح معمولاً از جراحی پلک بالا شروع می‌کند و پوست اضافی پلک را برش می‌دهد تا پلک در راستای خطوط طبیعی چشم قرار بگیرد. همچنین چربی‌ها و بافت‌های اضافه را حذف می‌کند تا پلک با چشم تناسب داشته باشد. در مرحله بعد بخیه‌های کوچکی در ناحیه برش داده شده می‌زند تا پلک‌ها خودشان را جمع کنند. این بخیه معمولاً تا 6 روز روی بدن باقی می‌ماند و بعد از آن هم اثری روی پلک نمی‌گذارد.

در روش بلفاروپلاستی غدد چربی، پوست اضافه و بافت‌های عضلانی اضافی برداشته می‌شوند و تا حد امکان قرینگی چشم‌ها حفظ می‌شود. گاهی ممکن است پزشک به منظور رفع خطوط ناشی از برش چند جلسه لیزردرمانی را هم به شما پیشنهاد کند.

مزایای جراحی بلفاروپلاستی

پلک یکی از اولین اعضای بدن است که با افزایش سن دچار شل شدگی و افتادگی می‌شود و ممکن است ظاهر ناخوشایندی ایجاد کند. این عارضه باعث می‌شود چهره شما از سن طبیعی‌تان پیرتر نشان داده شود و جذابیت همیشگی را نداشته باشید. بهترین راه برای حل این مسئله و برخی عوارض جانبی دیگر جراحی بلفاروپلاستی است. با انجام این جراحی می‌توان افتادگی را هم در پلک بالا و هم در پلک پایین از بین برد و بافت اطراف چشم را به حالت عادی باز گرداند.

  • عدم بازگشت افتادگی پلک،
  • کاهش سن ظاهری به طور قابل توجه،
  • رفع چین و چروک اطراف چشم،
  • رفع غدد چربی و توده‌های ماهیچه‌ای اضافی،
  • دوره نقاهت کوتاه و کم تهاجمی،
  • باقی نماندن جای زخم و اسکار.

انواع جراحی بلفاروپلاستی

همانطور که قبلاً‌ هم گفتیم بلفاروپلاستی با دو هدف زیبایی و درمانی انجام می‌شود که این دو روش در جزئیات تفاوت‌هایی دارند. همچنین کاندیدای این دو جراحی با یک دیگر متفاوت است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • بلفاروپلاستی زیبایی : بلفاروپلاستی عمدتاً با هدف زیبایی صورت می‌گیرد و از نظر پزشکی ضرورتی ندارد. افرادی که این تکنیک را انتخاب می‌کنند معمولاً با افزایش سن در پلک بالا و پلک پایین خود دچار چین و چروک شده‌اند. بافت‌های چربی و عضله نیز در اطراف چشم تجمع پیدا می‌کنند و حالت بدی ایجاد می‌کنند. همچنین ابروها حالت ایستاده خود را از دست می‌دهند و دچار افتادگی می‌شوند. در این شرایط می‌توان بلفاروپلاستی زیبایی را به منظور درمان تمام این مشکلات انجام داد. اغلب افتادگی پلک به صورت ارثی بروز پیدا می‌کند و قابل پیشگیری نیست. بنابراین چشم‌ها ممکن است بدون هیچ دلیل خاصی حالت طبیعی خود را از دست بدهند و به فرد چهره‌ای خسته و مسن بدهند. اما خبر خوب این است که شما می‌توانید به کمک جراحان متخصص کلینیک آذین شکل استاندارد مورد نظر خود را در چشم‌هایتان ایجاد کنید و افتادگی پلک را به طور کامل از بین ببرید.
  • بلفاروپلاستی درمانی : بلفاروپلاستی با اهداف درمانی و پزشکی نیز صورت می‌گیرد و  در واقع به زندگی راحت‌تر فرد کمک می‌کند. شل شدن و افتادگی پلک گاهی ممکن است باعث کاهش میدان دید شود و حتی مانع  از اخذ گواهینامه توسط فرد شود. با نوعی از جراحی بلفاروپلاستی هم می‌توان چهره را زیبا و جذاب‌تر نمود و هم دید را به شکل طبیعی خود بازگرداند. همچنین افتادگی پلک ممکن است در استفاده از عینک یا لنزهای تماسی اختلال ایجاد کند که در این حالت پلک‌های پایین و بالا هر دو جراحی می‌شوند. گاهی نیز شل شدن پوست پلک آزردگی‌هایی را برای فرد ایجاد می‌کند که با جراحی پلک نقاط تحت فشار آزاد می‌شوند و با برداشت بافت‌های اضافه فرد کاملاً احساس راحتی می‌کند.

جراحی بلفاروپلاستی برای چه کسانی مناسب نیست؟

اگرچه جراحی بلفاروپلاستی یک عمل زیبایی است و برای تمام افرادی که از حالت پلک و چشم خود رضایت ندارند توصیه می‌شود، اما برخی افراد ممکن است مجاز به انجام این عمل نباشند. در صورتی که شرایط زیر را دارید قبل از عمل حتماً‌باید با پزشک مشورت کنید و برخی اقدامات درمانی را انجام دهید تا بتوانید شرایط مورد نیاز برای جراحی پلک را به دست آورید:

  • سن کمتر از 18 سال،
  • ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت یا بیماری‌های قلبی عروقی،
  • گلوکوم،
  • جدا شدگی شبکیه،
  • کم کاری یا پرکاری تیروئید،
  • فشار خون بالا،
  • خشکی چشم یا انسداد مجاری اشک،
  • زنانی که در دوره بارداری یا شیردهی قرار دارند.

البته باید توجه داشته باشید که داشتن هر یک از این شرایط به معنای ممنوع بودن جراحی برای شما نیست؛ بلکه بهتر است با کنترل این عوارض ریسک جراحی را کاهش داده و خودتان را آماده کنید.

قبل از جراحی بلفاروپلاستی باید چه اقداماتی انجام داد؟

قبل از مراجعه به کلینیک برای اقدام برای جراحی بلفاروپلاستی باید مراحلی را طی کنید تا بهترین نتایج را به دست آورید. معمولاً قبل از جراحی پزشک اقداماتی مثل موارد زیر را انجام می‌دهد:

  • بررسی شرایط پزشکی و استفاده از داروهای خاص توسط شما،
  • توضیح روند جراحی افتادگی پلک، ایجاد انگیزه به منظور انجام جراحی و تنظیم انتظارات واقع گرایانه در مورد نتایج عمل،
  • معاینه بدنی و اندازه گیری میزان اشک چشم،
  • معاینه بینایی،
  • عکس برداری از پلک‌ها.

پزشک با این اقدامات تشخیص می‌دهد که آیا این عمل برای شما گزینه مناسبی است یا خیر؟ اما در صورتی که تمام این موارد تایید شد شما باید یک سری نکات را به منظور آمادگی برای جراحی بلفاروپلاستی رعایت کنید. این نکات شامل:

  • مطمئن شوید که قبل از جراحی دچار سرماخوردگی نشده‌اید.
  • قطع مصرف داروهای ضد انعقاد خون مثل آسپرین، وارفارین، ایبوبروفن، ناپروکسن و … . در صورت لزوم پزشک ممکن است مصرف برخی داروهای جایگزین را به شما توصیه کند که خطرات این داروها را ندارند.
  • مصرف سیگار و الکل را حداقل دو هفته قبل از جراحی قطع کنید؛ چرا که این محصولات باعث کاهش سرعت ترمیم زخم‌ها می‌شوند.
  • وعده غذایی سبک مصرف کنید و قبل از جراحی به خوبی استراحت کنید.
  • حتماً یک همراه که با او راحت هستید را در کلینیک یا بیمارستان داشته باشید.

مراقبت‌های بعد از جراحی بلفاروپلاستی

به منظور کاهش عوارض و افزایش سرعت بهبود پس از بلفاروپلاستی لازم است مراقبت‌های زیر را بعد از جراحی به عمل آورید:

  • استفاده از عینک آفتابی،
  • استفاده از غذاهای نرم و سبک حداقل تا 4 روز (جویدن محکم ممکن است به افتادگی مجدد پلک منجر شود)،
  • تا دو هفته از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید.
  • از قرارگیری چشم در معرض آلودگی‌ها خودداری کنید.
  • از ورزش‌های سنگین خودداری کنید اما پیاده روی را مد نظر داشته باشید.
  • سر خود را تا چند روز روی دو بالش قرار دهید.
  • تورم در اطراف چشم طبیعی است و با کمپرس سرد کاهش می‌یابد.

نتایج جراحی بلفاروپلاستی چگونه است ؟

مهم‌ترین نتایج جراحی  بلفاروپلاستی بهبود ظاهری چهره، احساس جوانی و  اعتماد به نفس است. اما نکته مثبت دیگر این است که این نتایج مادام العمر بوده و هرگز مشکلات قبل باز نمی‌گردد. البته تا 14 روز ممکن است کبودی و تورم اطراف چشم شما فریب دهد که نتایج عمل مناسب نبوده؛ اما باید گفت که این عوارض حداکثر تا 14 روز رفع می‌شوند و پس از آن نتایج واقعی جراحی مشخص می‌شود. همچنین نتایج عمل بسیار طبیعی است و ظاهر فرد پس از جراحی، سرد و بی روح نخواهد بود.

البته روش‌های دیگری مثل لیفت ابرو با استفاده از پلاسمو جت نیز نتایجی مشابه دارند اما جراحی پلک از نتایج بهتر، جامع‌تر و طولانی‌تری برخوردار است.

هزینه جراحی بلفاروپلاستی

هزینه جراحی بلفاروپلاستی وابسته به شرایط بیمار و همچنین کلینیک انتخابی زیباجو برای جراحی است. البته تعیین یک قیمت ثابت برای این جراحی غیر ممکن است و عوامل بسیار بیشتری بر تعیین هزینه‌های آن تاثیرگذار است. به عنوان مثال هزینه تیم بی‌هوشی، هزینه داروهای تجویزی، سطح خدمات کلینیک و حتی محل جغرافیایی آن بر تعیین هزینه جراحی موثر است. در صورتی که از بیمه خاصی بهره مند هستید،‌ حتماً شرایط این بیمه برای پرداخت هزینه‌های جراحی پلک را مطالعه کنید؛ چرا که اگر بلفاروپلاستی را با هدف درمانی انجام می‌دهید، ممکن است بیمه شما هزینه‌های آن را بازپرداخت کند.

در صورتی که برای لیفت پلک، رفع چین و چروک اطراف چشم، رفع ورم اطراف چشم، بهبود پوست اضافی و توده‌های اطراف چشم و تناسب حالت چشم خود مایل به انجام بلفاروپلاستی هستید، ما کلینیک آذین را به شما معرفی می‌کنیم. این کلینیک با استفاده از باکیفیت‌ترین تجهیزات درمانی و متخصصین مجرب، قادر است بهترین نتایج را برای شما به ارمغان آورد.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید