جامپر و روروئک چیست؟

اگر به دنبال یک وسیله سرگرم کننده برای بازی کودکتان هستید ولی از بین دنیای رنگارنگ اسباب بازی‌ها نمی‌دانید چه چیزی خریداری کنید؟ یکی از سرگرم ‌کننده‌ترین اسباب‌بازی‌هایی که می‌توانیم به شما معرفی کنیم، جامپر است. کودکان با استفاده از این وسیله می‌توانند تاب بخورند و بالا و پایین بپرند و شما مطمئناً از شنیدن صدای خنده‌های فرزندتان لذت خواهید برد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید جامپر کودک و استفاده از آن، به طور دقیق با این وسیله آشنا شوید. از این رو تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

جامپر چیست؟

جامپر یک وسیله تفریحی برای نوزادان و کودکان است که می‌تواند آنها را برای مدتی سرگرم نگه دارد و شما می‌توانید مدتی را استراحت کرده یا به کارهایی شخصی تان برسید. این وسیله از یک صندلی معلق نرم و کش‌های لاستیکی محکم ساخته شده است. زمانی که کودک داخل آن می‌نشیند، می‌تواند با فشار دادن پاهای خود روی زمین، حرکت کند. هم چنین نصب جامپر نیاز به تجهیزات خاصی دارد و‌ به راحتی توسط یک میله بارفیکس به چهارچوب درب متصل می‌شود. البته برخی از انواع آنها، مجهز به سیستم پخش صوت، اسباب بازی‌های مختلف و غیره هستند که تمام آنها برای کودکان بسیار سرگرم کننده می‌باشند.

انواع جامپر

جامپر انواع مختلفی دارد که به طور کلی به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • یکی از انواع آن دارای صندلی نرم و کش‌های لاستیکی است که به چهارچوب درب متصل می‌شود.
  • نوع دیگری از این وسیله، شامل قاب ساکن است و نسبت به بقیه مدل‌ها امنیت بالاتری دارد.
  • جامپرهایی که دارای یک صندلی معلق هستند و روی یک فنر قرار دارند. هم چنین دور تا دور آن اسباب بازی است و معمولا اطراف آن با پارچه پوشانده می‌شود.

سن مناسب برای استفاده از جامپر

والدین عزیز توجه کنند تا قبل از اینکه نوزاد کنترل سر و گردن خود را بدست نیاورد، نباید او را در جامپر قرار دهید. معمولا نوزادان در سن پنج یا شش ماهگی کنترل سر خود را بدست می‌آورند پس تا قبل از آن از این وسیله استفاده نکنید. هم چنین زمانی که کودک بتواند بدون کمک کسی بنشیند یا وزن او به یازده کیلو رسید( حداکثر سن توصیه شده جهت سوار شدن به جامپر) بهتر است به دنبال خرید یک وسیله سرگرمی دیگر مثل روروئک باشید.

چه مدت کودک می‌تواند داخل جامپر بماند؟

طبق نظر متخصصین، کودکان در طول روز دو مرتبه و هر بار ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بیشتر نباید در جامپر بمانند. قرار گرفتن کودک برای مدت زمان طولانی در این وسیله در رشد طبیعی لگن آن تاثیر می‌گذارد. فراموش نکنید کودکان نیاز دارند که دنیای اطراف خود را کشف کنند؛ پس بهتر است در کنار جامپر از روروئک هم استفاده کنید تا تحت نظارت و کنترل این فرصت را در اختیارشان قرار دهید.

مزایای استفاده از جامپر برای کودکان

جامپر یک وسیله تفریحی برای کودکان است که می‌تواند آنها را تا مدت‌ها سرگرم نگه دارد. تلاش کودک برای قرار دادن پاها روی زمین به تقویت عضلات پای او کمک می‌کند. از دیگر مزایای این وسیله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

خالی کردن هیجان و داشتن خواب آرام

زمانی که کودک بیشتر جنب و جوش کند زودتر خسته شده و خواب باکیفیت‌تری خواهد داشت. امروزه به دلیل گرفتاری و مشغله کاری والدین کمتر می‌توانند فرزند خود را به پارک ببرند تا انرژی خود را تخلیه کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم خانواده‌هایی که در خواباندن فرزندشان دچار مشکل هستند از جامپر استفاده کرده تا کودک با تخلیه کردن انرژی خود، خواب راحتی را تجربه کند.

ایجاد حس استقلال در کودک

جامپر یکی از وسیله سرگرم‌کننده با امنیت بسیار بالاست و به همین دلیل والدین به راحتی و بدون نگرانی می‌توانند کودک خود را در این مدت تنها گذاشته تا به صورت مستقل به کشف محیط اطراف بپردازد. پس اگر به فکر استقلال کودکتان در آینده هستید، خرید این وسیله می‌تواند بسیار موثر باشد.

هماهنگی بین دست و چشم در کودک

از نظر برخی از متخصصین تلاش برای ایستادن در جامپر و بازی کردن با اسباب بازی‌هایی که در اطراف آن تعبیه شده به هماهنگی بین دست و چشم بسیار کمک می‌کند.

زمانی برای استراحت والدین

قرار گرفتن کودک در این وسیله فرصتی را برای خانواده‌ها فراهم می‌کند تا کمی استراحت کرده و به کارهای شخصی خود از جمله اتو کردن لباس‌ها، مرتب کردن خانه، ظرف شستن، تماشای تلویزیون و غیره بپردازند.

تقویت هوش در کودک

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم جامپر انواع مختلفی دارد که برخی از مدل‌ها، با اسباب بازی‌هایی عرضه می‌شوند که در تقویت هوش و مهارت شناختی کودکان تاثیرگذار هستند. مثلا پخش موسیقی در حین بازی کردن کودک، او را تشویق می‌کند که بیشتر بالا و پایین بپرد. در واقع به تقویت توانایی ذهنی و جسمی فرزندتان کمک می‌کند.

آیا استفاده از روروئک برای کودکان خوب است؟

همانطور که مطالعه کردید استفاده از جامپر محدودیت وزنی داشته و بعد از مدتی امکان استفاده از آن وجود ندارد و باید به فکر خرید یک وسیله سرگرم‌کننده دیگر باشید. از این رو روروئک می‌تواند یک ابزار مفید و خوب جهت تفریح کودکان به شمار برود. معمولا کودکان از سن نه ماهگی تا یازده ماهگی شروع به راه افتادن می‌کنند. البته ممکن است برخی از کودکان زودتر و بعضی دیرتر راه بروند و قانون کلی برای آن وجود ندارد. برخی از وسایل جهت تشویق کودک به راه رفتن موثر هستند که می‌توان به روروئک اشاره کرد. توجه داشته باشید این وسیله می‌تواند مفید باشد در صورتی که به درستی از آن استفاده کنید. برای اینکه شما را در خرید این وسیله راهنمایی کنیم در ادامه به مزایا و معایب آن اشاره می‌کنیم.

مزایای استفاده از روروئک

  • به کودکان این فرصت را می‌دهد که بتوانند دنیای اطراف خود را کشف کنند.
  • برخی از انواع آنها مجهز به لامپ، پخش موسیقی، اسباب بازی و غیره هستند و از این رو برای کودکان بسیار سرگرم کننده می‌باشند.
  • استفاده از وسیله موجب تشویق کودکان به راه رفتن می‌شود.

معایب استفاده از روروئک

  • استفاده بیش از حد از این وسیله (بیش از نیم ساعت در طول روز) اثر منفی بر الگوی یادگیری او در راه رفتن دارد.
  • کودکان زمانی که سوار روروئک هستند با سرعت زیادی به اطراف حرکت می‌کنند از این رو در اثر برخورد با اشیا احتمال آسیب ‌دیدگی یا افتادن از آن وجود دارد. پس حتما در مدت زمانی که کودکتان از این وسیله استفاده می‌کند، مدام آن را کنترل کنید.

کلام اخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با جامپر آشنا کنیم تا بتوانید با آگاهی کامل اقدام به خرید این وسیله کنید. هم چنین به مزایا و معایب روروئک نیز پرداختیم. امیدواریم خواندن این مقاله شما را جهت خرید یک اسباب‌بازی مفید و تفریحی برای کودکتان کمک کرده باشد.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید