۱۰ مورد از بهترین غذاها برای خوردن در دوران بارداری

در طول دوران بارداری، تغذیه مناسب بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. برای حمایت از بارداری سالم و رشد کودک، مهم است که مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، غذاهای پروتئینی و لبنیات بدون چربی یا کم‌چرب را در برنامه غذایی خود بگنجانید و از سوی دیگر، مصرف غذاها و نوشیدنی‌های دارای قند اضافه، چربی اشباع‌شده و سدیم را به حداقل برسانید. در این مطلب ما چند مورد از بهترین غذاها در دوران بارداری را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید در این دوران بیشترین حمایت را از سلامت خود و کودکتان ارائه کنید.

  1. لیمو عمانی

لیمو ازجمله لیمو عمانی فواید بسیار زیادی برای بارداری دارد و نه‌تنها سرشار از ویتامین C است، بلکه می‌تواند به درمان یبوست و سوء هاضمه کمک کند و با توجه به آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد مانع از ابتلا به سرماخوردگی در دوران بارداری شود. لیمو تازه و لیمو عمانی سیاه پرک شده هر دو دارای مقادیر زیادی پتاسیم هستند و می‌توانند به رشد مغز و سلول‌های عصبی کودک کمک کنند. در ارتباط با خرید این ماده غذایی، می‌توانید مانند لیمو تازه، لیمو عمانی تازه با قیمت مناسب را به شکل کیلویی تهیه کنید.

  1. محصولات لبنی

حبوبات

در دوران بارداری برای اینکه بتوانید نیازهای کودک در حال رشد خود را برطرف کنید لازم است پروتئین و کلسیم بیشتری مصرف کنید. محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست از بهترین گزینه‌ها برای این دوران هستند. آن‌ها نه‌تنها از پروتئین‌های با کیفیت بالا برخوردارند، بلکه منبعی فوق‌العاده از کلسیم محسوب می‌شوند و از مقادیر زیادی فسفر، ویتامین B، منیزیم و روی برخوردارند. ماست به‌خصوص ماست یونانی کلسیم بیشتری نسبت به سایر محصولات لبنی دارد و برخی از انواع آن حاوی پروبیوتیک نیز هستند که به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند.

  1. حبوبات

حبوبات شامل عدس، نخود، لوبیا، نخود و سویا می‌شوند که منبعی عالی از فیبر، پروتئین، آهن، فولات و کلسیم به شمار می‌روند. فولات یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین ویتامین‌ها در دوران بارداری است که هم برای شما و هم برای فرزندتان مفید است. از سوی دیگر، آن‌ها از فیبر بسیار بالایی برخوردارند و برخی از انواع آن‌ها نیز سرشار از آهن، منیزیم و پتاسیم هستند. خوشبختانه، غذاهای زیادی را می‌توان با حبوبات تهیه کرد و به همین دلیل، یکی از بهترین غذاها برای دورابن بارداری، حبوبات هستند.

  1. سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین نه‌تنها از قابلیت درست شدن به روش‌های مختلف برخوردار است، بلکه مملو از بتاکاروتن است که این ترکیب گیاهی در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود. ویتامین A برای رشد کودک بسیار ضروری است اما بهتر است که بیشتر از منابع گیاهی دریافت شود. خوشبختانه، سیب‌زمینی شیرین منبع گیاهی بسیار مناسبی از بتاکاروتن و فیبر است و می‌تواند شما را به مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد، قند خون شما را متعادل کند و سلامت سیستم گوارش را بهبود ببخشد.

  1. ماهی سالمون

ماهی سالمون

ماهی سالمون نوعی ماهی قزل‌آلاست که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است و به تقویت مغز و چشم کودک کمک می‌کند و حتی می‌تواند در افزایش طول بارداری موثر باشد. ممکن است شنیده باشید که ماهی دارای جیوه بالایی است و نباید در بارداری مصرف شود. بااین‌حال، ماهی سالمون حاوی جیوه بالایی نیست و مصرف آن در دوران بارداری بی‌خطر است. علاوه بر این، ماهی سالمون یکی از معدود منابع طبیعی ویتامین D است که بسیاری از ما به کمبود این ویتامین دچار هستیم.

  1. تخم‌مرغ

تخم‌مرغ یکی از بهترین مواد غذایی برای سلامتی است که سرشار از پروتئین، چربی سالم و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. تخم مرغ یک منبع فوق العاده از کولین است که کولین یک ماده مغذی حیاتی در دوران بارداری محسوب می‌شود. این ماده در رشد مغز کودک بسیار موثر است و مانع از ناهنجاری‌های رشدی مغز و ستون فقرات می‌شود.

  1. کلم بروکلی و سبزیجات دارای برگ سبز تیره

کلم بروکل و سبزیجات دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج دارای مواد مغذی بی‌شماری مثل فیبر، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین A، کلسیم، آهن، فولات و پتاسیم هستند و می‌توانند خطر وزن کم کودک در هنگام تولد را کاهش دهند. علاوه بر این، از یبوست پیشگیری می‌کنند و بسیاری از ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند.

  1. نمک دریا

مصرف نمک به میزان متعادل در دوران بارداری بسیار مهم است و خواص نمک به‌ویژه زمانی افزایش می‌یابد که شما نوع نمک دریا را در این دورا مصرف کنید. این نوع نمک فواید بی‌شماری دارد که از میان آن‌ها می‌توان به مراقبت از سلامت قلب، تنظیم فشار خون در دوران بارداری، بهبود دردهای دوران بارداری، کاهش ریزش مو در این دوران، تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از افسردگی در دوران بارداری اشاره کرد. نمک دریا صورتی هیمالیا یا نمک آبی یک نمک رژیمی محسوب می‌شود که اگرچه قیمت بالاتری نسبت به انواع نمک معمولی دارد اما خرید آن با توجه به خواصی که دارد ارزشش را دارد. برای خرید انواع نمک رژیمی، دریایی، هیمالیا و ساده از لینک کمک بگیرید.

  1. گوشت بدون چربی و پروتئین

گوشت گاو بدون چربی و گوشت مرغ منابعی عالی از پروتئین هستند که گوشت گاو سرشار از آهن، کولین و ویتامین‌های گروه B نیز هست. آهن یک ماده معدنی ضروری در دوران بارداری است که مصرف آن به‌ویژه در سه‌ماهه سوم بارداری اهمیت زیادی دارد. سطح پایین آهن در دوران بارداری می‌تواند منجر به وزن کم کودک در هنگام تولد و سایر عوارض خطرناک شود. بهتر است در هنگام مصرف گوشت، مواد غذایی دارای ویتامین C، مانند پرتقال یا فلفل دلمه‌ای را نیز مصرف کنید تا میزان جذب آهن افزایش پیدا کند.

  1. غلات کامل

غلات کامل برخلاف غلات تصفیه‌شده سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و ترکیبات گیاهی هستند و برخی از آن‌ها مانند جو و کینوا حاوی پروتئین نیز هستند. علاوه بر این، منابعی عالی برای ویتامین‌های گروه B، فیبر و منیزیم محسوب می‌شوند. شما می‌توانید غلات کامل و سیب‌زمینی شیرین را با یکدیگر ترکیب کنید و یک غذای فوق‌العاده سالم و مفید را درست کنید.

درنهایت، تغذیه سالم در دوران بارداری بسیار مهم است و کودک شما برای دریافت مواد مغذی موردنیاز بدن به غذایی که می‌خورید چشم دوخته است. بنابراین، وقتی باردار هستید از یک متخصص تغذیه برای داشتن بهترین برنامه غذایی کمک بگیرید و در صورت نیاز و توصیه متخصص، مکمل‌های غذایی مهم را مصرف کنید. علاوه بر این، سعی کنید مواد غذایی‌ای که به آن‌ها در این مقاله اشاره شد را در این دوران مصرف کنید.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید