برترین دلایل برای ریزش مو در خانم ها

ریزش مو مساله ای است که این روزها خانم های زیادی با آن روبرو هستند. این مشکل گاه در دوره های خاصی از زندگی مانند زایمان رخ می دهد و برای برخی از افراد به صورت دوره ای تکرار می شود. ریزش مو البته مخصوص خانم ها نبوده و آقایان نیز با آن درگیر هستند. اما علت این ریزش در خانم ها چیست؟ ما در ادامه به بررسی آنها می پردازیم. پس با ما همراه شوید.

  1. ریزش موی ژنتیکی

الگوی طاسی زنانه ممکن است دارای زمینه ارثی در خانواده هر فردی باشد. این نوع از ریزش مو از فولیکول موهای چروک شده تشخیص داده می شود که از طریق بیوسی و همینطور آزمایشات عمومی توسط پزشک عمومی نشان داده می شود.

  1. سبک زندگی نامناسب

تغذیه نامناسب و کمبود برخی از مواد مغذی می تواند موجب ریزش مو در میان خانم ها شود. ریزش موی ناشی از کمبود مواد غذایی به صورت معمولی موقتی است و در صورت برطرف شدن مشکل موها دوباره رشد مجدد خود را شروع می کنند.  موهای ما  از مواد مغذی باقی مانده پس از توزیع آنها توسط سیستم گوارش به ارگان های حیاتی ما سود می برند. اگر هیچ نوع ماده مغذی مازادی در آنها وجود نداشته باشد، در این صورت موها ضعیف خواهند شد. در کنار غذای مقوی شما می توانید از خرید انواع تقویت کننده مو هم استفاده کنید. بهترین انواع  تونیک سر زنانه و مردانه را می توانید در برندهای سریتا و سینره  پیدا کنید که دارای پایه گیاهی هستند.

در کنار ضعف در رشد موها، مژه ها نیز ضعیف می شوند و شما می توانید برای درمان آنها از بهترین انواع تقویت کننده مژه استفاده کنید. تقویت مژه می تواند به رشد و حجیم نشان دادن آنها کمک کند. برندهای  اکسیلیا، سریتا  و ماوالا  از  انواع برندهای معتبر با قیمت مناسب هستند.

  1. استرس

استرس هم می تواند موجب ریزش موها شود و این مساله تا مدت زمانی که مساله استرس زا وجود داشته باشد ادامه خواهد داشت. تریکوتیلومونیا، یک وضعیت روانی است که فرد مبتلا به دلیل اضطراب موهای خود را می کشد که این منجر به ضعیف شدن رشد مجدد موها می شود.

  1. سموم

سمومی مانند شیمی ‌درمانی، اشعه‌ رادیواکتیو در پرتودرمانی و مصرف برخی از داروها می تواند موجب اختلال در چرخه‌ رشد طبیعی موها  شوند. داروهای فشار خون، آرتریت، داروهای قلبی و برخی داروهای دیگر هم مانند  سم برای موها عمل می کنند. البته باید دقت داشته باشید که ریزش موی ناشی از این مواد عمدتا موقتی است؛ اما اگر فولیکول ‌ها آسیب ببینند، دائمی خواهد بود. در حالت کلی ریزش مو از عوارض جانبی داروها به شمار می‌ رود. اگر دچار این مشکل شدید، برای قطع یا تعویض دارو با پزشک خود مشورت کنید.

  1. مشکلات تیروئیدی

تیروئید

یک وضعیت پزشکی نیز وجود دارد که در عین آن که قابلیت درمان دارد اما می تواند منجر به ریزش مو شود. در هر دو صورت باید میزان مصرف داروهای تیروئید مورد توجه قرار بگیرد زیرا عوارض دوزهای بالا یا پایین می تواند بر رشد موها تاثیر خود را داشته باشد. اگرچه گاهی اوقات داروهای تیروئید می تواند موجب بروز ریزش موشد، اما دشوار است که یگوییم این ریزش ناشی از این بیماری است یا داروهای مصرفی آن.

  1. زایمان

همه ما در ارتباط با ریزش مو پس از زایمان شنیده ایم یا دچار آن شده‌ ایم. بهتر است بدانید، ریزش مو در زنان شیرده به دلیل تغییرات هورمونی  به وجود می آید. در دوران بارداری به دلیل سطح بالای هورمون ‌ها ریزش مو کاهش پیدا  می‌ کند و موها حتی پر پشت تر می ‌شود. بنابراین میزان بالای هورمون‌ ها، موهای باقی مانده را حفظ می‌ کند و مانع از ریزش آنها می ‌شود. پس از زایمان، سیستم بدن به حالت طبیعی خود بر می‌ گردد. در نتیجه، تار موهایی که چرخه رشد آنها به پایان رسیده است، ریزش پیدا می‌ کند. به همین علت، زنانی که تازه زایمان کرده ‌اند، به یک باره دچار ریزش موی شدید می‌ شوند. عمدتا بعد از  مدت زمان ۲ سال بعد از زایمان، موها به حالت طبیعی خود بر می ‌گردند.

  1. مدل موی نادرست

بستن نادرست موها به صورتی که موجب شود ریشه آنها کشیده شود نیز می تواند عاملی برای ریزش موها باشد. این نوع از کم پشتی طاسی کششی یا انقباضی نام دارد که اگر در این نوع پیاز مو آسیب ببیند به کم پشتی دائمی تبدیل می شود.

نویسنده: وحیده امینی

 

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید