آیا بوتاکس خطرناک است؟

نتایج یک تحقیق علمی جدید نشان داده سمومی که در ماده بوتاکس وجود دارد و از آن برای کاهش بروز چین و چروک در چهره انسان استفاده می شود، ممکن است به دیگر اعضای بدن انسان نیزمنتقل شود.

سازمان دارو و غذای آمریکا (FDA) درسال 2002، با استفاده از ماده بوتاکس که از بروز علائم پیری و چین و چروک بر روی پوست صورت انسان جلوگیری می کند، موافقت کرد. این ماده حرکت عضلات را در محل ترزیق، متوقف می کند.

اما درسال 2009، FDA پس از انجام تحقیقات میدانی درباره خطرات ماده بوتاکس هشدار داد و تحقیقات این سازمان نشان داد که سم پلوتونیوم موجود در بوتاکس، حرکت می کند و به دیگر سلول های بدن نیز منتقل می شود، به تازگی تیمی از محققان دانشگاه ” ویسکونسون مادیسون ” با انجام برخی آزمایش های علمی این نظریه را تایید کردند.

نتایج این تحقیق که در مجله Cell Reports منتشر شد، نشان می دهد که این قوی ترین دلیل بر ضررهای بوتاکس است و می تواند که سلامت انسان را در دراز مدت به خطر بیاندازد.

به گفته ” ادوین شابمین” پروفسور علم اعصاب که ریاست این تیم تحقیق را برعهده دارد، هنوز مشخص نیست که این سموم، تا چه مقدار می توانند در داخل بدن حرکت کنند و این مساله به مقدار سم وارده شده به بدن و عوامل دیگر بستگی دارد”.

سم پلوتونیوم برای اولین بار درقرن نوزدهم کشف شد. تزریق بوتاکس عضلات را به وسیله بلوک سیگنال عصبی فلج می کند در نتیجه از چین و چروک بیش از حد جلوگیری می کند. بوتاکس برای از بین بردن خطوط اخم و پیشانی و باندهای گردنی استفاده می شود.

منبع: سلامت نیوز

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید