مولتی ویتامین فارماتون بخوریم یا خیر؟

فارماتون یکی از انواع مولتی ویتامین های وارداتی است که سال هاست در داروخانه های ایران با مجوز در حال ارائه است این دارو که در کشور ما با توجه به وجود مارک فارماتون بر روی کپسول ها و در شیـشه ها به نام “فارماتون” شناخته می شود.

این دارو به دلیل فرم خاص دارویی، سوسپانسیون درون کپسول نرم، دارای فراهمی زیستی بسیار خوبی است و جزو مقبول ترین مولتی ویتامین ها در کشور است.

ژریاتریک فارماتون دارای چهار گروه ماده ی فعال است:

  •  عصاره جینسنگ با غلظت بالا
  •  دی متیل آمینو اتانول بی تارتارات
  •  مواد دخیل در متابولیسم (ویتامین ها، مواد معدنی، عناصر کمیاب)
  •  مواد موثر در متابولیسم چربی ها که سبب برداشت یا کاهش ذخابر چربی کبد می شوند (کولین، اینوزیتول، لینولئیک اسید)

قرص آهن

خواص فارماتون

ژریاتریک فارماتون به دلیل مواد تشکیل دهنده ی آن در افراد میانسال و جوان تر که به دلیل فعالیتهای بیش از اندازه فکری و بدنی دچار استرس می باشند، نیز مورد استفاده است.

جین‏سنگ (جین‏سینگ) دارای انواعی از پاناکسوزیدها و پاناگزاتریول و پاناگزادیول است. این ترکیب دارای اثر محرک نسبی بر روی مغز و بدن می باشد که باعث احساس افزایش تمرکز و احتمالا بهبود حافظه می گردد.

به دلیل وجود دی متیل آمینو اتانول بی تارتارات، ژریاتریک فارماتون یک ترکیب بهبود دهنده ی خلق و خوی بسیار ضعیف است.

در این ترکیب دارویی حدود ۲۰ نوع ویتامین و ماده ی معدنی مناسب برای بدن انسان وجود دارد که می تواند کمبود ویتامین های ناشی از سو تغذیه یا سو جذب را برطرف نماید.

تهوع

عوارض جانبی

استفاده از قرص های فارماتون می تواند عوارض جانبی مثل مشکلات در خواب، خارش پوست، سردرد، سرگیجه یا مشکلات گوارشی مثل اسهال، حالت تهوع، استفراغ و دردهای شکمی را به همراه داشته باشد.

اگر به اختلالات کبدی، یا هر گونه مشکل گوارشی یا جذب گلوکز یا گالاکتوز، اختلالات ذخیره سازی آهن مثل هموکروماتوز، غلظت بالای کلسیم، ویتامین A,D در خون خود مبتلا هستید نباید از فارماتون استفاده کنید.

از آنجا که فارماتون ممکن است حاوی روغن بادام یا سویا و لاکتوز باشد بنابراین اگر به هریک از این مواد حساسیت دارید نباید از فارماتون استفاده نمایید.

 نحوه مصرف دارو

برای کسب اطلاعات بیشتر برچسب روی بسته قرص را بخوانید. افراد بزرگسال هر روز یک کپسول فارماتون را قبل و یا بعد از غذا باید مصرف کنند.

ابتدا از این قرص بری ۴ هفته استفاده کنید پس از درمان ۴ هفته ای اگر احساس کردید حال شما بهتر شده است می توانید به استفاده از قرص فارماتون برای بیشتر از ۱۲ هفته ادامه دهید. پس از ۱۲ هفته در صورت تمایل استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر علایم شما را مورد بررسی قرار خواهد داد. این کپسول فارماتون را هرگز به کودکان ندهید و آن ها در ظروفی در بسته و محکم قرار داده و دمای محل نگاهداری از ۲۵ درجه بیشتر نباشد.

ویتامین

نکات و اطلاعات مهم در مورد قرص فارماتون

۱- بهترین زمان برای مصرف ویتامین و مکمل های معدنی مانند فارمتون در هنگام صرف غذاست. اگر آنها را با شکم خالی مصرف کنید، ممکن است بدنتان نتواند به خوبی آنرا جذب کند و دچار ناراحتی های معده شوید.

۲- فارماتون داروی چاقی نیست. سوخت و ساز را بهبود می بخشد و مثل همه مولتی ویتامین ها اشتها آور است.

۳- این دارو به دلیل مواد تشکیل دهنده ی آن در افراد میانسال و جوان تر که به دلیل فعالیتهای بیش از اندازه فکری و بدنی دچار استرس می باشند، نیز مورد استفاده است.

۴- در این ترکیب دارویی حدود ۲۰ نوع ویتامین و ماده ی معدنی مناسب برای بدن انسان وجود دارد که می تواند کمبود ویتامین های ناشی از سو تغذیه

یا سو جذب را برطرف نماید.

موارد منع مصرف

  • کسانی که مشکلات کلیوی دارند.
  • کسانی که مشکلاتی درافزایش جذب اهن دارند، مانند هموکروماتوزیس
  • کسانی که سطح کلسیم ادرار یا خونشان بالاست.
  • کسانی که به مواد ساخته شده در این دارو حساسیت دارند.
  • کسانی که به سویا یا بادام زمینی حساسیت دارند نباید این کپسول را مصرف کنند.

هشدار!!

فارماتون تقلبی نخرید زیرا در صورت نداشتن عوارض نیز مصرف یا عدم مصرف آن تفاوتی برای شما نخواهد داشت .

تشخیص فارماتون اصل از تقلبی

 برروی کپسول های سافت ژل فارماتون اصلی کلمه فارماتون به لاتین به  صورت برجسته حک شده است.

نمونه اصلی در یک طرف فارسی نویس دارد. بر روی درب محصول نام فارماتون، درج شده است.

قیمت این دارو در سال ۹۶ حدود ۱۶۰ هزار تومان است.

شما می توانید سوالات خود را از طریق لینک پرسش از دکتر با پزشکان ما مطرح نمایید.

4/5 - (89 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 نظر
  1. سيد مجتبى بنيادى می‌نویسد

    با سلام ، مرد ٧٠ ساله اى هستم که جوان تر از سنم بنظر میرسم ، از تقریباً یک سال پیش با زمین خوردن مهره کمرم
    شکست با عمل تزریق سیمان درمان شدم که البته نمیتونم بیشتر از دقایقى بایستم ،
    چندماه قبل مبتلا به لخته شدن در مفصل ران چپ و نارسایى خون به پاشدم عمل کردم ، ضمناً آئورت شکمى هم در حد چهارونیم سانت دارم که دکترم قرص زالر بان و اتورواستاین و فولیک اسید داده ، خلاصه اوراغ شدم
    بقدرى از خستگى مزمن و در نتیجه تنبلى و بى تحرکى رنج میبرم ، آیا فارماتون برام مناسبه ؟ از کجا تهیه کنم که تقلبى نباشه تازگى کپسول ژریویتون گرفتم تاثیرى نمیبنم ،
    با پوزش از پر چونه گیم امیدوارم راه نماییم بفرمایید ، یک دنیا تشکر،،،

    1. کیا می‌نویسد

      عزیزم بنظرم چش خوردی هیچ راهی نداره متاسفانه

    2. مهدي می‌نویسد

      سلام به نظر من باید در ابتدا یه ازمایش کلی بدهید، در صورتی که اهن یا گروه ویتامین ب کمبود داشتید از مکمل استفاده کنید ، بهتر است از مکملی استفاده کنید که نیاسین بیشتری دارد B3 برای بی حالیتون از مکمل تایورین و مافئین استفاده کنید و با بستن کمربند فنر دار پیاده روی را شروع کنید

  2. درسا می‌نویسد

    سلام من ی خانوم ۲۸ ساله هستم خیلی میل ب غذا ندارم بدنسازی هم کار میکنم فاماتون خوبه من بخورم الان مولتی دیلی استفاده میکنم

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      منم ۲۸ سالمه فارماتون و شروع کردم به استفاده که شاید وزن استفاده کنم ولی بادکتر که صحبت کردم گفت تمام هفته قرص اهن بخور هفته ای یکبار فارماتون … جالبه فارماتون میخورم انرژیم چند برابر میشه و خیلی فعالیت میکنم میترسم همین باعث کاهش وزن بیشتر بشه برام

از پزشکان نبض‌ما بپرسید