از جراحی آب سیاه چشم چه می دانید

آب سیاه می تواند به چشم آسیب برساند و درصورت عدم درمان حتی منجر به کوری شود.

نبض ما – آب سیاه یا گلوکوم به علت تجمع مایع در کره چشم رخ می دهد. این مایع مسئول تغذیه و سالم نگه داشتن چشم است. آب سیاه پس از ترشح و گردش در داخل کره چشم، از طریق زاویه چشم و مجاری خارج کننده،  که در قسمت جلوی چشم قرار دارند، تخلیه می شود.

آب سیاه چشم

در افراد مبتلا به آب سیاه، محل زه کشی در چشم مسدود شده و مایع داخل چشم  نمی تواند از چشم خارج شود. بنابراین، مرتبا مایع تولید شده و باعث می شود فشار در چشم افزایش یافته یابد.به زبانی ساده علت آن افزایش شدید فشار زجاجیه یا همان مایع درون چشم است.

به طور کلی اشکال در خروج آب سیاه از منافذ بسیار کوچکی در پیرامون عنبیه (دایره رنگی چشم) است. در برخی موارد به طور مادرزادی منافذ تنگ هستند. در موارد دیگر جلو آمدن عنبیه یا مسدود شدن این منافذ با رنگ دانه های عنبیه یا یاخته های خون پس از خونریزی داخل چشم مسیر تخلیه مایع داخل چشم تقریباً مسدود می شود.

درمان اشک چشم

تشخیص بیماری های چشمی و نوع درمان و عمل چشم یکی از سخت ترین و حساس ترین اقدامات پزشکی می باشد که نیاز به شناخت و تجربه دقیق از ساختار چشم به عنوان حساس ترین عضو بدن دارد یکی از این عمل ها عمل آب سیاه چشم می باشد. یکی از این روش های درمانی جراحی است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم.

دلیل ابتلا به آب سیاه

یک مقایسه خوب که به کمک آن می توان به بهترین شکل علت ابتلا به آب سیاه را توضیح داد، مقایسه چشم و با فشار هوای یک توپ است! یک توپ فوتبال یا بسکتبال برای حفظ شکل خود و ثابت نگه داشتن حالتش نیاز به فشار هوا دارد.

به همین ترتیب هم کره چشم برای حفظ ظاهر کروی و توانایی بینایی اش به مقدار صحیحی از فشار مایع نیاز دارد. با این حال، زمانی که چیزی بر توانایی ساختارهای داخلی چشم برای تنظیم فشار داخلی (IOP) تاثیر می گذارد، فشار چشم می تواند تا سطح خطرناکی بالا برود.

تیک عصبی

بر خلاف یک توپ فوتبال یا بسکتبال، هنگامی که فشار داخل چشم بیش از حد بالا باشد، چشم نمی تواند این فشار را با تخلیه مایع از بین ببرد. در عوض، این فشار آن قدر ادامه می یابد تا به اعصاب بینایی وارد شود و زمانی که فیبرهای عصبی به طور دائمی آسیب ببیند، نابینایی بدون بازگشت به سراغ فرد می آید.

دلیل اصلی این افزایش فشار بستگی به نوع آب سیاهی دارد که شما بدان دچار شده اید. با توجه به اینکه گلوکوم یا آب سیاه از لحاظ فنی به دسته ای از بیماری های چشم اطلاق می شود، بنابراین می تواند حاصل عوامل و فاکتورهای مختلفی باشد.

درمان آب سیاه با جراحی

در عمل جراحی گلوکوم، هدف ایجاد راه خروج جدیدی برای تخلیه مایع اضافی داخل چشم است. هر چند چشم پزشک در هر زمانی ممکن است تصمیم به جراحی بگیرد، ولی معمولا این کار را پس از درمان دارویی و جراحی لیزری انجام می دهد.

نیاز به عمل جراحی و انتخاب نوع آن را تنها چشم پزشک آن هم با در نظر گرفتن وضعیت بیمار تشخیص می دهد.

فشار چشم بیمار، وضعیت میدان بینایی در گلوکوم اولیه زاویه باز (گلوکومای ساده مزمن) به عامل هایی مانند سن، وضعیت عمومی بدن و پیشرفت بیماری، موفقیت یا شکست در عمل های جراحی قبلی و هم چنین تجربه های شخصی و مهارت چشم پزشک در این گزینش موثرند.

عمل جراحی گلوکوم

در این عمل، قبل از جراحی به بیمار داروهایی جهت آرام شدن می دهند و سپس چشم توسط تزریق مواد بی حس کننده در اطراف آن، بی حس می شود. سپس جراح قطعه کوچکی از بافت سفیدی چشم (صلبیه) را بر می دارد و این کار باعث به وجود آمدن کانال کوچکی برای تخلیه مایع درون چشم می شود.

سپس قسمت سفید چشم که برداشته شده است با لایه نازک و شفافی از ملتحمه پوشانده می شود. مایع از مجرای ایجاد شده و از زیر ملتحمه ای که روی آن را پوشانده عبور کرده و از چشم خارج می شود.

مصرف آنتی بیوتیک

بیمار پس از جراحی آب سیاه باید تا چند هفته از قطره های آنتی بیوتیک و ضد التهاب برای مقابله با عفونت و تورم استفاده کند. باید توجه داشت که این قطره ها با قطره هایی که بیمار قبلا برای درمان گلوکوم مصرف می کرده است متفاوت هستند. بیمار باید در چند هفته اول پس از جراحی مرتبا توسط چشم پزشک معاینه شود.

در بعضی از بیماران، جراحی حدود 80 تا 90 درصد در کاهش فشار داخل چشمی مؤثر است. با این حال، اگر مجرای جدیدی که با جراحی به وجود آمده است مسدود شود، ممکن است به جراحی دیگری نیاز باشد.

در صورتی که بیمار قبلا تحت جراحی چشمی (نظیر جراحی آب مروارید چشم) قرار نگرفته باشد، جراحی گلوکوم بهترین پاسخ را می دهد.

چشم

باید به خاطر داشت با این که جراحی آب سیاه باقیمانده دید بیمار را حفظ می کند، ولی باعث بهبود دید نخواهد شد. در واقع، دید بیمار ممکن است به خوبی دید قبل از جراحی نباشد، ولی در صورت انجام ندادن جراحی، در درازمدت بیمار ممکن است کور شود.

جراحی آب سیاه یا همان گلوکوم نیز مانند هر جراحی دیگری ممکن است با عوارضی همراه باشد. این عوارض عبارتند از: کاتاراکت (آب مروارید)، مشکلات قرنیه، التهاب یا عفونت داخل چشم و تورم عروق خونی پشت چشم. البته برای هر یک از موارد گفته شده، درمان های مؤثری وجود دارد.

مراجعه به پزشک

بهتر است به پزشکی مراجعه کنید که در یک روش خاص دارای مهارت و تخصص لازم می باشد و توانسته نتیجه های خوبی از آن به دست آورد تا این که نزد پزشکی بروید و از او بخواهید تا عمل جراحی را که با آن آشنایی کافی ندارد بر روی شما انجام دهد. حتی اگر این روش در مرکز درمانی دیگری با موفقیت انجام شده و امتیاز بیشتری داشته باشد.

تست پاپ اسمیر

درباره بهترین روش عمل جراحی که مناسب ویژگی های شما باشد بحثی نشده است، چون نمی توان هیچ روشی را به طور مطلق و برای همه بیماران برگزید. به علاوه در وضعیت چشمی مشابه، روش های جراحی گوناگونی دارای ارزش تقریبی یکسانی هستند.

درمان گیاهی آب سیاه

در کنار درمان های پزشکی برای بیماری آب سیاه، استفاده از یک سری گیاه ها و غذاهایی می تواند به شما در روند بهبودی کمک کند.  توصیه می شود از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان و مفید برای سلامت چشم استفاده نمایید.

مواد مغذی

این غذاها حاوی مواد مغذی مانند: لوتئین، اسیدهای چرب امگا 3، زاکسانتین، ویتامین A، ویتامین C و غیره می باشند. نمونه ای از این غذاها عبارتند از:

– ماهی های آب سرد مانند ماهی سالمون، ساردین، ماهی خال مخالی و غیره
– سبزیجات با برگ های بزرگ مانند اسفناج، کلم، کاهو، کلم بروکلی و غیره
– میوه ها و سبزیجات زرد یا نارنجی مانند سیب زمینی شیرین، هویج، پاپایا و غیره
همچنین غذاهای غنی از آنتی اکسیدان عبارتند از:

  • انگور هندی
  • بلوبری
  • پودر میوه باباب خشک شده
  • تمشک
  • ادویه هایی مثل دارچین

آروماتراپی برای آب سیاه بسیار مفید است! این کار گردش خون به چشم ها را افزایش می دهد همچنین باعث کاهش استرس و کاهش فشار چشم می شود. اسانس ها و عصاره های که از مواد گیاهی استخراج می شوند، می توانند به آروماتراپی نیز کمک زیادی کند.

گردش خون ضعیف

آنها بسیار غلیظ هستند بنابراین برای استفاده از آن باید محتاط بود. به عنوان یک قاعده کلی، 2-3 قطره از روغن اسانس را در 1 قاشق چایخوری از هر روغن گیاهی مخلوط کنید و سپس از آن برای ماساژ روی پیشانی استفاده کنید. دقت کنید که روغن را داخل چشم خود نمالید!

اسانس ها و روغن های مفید برای آب سیاه عبارتند از:

  • اسانس کاپور
  • اسانس کندر
  • اسانس لیمو

علاوه بر موارد فوق، برخی از مکمل های غذایی هم برای درمان آب سیاه مفید هستند. بیلبری، روغن ماهی، اسید آلفا لیپوئیک کروم و منیزیم هم از این دست مکمل ها هستند.

3.4/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. فرحناز می‌نویسد

    برایتسکین دردبعد لیزراب سیاه چشم باید چیکار کرد؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید