معایب سفید کردن دندان به صورت شیمیایی

همانگونه که دلایل زیادی برای تغییر رنگ مو و پوست در افراد وجود دارد . دندان ها در اثر مصرف نوشیدنی های رنگی و یا غذاهای حاوی رنگدانه و یا مصرف سیگار دچار تغییر رنگ می شوند.

گردآوری – نبض ما

تغییر رنگ دندان، یکی از مواردی است که در زیبا جلوه دادن ما تاثیر منفی دارد. به همین دلیل افرادی که به این معضل دچار می شوند به دنبال راهی برای سفید کردن دندان هایشان می گردند. روش های متعدد گیاهی و شیمیایی برای این کار وجود دارد. یکی از روش های شیمیایی که مورد استفاده قرار می گیرد، روش بلیچینگ است. بلیچینگ دندان یعنی سفید کردن دندان ها به وسیله مواد خاص اکسید کننده مثل پراکسید هیدروژن.

بلیچینگ دندان به چه صورتی انجام می شود؟

در بلیچینگ دندان با یک ماده اکسیدان سفید می شود. ماده بلیچینگ دندان از خلل و فرج میکروسکوپی سطح دندان جذب شده و رنگینه های رسوب کرده در بین هرم های مینائی را اکسید می کند و از این طریق رنگ دندان را سفید می کند. با گذشت زمان، نفوذ مواد اکسید کننده به داخل عاج دندان که در لایه زیرین مینا قرار دارد نیز صورت گرفته و رنگ آن نیز روشن تر می شود. ماده اصلی موجود در مواد بلیچینگ دندان (پراکسید هیدروژن) است که قدمت استفاده از آن به اوایل قرن بیستم باز می گردد. همچنین برای تاثیرگذاری بیشتر، از عامل گرما یا نور استفاده می شود، که به وسیله دستگاه مخصوصی صورت می گیرد.

انواع بلیچینگ

به طور کلی دو نوع بلیچینگ دندان وجود دارد.

۱- بلیچینگ دندان در خانه (Home Bleaching)

در بلیچینگ دندان ، دندانپزشک قالب مخصوص را برای بیمار تهیه کرده و همراه با ژل مخصوص بلیچینگ با غلظت خیلی کم، به بیمار تحویل می دهد تا در منزل استفاده کند. روش استفاده بدین صورت است که بیمار باید هر شب یا هر روز طبق دستور، ماده بلیچینگ را درون تری و در نواحی مربوط به هر دندان قرار دهد و تری را روی دندان  ها بگذارد. به طور معمول و در بیشتر افراد، زمان لازم جهت سفید شدن دندان ها دو هفته تا شش هفته است. هرچند ممکن است در بعضی افراد بسته به عامل بد رنگی دندان، این مدت زمان بیشتر باشد.

۲- بلیچینگ دندان در مطب (Office Bleaching)

در بلیچینگ دندان که توسط دندانپزشک در مطب انجام می گردد، از روش قبلی موثرتر است چون ژل مخصوص بلیچینگ، با غلظت خیلی بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد. همین امر لزوم ایزولاسیون مناسب و محافظت از نسوج نرم دهانی و صورتی را به دنبال دارد. این ماده سوزاننده است و می تواند باعث آسیب این نسوج شود. روش داخل مطب به طور معمول در سه چهار جلسه با فاصله یک هفته تاثیر عمده خود را می گذارد.

اگر بلیچینگ دندان در مطب با استفاده از دستگاه اشعه مخصوص بلیچینگ صورت گیرد، تاثیر آن بیشتر است.

معایب و مزایای بلیچینگ دندان

هر کدام از روش  های بلیچینگ مزایا و معایب خود را دارد. روش داخل مطب هزینه برتر است. حساسیت کاری بیشتری دارد. در عوض بروز سفیدی دندان در جلسه اول برای بیمار راضی کننده و امیدوار کننده است. روش در خانه امن تر، با ثبات تر و موثرتر است. ولی مستلزم همکاری خوب بیمار و استفاده منظم از تری است.

نتایج حاصل از سفید کردن به روش بلیچینگ، دایمی و همیشگی نیست و عادات غذایی بیماران و میزان استفاده از فراورده  های غذایی رنگی و نیز عواملی چون سیگار از جمله مسایلی است که روی مدت زمان سفید ماندن دندان اثر گذار است.

عوارض بلیچینگ

از عوارض شایع بلیچینگ دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حساسیت دندانی

شایع  ترین عارضه سفید کردن و بلیچینگ دندان حساسیت دندانی است که می تواند از یک حساسیت بسیار ضعیف تا درد بسیار تیز و آزار دهنده باشد. معمولا حساسیت دندانی پس از چند هفته برطرف شده و آسیب دائمی به دندان نمی رساند. البته در موارد محدودی آسیب غیر قابل برگشت به دندان نیز گزارش شده است.

برای کاهش این عارضه، یکی از راهکارها استفاده از ژل های کاهش دهنده حساسیت دندانی هستند که قبل یا بعد از سفید کردن دندان  ها می توان از آن ها استفاده کرد.

درد و آسیب لثه

دومین اثر جانبی سفید کردن دندان درد لثه است که در این رابطه دو تئوری وجود دارد:

١- هیدروژن پراکساید می تواند منجر به سوزش شیمیایی داخل دهان و آسیب رساندن به لثه های شما شود.

2- درد و آسیب لثه مرتبط با ماده سفید کننده دندان نیست؛ بلکه به دلیل تری (قالب) داخل دهان شماست که ماده سفید کننده داخل آن قرار دارد و عدم تطابق کامل تری با دندان ها منجر به آسیب به لثه می شود. که در این صورت باید مجددا برای دندان های شما قالب تهیه شود.

بلیچینگ بکنیم یا نکنیم؟

با بلیچینگ به دندان هایتان جلا می دهید اما باعث آسیب زدن و کوتاه شدن عمر آنان  می شوید. معمولا بلیچینگ دندان هر 6 ماه یکبار باید تکرار شود. در غیر این صورت بعد از مدتی به رنگ اولیه باز می  گردد. در روش بلیچینگ دندان ، رنگ دندان ها حدود یک درجه روشن می گردد و در صورتی که از تعداد دفعات بیشتری استفاده شود تا 2 درجه نیز تغییر خواهد داشت. گفتنی است، بلیچینگ دندان با عوارضی چون تضعیف مینای دندان، تحریک و حساس شدن دندان  ها همراه است. همچنین با مصرف مواد رنگی چون چای، قهوه و سیگار رنگ دندان  ها به حالت اولیه باز می گردد. لذا در صورت تمایل به انجامف با در نظر گرفتن همه این موارد و با مشورت با دندانپزشک خود بایستی تصمیم بگیرید.

منابع:

سایت دکتر افشار، دندانه، توسان دنتال گروپ، سایت دکتر رحیمی

4.7/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید