مشکلاتی که عفونت لثه را ایجاد می کند

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، عامل کلیدی و اصلی در عفونت لثه به شمار می آید. آبسه دندان یا آبسه لثه نشان دهنده تجمع چرک است که داخل دندان ها یا لثه ها تشکیل می شود.

بیماری های لثه فقط به یک دلیل ایجاد می شوند، التهاب و عفونت ناشی از باکتری های موجود در جرم و پلاک غذایی تجمع یافته بر روی طوق دندان ها لثه ها را بیمار می کند و به مرور زمان باعث عفونت لثه و از بین رفتن لثه و استخوان دربرگیرنده ی دندان می شود.

هدف از درمان لثه از بین بردن پلاک غذایی و جرم های چسبیده بر روی مینا و ریشه ی دندان است. در اثر سم و التهاب ناشی از باکتری ها اتصال طبیعی لثه به دندان از بین می رود و لثه از دندان و استخوان جدا شده و یک پاکت عمیق دور تا دور دندان تشکیل می شود که محل بسیار مناسب تری برای تجمع باکتری ها و پلاک غذایی و ایجاد جرم بر روی ریشه ی دندان است که عواقب بسیار بدتری دارد.

به گزارش نبض ما به نقل از رادیو سلامت، دکتر بهزاد هوشمند، افزود: در عفونت لثه ، سه عامل که هرکدام یک ضلع مثلث را تشکیل می‌دهند، نقش دارد.

وی اظهار داشت: مهم‌ترین عامل اصلی عفونت لثه ، بیماری‌های نسوج نگهدارنده دندان و لثه، پلاک میکروبی یا مجموعه‌ای از میکروارگانیسم‌هایی است که در محل اتصال لثه به دندان تشکیل می‌شوند و آهسته آهسته به شیار لثه نفوذ می‌کنند. محصول ناشی از سوخت و ساز میکروارگانیسم‌ها باعث می‌شود کیسه تشکیل شود و مهم‌ترین جزء این قضیه، پلاک میکروبی است.

وی تاکید کرد: رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان عامل کلیدی اصلی عفونت لثه است و میکروارگانیسم‌هایی که در محیط عفونی قرار دارند. عامل دوم عفونت لثه، میزبان مستعد است. عامل سوم، مواد غذایی است. اگر فرد مسواک نزند، تغذیه مناسب هم نداشته باشد و عادات موضعی مضر نیز داشته باشد، مستعد بیماری لثه می‌شود.

 هوشمند یادآور شد: عفونت لثه یک فاکتور خطر واقعی برای بسیاری از بیماری‌های عمومی به حساب می‌آید. این بیماری‌ها شامل دیابت، عروق کرونر، گرفتگی عروق مغزی حتی روماتیسم مفصلی، انواع بیماری‌های روحی، روانی و افسردگی است.

این جراح لثه با اشاره به اینکه شیار لثه یعنی محل اتصال دندان به لثه یک تا ۸/۱ میلی متر عمق دارد، خاطرنشان کرد: از طریق شیار لثه، مایعی ترشح می‌شود که این مایع مشتق شده از جریان خون است. این مایع به بزاق وصل شده و ما هنگام غذاخوردن آن را به دستگاه گوارش‌مان وارد می‌کنیم. بخش اول هضم و جذب به‌ واسطه این ها صورت می‌گیرد. بنابراین مهم‌ترین جز کمک به پیشگیری از بیماری‌های لثه و عفونت لثه ، رعایت مناسب بهداشت دهان است.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید