معرفی موثرترین راهکارها در درمان واریس پا

امروزه، درمان واریس پا بدون اینکه در بیمارستان بستری شوید یا جراحی خاصی انجام دهید، امکان پذیر است. در ادامه روش‌های مختلف برای درمان واریس پا را مطرح می‌کنیم:

واریس پا چیست؟

 رگهای بیرون زده و بنفش رنگ روی پوست پا را واریس پا می‌گویند. واریس پا به علت اختلال در عملکرد دریچه های لانه کبوتری پاها بروز می کنند. رگ‌های واریس می تواند علائم بالینی بیماری های دیگر باشد و بنابراین نباید ساده گرفته شوند.

گاهی این رگ‌ها دردی ندارند و بیشتر از جنبه زیبایی برای افراد مشکل زا می‌شوند، گاهی اوقات هم این رگ‌ها بسیار دردناک می‌شوند.

درمان واریس پا

در ابتدا باید بگوییم که نوع راهکار درمانی واریس با توجه به شدت و نوع واریس که از طریق سونوگرافی و دیگر تست‌های تشخیصی مشخص می‌شود، تعیین می‌شود.

علاوه بر شدت و نوع واریس، روش مناسب درمان به شرایط عمومی بیمار، اندازه رگ واریسی، محل رگ روی پا  و شدت واریس بستگی دارد.

در ادامه به معرفی متادول‌ترین روشها در درمان سریع واریس پا می‌پردازیم:

اسکلروتراپی برای درمان واریس

اسکلروتراپی در واقع در درمان رگهای عنکبوتی و واریسهای ریز کاربرد دارد. در اسکلروتراپی تزریق مایع اسکلروزان در داخل رگ  واریسی صورت می‌گیرد. این کار منجر به تخریب جداره رگ می‌شود. به مرور زمان، این رگ تخریب شده توسط بدن جذب و در نهایت حذف خواهد شد.

فوم اسکلروتراپی

واریس‌های خفیف و یا همان مویرگ های بنفش و آبی رنگ نازک که نزدیک سطح پوست هستند خیلی از نظر سلامتی تهدیدی برای بدن به حساب نمی‌آیند، اما از نظر زیبایی و ظاهر می‌تواند باعث ناراحتی و عدم اعتماد به نفس بیمار شود.

در روش استفاده از فوم اسکلروتراپی، مایع اسکلروزان با گاز دی اکسید کربن مخلوط شده و به شکل فوم یکنواخت تبدیل می‌شود. فوم اسکلروتراپی تاثیر موثرتر و بهتری با دیواره عروق دارد و عوارض کمتری خواهد داشت.

لیزر برای درمان واریس عنکبوتی

یکی از روش‌های بسیار مدرن در درمان واریس عنکبوتی لیزر سطحی است. در روش لیزر، از روی سطح پوست امواج لیزر به رگ  هدف تابانده می شود که در نهایت باعث بسته شدن رگ و حذف رگ می‌شود. با توجه به شدت و نوع واریس عنکبوتی، طول موجهای مختلفی استفاده می شوند تا بهترین اثر گذاری را داشته باشند. از جمله موثرترین انواع لیزر برای درمان واریس پا لیزر NdYAG است .

بیشتر جلسات لیزر با هدف زیبایی غالباً در چند جلسه با فواصل زمانی مشخص صورت می‌گیرد که تعداد این جلسات طبق نظر پزشک معالج  و همچنین پروتوکل درمانی فرد معین می‌گردد.

درمان واریس شدید

بستن رگ واریسی یکی از روش‌های بسیار موثر در درمان واریس است. بستن رگ واریسی در واقع جایگزین جراحی و عمل واریس است. نتایج حاصل از این روش بسیار  مطلوب و مورد پسند است. در اکثر مواقع این روش جواب می‌دهد به طوری که در ۹۷٪ مواقع معالج درمان می‌شود.

درمان واریس شدید با لیزر

در روش استفاده از لیزر برای درمان واریس از انرژی حرارتی لیزر برای بستن رگ آسیب دیده استفاده می شود. لیزر واریس،  تحت بی حسی موضعی انجام می شود و در نتیجه مراجع کننده هیچ گونه دردی احساس نخواهد کرد. استفاده از روش های درون رگی از بهترین گزینه ها در درمان واریس پا می‌باشد و برای درمان رگ های برجسته و طنابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش رادیوفرکانسی

این روش درمانی یکی از موثرترین راهکارهای درمانی است که می‌توان جایگزین جراحی درمان واریس پا نمود. روش رادیوفرکانسی در مراکز درمانی پیشرفته دنیا کاربرد دارد.

 مزیت‌های روش رادیوفرکانسی

  • عدم نیاز به بیهوشی
  • عدم نیاز به جراحی
  • عدم گذاشتن جای بخیه
  • دوره نقاهت کوتاه

عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان از دیگر مزایای روش رادیوفرکانسی است که  این روش را برای افراد پرمشغله و فعال به عنوان گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل کرده است. چرا که در این روش فرد ظرف کمتر از یک ساعت، مرخص می‌شود و نیاز به استراحت ندارد.

چسب واریس

در طی این فرایند، چسب واریس مخصوصی درون رگ فرد تزریق می شود که باعث می‌شود رگ واریسی بسته شود. می‌توان گفت چسب واریس از جدیدترین روش‌های درمانی است چرا که این روش از اوایل سال ۲۰۱۴ تاییدیه  از سازمان غذا و داروی آمریکا FDA اخذ کرده است.

مزایای چسب واریس

  • در این روش نیازی به تزریق مایع بی حسی در اطراف رگ نیست.
  • هاله کبودی مسیر رگ پس از درمان ظاهر نمی شود.

معایب چسب واریس

با وجود مزایایی که اشاره کردیم، چسب واریس مشکلاتی همچون آگاهی از نتایج دراز مدت (با توجه به اینکه این روش کاملاً جدید است) وجود ندارد. این مشکل باعث شده تا بیشتر متخصصین واریس در پیشنهاد این روش درمانی به مراجعین احتیاط کنند.

همچنین، قیمت این روش در مقایسه با سایر راهکارهای درون رگی بیشتر است که باعث مانع از توسعه و بکارگیری این گزینه در درمان واریس پا شده است.

جراحی واریس پا

در جراحی واریس فرد تحت بیهوشی عمومی و یا بی حسی نخاعی قرار می‌گیرد. در این روش، رگ واریسی با ایجاد برش‌هایی رو پوست پا، از بدن خارج می‌شود.

از جمله محدودیت های روش جراحی عبارتند از:

  • نیاز به بستری شدن در بیمارستان
  • عوارض احتمالی جراحی و بیهوشی
  • بجای ماندن جای جراحی

به علت معایب قابل توجهی که ذکر کردیم، جراحی واریس در دنیا تقریباً منسوخ شده است و تنها محدود به افرادی که در مراحل فوق پیشرفته بیماری هستند، می‌باشد.

 کلینیک فوق تخصصی درمان واریس پا دکتر مهرداد اقدسی

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید