راهکارهای مراجعه به دندانپزشکی در شرایط کرونا

راهکارهای مراجعه به دندانپزشکی در شرایط کرونا

متاسفانه بعضی از افراد از ترس کرونا ترجیح میدند درمان خود را به تعویق بیاندازند که این امر میتواند مشکلات جدی مثل عفونت ، عود درد و مشکل و یا حتی از بین رفتن دندانهای را موجب شود.

کرونا فعلا تا مدتی که نمیدونیم، هست و ما باید بدونیم در این شرایط چطور باید باهاش زندگی کنیم.یکی از چالش های این دوران مراجعه به دندانپزشکی است و باید با استانداردهای رعایت بهداشت در دندانپزشکی آشنا بشیم و بدونیم در انتخاب کلینیک دندانپزشکی مناسب در این ایام، به چه مواردی باید دقت کنیم.

خانم دکتر نرگس عامری متخصص پروتزهای دندانی، زیبایی و ایمپلنت و عضو هیات علمی دانشگاه تهران توصیه های زیر رو در مراجعه به دندانپزشکی دارند :

  1. اولین گام اطمینان از سلامت خودتون هست؛

اگر احساس کسالت دارید،بی حالی و سرفه و… که دلیل آن را نمیدانید بهتر است مراجعه به دندانپزشکی و به زمان بعد از رفع کسالت موکول کنید و با این کار سلامت خودتون و اطرافیان رو به خطر نندازید.

  1. حتما نوبت قبلی بگیرید!

بعضی از کلینیک های دندانپزشکی در نوبت دهی زمانبندی مناسب را رعایت نمیکنند که این امر باعث ازدحام و شلوغی و معطلی میشود و ریسک انتقال بالا میبرد .به همین علت کلینیک هایی که نوبت دهی متناسب با مدت زمان خدمات را دارند انتخاب کنید.

  1. رعایت پروتکل های بهداشتی پوششی؛

حتما مطب و کلینیکی که انتخاب میکنید پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و دستکش، کاور کفش، کاور لباس و کاور سر و مد نظر داشته باشه چرا که برای حفظ بهداشت محیط مطب و کلینیک این کار ضروریه. پروتکل های بهداشتی کرونا در دندانپزشکی رو میتونید مشاهده کنید.همچنین ضدعفونی کردن دستها نیز باید قبل از ورود به مطب انجام شود.

  1. مطب یا کلینیک از سیستم تهویه خوبی برخوردار باشه؛

این مساله خیلی مهمه و حتی همانند کلینیک دندانپزشکی آرشین بهتر هست که علاوه بر سیستم تهویه مناسب، از ساکشن خارج دهانی برای جلوگیری از پرتاب و پراکنده شدن ذرات حین کار استفاده بشه.

 

  1. استفاده از دهان شویه قبل و بعد از درمان؛

ضدعفونی دهان هم میتونه کمک کننده باشه و البته در بسیاری از درمان ها این امر جز روتین درمان هست مثل جراحی لثه که متخصصین پیشنهاد میکنن که با مواد ضدعفونی کننده مخصوص، دهان توسط دندانپزشک ضدعفونی شود.و در مقالات علمی جدید به استفاده از دهانشویه مناسب قبل از درمان تاکید شده که این امر میتواند ریسک انتشار ویروس را کاهش میدهد.

عموما کلینیک ها  این موارد را رعایت میکنند و بیماران هم باید با دقت نظر بیشتری این موارد را درانتخاب محل درمان بررسی کنند.

رادیولوژی دندان در دوران کرونا

دکتر نرگس عامری در پاسخ به نگرانیها و نکاتی که باید در مورد رادیولوژی دندان مدنظر قرار بگیرد بیان کردند:

بحث رادیولوژی هم یکی دیگر از نگرانی های بیماران ما است و سوال همه آنها این است که آیا رادیولوژی دندان در دوران کرونا خطرناک است؟ باید بگیم رادیولوژی دندان چه در شرایط حاضر و چه قبل از کرونا دستورالعمل های بهداشتی مشخصی دارند که باید برای جلوگیری از انتقال هرگونه بیماری رعایت شوند.و ما این موارد و باز هم بیان میکنیم تا بیماران باهاشون آشنا بشن و دقت کنند که حتما مراکز رادیوگرافی دندان این موارد رو رعایت کنند چرا که در این صورت ریسکی برای بیمار وجود نخواهد داشت و جایی برای نگرانی نیست.

اولین گام این هست که مرکز رادیولوژی سیستم تهویه مناسبی داشته باشه ودر اتاق رادیوگرافی بهتر هست که جریان هوا برقرار باشه.و اپراتور که کار عکس برداری را انجام میدهید موارد بهداشتی مثل استفاده از ماسک و دستکش را رعایت کند.

در رادیولوژی opg  و یا پانورامیک صورت بیمار به دستگاه نزدیک میشود و بیمار باید حین عکس برداری وسیله ای را بین دندانهایش نگهداری کند که در این صورت ضدعفونی دستگاه و داشتن روکش و کاور قابل تعویض برای وسیله دهانی بسیار مهم است.

برای رادیوگرافی داخل دهانی تیوب اشعه باید کاور مناسب داشته باشدو اگر از فیلم های دیجیتالی استفاده میشه باید حتما کاور داشته باشند و این امر باعث میشود که خطری متوجه بیمار نباشد.

چه درمان هایی را میتوانیم در دوران کرونا انجام دهیم؟

بهتر است درمان هایی که تحت عنوان اورژانس های دندانپزشکی هستند مثل : ترمیم پوسیدگی ها، عصب کشی دندان، جراحی لثه و.. در اولویت باشن و سایر درمان ها مثل ایمپلنت دندان ، درمان های زیبایی دندان، اصلاح طرح لبخند، لمینت و کامپوزینت ونیر در صورت امکان به موکول کردنشان به زمان های دیگه، در اولویت های بعدی قرار بگیرند.البته این درمان ها نیز اگر با رعایت نکاتی که عنوان شد صورت بگیرد انجام آن بلامانع است.

 

در آخر اینکه اگر مرکز درمانی و دندانپزشکی را به درستی انتخاب کنید و تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید هیچ مشکلی برای بیماربه وجود نمی آید و کار درمان به موقع و با کمترین ریسک ناشی از تاخیر درمان انجام میشود.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید