آزمایش تعیین سطح هورمون تستوسترون در بدن

آزمایش هورمون تستوسترون میزان این هورمون مردانه را در خون اندازه گیری می کند. تستسترون بر روی ویژگی های جنسی تاثیر می گذارد.

گردآوری – نبض ما

هورمون تستوسترون ( Testosterone )، هورمون استروئیدی (آندروژن) تولید شده توسط بافت های اندوکرینی خاص (Leydig Cells) در بیضه مردان است. تولید آن توسط هورمون LH تحریک می شود. تستوسترون در طی یک مکانیسم بازخورد منفی کار می کند.

تستسترون از هورمون‌های مهم موجود در بدن زن و مرد می‌باشد که اثرات آندروژنیک (جنسیتی) و آنابولیک (سازنده، رشد دهنده) دارد. تولید هورمون تستوسترون پیش از دو ماهگی جنین در رحم مادر آغاز گشته و در تعیین نرینگی یا مادینگی آن نقش دارد. تولید این هورمون در دوره بلوغ جنسی افزایش یافته و عامل اصلی تغییرات فیزیکی این دوران به‌شمار می‌آید. به طور متوسط بدن هر مرد ۲۰ برابر بیشتر از بدن هر زن تستوسترون تولید می‌کند هرچند به دلیل متابولیسم بیشتر سطح پلاسمایی این هورمون در مردان فقط هفت برابر زنان است. هورمون تستوسترون همچنین توسط غدد آدرنال در هر دو جنس مرد و زن، و در مقادیر کم توسط تخمدان ها در زنان، تولید می شود. در زنان، تستوسترون به استرادیول (هورمون جنسی اصلی در زن) تبدیل می شود.

تستسترون

علت انجام این آزمایش چیست؟

  • بررسی ناباروری در مردان. کاهش میزان هورمون تستوسترون می تواند منجر به کاهش اسپرم شود.
  • بررسی مشکلات جنسی در مردان. کم بودن میزان هورمون تستوسترون ممکن است فعالیت جنسی مرد را کاهش دهد و یا اجازه نعوط را ندهد. (اختلال نعوظ)
  • بالا بودن میزان تستسترون باعث بلوغ زودرس در پسر بچه ها می شود.
  • بررسی علت بوجود آمدن علایم ثانویه مردانه در زنان مثل موی زائد و کلفت شدن صدا.
  • بررسی علت عادت ماهانه نامنظم در خانم ها
  • بررسی تاثیر داروهای کاهنده هورمون تستوسترون در مردان مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته
  • بررسی علت پوکی استخوان در مردان

آمادگی های لازم برای انجام این آزمایش چیست؟

قبل از انجام آزمایش نیاز به انجام کار خاصی نیست. با افزایش تستوسترون، LH کاهش می یابد، در حالی که افزایش LH باعث کاهش هورمون تستوسترون می شود. سطوح تستسترون روزانه است، اوج آن در ساعات اولیه صبح (حدود ۴:۰۰ تا ۸:۰۰)، و پایین ترین سطح آن در غروب (حدود ۴:۰۰ تا ۸:۰۰ بعد از ظهر) است. به همین دلیل پزشک ممکن است نمونه اول صبح درخواست کند، چون بین ساعت ۷ تا ۹ صبح میزان تستسترون بیشترین حد است.

انجام آزمایش

نمونه خون از رگ بازو گرفته می شود. یک نواری که حالت کشسانی دارد، به بالای بازو بسته می شود ٬ که ممکن است احساس کنید کمی سفت است. شما ممکن است احساس درد ناشی از فرو بردن سوزن نداشته باشید و یا ممکن است احساس سوزش داشته باشید.

آزمایش تستوسترون

میزان طبیعی هورمون تستوسترون

میزان طبیعی تستسترون از یک آزمایشگاه با آزمایشگاه دیگر متفاوت است. جواب آزمایش باید میزان نرمالی را که  آن آزمایشگاه استفاده می کند، داشته باشد. همچنین پزشک نتایج را بر اساس سلامتی و یا عوامل دیگر ارزیابی می کند. این به این معنا است که اگر جواب آزمایش بر اساس معیاری خارج از میزان نرمال بود، ممکن است برای شما یا برای آزمایشگاه دیگر این میزان نرمال باشد.

در چه شرایطی تست افزایش می یابد

  • هورمون تستوسترون بعد از ورزش افزایش می یابد.
  • در مردان با تومور بیضه
  • در زنان با سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا تومور غده آدرنال
  • تومورهای آدرنال که تستوسترون تولید می کنند
  • استفاده از آندروژن ها (که استروئیدهای آنابولیک نیز نامیده می شوند)
  • بلوغ زودرس با علت ناشناخته در پسران
  • پرکاری تیروئید
  • هیپرپلازی مادرزادی آدرنال

تست تستوسترون

در چه شرایطی تست کاهش می یابد

  • تستوسترون با افزایش سن در مردان
  • بیماری های هیپوتالاموس و یا هیپوفیز
  • بیماری های ژنتیکی که می توانند باعث کاهش تولید هورمون تستوسترون در مردان جوان شوند (سندروم های کلاین فلتر، Kallman، و Prader-Willi)
  • ناتوانی بیضه و ناباروری (در دیستروفی میوتونیک، شکلی از دیستروفی عضلانی)
  • تولید ناقص تستوسترون به دلیل آسیب رساندن به بیضه ها مانند اعتیاد به الکل، صدمه فیزیکی و یا بیماری های ویروسی مثل اوریون و بیماری کبدی

تداخلات دارویی

داروهایی شامل آندروژن ها و استروئیدها، می توانند سطح هورمون تستوسترون را کاهش دهند.

داروهایی مانند داروهای ضد تشنج، باربیتورات ها و کلومیفن می توانند سطح هورمون تستوسترون را افزایش دهند.

زنانی که تحت درمان با استروژن هستند، ممکن است میزان هورمون تستوسترون افزایش یافته داشته باشند.

هورمون تستوسترون و صداقت مردها

در یک تحقیق منحصربفرد توسط محققان دانشگاه شیکاگوی ایالات متحده انجام نوعی تست بزاق دهان می تواند نشان دهد که آیا مردان جوان تمایل به ازدواج و پدر شدن دارند یا از ازدواج فراری هستند.

در این آزمایش، بزاق دهان ۱۰۰ مرد جوان مجرد که تا به حال ازدواج نکرده اند قبل و بعد از تماشای یک فیلم تبلیغاتی کوتاه درباره خانواده ، ازدواج و تماشای تولد نوزاد که سرشار از صحنه های عاطفی و عاشقانه بوده  مورد بررسی قرار گرفته و این نتیجه بدست آمده است که مردانی که در بزاق دهان آنها میزان هورمون تستوسترون قبل و بعد از تماشای فیلم تغییر چندانی نکرده بیشتر به ازدواج و فرزند آوری علاقه مند بوده اند.

کارشناسان دانشگاه شیکاگو اعلام کرده اند که این نخستین بار است که رابطه بین هورمون تستوسترون و میزان علاقه مردان به ازدواج و بچه دار شدن مورد بررسی قرار گرفته و رابطه آنها به اثبات رسیده است.  این مطالعه در نشریه Psychological Science به چاپ رسیده است.

 

3.9/5 - (14 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. alikemali0124 می‌نویسد

    سلام و علیکم.بنده تو خونه جواب آزمایش خون دارم
    چطوری میتونم بفهمم تستسترونم چقدره؟نشانه اختصاصیش چیه؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید