کاربردهای گیاه جینسینگ چیست؟

طب سنتی و داروهای گیاهی امروزه یکی از پرطرفدارترین روش‌های درمانی به‌شمار می‌رود. یکی از گیاهانی که کمتر شناخته شده، گیاه جینسینگ است که قدمت استفاده از آن به بیش از ۴۰۰۰ سال می‌رسد.

نبض ما– جینسینگ از یک واژه یونانی به معنای درمان‌کننده تمام بیماری‌ها برداشته شده است. بیش از ۱۱ گونه از این گیاه وجود دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به جینسینگ آسیایی ، جینسینگ آمریکایی و جینسینگ ژاپنی اشاره کرد.

مکمل جنسینگ

آنچه به عنوان جینسینگ شناخته می‌شود، ریشه خشک شده گیاهی با نام علمی Panax ginseng است. از خصوصیات ظاهری گیاه جینسینگ می‌توان به ریشه دوکی‌شکل یا استوانه‌ای اشاره کرد. رنگ آن سفید مایل به خاکستری تا زرد کهربایی و دارای بوی مشخصی است. ریشه جینسینگ ابتدا کمی شیرین و بعد با تلخی همراه است.

با توجه به تحقیقات انجام شده در مرکز تحقیقات پزشکی مریلند، ریشه جینسنگ حاوی ترکیباتی فعال به نام جینوساید است که ارزش پزشکی و دارویی دارد.

اثرات ضدخستگی گیاه جینسینگ

گیاه جینسینگ دارای آثار متعدد فارماکولوژیکی از جمله دارای اثر ضدخستگی (تقویت‌کننده قوای جسمی و فکری) می باشد. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده بسیاری از اثرات ضدخستگی جینسینگ به اثر محرک جینسینگ روی سیستم اعصاب مرکزی مربوط است.

آثار فارمـاکـولـوژیـک گیاه جینسینگ بسیار زیاد و پیچیده است. جینسینگ با اثر هورمون مانند و کاهش‌دهنده کلسترول، تشدیدکننده اتساع عروق بوده و ضد اضطراب و ضدافسردگی است. بسیاری از تجارب بالینی نشان‌دهنده قدرت عصاره جینسینگ و جین سینوزیدها در بالا بردن یادگیری و حافظه و فعالیت جسمی می باشد.

جنسینگ

افزون بر این مواد موثره مجموعه موجب افزایش مقاومت در مقابل عفونت می‌شـوند. قابل ذکر است گیـاه جینسینگ قند خون را کاهش داده و اثر انسولین را در بدن تقویت می‌کند.

در کشورهای شرق آسیا، جینسینگ توسط هر دو گروه افراد سالم و بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف ترکیبات حاوی این گیاه به دو صورت کوتاه‌مدت با هدف افزایش استقامت، تمرکز، هوشیاری و افزایش بهره‌وری در افراد سالم و بلندمدت به منظور بهبود شرایط عمومی بدن و افزایش طول عمر شایع است.

موثرترین مواد برای تقویت سیستم دفاعی بدن

گیاه جینسینگ از موثرترین مواد برای تسریع روند بهبود آسیب‌های ناشی از تابش‌های رادیواکتیو است. این گیاه عاملی برای تقویت سیستم دفاعی بدن در مواجهه با بیماری‌ها به شمار می‌رود.

درمان سردرد، کاهش عوارض ناشی از یائسگی در زنان، درمان بعضی مشکلات جنسی در بین زوجین، تنظیم سوخت و ساز بدن و کاهش و تعدیل عوارض پیری و فرسودگی از سایر اثرات مفید ناشی از استفاده جینسینگ است.

امروزه ترکیبات حاوی گیاه جینسینگ به وفور در بازار دارویی کشور موجود است. بنابراین لازم است درخصوص استفاده از این داروها اطلاعات کافی وجود داشته باشد.

نکته ای بسیار مهم!

مصرف جینسینگ در مبتلایان به فشار خون بالا، عفونت حاد، آسم و خونریزی شدید قاعدگی توصیه نمی‌شود.

همچنین لازم است مصرف همزمان ترکیبات حاوی این گیاه با داروهای ضدانعقاد مانند آسپرین و هپارین با احتیاط انجام شود.

خواص جنسینگ

خواص جینسینگ برای مردان

گیاه جینسینگ یکی از داروهای سنتی چینی است که برای افزایش میل جنسی مردان تجویز می شده. به گزارش نبض ما امروزه محققان هم این اثر جینسینگ را تایید می کنند.

بنا بر آخرین تحقیقات حدود ۴۸٫۵ میلیون زوج نابارور در سراسر دنیا وجود دارند. بیش از نیمی از ناباروری ها بین زوج ها به خاطر مشکلات فیزیکی از جانب مردان است.

علل مختلفی برای ناباروری مردان وجود دارند ، اما کمبود اسپرم های باکیفیت یکی از اصلی ترین دلایل است. تحقیق معتبری در سال ۱۹۷۰ ثابت کرده که گیاه جینسینگ باعث افزایش اسپرم های با کیفیت می شود.

همچنین مصرف  گیاه جینسینگ باعث تحرک بیشتر اسپرم در منی میشود که این امر رسیدن آن را در دستگاه تناسلی بانوان به تخمک راحت تر میسازد.

اختلال نعوظ در یک رابطه ی لذت بخش به طور مشخصی کاهش می یابد.  گیاه جینسینگ در این مشکل هم به طور قابل توجهی موثر است.

در یک تحقیق از ۴۵ مردی که از اختلال نعوض متوسط تا شدید رنج می بردند خواسته شد به مدت هشت هفته گیاه جینسینگ مصرف کنند نتایج نشان داد که جینسینگ تاثیری مستقیمی در اختلال نعوظ آن ها داشته. در تحقیقی مشابه دیده شد ۶۰ شرکت کننده بعد از ۱۲ هفته مصرف جینسینگ نعوظ بهتری نسبت به قبل داشتند.

 

خواص گیاه جینسینگ برای لاغری

گیاه جینسینگ در از دست دادن چربی های اضافه ی بدن مفید است به این دلیل که متابولیسم بدن را بالا میبرد و در حین استفاده از آن در طول روز انرژی زیادی به بدن شما داده می شود.

اگرچه گفته می شود استفاده از گیاه جینسینگ به افرادی که از بیماری قند خون رنج میبرند هم کمک میکند . تحقیقات انجام شده بر روی موش ها نشان می دهد که گیاه جینسینگ تاثیر قابل توجهی بر افزایش ترشح هورمون انسولین می گذارد.

چای سیاه

طریقه مصرف جنسینگ

یک روش ساده برای آزاد سازی جینوساید ها دم کردن ریشه ی خشک شده ی جینسینگ و نوشیدن دمنوش جینسینگ است. برای تهیه ی این دمنوش مراحل زیر را دنبال کنید. طریقه مصرف جنسینگ به صورت زیر است:

1-دو تا سه گرم ریشه جینسنگ خرد شده را در فنجان بریزید. این به معنی حدود پنج تا هشت رشته ریشه جینسنگ و یا یک قاشق چای خوری پودر جنسینگ است.
2-دراین مرحله  بنا به میل خود می توانید هر ماده معطر دیگری مانند چای یا گیاهان دیگر،به این فنجان اضافه کنید.
3-کمی آب به جنسینگ  اضافه کرده و هر شیرین کننده ای که می خواهید به آن اضافه کنید.
4- سپس کمی آب گرم اضافه کرده و روی حرارت گذاشته و بگذارید تا ریشه جینسنگ نرم شود و سپس مصرف کنید.

خودداری از مصرف ترکیبات حاوی گیاه جینسینگ در شب

عارضه شایع در رابطه با مصرف گیاه جینسینگ ، بی‌خوابی است. لذا لازم است از مصرف ترکیبات حاوی جینسینگ در شب خودداری کرد. از سایر عوارض مرتبط با جینسینگ می‌توان به اختلالات قاعدگی، درد در پستان، افزایش ضربان قلب، افزایش یا کاهش فشار خون، سر درد، اسهال، گیجی و حساسیت در بعضی از افراد اشاره کرد که البته بروز این عوارض چندان شایع نیست.

فارماکوپه گیاهی انگلیس، مصرف جینسینگ با ترکیبات محرک، مانند مصرف زیاد کافئین را منع کرده است. همچنین مصرف این دارو در سه ماهه اول بارداری مجاز نیست، اما استفاده از آن در دوران شیردهی منع مصرف ندارد.

تصویر بد خوابی

 دیگر عوارض جانبی بالقوه جینسینگ

استفاده ی منظم از جینسینگ می تواند با بروز عوارض جانبی  مانند سرگیجه ، سردرد، ناراحتی های معده، بی خوابی ، عصبانیت، لمس شدن سینه های خانم ها و یا تغییر در سیکل قاعدگی همراه باشد.

همچنین توصیه می شود که بیماران مبتلا به دیابت و کسانی که مشکلات روحی و روانی دارند از جنسینگ استفاده نکنند. جنسینگ باعث بالا رفتن سطح قند خون شده و با دارو های افسردگی تداخل دارد. از این رو استفاده از جنسینگ به این افراد توصیه نمی شود.

قیمت جینسینگ

قیمت گیاه جینسیگ در بازار در بازه های مختلفی قابل خرید است و به برند این محصول بستگی دارد . شما میتوانید گیاه جینسینگ را از قیمت ۲۰ هزار تومان تا ۸۰ هزارتومان در بازار پیدا کنید.

منبع: جام جم ، macabido ، lifespan

3.3/5 - (44 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

24 نظر
  1. محسن خانی می‌نویسد

    من آخر نفهمیدم جنسینگ بیشتر برای آقایون مفیده یا خانوما

    1. سنا می‌نویسد

      رای هر دو مفید هستش.

      1. سنا می‌نویسد

        برای هر دو مفید هستش

      2. ناشناس می‌نویسد

        برا چاقی عالیه یعنی معجزه میکنه خدایی اما توشیردهی انگار نمیشه استفاده کرد!😔

    2. ممد می‌نویسد

      برای اقایون بهتره خانمها مصرف نکنند بهتره

  2. حمیدی می‌نویسد

    سلام ریشه گیاه را تهیه کنیم یا محصولات آماده در داروخانه ها را

    1. حمیدی می‌نویسد

      سلام ریشه گیاه را تهیه کنیم یا محصولات آماده در داروخانه ها را

      1. ناشناس می‌نویسد

        ریشه چنسینگ بهتره

        1. زهرا می‌نویسد

          سلام جین سینگ برای پسر دار شدن خوب است طریقه مصرف

  3. رازی می‌نویسد

    من پودر جیسینگ میخورم برای چاقی

    1. ناشناس می‌نویسد

      ایا گیاه جنسینگ برا افزایش قد هم تاثیرداره؟

    2. ناشناس می‌نویسد

      منم ازپودر چاقی جینسینگ استفاده میکنم روزی یک بار بعد ناهار فقط باشگاه نمیرم ایا چاق میشم

    3. ناشناس می‌نویسد

      سلام چجوری مصرف میکنید؟

      1. حوری فداییی می‌نویسد

        سلام من جنسینگ گرفتم برالاغری امااشتهام رازیاد کرده ایاجنسینگ برای هم لاغری وهم چاقی میباشد

    4. ناشناس می‌نویسد

      پودر جینسینگ از عطاری گرفتی خودت تهیه کردی یا اینکه آماده ای خریدی.
      چطور مصرف کردی؟

  4. سارا می‌نویسد

    سلام من حدود یک هفتس از پودر جینسینگ استفاده میکنم و احساس میکنم خیلی دارم اذیت میشم زیرگلوم احساس خفگی میکنم آیااین ربطی به غده تیرویید داره.و احساس گرسنگیم خیلی کمه و خوابم هم کم شده .چیکارکنم؟

  5. مریم می‌نویسد

    آیا گیاه جنسینگ میشه از عطاری خرید و خورد

  6. محسن قلیپور می‌نویسد

    سلام مصرف جنسینگ برای تقویت اسپرم مردان خوبه

    1. ناشناس می‌نویسد

      اره دیوص بخور

    2. حسین می‌نویسد

      بله

  7. ناشناس می‌نویسد

    سلام سه ساله که خواهراا زدواج کرد ولی بچه دار نشودایا این گیاه برای نازای خوبه ممنونم از شما

  8. پری می‌نویسد

    سلام خواران سه ساله که ازدواج کردم ولی بچه دار نشود آیا این گیاه برای نازای خوبه ممنونم از شما

  9. نازنین می‌نویسد

    چه جوری مصرف کنیم

  10. ناشناس می‌نویسد

    سلام من قبلا اعتیاد داشتم ده ساله قطع مصرف کردم ولی روز به روز لاغر تر شدم الان دو هفتست این پودر جینسینگ رو مص ف میکنم حدود دو کیلو و نیم اضاف کردم درسته شبا وجودم داغ میشه عرق زیاد میکنم ولی از نتیجه راضیم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید