خطرات جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی

بسیاری از زنان و مردان از بروز جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی  یا نواحی اطراف آن شکایت دارند. این مشکل بسیار شایع بوده و معمولا باعث اضطراب و نگرانی های زیادی در بیماران به خصوص در زنان می گردد.

نبض ما– گردآوری

پوست پوست است، چه در صورت یا دست باشد، و چه در اندام‌های تناسلی. پوست ناحیهٔ تناسلی هم دچار همان آزردگی‌ها می‌شود، از واکنش‌های آلرژیائی گرفته تا پوست‌رفتگی و جوش چرکی.

حتماً بخوانید: درمان تیرگی ناحیه تناسلی زنان با راهکارهای موثر خانگی

اما وظایف دستگاه تناسلی شرایطی برای آن پیش می‌آورد که با حالات قسمت‌های دیگر پوست بدن تفاوت دارد. و چون بافت آن بسیار حساس و پر از انتهاهای عصبی است، بثورات کوچکی که ممکن است در جاهای دیگر نادیده گرفته شوند در ناحیهٔ تناسلی آزارنده خواهند شد.

آکنه

مثلاً مجرای فولیکو‌ل‌های موی ناحیهٔ تناسلی درست مثل فولیکول‌های موی صورت بسته شده و ایجاد جوش چرکی می‌کند. زگیل‌های تناسلی از طریق نزدیکی منتقل می‌شوند، اما ناشی از همان ویروسی هستند که زگیل‌های دست را به‌وجود می‌آورند. صابون و مواد بهداشتی هم گاهی باعث حساسیت در ناحیه تناسلی می‌شوند، درست مانند آلرژی دست و صورت.

انواع جوش زیرپوستی در ناحیه تناسلی مردان و زنان

سیفلیس

پس از یک دوره نهفتگی ۹ تا ۹۰ روزه( بطور متوسط ۳ هفته) در محل تماس اولیه زخمی موسوم به شانکر به وجود می آید.

معمولا شانکر منفرد است اما میتواند متعدد نیز باشد. محل شایع آن نیز نواحی تناسلی می باشد. ضایعه ابتدا بصورت یک جوش ظاهر میشود که دچار نکروز ایسکمیک شده و زخمی می گردد و پس از آن یک زخم بدون درد ایجاد میکند. حاشیه زخم برجسته و نرم و قاعده آن سخت و گرانولر است.

ضایعه متموج بوده و در لمس قوام لاستیکی دارد( مانند خم شدن مقوای نازک) و بدون خونریزی است. در این مرحله غدد لتفی ناحیه ای بزرگ شده اند اما بدون درد و غیر چرکی میباشند. شانگر اغلب در مدت ۶-۳ هفته با بجا گذاشتن اسکار بهبود می یابد.

شانکروئید

دوره کمون ۱۴-۳ روز است. اولین تظاهر آن بصورت یک جوش کوچک التهابی است که پس از ۳-۲ روز تبدیل به پوسچول شده و بعد زخم میشود. ضایعه حاشیه مشخصی دارد. متموج نیست و دردناک است.

لبه های ضایه دچار فرسایش شده و در اطراف آن هاله اریتماتو وجود دارد. نسبت ابتلای مرد به زن, ۱۰ به ۱ بوده و در ۵۰% موارد همراه با لنفادنو پاتی دردناک و یکطرفه اینگواینال است. در ۲۵% موارد لنفادنوپاتی.. چرکی شده و به خارج سر باز می کند.

گرانولوم اینگواینال

دوره کمون بیماری ۲۰ هفته تا ۳ ماه میباشد. بیماری بصورت یک جوش ندول یا زخم سفت بر روی ناحیه تناسلی شروع می شود و پس از تبدیل به یک زخم سطحی بدون درد و پهن با لبه پیچیده.. دارای قائده ای برجسته تر از سطح پوست متشکل از بافت گرانولاسیون و ملتهب می گردد. سپس زخم به مناطق مجاور گسترش می یابد.

این زخم محدود به مناطق مرطوب است .ممکن است دهانه گردن رحم هم گرفتار شود. این زخم ها با دستکاری شروع به خونریزی میکنند. و بر خلاف شانکروئید و لنفوم گرانولوم معمولا لنفادنو پاتی اینگواینال ندارند.

لنفوگرانولوم ونروم

در مرحله اول پس از یک دوره کمون ۳ تا ۳۰ روزه.. در ناحیه تناسلی جوش کوچک بدون دردی ظاهر میشه که ممکن است.

تبدیل به زخم یا ضایعات تبخال مانند بشه. این مرحله معمولا پس از چند روز بهبود می یابد. در مرحله دوم که ۲ تا ۶ هفته پس از شروع مرحله اول رخ میدهد لنفادنوپاتی دردناک فمورال و اینگواینال ایجاد می شود.

توجه:

زخم ناحیه تناسلی میتواند از یک جوش ساده یا کورک تا زخم سیفلیسی ،  تب خال و یا زیگیل تناسلی متغیر باشد ، اگر جوش درد نداشته باشد بیشتر احتمال زخم سیفلیسی است و با احتمال کمتر زیگیل تناسلی می باشد .

دردناک ترین نوع زخم ها تب خال تناسلی است که معمولا متعدد است و با سوزش ادرار همراه است ، کورک درد متوسط دارد مشابه جوش چرکی است.

زگیل تناسلی معمولا دردی ندارد و گاهی با سوزش مختصر همراه است. جوش نسبتا بزرگ شما احتمالا کورک است و با درمان آنتی بیوتیکی مثل سفالکسین ۵۰۰ هر ۶ ساعت جواب می دهد و برطرف می شود .

عوامل ایجاد جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی

عوامل زمینه ساز جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی عبارتند از:

عرق کردن

تعریق یکی از شایعترین عوامل زمینه ساز جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی و آکنه ژنیتال است. عرق کردن زیاد موجب تحریک بافت زمینه ای می شود. همچنین باعث تجمع باکتری ها شده و سبب ایجاد بیماری یا تشدید علائم می گردد.

عرق سرد

پرهیز از لباس های غیر نخی

در این بیماران استفاده از لباس های زیر نخی به منظور کاهش تعریق توصیه می شود. لباس های نایلونی یا ابریشمی باعث بدتر شدن وضعیت بیماری و جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی می گردد

لباس های تنگ

پوشیدن لباس های تنگ باعث کاهش تخلیه عرق شده و در نتیجه تجمع مایعات در مجاری غدد عرق زمینه را برای رشد و تکثیر باکتری ها فراهم می نماید. این پدیده باعث تشدید جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی می گردد.

موهای زیر پوستی

رشد نامناسب موها و موهای زیر پوستی در ناحیه آلت تناسلی زمینه را برای ایجاد آکنه ژنیتال و جوش های چرکی آلت تناسلی و جوش زیر پوستی فراهم می کند.

معمولا با هر بار تراشیدن موهای این ناحیه به دلیل آسیب ها و خراش های پوستی زمینه برای رشد باکتری ها در بافت اسیب دیده پوست فراهم شده و باعث ایجاد و تشدید جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی و آکنه ژنیتال و جوش چرکی می گردد.

یکی از بهترین اقدامات برای رهایی از این پدیده لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی است.

اختلالات هورمونی در زنان

اکثر بانوانی که با اختلالات قاعدگی به شکل عقب انداختن سیکل ها مواجه هستند معمولا به دلیل اثرات نامناسب هورمون پروژسترون گرفتار جوش های چرکی در صورت و کمر و حتی جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی می شوند.

هورمون های مردانه در زنان

بررسی شرایط هورمونی

در اینگونه موارد معمولا باید عوامل زمینه ساز هورمونی تا حد امکان کنترل شود.

رژیم غذایی

بعضی از مواد غذایی نظیر مایونز، تخم مرغ، شکلات ممکن است باعث تشدید یا ایجاد آکنه و جوش های چرکی روی آلت و جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی گردند. در اینگونه موارد بیماران به تدریج در می باند که خوردن مواد غذایی خاص باعث تشدید آکنه ژنیتال می گردند.

خوراکی تحویل سال

واکنش های آلرژیک

یکی دیگر از عوامل تشدید کننده آکنه ژنیتال و جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی واکنش های حساسیتی و آلرژی موضعی یا سیستمیک است. در اینگونه موارد علاوه بر جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی و آکنه ژنیتال معمولا قرمزی و التهاب منتشر نیز در این ناحیه دیده می شود.

  • این بیماری ممکن است با هرپس یا تبخال تناسلی، زگیل تناسلی، بیماری های مقاربتی شباهت زیادی داشته باشد.
  • برای درمان معمولا باید تا حدامکان عامل زمینه ساز شناسایی و کنترل شود.
  • استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی با صلاحدید پزشک می تواند بسیار کمک کننده باشد.

شما می توانید سوالات خود را از طریق لینک پرسش از دکتر با پزشکان ما مطرح نمایید.

3.9/5 - (32 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 نظر
  1. ساسان می‌نویسد

    با سلام
    بنده یک جوش در جداره ی آلت به دلیل اصلاح با تیغ داشتم که به صورت دستی چرک آن را خارج کردم و به مدت ۲ روز تتراسایکلین ۳ درصد استفاده کردم و هنگام رابطه ی جنسی احساس کردم کمی چرک دارد و سر جوش باز شده است
    آیا باعث عفونت واژن میشود؟

    1. علی می‌نویسد

      با سلام و عرض ادب
      بنده در زیر آلت تناسلی یک جوش به صورت زیرپوستی متوجه شدم که در مرحله اول بسیار کوچک بود و سایز کروی شکلی داشت در طول مدت یک هفته این جوش بزرگ شد تا جایی ک جوش تبدیل به یک جوش سر سفید شد حال مدتی است ک سر سفیدی خود را از دست داده و در همان سایز یا شاید کمی کوچکتر مانده است این جوش در زیر آلت در نزدیکی رگی ک مشخص است به وجود آمده است

      1. ناشناس می‌نویسد

        داداش واسه من هم دقیق همین اتفاق افتاده چطوری درمانش کردی…

    2. میثم شاه رضایی می‌نویسد

      سلام. خسته نبا شید. بر روی پوست بیضه ها من جوش های زیر پوستی نسبط بزرگ ایجاد شده ب تازگی بالای آلت تناسلی فسمت که مو رشد میکند جوس های عفونی با درد زیاد ب وجود امده. باید چه روشی اسنفاده کنم برطرف بسن

  2. Mobina می‌نویسد

    سلام
    دختری ۱۸ ساله ام حدود یه ساله تعدادزیادی جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی درآوردم البته تو اینترنت که سرچ کردم فهمیدم بهش میگن دانه های فوردایس که درمانم نداره من خیلی نگرانم چکار کنم که از بین برن؟؟
    اگه جواب بدید ممنون میشم.

  3. پوریا می‌نویسد

    باسلام بنده یک جوش زیرپوستی یر قسمت بیضه دارم ک خیلی وقته هست ها نازشم ب اندازه یک عدس یکم بزرگت تر است ب ضکل گرد ک منو خیلی نگران کرده اولش فک میکردم زیگیله ولی بد فهمیدم جوشه درمان سادش چیع درمان خونگیش ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. ناشناس می‌نویسد

    سلام در زیر شکم من جوش میزند و جوشه هاچرکی هستند و داخل انها مو وجود دارد که بیرون نمی اید تا خودم انرا باز نکنم راه درمان چیست

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام باید به دکتر مراجعه کنی احتمالا کیست مویی باشه

  5. جواد می‌نویسد

    با سلام.
    بنده حدود۱ساله که روی بیضه هام دوتا دونه کوچک چرکی زد و به مرور زمان این دوتا دونه بزرگ شدن و بایکی از دونه ها ور رفتم تا سر باز کرد و خیلی ازش چرک بیرون اومد.تا اینکه الان تعداد دونه ها خیلی زیاد شدن و کوچک و بزرگ دارن.این دونه ها دردی ندارن و به دلیل اینکه بنده ۱۵ساله معتاد به تریاک هستم. ..زمانی که زیاد مصرف کنم پوست بیضه و حتی این دونه ها شروع به خارش کرده و حتی سوزش و درد ندارن و فقط خارش دارن.ولی از چندروز پیش یکی از دونه ها که در حال رشد بود مثل دونه چرکی که توی تمام نقاط بدن میزنه و سر باز میکنه و درد کمی داره….درد داشت تا اینکه اون دونه رو ترکوندم و چرک ازش بیرون اومد.میخواستم بدونم این دونه ها در اثر چی میتونه باشه؟ای کاش میتونستم عکس براتون بفرستم تا بهتر متوجه بشید و علائمش رو واضح از روی تصویر ببینید تا بهتر بتونید پاسخ بدید.

    منون و متشکر و سپاسگذارم

    موفق و موئید باشید.باتشکر.

  6. Andiya می‌نویسد

    جوش زیرپوستی دردناک بزرگی در ناحیه تناسلیم ایجاد شده چیکار کنم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید