لیفتینگ صورت چه عوارضی دارد؟

اگر سن شما بالای چهل سال است به سنی رسیده اید که متوجه می شوید چهره شما در آیینه دیگر همانند سابق نیست. صورت شما نیز مانند یک خانه قدیمی در میان خانه های جدید احتیاج به بازسازی دارد.

نبض ما– گذر زمان و بالا رفتن سن می‌تواند باعث افتادگی پوست صورت شود. ابتدا بخش بالایی صورت، پیشانی و ناحیه ابرو و پس از مدتی بخش میانی و پایین صورت دچار افتادگی می‌شود. عمل لیفتینگ صورت و گردن به فرد چهره‌ای جوان‌ تر می‌بخشد. لیفتینگ صورت (بالا کشیدن پوست صورت یا در اصطلاح پزشکی رایتیدکتومی) عملی است که نشانه‌های پیری آشکار شده در میانه تا پایین صورت و گردن، شامل افتادگی، چین و چروک صورت و  زیر چشم، خط خنده، غبغب و چربی و پوست شل شده و افتاده  زیر چانه و فک را بهبود می‌بخشد.

لیفتینگ صورت چیست؟

عمل لیفتینگ (lifting)، صورت را ۵ تا ۱۰ سال جوانتر نشان میدهد. لیفتینگ (کشش پوست صورت) معمولاً در افراد ۴۰ تا ۶۰ ساله انجام می شود. در این عمل با برداشتن چربی اضافی، سفت کردن عضلات زیرین و کشیدن پوست صورت و گردن، چروک پوستی کاهش مییابد.معمولا عمل لیفتینگ صورت با سایر اعمال زیبایی مثل لیفتینگ گردن، بلفاروپلاستی، لیفتینگ ابرو و پیشانی به طور همزمان انجام میشود سن متقاضی، جنس پوست وی، میزان کشیدن پوست و عضلات زیر پوست همگی بر نتیجه عمل موثرند.

لیفت صورت

افراد مناسب برای عمل لیفتینگ صورت

به طور کلی، افراد مناسب برای انجام این عمل کسانی هستند که چین و چروک زیاد و پوست شل و افتادهای دارند.با لیفتینگ، افتادگی ابروها، پوست و چربی اضافی در پلک بالا یا پایین، یا چینهای دور دهان را نمیتوان رفع کرد. برای ارزیابی فرد میتوان به نکات زیر توجه کرد:

–  وجود یک چین عمیق از کناره بینی تا کناره دهان

–  چینهای عمیق در گونه ها و شلی پوست روی برجستگیهای گونه

– شلی پوست، چینها و ستونهای عمودی یا چربی اضافی در گردن

نحوه عمل جراحی لیفتینگ صورت

در این عمل، از بیحسی موضعی یا بیهوشی عمومی همراه با تزریق داروهای آرامبخش استفاده میشود. مدت زمان این عمل، در حدود سه ساعت است. اکثر برشها، در داخل خط مو قرار میگیرد. از طریق برش جراحی، قسمتهای اضافی و چروکیده پوست را از محل رویش سست می کنند و سپس آن را از محل گوش عقب می کشند. برش معمولاً در محدوده گوش ایجاد میشود، یعنی در جلوی گوش برش به سمت پایین آمده و لاله گوش را دور میزند و تا کناره خط مو در پشت گوش میرود. ممکن است برش کوچکی در زیر چانه ایجاد شود.

نکات لازم بعد از عمل

در ۱ تا ۲ روز پس از عمل، بانداژها برداشته میشود. در این زمان فرد متوجه تورم و تغییر رنگ در برخی از قسمتهای صورت میشود.در صورت وجود ورم و کبودی، نگرانی وجود ندارد، چون پس از مدتی به وضعیت کاملا طبیعی برمیگردد.تورم در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از جراحی دیده میشود و طی چند هفته برطرف میگردد.

درجاتی از بیحسی در برخی از نواحی صورت ایجاد شود که طی چندین هفته یا بیشتر رفع میگردد.طی ۴ تا ۷ روز بعد از عمل، بخیه ها برداشته میشوند.بعد از ۲ هفته میتوان به فعالیتهای معمول برگشت و پس از ۳ تا ۴ هفته ورزش را شروع کرد.در روزهای اول بعد از عمل، باید از زور زدن، خم شدن یا بلند کردن اجسام، پیادهروی تند، شنا کردن، ارتباط جنسی و هر گونه فعالیتی که فشار خونتان را بالا ببرد، خودداری کنید.

لیفت کردن صورت

توصیه های قبل از لیفتینگ صورت

شب قبل از عمل، حمام نمایید و سر خود را بشویید.هنگام ورود به اتاق عمل، صورت شما باید فاقد هر گونه آرایشی باشد بهتر است موها سر خود را تا حد امکان کوتاه نمایید.از دو هفته قبل از عمل تا یک هفته بعد از عمل، از خوردن داروهای بروفن ، ایندومتاسین ، پیروکسیکام، مفنامیک اسید و آسپیرین خوداری کنید و چنانچه به هر دلیلی نیاز به مسکن داشتید، فقط از استامینوفن ساده یا استامینوفن کدئیندار استفاده نمایید.

مراقبتهای بعد از لیفتینگ صورت

تا چند روز فعالیتهای خود را کم کرده و استراحت نمایید. در موقع خوابیدن، سر بالاتر از بدن قرار گیرد (جهت کاهش تورم و کبودی).قرار دادن کمپرس سرد روی محل عمل، باعث کاهش تورم و خونریزی میگردد.تا چند هفته ممکن است احساس کشیدگی پوست صورت را داشته باشید که برطرف خواهد شد.کم حسی و یا بی حسی لاله گوش تا چند هفته طبیعی است.

بعد از عمل، آنتی بیوتیک تجویزی را مرتب مصرف کنید.تا مدتی بعد از عمل، از مصرف آسپیرین و برخی از داروهای ضدالتهابی و استعمال دخانیات پرهیز کنید.تا حد امکان از بروز سرماخوردگی جلوگیری کرده و در صورت ابتلا، سریعا درمان کنید.از تماس مستقیم با تابش آفتاب دوری کرده و از کرمهای ضدآفتاب استفاده کنید.حرکات صورت، مثل جویدن را کمتر انجام دهید.

نتایج لیفتینگ صورت

به علت تفاوتهای فردی، هیچگاه افراد مختلف نتایج یکسانی از این عمل به دست نمی آورند.نتایج این عمل دائمی نیست و با افزایش سن و اثرات جاذبه، ممکن است نیاز به تکرار این عمل باشد.در اکثر بیماران حداقل تا ۱۰ سال بعد، نیاز به تکرار عمل احساس نمی گردد.

عوارض لیفتینگ صورت

– پاره ای از عوارض لیفتینگ صورت مربوط به بیهوشی و… است.

– هماتوم (تجمع خون در زیر پوست) که بیشتر در افراد سیگاری، افراد با سابقه فشار خون بالا، یا در نتیجه تهوع و استفراغ ایجاد می شود.

– ریزش مو در اثر کاهش خونرسانی به فولیکولهای مو ایجاد میشود، ولی پس از مدتی موها دوباره رشد می کنند.

نبض ما-گردآوری

3.7/5 - (10 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید