فواید باورنکردنی کدو سبز

کدو سبز یکی از سبزیجات پرطرفدار در بین بیماران دیابتی است اما خاصیت کدو سبز تنها مختص بیماران دیابتی نیست چرا که با مصرف درست و نحوه ی طبخ درست آن بهترین راه برای لاغری و تناسب اندام خواهد بود.

نبض ما – خواص کدو سبز برای سلامتی انسان مخصوصا کاهش وزن از زمانهای دور شناخته شده است. کدو سبز، کلسترول زیادی ندارد و کسانی که چربی خون یا قند خون دارند میتوانند ان را بپزند و میل کنند.

کدوی سبز از نظر تغذیه ای دارای ارزش زیادی است و به عنوان یک منبع خوب ویتامین C، ویتامین A (به دلیل داشتن سطوح بالای کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن)، منیزیم، پتاسیم، مس، فیبر، فولات، فسفر وریبوفلاوین شناخته می شود.

همچنین یکی از بهترین منابع غذایی منگنز نیز می باشد. این گیاه مقدار قابل توجهی از ویتامین B1 و B6 مورد نیاز بدن را نیز تأمین می کند.ویتامین

از دیگر مواد مغذی موجود در کدوسبز می توان به پروتئین، روی، کلسیم، آهن، نیاسین، تریپتوفان،ویتامین K و… اشاره کرد.

کدوسبز در طب سنتی

طبع کدوی سبز سرد و خنک است. از خواص کدو سبز در طب سنتی اینست که به درمان یبوست و سوء هاضمه کمک میکند . همچنین باعث پاکسازی رگهای بدن خواهد شد. باید بدانید که کدوسبز برای درمان یرقان مفید است.

اگر تب دارید میتوانید برای پایین آوردن آن کدو سبز بخورید . برای درمان اختلالات کلیه و مثانه نیز از آن بخورید.

کدو سبز بسیار ادرار آور است و برای اشخاص گرم مزاج و صفراوی بسیار مفید و خون ساز است. سرفه را درمان می‌کند و روغن آن برای رفع دل‌پیچه مفید است.

کدو سبز و کاهش وزن

– حاوی بیش از 95 درصد آب می باشد که آن را به عنوان یکی از بهترین غذاها برای افرادی که رژیم دارند، مطرح می کند.

وزن ایده آل

– همچنین حاوی کالری کمی است، به طوری که هر 100 گرم آن فقط حدود 25 کالری دارد. علاوه بر این مشخص شده است که کدو سبز متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را بالا می برد.

– مصرف کدو در کنار غذاهای دیگر می تواند مانع از جذب اضافی مواد چربی و قند شود و یک تعدیل کننده برای دریافت انرژی محسوب می شود.

– مصرف کدو به علت پر کردن حجم معده و سیری حجمی می تواند به کاهش دریافت انرژی مازاد بینجامد اما توجه داشته باشیم که کدو یک چربی سوز نیست.

خواص کدو سبز برای پوست

از رده سبزیجات بسیار مغذی و پرخاصیت است.کدو سبز حاوی ریبوفلاوین است که کمبود آن بر  کلاژن سازی تأثیر می گذارد. مصرف کدو سبز برای پوست بسیار مناسب است زیرا  کدو سبز، محتوای آب زیادی است و به همین دلیل، برای افزایش و بهبود سلامت پوست، بسیار فوق العاده است.

ویتامین C  موجود در کدو سبز، بخش مهمی از سنتز کلاژن را تشکیل می دهد که برای حفظ سلامت مفاصل، غضروف ها، پوست و رگ های خونی بسیار مهم است.

راز زیبایی پوست صورت

این ویتامین همچنین بدن را از آسیب سلولی محافظت می کند. علاوه بر کلاژن، ویتامین C  در تولید الاستین پوست کمک می کند که هر دو برای پوستی نرم و لطیف، ضروری هستند.

به غیر از ویتامین C، چندین ماده غذایی دیگر که به تشکیل کلاژن کمک می کنند، پتاسیم، زاکسنتین و فولات هستند که تمام این مواد مغذی در کدو سبز یافت می شود. به طور کلی، مصرف ویتامین C می تواند روند پیری را کند کرده و کلاژن باعث جوانسازی پوست شده و مانع از بروز چین و چروک می شود.

علاوه بر این، کدو سبز باعث آبرسانی به پوست شده و پوست را هیدراته می کند. بنابراین، با مصرف کدو سبز، می توانید پوستی لطیف و جوان داشته باشید.

خواص کدو سبز با ماست

کدو سبز از جمله سبزیجاتی است که به صورت پخته و یا خام استفاده می شود و به هر صورتی که مصرف شود، دارای خواص زیادی است. کدو سبز، علاوه بر بهبود بیماری دیابت، باعث سلامت پوست، بهبود بیماری های قلبی و کاهش پرفشاری خون می شود.

عکس دستگاه دیابت

همچنین، مصرف کدو سبز با برخی مواد غذایی مانند ماست، سبب کاهش وزن برای افرادی است که دچاراضافه وزن شده اند. البته برای مصرف کدو سبز و ماست، بهتر است در زمان مناسب استفاده شود تا نتیجه بهتری داشته باشد.

سعی کنید کدو سبز را به تنهایی مصرف نکنید و آن را در کنار مواد غذایی دیگر قرار دهید تا از خواص بالای آن برخوردار شده و علاوه بر بهبود و سلامت کلی بدن،  به تناسب اندام برسید.

کدو سبز و ماست علاوه بر خاصیت لاغر کنندگی، باعث تنظیم قند خون هم می شود. بنابراین، از مصرف این سبزی پر خاصیت غافل نشوید و سعی کنید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کدو سبز در بارداری

کدو سبز در واقع منبع غنی از ویتامین c، پتاسیم، فیبر خوراکی منگنز، فولات، اسیدی‌های چرب امگا ۳ و برخی ویتامین های گروه B  است بنابراین مصرف این خوراکی در  برنامه‌ی غذایی به زنان باردار توصیه می‌گردد.

دوران بارداری

مصرف کدوسبز به عنوان یکی از منابع ویتامین A در بارداری مفید است. منابع ویتامین A عبارتند از هویج، کدو تنبل، اسفناج، کدو سبز، برگ چغندر، زردآلو و طالبی.

کدو خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد دیابتی دارد و حتی می تواند انسولین خون را در دوران بارداری کنترل کند.

کدو سبز و پیشگیری از بیماری ها

کدوسبز یکی از بهترین غذاهایی است که به پیشگیری از بیماری اسکوربوت، کبودی و… که در نتیجه ی کمبود ویتامین C به وجود می آید کمک می کند.
سرطان روده کوچک

-از خطر ابتلا به ام اس و سرطان کولون (روده بزرگ) محافظت می کند.

– حاوی عناصر ضد سرطانی است.

– آب کدو سبز از نظر توانایی مقابله با جهش های سلولی همانند تره فرنگی، تربچه و کدوتنبل است.

– بیشتر مواد مغذی موجود در کدو سبز به پیشگیری از آترواسکلروزیس (گرفتگی عروق) و بیماری های قلبی در دیابتی ها کمک می کند و همچنین خطر حمله ی قلبی و سکته ی مغزی را به وسیله ی کاهش فشار خون بالا، کاهش می دهد.

– کدو سبز از اکسیداسیون کلسترول که یکی از دلایل اصلی تجمع کلسترول در دیواره ی رگ های خونی است، جلوگیری می کند.

کدو سبز برای مبارزه با بیماری ها

به این ترتیب کدو سبز، یکی از بهترین غذاها برای مبارزه با بیماری ها است چرا که حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد.

کدو سبز

تحقیقات اخیر نشان داده است که عصاره ی کدو سبز، به تخفیف علایم بزرگی خوش خیم پروستات کمک می کند؛ همان طور که می دانید بزرگی خوش خیم پروستات منجر به مشکلاتی در عملکرد دستگاه ادراری و جنسی می شود؛ فیتونوترینت های موجود در کدو سبز عامل این تسکین هستند.

بهترین روش مصرف کدو سبز

بهترین روش مصرف کدو سبز به صورت خام و بخارپز شده است. مصرف آب کدوسبز بسیار مفید است.

اگر طعم آن را دوست ندارید با آب هویج مخلوط کرده و نوش جان کنید.همچنین می توانید کدوسبز خام را رنده کرده و با خیاررنده شده و ماست مخلوط کنید و به عنوان میان وعده میل کنید.

روش تهیه سالاد کدو سبز

سالاد کدوسبز یکی از ساده‌ترین راه‌های آشپزی با کدوست. کافی‌است کدو را شسته و با پوست‌کن به صورت ورقه‌های در آوریم، از یک کدوی سبز قلمی، با این روش می‌توانید تعداد زیادی ورقه به دست بیاورید.

کدو سبز

نصف کنسرو نخود سبز، نعنای تازه و چند تربچه و کمی پنیر (از هر نوع که دوست دارید) را هم اضافه کنید و روی آن کمی لیمو ترش، روغن زیتون، چند قطره سرکه بالزامیک و نمک و فلفل سیاه بریزید و نوش جان کنید. این سالاد به خصوص برای خام‌خوار‌ها و کسانی که فشارخون بالا دارند، مفید است.

مضرات کدو سبز

– گوشت کدو زود هضم است ولی خوردن آن برای کسانی که طبع سرد داشته یا در مناطق سرد زندگی می کنند خوب نیست٬ زیرا ایجاد نفخ، سنگینی، و درد معده می کند.

– اگر این افراد بخواهند کدو مصرف کنند حتما باید آن را با ادویه های گرم مانند خردل، سیر٬ فلفل و نعناع میل نمایند.

-کدو سبز، برای کسانی که دل درد و نفخ روده دارند مفید نیست و موجب بی حسی معده و روده می گردد.

نبض ما– گردآوری

منبع: www.stylecraze.com

4.7/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید