برای درمان دیابت بارداری چه باید کرد؟

زمانی که خانم ها باردار هستند ممکن است دیابت بارداری در آن ها بروز نماید. این عارضه زمانی رخ می دهد که سطح قند خون در زمان بارداری از میزان طبیعی آن بالاتر رود.

نبض ما– دیابت بارداری فقط در دوران بارداری اتفاق می افتد. سطح قند خون بالا در دوران بارداری در صورتی که درمان نشود، می تواند برای نوزاد شما مشکلاتی ایجاد کند. خوشبختانه پزشکان در مورد بررسی دیابت حاملگی دقت می کنند تا بتوانند آن را شناسایی و به طور موثر مدیریت کنند.

عکس وسایل فرد دیابتی

اگر شما به بیماری دیابت شیرین مبتلا شوید، با انجام کارهایی ساده در هر روز و با کمک دکتر خود می توانید فرزند سالمی داشته باشید. پس از تولد کودک، ممکن است شما دیگر دیابت نداشته باشید. هرچند دیابت بارداری باعث افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ می شود اما نمی توان با اطمینان گفت که قطعا اتفاق خواهد افتاد.

علت بروز دیابت بارداری

در طول بارداری، جفت که جنین را به خون شما متصل می کند، هورمون هایی را می سازد که می تواند منجر به افزایش قند خون شما شود.

معمولا، پانکراس می تواند به اندازه کافی برای کنترل قند خون انسولین تولید کند. در غیراینصورت سطح قند خون شما افزایش می یابد و می تواند باعث دیابت بارداری شود. دیابت بارداری معمولا در نیمه دوم بارداری بروز می کند. گاهی از هفته ۲۰ ام ولی نه معمولا دیرتر از آن.

قند دوران بارداری باید چند باشد؟

برای زنانی که از قبل دیابت داشته باشند، لازم است که ناشتا و قبل از صرف وعده های غذایی قند خون شان بین ۶۰ تا ۹۹ باشد. این برای زنان با دیابت بارداری باید کمتر از ۹۵ باشد. همچنین بعد از صرف وعده غذایی (۱ تا ۲ ساعت بعد از آن) برای زنان دارای دیابت از قبل بارداری، باید کمتر از ۱۴۰ بوده و برای زنان مبتلا به دیابت بارداری باید کمتر از ۱۲۰ باشد.

علائم دیابت حاملگی

دیابت بارداری اغلب علائم قابل توجهی را برای مادر ایجاد نمی کند. سایر انواع دیابت (به عنوان مثال دیابت نوع ۱ یا دیابت نوع ۲) باعث ایجاد نشانه هایی مانند تشنگی می شوند، اما در دیابت حاملگی این موارد به سختی دیده می شود.

از آنجا که علائم اغلب وجود ندارد، بسیار مهم است که در هنگام حاملگی، برای سطح خون بالا آزمایش بدهید. پزشک شما احتمالا شما را برای دیابت حاملگی بین هفته های ۲۴ و ۲۸ آزمایش خواهد کرد.

درمان دیابت بارداری

درمان دیابت حاملگی خلاصه می شود به یک کار مهم: کنترل سطح قند خون به طوری که بیش از حد بالا نرود. شما می توانید سطح قند خون خود را با خوردن خوب، تمرین و شاید مصرف انسولین یا داروهای دیگر کنترل کنید. باید توجه داشته باشید، هر زنی که مبتلا به دیابت بارداری باشد، نباید دارو یا انسولین مصرف کند.

تغذیه مناسب

پزشک متخصص تغذیه می تواند به شما در ایجاد یک برنامه غذائی که پر از غذاهای خوب و مناسب برای نوزاد باشد، کمک کند. هدف از برنامه غذایی کنترل سطح قند خون شما و حفظ آن در محدوده سالم و طبیعی است. برنامه غذایی شما فقط برای شما است و با توجه به نیازهای شما، سلامت کلی، فعالیت بدنی و سلیقه غذایی شما شکل گرفته است.

مواد غذایی

ورزش

هنگام ورزش، بدن شما از گلوکز بیشتری استفاده می کند، بنابراین ورزش می تواند سطح قند خون شما را کاهش دهد. همچنین هنگام ورزش، بدن شما برای تبدیل گلوکز به انسولین زیادی نیاز ندارد؛ و در نتیجه کمتر مقاوم به انسولین می شود. از آنجایی که بدن شما در هنگام دیابت بارداری به خوبی از انسولین استفاده نمی کند، مقاومت به انسولین پایین تر یک ویژگی بسیار خوب است.

ورزش به معنای اجرای یک ماراتن نیست. پس از بررسی با پزشک خود در باره اینکه چه کاری برای بارداری باید انجام دهید، سعی کنید روزانه ۳۰ دقیقه تمرین کنید. این می تواند راه رفتن، دویدن یا شنا کردن باشد. حتی راه رفتن از طریق فروشگاه های مواد غذایی هم می تواند یک ورزش محسوب شود.

دارودرمانی و انسولین

ابتدا سعی کنید سطح قند خون خود را از طریق رژیم غذایی و ورزش کنترل کنید. اگر به کمک اضافی نیاز دارید، پزشک ممکن است انسولین یا دارو دیگری را برای کمک به بدن شما برای تنظیم میزان قند خون، تجویز کند.

رژیم غذایی مناسب دیابت بارداری

نکات زیر را می توانید در خصوص رژیم غذایی رعایت کنید:

  • غذاهای مختلفی بخورید به طوری که کالری و کربوهیدرات را به طور یکنواخت در طول روز توزیع کند. اطمینان حاصل کنید که وعده های غذایی و میان وعده های شما متعادل باشد.
  • در تمام وعده های غذایی و میان وعده ها، پروتئین بدون چربی را با کربوهیدرات ترکیب کنید. پروتئین به شما کمک می کند که احساس بهتری داشته باشید، انرژی خود را تامین کنید و قند خون خود را بهتر کنترل کنید.
  • صبحانه خوب بخورید. میزان گلوکز خون شما احتمالا در صبح از حد مناسب خارج شده باشد.
  • غذاهای با فیبر بالا مانند میوه ها و سبزیجات تازه، نان و غلات کامل دانه، و نخود فرنگی، لوبیا و سایر حبوبات را مصرف کنید. این غذاها ساده تر و آهسته تر از کربوهیدرات های عادی شکسته و تجزیه می شود. که باعث می شود قند خون شما بعد از وعده های غذایی زیاد بالا نرود.
  • شیر حاوی لاکتوز است که یک قند ساده است، بنابراین ممکن است نیاز به محدود کردن میزان مصرف آن باشید و به دنبال منبع جایگزین برای کلسیم بگردید.

تاثیر دیابت بارداری بر نوزاد

دیابت بارداری می تواند بر نوزاد شما تاثیر بگذارد:

رشد بیش از حد (ماکروزومی)

دیابت بارداری ممکن است سبب شود که کودک شما بسیار بزرگ و دارای چربی اضافی باشد. این باعث می شود که هنگام زایمان به مشکل برخورد کنید.

گلوکز خون پایین (هیپوگلیسمی)

درست بعد از تولد نوزاد، سطح قند خونش ممکن است بسیار پایین بیاید (هیپوگلیسمی)، زیرا در بدن آنها انسولین بسیار زیاد است. گلوکز اضافی در بدن شما در واقع بدن نوزاد را به افزایش انسولین تحریک می کند، بنابراین وقتی نوزاد خارج از رحم است، انسولین اضافی باعث بروز مشکلات می شود.

مشکلات تنفسی

گاهی نوزادان پس از تولد دچار سختی تنفس می شوند و این مشکل تنفسی در نوزادانی که مادران مبتلا به دیابت بارداری دارند، بیشتر احتمال بروز دارد.

عوارض دیابت بارداری برای مادر

دیابت بارداری ممکن است برای مادران هم مشکلاتی به وجود آورد.

فشار خون بالا و پره اکلامپسی

دیابت بارداری، خطر ابتلا به فشار خون بالا و همچنین پره اکلامپسی را افزایش می دهد که یک عارضه جدی برای بارداری است.

دیابت در آینده

اگر دیابت بارداری داشته باشید، احتمال دارد در بارداری آینده هم مبتلا شوید. همچنین احتمال این که با بالا رفتن سن به دیابت نوع ۲ مبتلا شوید هم بیشتر است.

پیشگیری از دیابت بارداری

برای پیشگیری از دیابت بارداری لازم است موارد زیر را رعایت نمایید.

۱- غذاهای سالم و غذاهای با فیبر بالا و کم چربی و کم کالری را انتخاب کنید. بر میوه ها، سبزیجات و غلات کامل تمرکز داشته باشید.

۲- فعال باشید. ورزش قبل و در دوران بارداری می تواند به شما در محافظت از دیابت حاملگی کمک کند. اگر شما نمی توانید یک تمرین ۳۰ دقیقه ای را در روز خود قرار دهید، چندین جلسه کوتاه هم می تواند همان قدر خوب عمل کند.

۳- قبل از بارداری وزن خود را کاهش دهید. پزشکان کاهش وزن در طول بارداری را توصیه نمی کنند. اما اگر قصد دارید باردار شوید، از دست دادن وزن اضافی پیش از بارداری ممکن است به شما کمک کند که بارداری سالمی داشته باشید.

4.3/5 - (6 امتیاز)
منبع Endocrineweb

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید