بهترین اسباب بازی ها برای افزایش اعتماد به نفس کودک

یکی از راههای افزایش اعتماد به نفس کودک بازی است. شاید شما هم دوست داشته باشید، بازی هایی برای افزایش اعتماد به نفس کودک تان پیدا کنید و از اعتماد به نفس او در انجام کارهایش لذت ببرید.

نبض ما– گفتن این که کودک نوپای شما به خودش افتخار می کند آسان است. او جورچین مثلثی را می چیند یا توپ ها را از درون حلقه به سمت قلعه ی اسباب بازی اش پرت می کند یا خودش جوراب هایش را در می آورد. سپس با لذت جیغ می کشد. چنین لحظاتی که احساس بزرگ شدن به کودک تان می دهد نه تنها برای کوچولوی شما، رضایت بخش است بلکه برای شما هم لذت بخش است. این لحظات به شکل گیری اعتماد به نفس کودک کمک می کند.

بازی برای کودک 6 ماههدر حالی که هر پدر و مادری می خواهند که اعتماد به نفس کودک خود تقویت شود، اما بعضی از راه های  آسان اشتباه است. آموزش مهارت هایی به بچه که فراتر از توانایی های او است، می تواند علایق غریزی آن به یادگیری را از بین ببرد. راهنمای بازی ها  که در ادامه آمده است، اعتماد به نفس کودک و توانایی های او در حل مشکلات با بازی هایی که در طول دو سال اول زندگی انجام می دهد، تقویت و پرورش می یابد.

پیشنهاد های سنی به صورت تقریبی بیان شده است. بنابراین شما می توانید با توجه به رفتارهای کودک تغییراتی در این بازی ها ایجاد کنید تا اعتماد به نفس کودک افزایش یابد.

۶ ماهگی

سخنان نامفهوم کودک

چگونه بازی کنیم: صدایی عجیب غریب در بیاورید و ببنید نوزاد شما آن را تقلید می کند یا خیر. اگر او با یک صدای دیگر پاسخ داد، در واقع تقلید کرده است.

عکس صحبت کردن با نوزاد

مزایا این کار: در این سن کودک متوجه می شود، می تواند لب و زبانش را تکان دهد تا صدای متفاوتی را تولید کند.

قدم بعدی: کمک کنید کودک تان از حالت چهار دست و پا بیرون بیاید. در نهایت کودک تان تلاش می کند تا خودش را حرکت دهد. و این یکی از راههای افزایش اعتماد به نفس کودک است.

۱۲ ماهگی

خراب کردن برج های اسباب بازی

چگونگه بازی کنیم: با بلوک های نرم یک برج اسباب بازی بسازید و بعد کودک تان آن را خراب کند. اگر او این کار را نکرد خودتان آن را خراب کنید. سپس دوباره آن را بنا کنید و ببینید که آیا او هم کار شما را تقلید می کند یا خیر. شما می توانید از او با پرسیدن سوالاتی مانند « آیا قایق رو توی این عکس می بینی؟ » یا « کارت دیگری که عکس قایق دارد کدام است؟ » کمک کنید.

عکس اسباب بازی فکری مناسب

مزایا این کار: این عمل هماهنگی دست و چشم را در کودک تان افزایش می دهد. همچنین این کار به کودک تان اجازه می دهد که احساس کند، تحت کنترل شما و بازی اش است.

قدم بعدی: شما می توانید کودک تان را تشویق کنید که برجش را بنا کند. اکثر ۱ ساله ها دو یا سه بلوک را می توانند بدون کمک روی هم بچینند. یکی از راههای افزایش اعتماد به نفس کودک است.

مامان کجاست؟

چگونه بازی کنیم: کودک تان را نگاه کنید، پشت مبل پنهان شوید، مانند اردک راه بروید و سپس در نقطه ی دیگری ظاهر شوید و دوباره این کار را تکرار کنید.

قایم باشک بچه ها

مزایا ی این کار: در حدود ۱۲ ماهگی کودک شروع می کند به فهمیدن این موضوع که اجسامی که جای خود را عوض می کنند، واقعا از بین نرفته اند و صرفا مکان شان تغییر کره است.

قدم بعدی: به جای این که جلو ی چشم کودک خود باشید، مخفی شوید و کودک نوپایتان را با نام فرا بخوانید تا چهار دست و پا به طرف شما بیاید. او برای این که شما را بیابد هیجان زده خواهد شد و انجام این کار کمک خوبی به پیوند بین صدا و چهره ی شما در ذهن او می کند و بازی مناسبی برای افزایش اعتماد به نفس کودک است.

۱۸ ماهگی

مزرعه بازی

چگونه بازی کنیم: شما می توانید خانه ای عروسکی بسازید فرقی هم نمیکند اسباب بازی پسرانه یا دخترانه است ! یا گاراژ و مزرعه ای از اسباب بازی محیا کنید. (حتی می توانید عروسک ها یا قطعات یا حیواناتی کوچک که برای کودکتان خطری ندارد پیدا کنید و یا اسباب بازی ارزان تهیه کنید و  از آن استفاده کنید.) سپس داستانی برای کودک نو پایتان به نمایش در آورید و نقشی نیز به آن بدهید.

ساخت اسباب بازی ساده

مزایا: این نوع بازی ها به کودک تان احساس بزرگ شدن می دهد.

قدم بعدی: یک بازیگر جدید مثل یک بچه خرگوش برای صحنه معرفی کنید. سپس تخیل کودک تان را با پرسیدن سوالاتی مثل «خرگوش کوچولو کجا ممکن است بخوابد؟» یا «خرگوش کوچولو چه چیز هایی دلش می خواهد که بخورد؟» یا «آیا خرگوش کوچولو دوست دارد که پیش بقیه ی حیوانات برود؟» تحریک کنید.

«اون چیه؟»

چگونه بازی کنیم: شما می توانید جعبه ی کفش را با کاغذی که فقط یک رنگ درآن به کار رفته است جلد کنید. سپس آن را با وسایلی از همان رنگ که برای کودک خطری ندارد، ( مثل لیوان پلاستیکی، توپ و کتاب ) پر کنید. جعبه را مقابل کودکتان قرار دهید و ببینید که چقدر طول می کشد تا او هر مورد را شناسایی کند.

مزایا این کار: کودک نوپای شما خالی کردن و دوباره پر کردن اشیاء داخل آن جعبه را دوست دارد و این تمرین، راه خوبی برای تقویت دایره ی لغاتش و آموزش رنگ ها به او است.

قدم بعدی: هر وسیله ای را که از جعبه بیرون می آورید بشمارید. همچنین می توانید جعبه ( و البته وسایلی ) از رنگ های مختلف را به او معرفی کنید. سپس نگاه کنید که آیا او توانسته است وسایل را در جای درست آن جایگذاری کند یا نه.

۲۴ ماهگی

ترکیب کردن و مطابقت دادن

چگونه بازی کنیم: شما می توانید به کودک تان چند تا کارت پستال یا عکس از جایی با آن رفته اید نشان دهید. و درباره ی هر یک از تصاویر با آن صحبت کنید و سپس آن ها را قاطی کنید و ببیند که آیا او میتواند آن ها را تطبیق دهد یا خیر. شما می توانید به او با پرسیدن سوالاتی مانند « آیا قایق رو توی این عکس می بینی؟ » یا « کارت دیگری که عکس قایق دارد کدام است؟ » کمک کنید.

تصویر بازی برای کودک 12 ماهه

مزایا این کار: یک بچه ی دوساله توانایی تشخیص تفاوت های بصری میان عکس ها را دارست. هر وقت که کودک نو پایتان یکی از این تطبیق ها را درست تشخیص می دهد احساس غرور می کند.

قدم بعدی: شما می توانید از کودک تان بپرسید که آیا او یک تصویر خاص را تشخیص می دهد؟ و اگر چنین بود از او بپرسید که چه چیزی از آن به یاد می آورد ( اما انتظار جواب بیشتر از یک کلمه نداشته باشید مثلا برای دریاچه ای که بازدید کرده اید « چلپ چلوپ »). این کار مهارت های زبانی او را بهبود می بخشد و در دراز مدت حتی حافظه او را نیز تقویت خواهد کرد و اعتماد به نفس کودک افزایش می یابد.

نبض ما-ترجمه: محمد هادی زرگر

منبع:

www.parents.com

5/5 - (6 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. مریم میر آفتاب می‌نویسد

    خیلی می بخشید می خواستم بدونم از چه سنی کودکمان می تواند خاک بازی کند

از پزشکان نبض‌ما بپرسید