بهترین درمان دارویی فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا یکی از بیماری‌های شایع در افراد است؛ بیماری مهمی که زمینه ساز بروز بیماری‌های خطرناکی نظیر سکته‌های قلبی، مغزی، نارسایی کلیوی وانواع دیگری از بیماری‌ها است.

فشار خون بالا همانند اغلب بیماری‎‌ها قابل پیشگیری و درمان است فقط کافی است افراد آگاهی‌ درستی در مورد آن داشته باشند چرا که هرگونه باور نادرست و اطلاعات کذب در خصوص بیماری‌ها عواقب خطرناکی به همراه دارد.

به همین منظور به سراغ دکتر محمد حسین نجفی ، متخصص بیماری‌های قلبی وعروقی رفته‌ایم تا درخصوص روش‌های مقابله با فشار خون بالا و عواقبی که این بیماری به همراه دارد اطلاعات مفیدی کسب کنیم با ما همراه شوید.

چه عددی در اندازه‌ گیری فشار خون، فشار خون بالا محسوب می‌شود؟

فشار خون نرمال در رنج طبیعی ۱۲۰ ماکسیموم بر روی ۸۰ مینیموم است. از فشار خون ۱۲۰ تا ۱۴۰ در ماکسیموم و ۸۰ تا ۹۰ مرحله مقدماتی فشار خون گفته می‌شود و از ۱۴۰ تا ۱۶۰ و از ۹۰ تا ۱۰۰ مرحله اول فشار خون است به همین ترتیب فشار خون بالا به مرحله دوم وسوم طبقه بندی می‌شود.

فشارخون

فشار خون بالا چه علائمی دارد؟

شایع ترین علامت فشار خون بالا بی علامت بودن است. اگر از افرادی که مبتلا به فشار خون بپرسیم که چه علائمی دارند اغلب می‌گویند که علامتی ندارند و زمانی که بیمار با سردرد صبحگاهی و اختلالات دیگر به پزشک مراجعه کند نشان دهنده آن است که فشارخون بالا باعث عارضه شده که معمولا در موارد بسیار شدید این علائم ظاهر می‌شوند و فشارخون علامت دار می‌شود.

علت فشار خون بالا و ناگهانی چیست؟

در ۹۰ درصد از موارد هیچ علتی برای فشار خون بالا وجود ندارد و تنها در ۱۰ درصد از موارد می‌توان برای آن علتی پیدا کرد. تئوری‌های خاصی در زمینه فشار خون وجود دارد. از جمله اختلال عملکرد کلیه در ترشح نمک که باز هم در حد تئوری است و به طور قاطع در مورد آن صحبت نمی‌شود.

از طرفی علل ثانویه‌ای وجود دارد مانند مصرف کورتون و غددی که در بدن شروع به ترشح بیش از اندازه می‌کنند که بسیار نادر بوده و پزشک در موارد خاصی به این علل ثانویه فکر کرده و آن را دنبال می‌کند.

 در مواقعی فرد دچار فشار خون بالای ناگهانی می‌شود و دلیل آن این است که  در زمان صبح افراد تحت تأثیر موادی که داخل بدن ترشح می‌شود قرار دارند و تا ۱۲ ظهر فشار خون آنها بالا می‌رود معمولا از این ساعت تا ۱۲ شب این فشار ثابت مانده و در ساعت های بعدی کاهش می‌باید.

استفاده از مواد غذایی حاوی نمک بالا شانس افزایش فشار خون را بالا می‌برد.

همزمان با این علت احساس خشم و عصبانیت تحت تأثیر ترشح برخی از مواد داخلی در بدن می‌تواند باعث افزایش ناگهانی فشار خون شود.

به همین علت بسیاری از افرادی که دچار پارگی عروق مغزی می‌شوند افرادی هستند که یا قرص فشار خون را منظم مصرف نکرده‌اند و یا تحت تأثیر یک مسأله هیجانی دچار افزایش ناگهانی فشار خون شده‌اند.

کدام دارو برای فشار خون بالا مناسب است؟

داروکاندیدهای مناسبعوارض جانبی معمول
دیورتیک تیازید
کلوترالیدون، هیدروکلروتیازید و غیره
انتخاب اول، به تنهایی و یا با داروهای دیگر، برای افراد سالمادرار مکرر، کاهش سطوح پتاسیم و اختلال نعوظ
مهارکننده های ACE
بنازپریل (Lotensin و جنریک)، انالاپریل و ژنریک، لیزینوپریل؛پرینیویل، زستریل و غیره
برای افراد مبتلا به دیابت، نارسایی قلبی، بیماری کلیوی ،سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی. 

 

سرفه خشک پایدار، سطوح پتاسیم بالا، کاهش عملکرد کلیه  واکنش آلرژیک غیر معمول (angioedema) به ویژه درافراد با پوست تیره . این داروها نباید همراه با مسدود کننده گیرنده آنژیوتنسین (ARB)مصرف شود.

 

 

 

مسدود کننده های گیرنده آنیوتنسین (ARBs)
لوزارتان ، داسارتان و غیره
افرادی که در کاندیدای ACEI هستند، اما به دلیل سرفه بیش از حد می توانند از این داروها مصرف کنندمشابه باACEI  بوده اما احتمال ایجاد سرفه کمتراست
نباید با ACEI  مصرف شود.
مسدود کننده های کانال کلسیم
آملودیپین، ژنریک، دیلیتازیم (Cardizem، کاردیزم و غیره
افرادی با پوست تیره و افراد مبتلا به آنژین (درد قفسه سینه)، افرادی با برخی اختلالات آریتمی قلب و احتمالا میگرن.
.
سرماخوردگی، ضربان قلب سریع یا آرام، سردرد، لثه های متورم شده، مشکلات تنفسی.

درمان سکته مغزی

فشارخون بالا چه عوارضی دارد؟

فشار خون بالا به قاتل نامرئی مشهور است. همیشه به بیماران می‌گوییم اینگونه نیست که بی علامت بودن بیماری فشارخون بالا به معنی بی عارضه بودن آن باشد بلکه فشارخون تحت عنوان قاتل نامرئی تمامی اعضای بدن را دچار عارضه می‌کند.

فشار خون در مغز در سنین بالا ایجاد آلزایمر می‌کند و همچنین باعث بروز سکته مغزی می‌شود که در دو حالت ایجاد می‌شود: سکته‌های مغزی ناشی از لخته خون و سکته‌های مغزی ناشی از پارگی رگهای مغزی. از طرف دیگر فشار خون بر روی قلب قادر به گشاد کردن رگ های قلبی به مرور زمان بوده و ایجاد سکته قلبی می‌کند.

در مراحل بالاتر فشار خون بالا فرد را مبتلا به نارسایی قلبی می‌کند. به علاوه این بیماری ( فشار خون بالا) اثرات سوء بسیاری بر کلیه دارد بطوریکه در درازمدت باعث کم کاری کلیه شده به گونه‌ای که فرد مبتلا نیازمند دیالیز می‌شود و بهتر است بدانید دومین علت فشار خون در تمام دنیا بعد از دیابت فشار خون بالا است.

در نهایت فشار خون در چشمها می‌تواند باعث بروز خونریزی در شبکیه شده و یکی از علل کوری باشد همچنین یکی از شایع‌ترین علل ناتوانی‌های جنسی فشار خون بالا است.

ورزش کردن برای سلامتی

به چه صورت می‌توان فشار خون بالا را پایین آورد؟

روش‌های متفاوتی برای درمان فشار خون وجود دارد از روش‌های غیردارویی گرفته تا روش‌های دارویی. از نظر دارویی حتما دارو باید تحت نظر و تجویز متخصص بر اساس شدت بیماری ، سن بیمار و عوامل خطر مصرف شود. بخش دیگر درمان بر اساس روش‌های غیردارویی است.

مهمترین این روش‌ها استفاده از ورزش منظم است که اگر همراه با کاهش وزن باشد به خوبی قادر به کاهش فشارخون است. یکی دیگر از راه‌های کاهش فشار خون مصرف کم  نمک است و همیشه یکی از توصیه‌های مهم پزشکان به بیماران مبتلا به فشار خون بالا پرهیز از افزودن نمک اضافی به غذا است .

 

درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی چگونه است؟

برای درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی می توانید از دم کرده ی دارچین و گل گاو زبان استفاده کنید. چای ترش هم در پایین آوردن فشار خون تاثیر بسزایی دارد .

از دیگر عرقیات گیاهی مفید در پایین آوردن فشار خون مصرف روزانه عرق بید مشک است .  استفاده از گل گاو زبان، دمنوش نسترن ، بادرنجبویه و لیمو امانی هم می توانند فشار خون را پایین بیاورند.

البته باید دقت کرد که در مصرف این نوع عرقیات به هیچ وجه افراط نکرد و در حد روزانه یک الی دو فنجان میل کرد.

آیا درمان‌های خانگی نظیر مصرف آبغوره موثر است یا خیر؟

استفاده از برخی از گیاهان و مواد غذایی برای کاهش فشار خون خیلی توصیه نمی‌شود زیرا طول مدت پایین آوردن فشار خون توسط این مواد پایین است و فرد ممکن است یکی دو ساعت بعد از مصرف این مواد مجدد دچار فشار خون بالا شود.

مصرف میوه‌جات به دلیل اینکه غنی از پتاسیم هستند می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند ولی باز هم به تنهایی کمکی به درمان نمی‌کنند و تأثیر موقتی دارند.

میوه

نحوه مصرف صحیح داروهای فشارخون به چه صورت است؟

در دنیای امروز داروها ترکیبی هستند به این معنی که اگر سابق بیمار مجبور به استفاده چند قرص برای درمان مشکل خود بود امروز تمامی فوائد دارویی در یک قرص جمع شده است. طبیعی است بر اساس عمر دارو پزشک تعیین می‌کند که دارو در چند مرحله و به چه صورت مصرف شود تا اثر مطلوب را بگذارد.

نکته مهمی که در مصرف دارو های فشار خون وجود دارد این است که مصرف داروهای فشار باید منظم باشد زیرا در غیر این صورت بیمار دچار افزایش ناگهانی فشار خون می‌شود و در این حالت به این دلیل که مغز آمادگی فشار خون بالا را ندارد یکی از عروق آن پاره می‌شود و سکته مغزی رخ می‌دهد. بنابراین مصرف منظم دارو در درمان فشار خون از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

آیا می توان از متورال برای درمان فشار خون استفاده کرد؟

متورال یکی از داروهایی است که می تواند تعداد ضربان قلب را کاهش دهد. در بعضی مواقع می توان از اثرات ضد فشار خون این دارو استفاده کرد اگر چه در مقایسه با دیگر داروهای فشار خون از این دارو کمتر استفاده می شود.

متورال شامل قرص های ۵۰ میلی گرمی می باشد. این دارو عمدتا در بیمارانی که دارای فشار خون بالا و ضربان قلب بالا و تپش قلب می باشند تجویز می شود. همچنین این دارو در بیمارانی که نارسایی قلبی دارند هم تجویز می شود و طول عمر این بیماران را افزایش می دهد. البته این دارو حتما باید تحت نظر پزشک متخصص تجویز شود

گفت وگو : اعظم صفایی

4.4/5 - (40 امتیاز)

دکتر محمدحسین نجفی

متخصص قلب و عروق و فشار خون

آیا می دانستید فشار خون بالا می تواند منجر به دیگر بیماری های تهدید کننده ی زندگی از جمله بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی و حتی ایجاد عوارض غیر قابل جبران در طی حاملگی شود. فشار خون بالا قاتل بی صدا و آرام خوانده می شود چرا که اغلب هیچ علامتی ندارد.
اطلاعات تماس با دکتر محمدحسین نجفی
تلفن تماس:
tel:02122874899
وب‌سایت: کلیک کنید
آدرس: خیابان شریعتی، بالاتر از حسینیه ارشاد، ابتدای خیابان قبا، پلاک ۶، ساختمان قبا، طبقه پنجم، واحد ۱۳

پزشک ها متخصص مرتبط

  • متخصص قلب و عروق و فشار خون

    دکتر محمدحسین نجفی

    متخصص قلب و عروق و فشار خون
    تلفن تماس:
    tel:02122874899
    وب‌سایت: کلیک کنید
    خیابان شریعتی، بالاتر از حسینیه ارشاد، ابتدای خیابان قبا، پلاک ۶، ساختمان قبا، طبقه پنجم، واحد ۱۳

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 نظر
  1. نجمه می‌نویسد

    اگر فشار خون کسی پایین باشه و همش غش کنه خطرناکه؟ مخصوصا در دوران پریود ؟

    1. فرشته می‌نویسد

      من اگه جای شما بودم حتما به متخصص فشار خون مراجعه می کردم

      1. نجمه می‌نویسد

        دکتر فشار خون خوب میشناسید فرشته جون؟

        1. نیکی می‌نویسد

          فشار خون بالا کشنده است؟

        2. فرشته می‌نویسد

          بله دکتر محمد حسین نجفی مطبشون نزدیک حسینیه ارشاد هست

  2. مینا می‌نویسد

    پدر من از فشار خون بالا سکته کرد و سال پیش به رحمت خدا رفت لطفا به این معضل رسیدگی کنید تا زمان دارید.

  3. korosh می‌نویسد

    تفاوت دستگاه های فشار خون را هم توضیح دهید. سپاس گزارم

  4. کلارا می‌نویسد

    با سلام. من چند روز پیش بطور ناگهانی مشکل فشار خون بالا پیدا کردم و ناچار شدم به مرکز درمانی مراجعه کنم . که با تشخیص دکتر از قرص زیر زبانی استفاده کردم و بعد از حدود ۲ ساعت که فشار خونم چک میشد و کم کم فشارم به حد نرمال نزدیک میشد به منزل برگشتم . اما مشکل اینجاس که ازان روز تا الان استخوان جمجمه ی سرم بشدت درد می کنه . بطوریکه احساس میکنم تمام وجودم از پایین به بالا قصد داره از قسمت بالای سرم بیرون بپره .
    این درد از عوارض ه اون مشکل ه ؟دکتر همون روز گفتن که طبیعیه .

    1. مشاور نبض ما می‌نویسد

      با سلام لطفا سوال خود را از متخصص قلب و عروق در بخش مشاوره پزشکی بپرسید:

      https://nabzema.com/faq

  5. علی می‌نویسد

    باسلام ۴۸سال سن دارم وده سال قرص فشارمصرف میکنم مدتی است قرص جدیدمصرف میکنم به اسم لوزارکه باعث سرفه شدیدمیشودولی ناگفته نماندازوقتی که این قرص رامصرف میکنم خیلی فشارتنظیم شده ولی سرفه شدیددارم شب وروزبه نظرشماخوردن قرصهاراقطع کنم یادرمان دارد خواهشامن راراراهنمای کنیدممنون ازبرنامیه خوبتون

  6. شیرین قایممقامی می‌نویسد

    با سلام،لطفا بفرمایید در مورد استفاده از عرقیای جون کاسنی جهت کنترل فشار خون،تا چه مقدار در روز مناسب است؟

  7. خانم پ می‌نویسد

    سلام اقای دکتر
    لطفا من فرق قرص سوتالول با پروپانول را میخواستم بدانم
    مادرم سالهاست پروپانول میخورد و
    مردم پارسال برای ریه بستری شدند بهش سوتالول دادند بنظر شما الان میتواند سوتالول را به پرو پانولول تبدیل کند؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید