بهترین برنامه رژیم لاغری برای کاهش وزن چیست؟

بعضی از افراد فکر می کنند که رژیم لاغری یعنی سریع لاغر شدن یا بد غذا خوردن و شکنجه دادن معده! در صورتی که می‌توان با یک برنامه رژیم لاغری متنوع و سرشار از انرژی بدون اینکه با یک بشقاب غذای بی طعم و رنگ مواجه باشیم، به وزن ایده آل خود دست پیدا کنیم.

همیشه، لاغری سریع و بدون بازگشت تقریبا ازموارد نادر و دور از ذهن بوده است اما با روش‌های نوین جراحی که البته بدون ریسک هم نیست دست یافتنی شده است. اما برای رسیدن به وزن ایده آل در اینجا من روشی غیر از جراحی رو پیشنهاد میکنم.

رژیم غذایی لاغری

اگرچه من هرگز رژیم غذایی را به تنهایی پیشنهاد نمی‌کنم و ورزش کردن هر چند ده دقیقه در روز باشد را مکمل کاهش وزن و مناسب چربی سوزی و رسیدن به نتیجه مطلوب می‌دانم. در مقاله قبل در مورد چند برنامه رژیم غذایی عجیب و غریب کاهش وزن سریع ، آمپول های لاغری و همین طور منوی صبحانه و میان‌وعده‌ها توضیحاتی دادم که لینک اون رو در آخر همین مقاله قرار میدم. اما الان دیگه تایم ناهار رسیده و من بی صبرانه منتظرم تا برنامه رژیم غذایی برای کاهش وزن سریع در یک ماه رو با شما به اشتراک بذارم.

بهترین ناهار برای رژیم لاغری

بهترین ‎وقت ناهار برای رژیم لاغری: ١٢:٣٠-٢:٣٠ ظهر

بهترین ساعت برای صرف ناهار ساعت ۱۲:۳۰ تا ۲:۳۰ ظهر هست. برخلاف مقاله رژیم لاغری قبل که از دغدغه های خوردن صبحونه تو ایران برای شما گفتم، دیگه هیچ جای نگرانی برای تایم ناهار وجود نداره!

در ادامه چند ناهار فوق العاده خوشمزه و لذیذ به شما معرفی می کنم که ارزش غذایی اونها کمتر از ۳۰۰ کالری هست.

۱- سوپ سبزیجات

سوپ سبزیجات

سوپ یکی از غذاهای مقوی و سرشار از ویتامین، آنتی اکسیدان و فیبر هست که شما با خوردنش احساس سیری کامل می کنید. بله بله میدونم الان حتما صدای یک سری از شما بلند شده که نه ما اصلا سیر نمی شیم. کلا ما ایرانی ها ارادت خاصی به برنج، سیب زمینی و نون داریم.

اگر به هر دلیل هنوز احساس گرسنگی داشتید، تکرار می کنم و باز هم تکرار می کنم اگر واقعا گرسنه بودید، می تونید در کنار یک کاسه ی بزرگ سوپ سبزیجات که تقریبا ۱۴۰ کالری داره، از ۲ عدد نان تست جو که من به شخصه عاشق یکی از برندهای ایرانی اون هستم، استفاده کنید ولی انتظار نداشته باشید که تو برنامه غذایی رژیم لاغری به شما پیشنهاد صرف یه بشقاب برنج و یا یه ظرف پر از سیب زمینی سرخ کرده اونم با سس کچاپ رو بدم. واااای دلم خواست!

نکته: می تونید برای تزیین سوپتون از مقداری جعفری خرد شده ی که عطر و رنگ بی نظیری به سوپ میده، استفاده کنید.

۲- ماهی قزل آلای سالمون گریل شده با برنج

ماهی گریل شده

سالمون گریل شده با سس بی‌نظیر سبزیجات و پنیر و یا سس تری یاکی! (تری+یاکی نه تریاکی!) یک غذای بسیار لذیذ و کم کالری هست که شما را بطور کامل سیر می کند. یک فیله ماهی سالمون کبابی دارای ۱۲۴ کالری است. یه خبر خوب، شما می تونید در کنار سالمون گریل شده ی جذابتون در منوی رژیم لاغری از ۱/۲ فنجان برنج پخته شده هم استفاده کنید البته فقط ۱/۲ فنجان نه سه کفگیر برنج!

۳- ساندویچ تخم‌مرغ

ساندویچ تخم مرغساندویچ تخم‌مرغ یک غذای خیلی آسان و ساده است؛ مخصوصا برای زمان هایی که شب قبلش مهمانی بوده‌اید و برای ناهار محل کارتان هیچ غذایی آماده نکرده‌اید! « ضرب المثل فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه» استعاره‌ای از همین تخم مرغ بوده و هست. اما قبل از اینکه طرز تهیه این نوع تخم مرغ را برای شما بیان کنم، این نکته رو باید یادآوری کنم که تخم مرغ‌های محلی طعم و حس دیگری دارند. به یاد بیاورید، صبح‌هایی که در ییلاق های ماسال و مه منطقه اولسبلانگاه، تخم مرغ محلی خورده‌اید. اما بگذریم….

۲ عدد نان ساندویچی کوچک چند غله یا همان نان سبوس دار + ۲ عدد تخم مرغ + ۳ تکه پیاز + ۲ تکه گوجه فرنگی +چند برگ کاهوی تازه مواد لازم ما برای ناهار محسوب می‌شود. در ادامه یک فیلم جذاب در مورد انواع روش های درست کردن تخم مرغ آورده‌ام که میدانم از دیدنش لذت خواهید برد.

۴- برنج قهوه ای، حبوبات و سالاد

برنج قهوه ای

برنج قهوه ای! آخه اینم شد رنگ! اما مزایای زیادی نسبت به برنج سفید دارد. این غذا سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان هاست که به کاهش وزن کمک می کند. به همین دلیل در رژیم لاغری نسبت به برنج سفید ارجحیت دارد. به طور خلاصه، برنج قهوه ای را البته باز تکرار می کنم ۱/۲ پیمانه برنج را در بشقابی بکشید و بخورید. اینم شد ناهار آخه!! پس چیکار کنیم؟ اجازه دهید یکم فکر کنم و ببینم تو این برنامه رژیم لاغری سریع چه چیز کم کالری و جذابی رو میشه در کنارش قرار داد؟!

یافتم! با ۱/۲ فنجان پوره ی حبوبات و یه کاسه کوچیک سالاد شیرازی می تونید یک ناهار رنگی رنگی و فوق العاده مقوی داشته باشید. من به شخصه عاشق دال عدسی هستم که با عدس معمولی خیلی فرق دارد. دال عدس یه پیشنهاد جذاب و رد نشدنی است که نیازی هم به تهیه پوره ندارد! فقط نکته‌ی کنکوریش اینجاست که یه کوچولو آبلیموی تازه به عدسیتون اضافه کنید. ناهار آمادست؛ نوش جان!


۶ عصرانه خوشمزه برای برنامه رژیم لاغری

 

بهترین زمان میان وعده عصرانه: ۵-۶:٣٠ غروب

انرژی بدن

بدن شما مثل یه ماشین می مونه که مدام نیاز به تامین انرژی و سوخت داره. دیدید وقتی بنزین رو به اتمام هست، آلارم بنزین روشن میشه و شروع می کنه به بوق زدن.

بدن شما دقیقا عصرها همچین حالتی داره. با این تفاوت که هیچ کس چراغ اون رو نمی بینه! همین باعث میشه که در حدود ساعت ۸ تا ۹ شب به شدت احساس گرسنگی کنید و با هیجان فراوان منتظر یه شام جذاب و پرملات باشید! نتیجه‌ی چنین ولعی در شام خوردن، چاقی و بیماری های معده خواهد بود و فکر می کنم شما هم با من هم عقیده باشید که هیچ نعمتی بالاتر از سلامتی نیست.

پس بیاین با هم یه قرار سلامتی ده دقیقه ای بذاریم. ده دقیقه طلایی که می تونه وعده ی شام شما رو سبک تر و سلامتی تغذیه شما رو بیش از پیش بیمه کنه. هر زمان که عصرها مشغول بررسی اینستاگرام و چندین ده دقیقه صرف زمان اونجا بودید، به این ده دقیقه فکر کنید و آقا اصلا مثل سینما رفتن، همونطور که مشغول چک کردن ایسنتا و تماشای لایو هستید، عصرونتون رو هم میل کنید. در ادامه ۶ عصرانه ی خوشمزه و در عین حال سالم برای این رژیم لاغری به شما معرفی شده که هر کدوم کمتر از ١٠٠ کالری دارند.

یکی از دوستانم با افتخار تعریف می کرد که من و همسرم از ناهار تا شام هیچی نمی خوریم. از نظر همه ی متخصصان تغذیه این اشتباه ترین کار ممکنه.

۱- چای لیمو و نان سوخاری

لاغری سریع بت چای لیمو

این نوع نان از برخی بیسکویت ها هم سالم تر هست. دو عدد نان سوخاری حاوی حدود ۸۵ کالری و یک فنجان چای لیمو ی تلخ تنها ۵ کالری دارد. البته من چای لیمو رو تست کردم خیلی هم تلخ نیست! به جای چای لیمو از چای سبز یا خیلی از دمنوش های گیاهی می تونید استفاده کنید. من اسم برند خاصی رو نمیارم که تبلیغ نشه ولی بعضی هاشون واقعا حول حالنا هستند مخصوصا اگه یه کوچولو زعفران آب شده هم به دمنوش گیاهی اضافه کنید که دیگه نگم برات!

۲- تخم مرغ آب پز و چای سبز

لاغری با ساندویچ تخم مرغ

اگر به هر دلیل در این رژیم لاغری برای ناهار، تخم مرغ خوردید، اصلا این عصرونه رو به شما پیشنهاد نمی کنم. در غیر این صورت تخم مرغ پخته با نان ساندویچ یا نان تست و گوجه و خیارشور می تونه یه غذای حاوی پروتئین خیلی مقوی باشه که به کاهش وزن خیلی کمک می کنه. البته هرگز این ساندویچ رو با نوشابه میل نکنید! اگر از طرفداران چای سبز هستید، باید بگم که تخم مرغ آبپز همراه با یک فنجان چای سبز تلخ ٨۵ کالری دارد!

۳- آجیل

لاغری با آجیل

آجیل منبع عالی انرژی و مواد مغذی است. مغزها مانند بادام، پسته و گردو بهترین گزینه برای کاهش وزن در برنامه غذایی رژیم لاغری است. بله بله میدونم که قیمت آجیل در برخی مناطق با نفت سیاه برابری می کنه ولی منظور ما استفاده از آجیل به عنوان ناهار یا شام نیست که نگران حجم زیاد اون و هزینه ی بالا باشید. شما می توانید ۱۲ عدد بادام (۸۵ کالری) یا ٧ نصف گردو (۹۵ کالری) یا ۲۰ عدد پسته (۸۰ کالری) را برای کنترل گرسنگی در عصر بخورید.

پ.ن ۱: دقت کنید در این رژیم لاغری بین نامبرده شده های لاکچری، علامت یا اومده نه و!!
پ ن ۲: ۷ نصف گردو دقیقا میشه..ایم بذارید حساب کنم…بچه اون چرتکه رو بیار! ۳٫۵=۲÷۷ یعنی به عبارتی سه گردو کامل با یه نصف یک گردو. همچین چیزی

۴- آب پرتقال

آب پرتقال

آیا منتظر توضیح خاصی هستید…آب پرتقال دیگه…ولی بدونید که سرشار از ویتامین C هست و یک لیوان از آن حاوی ۹۰ کالری است. بله دیدید دست کم گرفته بودید. نکته: لطفا در برنامه رژیم لاغری ، آب پرتقال طبیعی رو جایگزین این نکتار مکتارای مصنوعی نکنید؛ مگر اینکه مجبور باشید!

۵- ساندویچ با نان جو (قهوه ای) گریل شده

عصرونه

ساندویچ یکی از راحت ترین غذاهای موجود در دنیاست که البته تو ایران بیشتر با شنیدن اسمش یاد سوسیس و کالباس می افتید! اما ورود غذاهای مضر به این بخش ممنوع است؛ حتی شما همبرگر گرامی! ساندویچ با نان سبوس دار همراه با پیاز، فلفل، گوجه فرنگی، کاهو، ذرت و اسفناج حاوی حدود ۹۰ کالری است. البته من به شخصه نان سبوس دار با کاهو و پنیر رژیمی یا پنیرهای کم چرب رو بیشتر ترجیه میدم.


۶ شام مناسب برای برنامه رژیم لاغری

بهترین زمان شام برای لاغری: ٨ الی٩:٣٠ شب

از قدیم الایام  آمده است که صبحانه را مانند پادشاهان، ناهار را همچون یک شاهزاده و شام را چون فقرا بخور. خوب دیگه پس برای منوی شام در رژیم لاغری چیز خاصی نداریم. تا برنامه بعد بدرود…

نه نه صبر کنید بابا. من یکی که نمی تونم بدون شام بخوابم. منظور از فقرا اینه که سبک میل کنید. من درک نمی کنم پس چرا بیشتر مهمونی ها واسه شام هست. سفره پهن می کنن با ۲۰ مدل غذا. خداوندا تو شاهد باش آیا در چنین شرایطی می شود تقوا پیشه کرد؟!

شام مناسب برای برنامه رژیم لاغری

توجه داشته باشید که در برنامه کاهش وزن شما، شام باید سبک و کمتر از ۲۵۰ کالری باشد. برای محاسبه کالری غذاها سعی می کنم در آینده ای نه چندان دور یه سری روش و اپلیکیشن خیلی باحال به شما معرفی کنم که بتونید کالری مصرفی روزانه خودتون رو محاسبه و با دقت اندازه گیری کنید. اما شام های پیشنهادی من:

۱- لقمه ی سبزیجات خانگی

نون و پنیر

همون نون و پنیر خودمونه که اسم باکلاس براش انتخاب کردم؛ البته سعی کنید از نان های تمام غله برای رژیم لاغری استفاده کنید. برای چاشنی یا همون محتوای تو لقمه از کاهو، پنیر کم چرب، سبزی، گوجه فرنگی و حبوبات استفاده کنید.

۲- سوپ نودل و مرغ

سوپ نودل با مرغ

یک کاسه سوپ نودل و مرغ داغ، حاوی حدود ۱۵۰ کالری می باشد. طرز تهیه این سوپ خیلی ساده هست. سوپ مرغ را از قبل آماده کرده و سپس نودل را به اون اضافه کنید و اجازه بدید تا کاملا پخته بشه. فقط کافیه یکبار این سوپ را امتحان کنید تا یاد اوشین و یانگوم بیافتید!!

۳- نان روتى به همراه مرغ، سویا یا سبزیجات پخته شده

نان روتی که به اسم نان هندی هم شناخته میشه به اندازه یک بشقاب میوه خوری هست و در پخت اون از یک سری ادویه هم استفاده میشه. اگه فرصت تهیه اون رو نداشتید، می تونید از نان های گرد کوچک که تو خیلی از مغازه های نون فانتزی و هایپرمارکت ها یافت می شه، استفاده کنید.

نان روتی

شما مى توانید ٢ تکه نان روتى کوچک را به همراه نصف فنجان سویا کاری، سبزیجات و یا مرغ پخته و ٢ قاشق غذاخورى روغن حیوانی میل کنید. من یادمه قبلنا که کوچولو بودم نون رو روی گاز میذاشتم و روش روغن حیوانی می مالیدم بعد شروع می کرد به جیلیز ویلیز کردن و در نهایت کمی نمک روی اون می ریختم و به شکل ساندویچ جمعش کرده و میل می کردم. الان که فکرشو می کنم یه جورایی نون روتی دوران ما محسوب میشده!!

بچه ها دقت داشته باشید شام های رژیمی زیادی هست که می تونید در برنامه غذایی رژیم لاغری ازشون استفاده کنید ولی چون مقاله بیش از حد طولانی میشد، من به ذکر سه نمونه اکتفا کردم.


چند رژیم گیاهی ساده

رژیم گیاهی ساده

قبل از خواب حتما یه لیوان چربی سوز تو موتور بدنتون بریزید، مسواک و بعد بخوابید. بله چربی سوز! نوشیدن یک لیوان آب گرم قبل از خواب می تواند به ما کمک کند تا بهتر بخوابیم و همزمان وزن خود را کم کنیم.

توجه: نوشیدن چربی سوز قبل از خواب باید باشد

با این کار سموم در حالی که خواب هستید، خارج شده، عضلات شل شده، بدن آبرسانی شده، هضم غذا بهتر شده و چربی بدن می سوزد. البته من صبح ها قبل از صبحونه یک لیوان آب گرم به همراه عسل و آبلیمو می خورم که دقیقا همین تاثیرات رو داره و فراموش نکنید که حتماً روزانه حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب برای کاهش وزن بنوشید.

۱- چای سیاه برای لاغری

چای سیاه برای لاغری

 .صرف چای سیاه به جای نوشیدنی های کالری دار به شما کمک می کند تا وزن بیشتری را از دست دهید

۲- اسفرزه برای لاغری

اسفرزه باعث می شود تا زودتر احساس سیری کنید. این همان حسی ست که خیلی از افراد با خوردن قرص های شیمیایی در خود ایجاد می کنند. اسفرزه سطح انرژی شما را بدون اضافه کردن وزن حفظ می کند. سبوس جو یک اسفرزه محبوب برای لاغری است.

۳- کامبوجا و لاغری

چای کامبوجا با افزایش محدودیت کالری، می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. با این حال یک نوشیدنی مخصوص لاغری محسوب نمی‌شود؛ چرا که حاوی قند است.

۴- لاغری با خاکشیر

برای رژیم لاغری با خاکشیر، بایستی یک قاشق غذاخوری خاکشیر را بشویید و در یک لیوان آب ولرم حل کنید، به آن مقداری شکر یا نبات سفید اضافه کرده و هر روز صبح ناشتا، آن را بنوشید و این کار را مدتی ادامه دهید. خواهید دید بسیاری از مشکلات گوارشی شما بر طرف شده، باعث کاهش وزن و لاغری بدن به مرور زمان و رسیدن به وزن ایدهال خواهد گردید. 

۵- عرق شوید برای لاغری

عرق شوید

شوید یک چربی سوز مناسب است. اضافه کردن مقداری عرق زیرع و شوید به آب، می‌تواند علاوه بر پاکسازی بدن از چربی‌ها و مواد زائد به افزایش میزان سوخت و ساز کالری‌ها در بدن نیز کمک کند.

۶- فلفل قرمز برای لاغری

شما می توانید فلفل قرمز را در غذاهای مختلف استفاده کنید. فلفل قرمز به تنهایی نمی تواند موجب لاغری شود اما میزان سوخت و ساز پایه بدن با خوردن فلفل افزایش می یابد.

۷- روغن کرچک برای لاغری

روغن کرچک برای کاهش اشتها و چربی سوزی بسیار مفید است. برای لاغری شکم این روغن را به همراه اسموتی میوه میل کنید.

۸- خواص به لیمو در لاغری

به لیمو برای لاغری

دمنوش به لیمو تنها ۲ کالری در هر وعده به بدن می دهد و سبب افزایش چربی سوزی بدن می شود.

۹- خواص جینسینگ برای لاغری

گیاه جینسینگ دبرای لاغری بدن بسیار مفید است استفاده از گیاه جینسینگ می تواند به افرادی که از بیماری قند خون نیز رنج میبرند مفید باشد.

 

4.5/5 - (104 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 نظر
  1. feri می‌نویسد

    وای چه عکسایه هوس انگیزی. من اشتهام سه برابر شد !! عاشق اون ساندویچا شدم من!

  2. حمیده می‌نویسد

    رژیم لاغری سریع با چه روشی غیر قابل بازگشت میتونه باشه

  3. نسترن می‌نویسد

    برای رژیم لاغری کاهش وزن سن و جنسیت مهمه؟

  4. مليكا می‌نویسد

    عااااالی عاااالی ترین مقاله ای که خوندم

  5. زهره می‌نویسد

    بسیار عالی بود ممنونم

  6. Zahra می‌نویسد

    عاااالی بود… چقد این مقاله خوب و مفید بود . دمتون گرممممم??

  7. ستاره می‌نویسد

    میشه یه برنامه غذایی واس لاغری بهم بدین؟اخه با این غذاهای چرب ک میگین چجوری لاغربشیم؟

  8. نمازی می‌نویسد

    سلام اقای دکتر زارعی رفتم دکتر گفتن سیاتیک شدین گفت کاردرمانی بشم که برامن امکانش نیست ایا درمان راحت وکم هزینه تر نیست

از پزشکان نبض‌ما بپرسید