گیاهان اسپرم ساز را بشناسید

ممکن است شما راه های زیادی را برای افزایش اسپرم امتحان کرده باشید که علاوه بر هزینه ، نتیجه ای هم نداشته است، در این مطلب، شما را با گیاهان اسپرم ساز که می‌تواند افزایش دهنده اسپرم و تقویت اسپرم شود را معرفی میکنیم. همچنین چند معجون افزایش دهنده اسپرم و بهترین دارو برای حرکت اسپرم را معرفی خواهیم کرد.

تعدادی از گیاهان اسپرم ساز وجود دارند که نشان داده شده است که تقویت خوبی برای سیستم تولید مثل مردان انجام می دهند.

این گیاهان اسپرم ساز ممکن است برای افرادی که از تعداد کم اسپرم، تحرک اسپرم ضعیف، مورفولوژی اسپرم ضعیف، میل جنسی کم، استرس و یا اختلال عملکرد جنسی فیزیکی رنج می برند بسیار مفید باشد.

به یاد داشته باشید گیاهان نباید به عنوان جایگزینی برای تغییرات رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی مورد استفاده قرار گیرند. اگر تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی در ابتدا صورت نگرفته باشد، بدن قادر به پاسخ و استفاده از این گیاهان نخواهد بود.

تقویت اسپرم ضعیف

علاوه بر گیاهان اسپرم ساز که در ادامه معرفی می‌کنیم، راهکارهای زیر می‌تواند به طور موثری در تقویت اسپرم ضعیف کمک کننده باشند:

۱. خواب و ورزش

چندین مطالعه نشان داده اند که کاهش وزن و ورزش در افراد چاق و دارای اضافه وزن می‌تواند به تقویت اسپرم و افزایش تعداد اسپرم‌ها کمک کنند.

۲. کاهش استرس

هر شکلی از استرس می‌تواند بدن را وادار به اتخاذ وضعیت دفاعی کند و بدین ترتیب بدن تلاش می‌کند انرژی خود را حفظ کند. در زمان‌هایی که فرد استرس زیادی دارد، بدن از نظر بیولوژیک توجه خود به تولید مثل را کم می‌کند و بیشتر تمرکز بدن بر روی زنده ماندن قرار می‌گیرد.

۳. مکمل‌های شنبلیله

شنبلیله برای مدت زیادی به عنوان درمان طبیعی وضعیت بد اسپرم مورد استفاده قرار می‌گرفته است و طرفداران این گیاه معتقدند که استفاده از مکمل‌هایی که این گیاه را در خود دارند می‌تواند تعداد اسپرم‌های موجود در منی را افزایش دهد.

۴. افزایش مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان

مواد غذایی شامل آنتی اکسیدان‌های زیر می‌توانند به تقویت اسپرم و افزایش تعداد اسپرم‌های موجود در منی کمک کنند:

  • سلنیم
  • ویتامین سی (آسکوربیک اسید)
  • ویتامین E
  • گلوتاتیون
  • کوآنزیم Q10
  • آی-کارنتین

در ادامه به معرفی تعدادی از این گیاهان اسپرم ساز می پردازیم:

۱- جنسینگ آمریکایی

این ریشه دلچسب یکی از بهترین تونیکهای جنسی مردانه است. مشاهدات بالینی نشان می دهد جینسنگ آمریکایی برای تقویت میل جنسی سالم، درمان اختلال نعوظ و افزایش عملکرد جنسی مردان موثر است و به عنوان یک گیاه اسپرم ساز معروف است.

جینسنگ آمریکایی در مقایسه با جینسنگ آسیایی باعث تحریک بیش از حد سیستم عصبی نمی شود، بلکه پشتیبانی نرم و ملایم و عمیق و مغذی را برای سیستم عصبی فراهم می کند.

جینسنگ آمریکایی برای تقویت سیستم ایمنی عالی بوده و همچنین موجب تقویت محور HPA (هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال) می شود. محور HPA برای تعادل مناسب هورمونی، مدیریت استرس و قدرت سیستم ایمنی حیاتی است.

جنسینگ آمریکایی - گیاه اسپرم ساز

همسرم تعداد اسپرم سالمش 50 تا بود و  کم تحرکی اسپرم داشت. این مقاله کمکم کرد تا اطلاعات بهتری درباره درمان کم تحرکی اسپرم داشته باشم. 

۲- میوه خارخسک (تریبولوس)

خارخسک جزو یکی از گیاهان اسپرم ساز است و  هنگامی که با تغذیه مناسب و ورزش همراه باشد، می تواند در افزایش تعداد اسپرم، تحرک و مورفولوژی موثر باشد.

قسمت اصلی خارخسک، که به باروری مردان کمک می کند، ترکیبی است که به نام پروتوودوسین شناخته می شود. این مولفه سطح DHEA را در بدن مرد افزایش می دهد. در مردان مبتلا به ED، مشخص شده است که سطح DHEA کم است.

برخی مطالعات نشان داده اند که پروتوودیوسین، استخراج شده از خارخسک، سطح DHEA طبیعی را که برای نعوظ مناسب لازم است، افزایش می دهد. افزایش میل جنسی در هنگام استفاده از این گیاه توسط مردان و زنان گزارش شده است.

مطالعه ای در بلغارستان که در سال ۱۹۹۸ انجام شد در مورد گیاهان اسپرم ساز ، نشان داد که برای زوج های مبتلا به آنتی بادی های ضداسپرم (زمانی که سیستم ایمنی به سلول های اسپرم حمله می کند) که خارخسک مصرف کرده اند، با ۶۱٪ افزایش باروری همراه بوده است.  خارخسک یکی از بهترین میوه ها  و گیاهان اسپرم ساز برای تقویت قوای جنسی مردانه است.

۳- ریشه ماکا

یکی از فعالیت های اصلی ماکا، تحریک و تقویت هیپوتالاموس است که غده هیپوفیز را تنظیم می کند و به عنوان یک تونیک برای سیستم هورمون عمل می کند.

هنگامی که غده هیپوفیز به طور مطلوب عمل می کند، کل سیستم غدد درون ریز متعادل می شود، زیرا غده هیپوفیز کنترل خروجی هورمون های سه غده دیگر را کنترل می کند.

در یک مطالعه انسانی از ۹ مرد که به مدت ۴ ماه با دوزهای ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی گرم در روز مورد آزمایش قرار گرفتند،  مشاهده شد قوای جنسی افزایش یافته است.

همچنین مطالعات روی این گیاه اسپرم ساز نشان داد، ریشه ماکا  تعداد اسپرم، تحرک اسپرم و سطح DHEA نیز بالاتر برده است.

علاوه بر این موجب کاهش اضطراب و استرس، کاهش فشار خون، متعادل کردن سطح آهن و افزایش آندروژن های آدرنال نیز می شود. این گیاه  اسپرم ساز همچنین موجب تقویت تیروئید، افزایش انرژی، استقامت و بهبود فعالیت ذهنی می شود.

ریشه ماکا - گیاه اسپرم ساز

۴- گیاه نخل اره ای

این گیاه، می تواند تمام سیستم غدد درون ریز را تغذیه کند که به بهبود عملکرد کلی تولید مثل در مردان کمک خواهد کرد. مردان با استرس زیاد، عملکرد سیستم ایمنی ضعیف، شیوه زندگی ضعیف و عادت های رژیم غذایی به خوبی به این گیاه پاسخ می دهند.

این گیاه یک آمفروتیک تولید مثلی است بدین معنا که عملکرد تولید مثل را عادی می کند. همچنین عمیقا بدن را تغذیه می کند.

زمانی که چند ماه به طور مداوم مصرف شود. مصرف مداوم این گیاه، بهترین فواید سلامتی آن را به طور بلند مدت به ارمغان می آورد.

گیاه نخل اره ای - گیاه اسپرم ساز

۵- آشواگاندا

مطالعاتی در سال ۲۰۱۳ توسط محققان هندی منتشر شد، دریافتند عصاره ریشه اشوآگندا می تواند به میزان قابل توجهی باعث افزایش تعداد اسپرم، حجم اسپرم و تحرک اسپرم شود.

شرکت کنندگان در این مطالعه ۶۷۵ میلی گرم عصاره ریشه اشوآگندا به صورت روزانه به مدت ۹۰ روز مصرف کردند. علاوه بر این، این گیاه موجب افزایش تولید تستوسترون سالم می شود. همچنین سلامت کلی شما را بهبود می بخشد و باعث افزایش قوای جسمی و کاهش استرس و اضطراب می گردد.

۶- سیر

سیر جزو یکی از قویترین گیاهان اسپرم ساز است و به عنوان یک داروی افزایش قوای جنسی طبیعی عمل می کند و تولید اسپرم را افزایش می دهد.

این گیاه شامل ترکیبی به نام آلیسین است که استقامت اسپرم را افزایش می دهد و همچنین گردش خون را بهبود می بخشد. علاوه بر این، سلنیوم معدنی در سیر، باعث افزایش تحرک اسپرم می شود.

۷- دامیانا

دامیانا یکی دیگر از گیاهان اسپرم ساز مفید برای تعداد کم اسپرم است. همچنین اعصاب را آرام می کند، اضطراب و خستگی ذهنی را کاهش می دهد و به عنوان یک آرام کننده عضلانی عمل می کند.

دامیانا - گیاه اسپرم ساز

۸- چای سبز

تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان های بالا در چای سبز دارای پتانسیل بالا بردن باروری هستند زیرا آنها رادیکال های آزاد را خنثی می کنند که می توانند به سلول های اسپرم صدمه بزنند.

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ که در نشریه تغذیه مولکولی و تحقیقات غذایی منتشر شده است، دوز کم ترکیبی به نام اپیگالاکاکتایکین گالات (EGCG) که در چای سبز موجود است می تواند کیفیت اسپرم، از جمله تحرک آن را بهبود بخشد و به عنوان یکی از گیاهان اسپرم ساز شناخته می شود.

در نتیجه پتانسیل لقاح را بهبود می بخشد. با این حال، غلظت بالاتر EGCG می تواند یک اثر متضاد داشته باشد. بنابراین، مطالعات بیشتری هنوز مورد نیاز است.

معجون برای افزایش اسپرم

معجون برای افزایش اسپرم

در ادامه ۳ معجون برای افزایش اسپرم معرفی میکنیم که میتواند منجر به تقویت اسپرم می‌شود:

۱. معجون بهترین ترکیب

  • ۱ قاشق چای خوری عسل؛
  • ۱ قاشق چای خوری لسیتین (لسیتین در زرده تخم مرغ یافت می‌شود)؛
  • 1 قاشق چای خوری پودر بذر کتان، تخم آفتاب گردان و بادام؛
  • 1 قاشق چای خوری جوانه گندم (پودر یا روغن)؛
  • 1 قاشق چای خوری ماست؛
  • نصف موز متوسط (یا نصف فنجان تکه‌های توت فرنگی یا انبه)؛
  • 250 میلی لیتر شیره برنج یا شیره بادام

این مواد را ترکیب کنید و از مصرف آنها لذت ببرید.

معجون تقویتی توت (بری)

  • ۱ فنجان از ترکیب یخ زده خانواده توت‌ها؛
  • ۲ قاشق غذاخوری دانه کتان؛
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل مایع؛
  • ۱ قاشق غذاخوری دانه چیا (شبیه تخم شربتی)؛
  • ۱ قاشق غذاخوری تخم کدوی پوست کنده

این مواد را ترکیب کنید و از مصرف آنها لذت ببرید.

معجون شیرین موز، توت و مرکبات

  • نصف فنجان جوی دوسر یا شیره بادام؛
  • ۱ سیب؛
  • ۱ قاشق غذاخوری گوجی بری؛
  • ۱ فنجان از ترکیب یخ زده خانواده توت‌ها؛
  • ۱ موز رسیده یخ زده؛
  • نصف فنجان ماست یونانی؛
  • یک چهارم فنجان آب پرتقال؛
  • ۱ قاشق چای خوری عسل (اختیاری)؛

این مواد را ترکیب کنید و از مصرف آنها لذت ببرید.

بهترین دارو برای حرکت اسپرم

علاوه بر داروهای گیاهی معرفی شده در بالا، برخی داروها نیز برای افزایش حرکت اسپرم نیز وجود دارند. در ادامه بهترین دارو برای حرکت اسپرم معرفی می‌شود:

موتیلیتی بوست: مکملی برای حرکت اسپرم

  • این دارو به صورت دارویی کمکی برای باروری مردان تهیه شده است و می‌تواند به صورت تقویتی توسط کسانی مصرف شود که تحرک اسپرم آنها ضعیف است.
  • این دارو دربردارنده ال کارنیتین، ویتامین ب 12 و ویتامین ب 6 می‌باشد.
  • این دارو همچنین آنتی اکسیدان‌هایی نظیر CoQ10، ان-استیل سیستئین و کوئرستین را فراهم می‌کند، آنتی اکسیدان‌هایی که از سلول‌های اسپرم در برابر فشار اکسیداتیو محافظت می‌کنند.

چرا باید از موبیلیتی بوست استفاده شود؟

موبیلیتی بوست برای مردانی طراحی شده است که حرکت اسپرم ضعیف در آنها تشخیص داده شده است. این موضوع خصوصا با کمک آزمایش بررسی منی (SA) که توسط پزشک صورت می‌گیرد تشخیص داده می‌شود. نتایج عملکردی این دارو نشان می‌دهند که این دارو می‌تواند به شکل قابل توجهی تاثیر مثبتی بر حرکت اسپرم بیمار داشته باشد.

در بررسی مردان اولین آزمایش که بعد از معاینه بیضه ها انجام می شود آزمایش اسپرم می باشد. برای اطلاع از آن روی لینک زیر کلیک کنید:

آزمایش اسپرم

3.9/5 - (28 امتیاز)
منبع top10homeremedies medicalnewstoday naturalhormonehealing

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

38 نظر
  1. نوریان می‌نویسد

    سلام دکتر دخترم ۱ بار ای وی اف ناموفق داشته شوهرش عمل واریکسول انجام داده برای ای یو ای دخترم عملی از راه ناف انجام داد ولی متاسفانه ازمایش سرعت شوهرش صفر بوده الان دارو استفاده میکنه عکس گرفته نیازی به عمل مجددنداره ولی دوتا جنین فریز داره از کیفیتش مطمعن نیست تهران زیر نظر دکتر رحمانیه خیلی نا امید شده شما چه راه حلی براش دارین تو روخدا کمکم کنید اگر مکان بهتری هست معرفی کنید یه راه حل بدین ۳سال ازدواج کرده

    1. زینب می‌نویسد

      باسلام من شوهرم ازمایش داده وگفتن که اسپرم صفر بعد از عمل دربضه چپ جندتا اسپرم وجود داشته ماباید چه کارکنیم که اسپرمش زیاد شود ممنون

    2. علی می‌نویسد

      سلام بریدپیش دکترمهرزادنقش تبریزی ستارخان
      اینترنت سرچ کنید آدرس و شماره هست

  2. علی خدری می‌نویسد

    سلام دکتر اسپرم ضعیف است چه داروی استفاده کنم خوب است ۰۹۱۷۹۰۵۷۹۲۶

    1. ناشناس می‌نویسد

      دکتر صاحب من۵۵ ساله هستم اسپرم ظعیف است چه دارو کنم

  3. ناشناس می‌نویسد

    سلام.شوهرم اسپرم صفر هستش دکتربهش گفته مادرزادی اسپرم صفرهستش توروخدا بگیدباداروی گیاهی اچ هشتادخوب میشه یانه

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام اسپرم صفر باشه دارویی هست باسپاس

      1. ناشناس می‌نویسد

        سلام دکتر ما ده سال که ازدواج کردیم بچه دار نشدیم دو بار هم آی بی اف کردیم ولی نتیجی نداشت چه دارو گیاهی برای اسپرم صفر خوب هست با تشکر از شما

    2. علی می‌نویسد

      سیاه دانه با عسل و شبیپنج شش تا انجیر توی یک ایوان آب گرم خیس کنید و صبح ناشتا بدید با آبش بخوره فقط ادامه بدید

      1. ناشناس می‌نویسد

        اسپرم‌ صفر درمانی دارد

        1. ناشناس می‌نویسد

          بله

    3. ناشناس می‌نویسد

      موز انار

    4. ناشناس می‌نویسد

      به درد نمیخوره استفاده کردم .یه ذره هم تاثیر نداره

    5. علیرضا می‌نویسد

      سلام دکتر خسته نباشید بنده ۱۴ساله ازدواج کردم بیضه هام از کوچکی رشد نداشتند یه جورایی نارسایی کلیه داشتم وتنگی مجرا که کوچک که بودم تحت نظر دکتر مشهد خوب شدم ولی متأسفانه بیضه هام رشدی نداشته واسپرم تولید نمیکنند چه دارویی برام مفیده که بیضه هام رشد کنند واسپرم تولید کنند امکانش هست

    6. هادی می‌نویسد

      سلام.من آزواسپرمی بودم رفتم یزدپیش دکتر محبوبیت تب سوزنی عالیه

      1. ناشناس می‌نویسد

        سلام آدرس دکتری که رفتید پیشش و محبت میکنید بگید

    7. ناشناس می‌نویسد

      سلام یه بچه دارم یکی دیگه میخوام اسپرم شوهرم صفر است زیاد دکتر رفتم و دارو گیاهی استفاده کردم وفایده نداره شما پیشنهادی دارین

  4. بریالی می‌نویسد

    سلام داکتر صاحب من ۲ سال شوده عروس کدیم ته اله بچه دار نه شودیم پس به پزشکی رفتم معایناتی لابراتواری کدیم ونتیجه هر ۳ لابرتواری این است مشکل چه است راه حل چه است ایا امکان دارد که رژیم غذا تغیر بتم
    volume: 2,5 تست اول تست دوم :volume: 2,5 تست سوم :volume: 25
    Motility:60 Motility: 70 Motility:65
    Morphology :55 Morphology :80 Morphology :68
    WBC: 7-8 WBC: WBC 7-8
    ۸۸:Concentration :68 Concentration 67,5 Concentration
    Motility: 70
    Morphology :80
    WBC: 7-8
    ۸۸:Concentration

  5. ناشناس می‌نویسد

    سلام دکتر خوب هستین دکتر جان اسپرم من حرکت نداره ازمایش دادم وسنو هم دادم مشکلی نداره ولی گفتن اسپرمت حرکت نمیکنه چیکار کنم؟؟

    1. حسن خان می‌نویسد

      نقیضه اش بده

    2. ناشناس می‌نویسد

      سلام من شوهرم مشکل جهش اسپرم داره میشه با دارو مشکلو حل کرد مثلا آزمایشش پنجاه چهل میاد

    3. ناشناس می‌نویسد

      سلام وقت بخیر تو پیج atari_faterپیام بدید

  6. عبدالله میرزایی می‌نویسد

    سلام آقای بیش از ده ساله ازدواج کردم بچه ندارم میرم دکتر میگن اسپرم ضعیفه چکار کنم خواهش میکنم کمک کنید

    1. Mohammad می‌نویسد

      ۵عددخرمابعدازسه وعده غذایی

  7. اسامه رحمانی می‌نویسد

    چرا طریقه و مقدار مصرف را بیان نکردین ما از کجا بدونیم چی اندازه و چطو گر استفاده نماییم؟

  8. احمد می‌نویسد

    سلان ووقت بخیر بند میل جنسیم کم شده و احساس سردی دارم و میخوام بچه دار بشیم و خانمم خیلی داغ دنبال یه دارو میگردم که سریع درمانم کنه

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      اولین کاری که باید انجام بدی نوع غذا خوردنت هست … اگه طبع سردی داری غذاهای گرم و تر مصرف کنی .

    2. رحیم می‌نویسد

      سلام

    3. ناشناس می‌نویسد

      داروهای گیاهی بهترین راهه عسل کوهی باپسته بادام درختی هندی فندق تخم کتان جینسینگ گرددرخت خرماتخم شاهی سیادانه آسیاب کنیدوباهم مخلوت کنید هشت ساعت یک قاشق عرق کاسنی باعرق یونجه موقع خواب میل کنید

  9. ناشناس می‌نویسد

    سلام درمورد آقایانی که اسپرم صفر دارند راه حل درمانی ارائه دهید چه دارویی مصرف کنم

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام شوهرم اسپرم ضعیف دارد چی بخوره زباه بشه

  10. زری می‌نویسد

    سلام شوهرم اسپرم نداره بیضه هاش تو شکمشه. آیا امیدی هست برا بچه دارشدن؟

  11. ناشناس می‌نویسد

    سلام

  12. SH می‌نویسد

    سلام خسته نباشی ببخشید شوهر من آزو اسپرم غیر انسدادی هسته باید چه کرد آیا علاج داره؟

  13. ناشناس می‌نویسد

    سلام من یه بار عمل واریکوسل سمت راست داشتم وچند بار رفتم دکتر بهم امپول داد ومصرف کردم الان بعد چند سال به نتیجه نرسیدم بهم دکتر گفت اسپرم بدن شما مرده هستن البته تعداده کمی چکار کنم؟

  14. رسول می‌نویسد

    سلام من مشکل اسپرم ندارم هر وقتم ک خواستم بچه دار بشیم ۴۰روز طول نکشید ولی دوقلو بیشتر دوست داریم

  15. ناشناس می‌نویسد

    سلام شوهرمن ۹ماه عمل کرده چندبارازمایش دادیم اسپرم اصلاح کتاب نمیکنه چیکارکنم ما

  16. صفت الله می‌نویسد

    سلام من مشکل اسپرم دارم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید