چند روش ساده برای درمان فوری سرفه خلط دار

خلط اغلب همراه با سرماخوردگی و دیگر عفونت های سیستم تنفسی ایجاد می شود. خلط مسئله خطرناکی نیست اما اگر درمان سرفه خلط دار به موقع صورت نگیرد، ممکن است باعث مسدود شدن نایژه ها و خارش شده و در نهایت ریه عفونی می شود. اما درمان خانگی سرفه خلط دار چیست؟

وجود خلط معمولا نیاز به تخلیه مداوم گلو دارد و از علائم آن می توان به سرفه های مداوم، آبریزش بینی، مشکلات تنفسی، احساس ضعف و در بعضی موارد تب اشاره کرد. خلط بیشتر در سینه و حلق جمع شده و معمولا با سرفه کردن از گلو خارج می شود. درمان سرفه خلط دار اولین الویت یک فرد است چرا که شدیدا آزار دهنده است.

علت سرفه خلط دار

علت سرفه خلط دار

خلط حاوی باکتری، ویروس و یا سلول های ملتهب شده ای است که به علت عفونت بوجود می آید. علاوه بر عفونت های نظیر سرماخوردگی، آنفلونزا و برونشیت، خلط به علت واکنش آلرژیک به بیماری های نظیر آسم و زکام که باعث آسیب تار های صوتی شده و استعمال بیش از حد دخانیات است، بوجود می آید.

خلط اغلب در غلظت و رنگ متفاوت است و از رنگ زرد، سبز، قهوه ای و خاکستری طبقه بندی شده و بعضی اوقات هم این خلط حاوی خون است که به رنگ قرمز متمایل است.

معمولا در هنگام صبح سرفه کردن همراه با خلط  بیشتر است. بر اساس علائم سرفه ای که دارید پزشک معاینات لازم و آزمایش های تخصصی لازم را انجام می دهد. سرفه خلطی ، معمولا به نام سرفه مولد شناخته می شود. سرفه همراه با خلط معمولا نشانه عفونت انباشته شده در ریه است.

علل جمع شدن خط گلو

درمان گیاهی سرفه خلط آور

علل عمومی خلط آوری عبارتند از:

  • سرما خوردگی
  • تحریک (دخانیات، آلودگی هوا، حیوانات خانگی و غبار های شیمیایی)
  • آلرژی
  • رفلاکس معده و مری
  • عفونت ویروسی و باکتری
  • آنفولانزا
  • برونشیت حاد
  • ذات الریه
  • سرفه ی همراه با سوزش
  • خروسک در کودکان
  • بیماری سل
  • سرطان ریه
  • رفلاکس اسیدی
  • مونو
  • شیمی درمانی

درمان خانگی سرفه خلط دار

درمان سرفه خلط دار خسته کننده است و گاهی بسیار طولانی مدت خواهد بود. اما درمان های خانگی موثری وجود دارد که سریعا تاثیر گذار بوده و هیچگونه عوارض جانبی نخواهند داشت. درمان سرفه های خلط دار با ۱۰ روش خانگی را در این قسمت برای شما آورده ایم. شایان ذکر است این راهکارها برای درمان سرفه خلط دار بزرگسالان بیشتر موثر است:

۱- بخار

استنشاق بخار آب بهترین و آسان ترین راه درمان خانگی سرفه خلط دار است. استنشاق بخار به درون حفره های بینی کمک می کند تا خلط به حالت مایع تبدیل شده و تخلیه ی آن بسیار راحت شود.

روزانه ۲ بار حمام بخار بگیرید. دوش حمام را در بخار کنید و به مدت ۱۰ دقیقه در حمام بمانید تا خلط های جمع شده در بدن شما مایع شود. بعد از این حمام بدن تان را مرطوب کنید چون آب گرم چربی های ضروری پوست شما و رطوبت آن را از بین می برد.

بخار برای درمان خانگی سرفه خلط دار

روش دیگر هم بخور است. با استفاده از ریختن آب به درون یک کاسه بزرگ و قرار دادن حوله ای بر روی آن و استنشاق بخار در فاصله ی مناسب باعث شل شدن خلط ها و باز شدن ریه شما می شود.

۲- غرغره با آب نمک

غرغره آب نمک روشی ساده برای درمان خلط است. چون آب گرم باعث نرم شدن گلوی تحریک شده و خشک شما می شود و نمک کمک می کند تا باکتری هایی که باعث عفونت شما شده اند از بین رفته و خلط شما هم کاهش یابد که روشی برای درمان سرفه خلط دار است.

روش استفاده:

  • یک چهارم قاشق چایخوری نمک را با آب گرم مخلوط کنید.
  • محلول را غرغره کنید.
  •  این روش درمانی را روزانه چند بار تکرار کنید.

۳- آب لیمو

آب لیمو برای درمان خانگی سرفه خلط دار

لیمو برای نرم کردن خلط گلو ترکیب بسیار عالی است. علاوه بر این خواص ضد باکتری لیمو و ویتامین C بالای لیمو مقاومت بدن را در برابر عفونت افزایش می دهد.

روش استفاده:

به عنوان روش موثر در درمان خانگی سرفه خلط دار ،۲ قاشق چای خوری آب لیمو و ۱ قاشق غذا خوری عسل را به آب داغ اضافه کنید. از این نوشیدنی ۳ بار در روز استفاده کنید تا گلوی شما نرم شده و خلط آن کاهش یابد.

روش ساده دیگری هم وجود دارد که می توانید در آن لیمو را برش داده و مقداری نمک و فلفل را بر روی تیکه های لیمو بپاشید و سپس تیکه لیمو را بمکید. این کار باعث می شود تا خلط ها از گلوی شما خارج شود. این روش را روزانه ۲ الی ۳ بار استفاده کنید.

۴- زنجبیل

زنجبیل ماده ای طبیعی و ضد انعقاد خون است و مدت هاست که برای درمان عفونت گلو و دستگاه تنفسی بدن مورد استفاده قرار گرفته است و برای درمان سرفه خلط دار معجزه می کند.

همچنین خواص ضد ویروس، ضد باکتری و خلط آوری زنجبیل به دستگاه گوارشی در گلو و سینه شما کمک می کند تا راحت تر نفس بکشید.

روش استفاده:

یک قاشق غذا خوری از تیکه های زنجبیل تازه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. به مدت چند دقیقه بگذارید تا زنجبیل ها خیس بخورد و سپس ۲ قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید. این دمنوش نرم کننده را چندیدن بار در طول روز بنوشید.

روش دیگری هم وجود دارد که می توانید با خوردن زنجبیل تیکه شده چندین بار در طول روز و اضافه کردن آن به وعده های غذایی همراه با غذا از خواص بی نظیر آن بهرمند شوید.

درمان سرفه با زنجبیل

۵- زردچوبه درمان سرفه خلط دار

زردچوبه به عنوان یک خلط آور قوی برای سرفه خوب است و خواص ضد عفونی کننده قوی دارد که خلط شما را بوسیله از بین بردن باکتری هایی که خلط آور هستند، کاهش می دهد. علاوه بر این زردچوبه برای لاغری و همچنین تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است.

روش استفاده:

  • یک قاشق چایخوری زردچوبه به یک لیوان شیر داغ اضافه کنید. این نوشیدنی را یک بار در روز به هنگام صبح و قبل از خواب بنوشید.
  • یک و نیم قاشق چایخوری زردچوبه را با یک یا دو لیوان آب روزانه ۲ الی ۳ بار بخورید.
  • یک قاشق غذا خوری زردچوبه و به مقدار لازم نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید. این محلول را روزانه چند بار غرغره کنید.

عکس ماست عسل با زردچوبه

۶- سوپ مرغ

سوپ مرغ گرم برای درمان خلط مفید است. سوپ مرغ گرم مسیر های تنفسی را مرطوب کرده و مخاط جمع شده در گلوی شما را نازک می کند. سوپ مرغ همچنین باعث نرم شدن گلوی تحریک شده می شود و گلو را آرام می کند.

مقداری سوپ مرغ را حداقل ۲ الی ۳ بار در روز میل کنید تا خلط گلوی شما پاک شود. برای افزایش فواید این سوپ، مقداری سیر و زنجبیل را به سوپ اضافه کنید. سوپ خانگی اغلب اوقات از سوپ های کنسرو شده که مواد نگهدارنده دارند بسیار مفید تر است.

اگر دچار سرفه ی خشک شدید نگران نباشید ، کافیست تازه ترین مطلب ما را بخوانید:

برای درمان سرفه ی خشک چه بخوریم؟

۷- درمان سرفه خلط دار با فلفل قرمز

فلفل قرمز به بدن شما کمک می کند تا خلط انباشته شده در نایژه ها و گلوی شما تخلیه شود. همچنین طبیعت گرم و محرک فلفل قرمز برای کاهش درد سینه و نرم کردن گلوی تحریک شده مفید است.

روش استفاده

مواد زیر را با هم ترکیب کنید:

  • یک چهارم قاشق چای خوری فلفل قرمز و زنجبیل رنده شده، یک قاشق غذا خوری عسل و سرکه ی سیب و ۲ قاشق غذا خوری آب
  • این مخلوط را روزانه ۲ الی ۳ بار بنوشید تا خلط شما کاهش یابد.

خواص فلفل قرمز

۸- عسل

عسل خواص ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد قارچی دارد که آن را به عنوان درمان خانگی بسیار عالی برای نرم کردن گلوی تحریک شده و پاک سازی خلط گلو، تبدیل می کند. فلفل برای درمان عفونت گلوی شما مفید است و همچنین عسل خلط آور قوی است و غشاهای مخاطی را نرم می کند. این ترکیب را روزانه ۲ مرتبه برای یک هفته انجام میل کنید.

یک قاشق غذا خوری عسل را به آب گرم اضافه کنید. این نوشیدنی را روزانه چند مرتبه بنوشید. شما از خواص پزشکی و سلامتی عسل بهرمند می شوید و همچنین آب گرم باعث نازک شدن غشای مخاطی شما می شود و در درمان سرفه خلط دار موثر است.

۹- پیاز

درمان سرفه خلط دار با پیاز در دسترس ترین کاری است که می توانید انجام دهید. خواص پیاز از جمله خواص آنتی بیوتیکی، ضد التهابی و خلط آور فوق العاده است که کمک می کند تا گلوی شما نرم شده و خلط آن از بین برود و می‌توانید از آن به عنوان یک خلط آور قوی استفاده کنید.

همچنین پیاز کمک می کند تا سیستم ایمنی شما بهبود یافته و فرآیند درمان سریعتر شود. شما می توانید تونیک با پیاز و شکر درست کنید تا خلط را روان تر کرده و در نتیجه ی آن خلط راحت تر خارج می شود.

روش استفاده:

  • یک پیاز کوچک را شسته و خرد کنید.
  • پیاز را با ۲ قاشق غذا خوری شکر مخلوط کنید و برای نیم ساعت کنار بگذارید. این ترکیب در این زمان باعث می شود تا حالتی مایع به خود بگیرد.
  • یک قاشق غذاخوری از این تونیک آماده شده هر ۲-۳ ساعت میل کنید.

۱۰-هویج

هویج یک خلط آور قوی است و برای درمان خانگی سرفه خلط دار و دیگر وضعیت های این چنینی بسیار مفید است. هویج منبع غنی از ویتامین C است. هویج آنتی اکسیدان قوی است که سیستم ایمنی بدن ارتقا داده و مقاومت بدن به انواع عفونت ها را بیشتر می کند. علاوه بر این هویج حاوی مواد مغذی زیاد و ویتامین هایی است که علائم سرفه نظیر خلط را کاهش می دهد.

روش استفاده

  • آب ۴ الی ۵ هویج را بگیرید.
  • مقداری آب به آن اضافه کنید تا رقیق شود. سپس ۲ الی ۳ قاشق چای خوری عسل را با آن ترکیب کنید.
  • این نوشیدنی را در طول روز میل کنید تا خلط گلویتان از بین برود.

درمان سرفه خلط دار در کودکان

قبل از اینکه بخواهید داروی سرفه به کودک خود بدهید، از پزشک خود سوال کنید. داروی بدون نسخه را برای کودکانی که کوچکتر از 4 سال  هستند استفاده نکنید. حتی داروهای برچسب زده شده برای کودکان می توانند عوارض جانبی جدی مانند فشار خون بالا و تشنج داشته باشند.

هیچ دارویی نمی تواند سرفه ناشی از ویروس را درمان کند ، اما درمان ممکن است علائم را تسکین دهد. در اینجا چند روش خانگی برای امتحان کردن آورده شده است. برای درمان سرفه خلط دار کودکان روش‌های زیر را امتحان کنید:

بخار برای درمان سرفه خلطی کودکان

می توانید اتاق بخار خود را ایجاد کنید. درب حمام خود را ببندید و آب گرم را در حمام برای چند دقیقه اجرا کنید تا روی آینه‌ها مه گرفته شود. بخار کمک می کند تا بینی کودک شما باز شود.

رطوبت

یک دستگاه مرطوب کننده در اتاق کودک باعث افزایش رطوبت هوا می‌شود و به تنفس کودک شما کمک می کند تا راحت تر نفس بکشد.

مایعات برای درمان سرفه خلط دار در کودکان

نوشیدنی های زیادی مانند آب یا آب‌میوه برای نازک شدن مخاط در گلو به او بدهید، این کار سرفه خلطی را برای او راحت تر می کند.

هوای خنک

اگر کودک شما دچار گرفتگی شده است، مدتی او را بیرون ببرید. هوای خنک گاهی اوقات می تواند سرفه کودکتان را تسکین دهد. (فقط اطمینان حاصل کنید که لباس مناسب و گرمی برایش بپوشانید). اگر این راهکار به شما کمک نمی کند و یا فکر می کنید فرزند شما مریض است، از پزشک کمک بگیرید.

 

در لینک زیر یک داروی گیاهی برای درمان سرفه پیشنهاد شده است:

شربت گیاهی ضد سرفه

میوه های خلط آور

به عنوان راهکار نهایی در ادامه به معرفی چندین میوه و خلط آور قوی خانگی میپردازیم که بهتر است در رژیم غذایی خود آنها را وارد کنید:

  • گریپ فروت
  • آناناس
  • کرفس
  • سیر
  • هویج
  • زنجبیل
  • لیمو
  • روغن زیتون
  • ابگوشت
4/5 - (37 امتیاز)
منبع webmd lunginstitute

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 نظر
  1. منفرد می‌نویسد

    با درود و عرض سپاس فقط میتونم بگم بی نهایت سپاسگزارم چون واقعاً باعث شدیدتجربیات بسیار مفیدی کسب کنم و بیماری فرزندم را مداوا کنم ممنونم

  2. وحید محمدی می‌نویسد

    سلام من چند سال میشه سرفه ی خشک و خلط شدید با خون دارم چیکار باید کنم تا خوب بشم دکتر هم زیاد رفتم موقتی خوب میشم لطفا کمکم کنید ممنون

  3. زهرا می‌نویسد

    باعرض سلام میخواستم بگم منم سرفه های خلط دارم فقط صبحا ومعده دردم دارم یعنی میشه از معده ام باشه ممنون میشم کمکم کنید

  4. فرهاد می‌نویسد

    سلام اقای دکتر بچه ام سرفه خلط داره چگونه درمان کنم

  5. ناشناس می‌نویسد

    سلام پسر۱۵ساله ای دارم که خیلی ۲۵روهست سرفه خلط دارمیکنه خلط هاش عفونی نیست ۱۰روزهم داره هر۸ساعت اموکسی کلاوه ۶۲۵میخوره ره به علت سینوزیت دکترگفته بخوره هرچی دارومیخوره سرفه اش کم نمیشه فقط روزسرفه میکنه شب نه وقتی سرفه میکنه خیلی شدیدمیشه رنگش سرخ وسیاه ازشدت سرفه چه کترکنم باتشکر

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      نباید اینقدر زیاد یه انتی بیوتیک رومصرف کنه بدنش مقاوم میشه بنظرم با پزشک دوباره مشورت کن هم زمان داروی گیاهی هم مصرف کن مثل چهار تخمه و به دونه

  6. رضا می‌نویسد

    سلام وقت بخیر بنده کودکی هشت ساله دارم از ابتدا رفلاکس داشت حالاکن بتهر شده ولی بعضی شبها ه‍نگام خواب شدید سرفه می‌کنه وتاخلط خارج نشه نمیتونه بخوابه
    لطا راهنمایی کنید

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام خوبی من هرروز سردردم روزی نیست که سردردنباشم نه شدید نرمال دردمیکنه اسال قلبم وقتی ناراحت میشم دردمیکنه تا دوروز توروخدا راهنمایی کنید و بایدچکارکنم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید