برای مقابله با اسید معده چه بخوریم؟

ممکن است از ریفلاکس معده رنج ببرید. میوه ها و مواد غذایی مناسبی وجود دارند که باعث کاهش اسید معده و ریفلاکس آن می شوند و مصرف برخی میوه ها هم می تواند به همان اندازه اسیدی باشد. به راستی برای درمان اسید معده کاهش فوری اسید معده چه کاربایدکرد؟

اسید معده چیست

اسید معده مایع گوارشی است که در معده تشکیل شده و از اسید هیدروکلریک (HCl) ، کلرید پتاسیم (KCl) و کلرید سدیم (NaCl) تشکیل شده است. این اسید با فعال کردن آنزیم های گوارشی در هضم پروتئین ها نقش اساسی دارد. اسید معده توسط سلولهای موجود در معده تولید می شود و با سایر اجزای بدن هماهنگ است تا در صورت لزوم تولید اسید را افزایش دهند.

سایر سلول های موجود در معده ، بیکربنات تولید می‌کنند که مانع از اسیدی شدن زیاد معده می‌شوند. علاوه بر بیکربنات، این سلول ها مایع مخاطی ایجاد می کنند که باعث جلوگیری از آسیب دیدن خود معده در اثر اسید معده است.

اسید معده بالا

اسید معده بالا

 اسید بالا در معده می تواند منجر به بیماری رفلاکس معده شود. این وضعیت با سوزش خفیف مداوم، سوزش در قفسه سینه یا شکم و آسیب بافت معده به علت قرار گرفتن در معرض اسید معده به صورت طولانی مدت، همراه است.

ریفلاکس اسیدی، زمانی رخ می دهد که برگشت اسید از معده به وجود آید. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که اسفنکتر مری پایین (LES) ضعیف شده یا آسیب دیده باشد.

درمان خانگی اسید معده

تعدادی از عوامل بر سطح اسید معده، از جمله رژیم غذایی تاثیر می گذارد، بنابراین ممکن است لازم باشد تا یک رژیم غذایی کم سدیم، برای اجتناب از موارد تشدید کننده اسید معده را در پیش گیرید. افراد مبتلا به ریفلاکس معده باید در انتخاب میوه و مواد غذایی دقت کنند.

به طور معمول، این حالت بسته به جلوگیری از انتقال مواد غذایی در معده از حرکت به مری است. به غیر از مرکبات، انواع میوه هایی که باعث کاهش و یا رفع اسید معده می شود شامل طیف وسیعی از میوه ها هستند:

سبزیجات و میوه هایی مانند هویج، کلم بروکلی، فلفل قرمز / سبز، آب کلم، انگور، زردآلو و کیوی حاوی ویتامین  C  بالا هستند، به منظور کمک به حفاظت از پوشش معده و روده بسیار مناسب هستند.

حفاظت از پوشش معده و روده توسط فلفل قرمز

شواهد علمی زیادی وجود دارد که  نشان می دهد جلبک های دریایی اثر ضد انعقادی دارند. این اثر به این دلیل است که، مانند ماهی های چرب، پروستاگلاندین ها را آزاد می کنند. همچنین در درمان اسید معده موثر هستند. شما می توانید جلبک دریایی را به صورت کپسول  هم مصرف کنید.

سبزیجات به طور طبیعی کم چربی بوده و قند بالایی ندارند و هم به کاهش اسید معده کمک می کنند. برخی دیگر از سبزیجات موثر در این درمان شامل لوبیای سبز، کلم بروکلی، مارچوبه، گل کلم، سبزیجات و خیار هستند.

کاهش اسید معده با کلم بروکلی

برای کاهش اسید معده چه بخوریم

برای کاهش اسید معده باید به رژیم غذایی خود توجه ویژه داشته باشید. مصرف انواع مواد غذایی مناسب برای کنترل ریفلاکس اسید درمانی کلیدی است.

گوشت سفید

مصرف گوشت سفید مانند مرغ یا گوشت بوقلمون و ماهی برای رفع اسید معده بسیار مفید است. ماهی‌های چرب مانند ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، ساردین ها و شاه ماهی، حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

گوشت سفید برای کاهش اسید معده

گوشت سفید به کاهش خطر ابتلا به زخم ها با تولید ترکیباتی به نام پروستاگلاندین‌ها کمک می کنند که سبب حفاظت از پوشش معده و روده  می شوند. شما همچنین می توانید از پنیر کم چرب، ماست و کره بادام زمینی، و همچنین توفو و سایر محصولات سویا استفاده کنید. گوشت های لاغر، مانند مرغ و غذاهای دریایی، حاوی چربی کمی بوده و نشانه های رفلکس اسید را کاهش می دهد.

تخم مرغ

سفیده تخم مرغ برای کاهش اسید معده

سفیده تخم مرغ هم گزینه خوبی برای رفع این مشکل  است. شما می توانید با حذف غذاهای پرچرب، اثرات مربوط به اسید معده را تا میزان زیادی کاهش دهید. بنابراین، شما با کنترل علائم  می توانید در رفع این مشکل قدم بردارید.

شما می توانید با دسته بندی مواد غذایی با توجه به اثر گذاری آن ها بر روی معده، از بروز این وضعیت جلوگیری کنید. در صورت تداوم مکرر سوزش سر دل و بروز اسید معده ، ممکن است معده شما آسیب پذیر شده و دوره طولانی تری در پروسه درمانی نیاز باشد.

چه میوهای برای رفلاکس خوب است

بسیاری از میوه ها مانند انواع توت ها حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها هستند که خطر زخم معده را کاهش می دهند و علائم را در هنگام زخم، بهبود می بخشد.

یکی دیگر از میوه های موثر بر اسید معده، گوجه فرنگی و انجیر هستند که دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی هستند و  به طور بالقوه اثبات شده است که علائم IBS را بهبود می بخشد.

میوه های دیگری نیز از جمله خربزه، موز، سیب و گلابی، به احتمال زیاد باعث  کاهش علائم ریفلاکس اسیدی می شوند. میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی سالم  بسیارمهم هستند.

داروهای گیاهی کاهش دهنده اسید معده

برای کاهش اسید معده چه بخوریم؟

داروهای گیاهی مختلفی وجود دارند که شما می توانید آن ها را مصرف کرده و آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.  برای درمان اسید معده با داروی گیاهی موارد زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

توجه: نسخه درمانی تجویز شده توسط پزشک ، بهترین گزینه برای درمان اسید معده است. اما با این وجود، با استفاده از داروی گیاهی برای درمان خانگی اسید معده می توانید از تشدید این حالات جلوگیری کنید.

آب لیمو

لیمو ترش برای درمان اسیده معده

آب لیمو با میزان PH حدود ۲ است. خواص لیموترش بیشمار است و حاوی مقدار زیادی مواد مغذی، به ویژه ویتامین C است. بنابراین، نه تنها می تواند به سوزش سر دل کمک کند، بلکه حاوی مواد مغذی بیشتری نسبت به ACV می باشد و در نتیجه ریفلاکس معده را کاهش می دهد.

شیرین بیان

درمان اسید معده با داروی گیاهی شیرین بیان امکان پذیر است. این گیاه باعث کاهش تحریک پذیری معده شده و با شکلی ژله مانند سطح معده را پوشش دهی می کند. البته در مصرف شیرین بیان با پزشک خود مشورت کنید.

بابونه

بابونه، داروی گیاهی برای اسید معده

بابونه یک داروی گیاهی برای اسید معده است و باعث کاهش حساسیت معده می شود. شما می توانیداز چای بابونه به عنوان جوشانده استفاده کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین یکی از موثرترین داروهای گیاهی کاهش دهنده اسید معده است و می تواند سوزش سر دل را سریع خنثی کند. نوشیدن جوش شیرین اگر چه کمی ناخوشایند بوده و کمی تلخ است اما نتایج آن بسیار موثر است.

زنجبیل برای اسید معده

زنجبیل برای اسید معده

زنجبیل، به عنوان یک داروی گیاهی برای اسید معده ، دارای خواص ضد التهاب طبیعی است و در درمان طبیعی سوزش سر دل و دیگر مشکلات دستگاه گوارش، موثر است. شما می توانید ریشه زنجبیل رنده شده یا ریز ریز شده را مصرف کرده ویا چای زنجبیل را به منظور کاهش علائم اسید معده بنوشید.

آیا زنجبیل برای رفلاکس معده خوب است؟

در پاسخ این سوال باید گفت بله. درمان رفلاکس معده با زنجبیل میسر است و زنجبیل برای رفلاکس معده مفید است.

جو دوسر

جو دوسر برای درمان اسید معده

خواص جو دوسر بیشمار است، علی الخصوص که این گیاه، منبع عالی فیبر است. جو دوسر می تواند اسید را در معده جذب کند و علائم ریفلاکس را کاهش دهد.

سایر داروهای گیاهی ضد اسید معده

برای درمان اسید معده با داروی گیاهی، موارد زیر را نیز می‌توانید امتحان کنید:

  • ویتامین E موجود در گل گندم، فندق، روغن آفتابگردان سرد، روغن سویا و غلات کامل، در کاهش ریفلاکس معده موثر هستند.
  • اسیدهای آمینه نیز عامل شفا دهنده در این مشکل محسوب می شوند که در جلبک دریایی، پنیر چدار، بادام، دانه های آفتابگردان و  دانه‌های کنجد یافت می شوند.

به این ترتیب شما در منزل به راحتی می توانید در کنار رژیم غذایی مناسب و درمان خانگی و گیاهی، اثرات ناخوشایند سوزش سردل و اسید معده را به میزان قابل توجهی تعدیل کنید.

غذاهای مضر برای اسید معده

بعضی غذاهای برای اسید معده مضر است که عبارتند از:

گوشت قرمز

گوشت قرمز پرچرب البته گزینه مناسبی برای رفع این مشکل نیست. همچنین گوشت قرمز، پروتئین زیادی دارد و هضم آن کمی طول می کشد و بنابراین به مدت طولانی تری در معده می ماند.

غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده و پر چرب باعث می شود که اسید معده بیشتری تولید شوند به همین منظور، مصرف آن ها را به حداقل برسانید.به طور کلی ، مواد غذایی تند و چرب اسید معده بیشتری تولید می کنند.

4.1/5 - (44 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

55 نظر
  1. س می‌نویسد

    سلام چرا بعضی جاها گفتن ک سبزی خوب نیست مرکبات خوب نیست ولی شما گفتین ک خوبه؟؟؟؟!!!!…..

  2. علی رضا می‌نویسد

    سلام من الان گلودرد دارم،قفسه سینه ام خیلی درد میگیره،تا موقع خوابیدن،در طول روز احساس خفگی و کمبود اکسیژن هم می کنم،بعدش هم هرچی بیشتر بهش فکر میکنم بدتر میشه،چند روز ورزش کردم،ولی احساس میکنم با ورزش اسید معده ام بیشتر میشه

    1. علی اصغر می‌نویسد

      علیرضا منم مشکل شما رو دارم کاری هم کردی که جواب بگیری؟

    2. ناشناس می‌نویسد

      سلام حدوا یک ماه هست معده ودهانم ترش می کنه وگلوم تلخ هست آندوسکوپی کردم معده ام اسید داره با مصرف دارو هیچ علامت بهبودی در من نیامده

      1. ناشناس می‌نویسد

        شیرین بیان و بابونه بخور گل میخکم گاهی دوتا دونه بجو قورت بده

      2. ناشناس می‌نویسد

        منم هم همچین هستم نمی دانم که چه کار کنم

      3. ستار اقبالی می‌نویسد

        سلام یکماه کمه مرتب قرصاتو مصرف کن شاید چند ماه طول بکشه مرتب مصرف کن جانم

    3. ناشناس می‌نویسد

      برو دکتر خطر ناکه سر سری نگیر سریع برو

    4. علی می‌نویسد

      ما هم یک خری داشتیم مثل تو شده بود مرد
      میمیری خیلی تلاش نکن

    5. مهتاب می‌نویسد

      ناشتا امپرازل بخورید ۱ ماه خوب میشه

  3. احمد می‌نویسد

    ببخشیدا مسخره کردید با این ترجمه ؟ آخه لیمو خودش اسیده چجوری اسید معده رو کم میکنه؟ گوجه چجور اسید معده رو کم می‌کنه. خزعبلات چیه ترجمه میکنید بیسواد

    1. تجربه می‌نویسد

      اگر چه برای مطلبتون زحمت کشیدید /البته اگه از یه جای دیگه کپی نکرده باشید/و جا داره ازتون تشکر کنین
      اما حق با ایشونه .پسر من معده رودش به خاطر بالا رفتن میزان اسید معده اش اسهال و استفراغ گرفته بود
      کلی هم دکتر گردوندیم
      حتی تو بیمارستانم خوابوندیم
      اولش میگفتن عفونیه یا آمیب هست و آخرشم گفتن ویروسیه
      اونم بدون تب.
      چند روز بعداز ترخیص از بیمارستان داشت خوب میشد
      اما نه کاملا ولی به خاطر رژیم غذای ملایم نسبتا بهتر بود
      تا اینکه طبق توصیه دکتر آبلیمو دادیم
      دوباره روز از نو
      من خودمم اینطوریم
      نمیدونم چرا کلا همه بدنم با مواد اسیدی مخصوصا آبلیمو مشکل داره
      یه کتاب هست به نام رژیم قلیایی
      برین بخونید تا بفهمین بدون اینکه بدونید چی داره سر هممون میاد با این همه مواد غذایی اسیدی تو زندگیمون

      1. ناشناس می‌نویسد

        آب

      2. ناشناس می‌نویسد

        اکثر موادی که میخوریم یا تقلبی یا صنعتی هست ….باید از خوردن غذاهای آماده …کنسرو …آبلیموها و هر آنچه کارخانه ای درست میشه حتی الامکان پرهیز کرد…سیستم بدن تا یه حدی اسید میخواد بیش از اون باعث درد و ورم و مریضی میشه

  4. شیرین می‌نویسد

    دوستان منم رفلاکس معدا دارم اگر تونستید مقطر ۹ گیاه پاپریکا رو گیر بیارید .اگر هم نبود عرق زنیان بخورید بعد از هر وعده غذایی عالیه.موقع خواب زیر سرتون رو بلند کنید .چای و قهوه نخورید .بعد از غذا دراز نکشید تا ۳ ساعت بعد از غذا تا ۲ساعت آب نخورطد پنتوپرازول نیم ساعت قبل صبحانه فراموش نشه ب امید سریع شفای هممون

  5. سیاوش می‌نویسد

    دوستان : من دو سال است دستم بند همین مشکل شده حالا از تجارب شخصی می گویم :
    ۱- استرس و فشار عصبی و ناراحتی باعث افزایش اسید معده و بازگشت ان به ریه و سوزش شدید گلو میشه
    ۲- تا ۳ ساعت پس از میل نمودن غذا نخوابید و یا دراز نکشید
    ۳- همراه غذا آب و مایعات نخورید
    ۴- دور نوشابه و ماء الشعیر را خط بکشید
    ۵- دور مرکبات به خصوص نارنگی و پرتقال ( حتی آب آن ) را خط بکشید
    ۶- دور نارگیل و گوجه ( به خصوص خام ) و و بادمجان و کیوی و پودر نارگیل و شیرینی جات را خط بکشید
    ۷- فلفل و گردو و شکلات و کاکائو و هر غذای تحریک کننده هم نخورید
    ۸- برخی از خیمردندان ها نیز مشکل را بدتر می کند.
    ۹- هرگاه معده ، خالی می شود کمی نان خشک ( بدون جوش شیرین ) بخورید
    به طور کلی این درد از آن دسته دردهاست که با نخوردن حل می شود دنبال اینکه چه چیزی بخوریم نگردید ! ! !

    1. ناشناس می‌نویسد

      احسنت دوست عزیز کاملا همینطور 👌👌👌👌

    2. احمدپور می‌نویسد

      منم اسیدمعدم خیلی زیاده میادتودهنم زبونم زخم شده چندباررفتم دکترهیچ فایده ای نداشت دوسال دارم نون خشک کنم جومیخورم اصلابعدغذااب نمیخورم سبزیجات دوغ چای نوشابه غذای سرخ کردنی نمیخورم ایااین درددرمان داردیانه توروخداچکارکنم اززندگی ناامیدشدم

      1. ناشناس می‌نویسد

        پوست انار خشک بکوب هرصبح میل کن یک قاشق
        ان شاءلله خوب میشی

      2. ناشناس می‌نویسد

        ن

      3. ناشناس می‌نویسد

        امپرازول ناشتا تا ۱ماه نه بیشتر چون بیشترش ضرر داره البته من معدم انقدر اذیت میشد که دکترم یکی شب قبل خواب و یکی صبح ناشتا برام تجویز کرده بود

      4. ناشناس می‌نویسد

        سلام منم از اسید معده رنج میبرم اگر میتونین ابلیمو تازه بعد از هر وعده غذایی بخورین خیلی جواب میده

      5. حلیمه می‌نویسد

        تو باید ناراحتی زیاد نکشی برو آندوس کپی کن
        بعد چیز های گازدار و ترش نخور زیاد غذا نخور
        شب ها چیپس سرکه ای لیمو ای نمکی نخور
        چیزای گرم بخور و برو دکتر انشاالاه خوب میشی

    3. Farshad می‌نویسد

      عالی دقیقا….پرهیز و شناخت مکانیزم بدن خود بهترین درمان هست…این مقالات که جوش شیرین بخورید یا سرکه سیب و غیره دقیقا عکس عمل میکنه و حال رو بدتر میکنه…

    4. ناشناس می‌نویسد

      مرسی با این همه رهنایهاتون

  6. h می‌نویسد

    سلام چرا اول گفتید که فلفل خوب نیست ولی اینجا نوشتین خوبه؟

    1. Shirin می‌نویسد

      من هیفده ساله رفلکس دارم ، خیلی چیزهای که نوشتن اشتباه هستش مثل مصرف جوش شیرین ، خربزه ، لیمو ، و… همشون باعث تشدید اسید معده میشه . رب گوجه یا انار که داخل غذا میزنیم خودش باعث اسید میشه یا هر کالای نامرغوب با مواد نگهدارنده زیاد ، یا سبزی خوردن وحشتناکه برا من ودلمه کلم تا سه روز معده ام اروم نمیشه

  7. مر1 می‌نویسد

    سلام علیکم ببخشید من تغریبا چهار ماهی هست که سمت چپ معده ام گاهی دردی کوتاه میگیره قبلا هم اسید معده داشتم تاحدودی مراعات میکردم آیا ممکنه این درد آزادی معده باشه ممنونم

    1. عزیز می‌نویسد

      اره درد معده هست منم داشتم سمت چپم تیرمیکشید شربت انتی ریفلاکس بخور

  8. ناشناس می‌نویسد

    اطبا طب سنتی میگن سردی نخورید چون باعث افزایش اسید معده میشه خصوصا ماست دوغ نوشابه و گوشت گاو

  9. سیدعلی حسینی می‌نویسد

    من قفسه سینم قلیج دارد درمانش چیست

    1. مشاور نبض ما می‌نویسد

      سلام
      اگر با فعالیت بدنی درد قفسه سینه تون شروع و یا بیش تر میشود حتما به متخصص قلب مراجعه کنید

  10. مرضیه می‌نویسد

    سلام من هم اسید معده دارم و هروقت که ناپرهیزی می کنم تا یک ماه گرفتارش هستم . خیلی از خوراکیها و میوه ها و غذاها رو نباید خورد یا اینکه بااحتیاط مصرف کرد مثل گوجه پرتقال یا آبلیموکه به هیچ عنوان نباید مصرف بشه چون وحشتناک اسید معده رو بالا میبره فلفل انواع نوشیدنی های گاز دار خلاصه اینکه بانخوردن خیلی میشه کنترلش کرد میگن عرق زنیان خیلی خوبه چون آب اضافی معده رو خشک میکنه ولی من خودم بارها خوردن سیب زمینی کبابی رو امتحان کردم واقعا معجزه کرده چون اون هم باعث جذب اسید اضافی معده میشه سیب زمینی کبابی رو حتما امتحان کنید ضرر نداره خیلی هم خوش مزه هست وهم یه وعده غذابی میتونه باشه به امید بهبودی همه

  11. ناشناس می‌نویسد

    داروی که برای فوری اسید معده مفید باشد چیست

    1. ناشناس می‌نویسد

      من‌ اسید معد دارم خیلی خیلی زیاد زبونم کلان زخم است‌ باید چ کار کنم این درد معدم کم بشه

  12. ناشناس می‌نویسد

    سلام کسی نیست به ما بگه چطور از شر این اسید معده خلاص بشم زیاد دکتر رفتم ولی فایده نداره هرچی میخوام بخورم معدم اذیتم میکنه همون اسید معدم زیاد میشه وهی سوزش داره

    1. Fti می‌نویسد

      مصرف دوهفته امپرازول صبح ناشتا توصیه میشه و از ترشیجات و میوه های اسیدی و گوشت قرمز و ماهی و ادویه و حتی مرغ دوری کنید…ماست و دوغ هم نخورید و تا ۱ یا دو ساعت بعد غذا نخوابید ….این ها تجربه شخصی من هست که بعد سال ها این دکتر و آن دکتر رفتن و دل درد بهش رسیدم …عصبی هم نشوید کیلیدیوم سی هم بهم تجویز شده که مثل امپرازول عالی جواب داده و ترکیب این داروها و پرهیز غذایی معجزه میکنه …امیدوارم مفید باشه براتون انشالله

    2. ناشناس می‌نویسد

      پرهیز غذایی و نخوردن میوه های اسیدی و گوشت چه قرمز و سفید و نخوردن ادویه و ترشیجات و کمتر عصبی شدن و تا دوهفته یا حداکثر ۱ماه نه بیشتر صبح ناشتا امپرازول میل شود و بعد دو روز نتیجشو میبینید…امپرازول از اون داروهایی هست که ۴۸ساعت بعد کم کم اثر خودشو نشون میده و ولی عالی جواب میده و بهتر از این دارو نیست البته تکمیل کنندش کیلیدیوم سی هست که باهم معجزه میکنن

    3. ناشناس می‌نویسد

      سلام منم معدم اسیدی وقتی که سوزش میگیرم ضعف شدید میکنم میگم فقط بخورم تاسیر شم اصلا هم سیر نمیشم شب باید غذا برنج بخورم چون فقط برنج سیر میکنه من پنج وعده کامل غذا میخورم موقع خوابم یه لواش کامل میخورم

    4. ناشناس می‌نویسد

      سلام…معدت چطوری کار میکنه شکم روش یایبوست داری؟

  13. رضا می‌نویسد

    سلام برای ناپرهیزی معده چه کنم ممنون

  14. لیلد می‌نویسد

    پارسال معده دردشدیدگرفتم اندوسکوپی کردم گفتم اسیدمعدت زیادشده الان دوهفته بازمعدم دردگرفته اروغ میزنم

  15. ولی اله می‌نویسد

    سلام ولی الله هستم این چیزهای که دوستان نوشتن واسه اسید معده من همشونا امتحان کردم فایده نداره صبح ها ناشتا پنتاپرازول ۴۰ مصرف کردم جواب نمیده باید پیش کی بریم کدوم دکنر میتونه درمان کنه ۴سال یش همین مشگل را داشتم رفتم بیمارستان الزهرا اصفهان پیش دکتر امامی فوق تخصص ریه پنتوپرازول ۴۰ تجویز کرد بعد از چند روز اثرش را گذتشت اما الان اثر نمیکنه

  16. افشار می‌نویسد

    سلام آب زیاد بنوشید آهسته آهسته توسط بوتل و بیبنید که کدام غذا ها اذیتان میکنند مثلا بعضی ها با خوردن پرتقال و یا کینو خوب می‌شوند ومن نه و بعضی ها با شیر و انجیر خوب می‌شوند اما من نه برای من آب و اسفرزه خوب است و ماست ها میوه تاثیر خوب دارند یک قاشق اسفرزه را به کیلاس آب علاوه کنید روز سه مرتبه برای ده روز بنوشید در روز اول و با دوم تاثیر اش را میبینید ‌ماست میوه و شیرین بیان

    1. محمدامین راد می‌نویسد

      سلام دوستان منم از اسید معده رنج میبرم چیکارکنم ممنون

  17. ناشناس می‌نویسد

    آب لیمو وکیوی برای اسید معده وحشتناکه!!!!

  18. نرگس می‌نویسد

    سلام واقعا ممنون

  19. ناشناس می‌نویسد

    منم همین مشکل رودارم هرچی رفتم دکترخوب نشدم دمنوش زنجبیل ودمنوش برگ نعناع تازه بهترین درمان من خوردم خیلی خوب شدم

  20. ناشناس می‌نویسد

    سلام خدمت دکتر من اسید معدهدارم. چه دارویی خوبه

  21. ناشناس می‌نویسد

    سلام دکتر من معده بسیار سردی دارم وهر جه میخورم معده ام به درد می افته خسته شدم میوه نمی خورم وهو چیزیً را با ترس می خورم وبعد شروع به اروق زدن میکنم ومعده ام درد میگیره انواع حوشانده نعناع تازه و زیزه سبز وزنجبیل را دم میکنم و با غذا یا بعد ان میخورم عسل هم میخورم ولی هنوز مشکل دارم تو را خدا کمکم کنید ممنونم

  22. حسین می‌نویسد

    هر. چه. می. تونید. برید. به. سمت. غذاهای. گیاهی. از. خوردن. گوشت. چربی. شیرینی.فسفودها.شکر نوشابه. اجتناب. کنید. به. مدت. بسیار. کوتاه. خوب. میشید.

  23. حسین می‌نویسد

    هر. چه. می. تونید. برید. به. سمت. غذاهای. گیاهی. از. خوردن. گوشت. چربی. شیرینی.فسفودها.شکر نوشابه. اجتناب. کنید. به. مدت. بسیار. کوتاه. خوب.
    .

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام ،من الان نزدیک ۱۶ماه که دچاربیماری رفلکس معده هستم وازخیلی غذاهاپرهیزمیکنم ولی انطورکه میخوام خوب نشدم چکارکنم

      1. نیکو می‌نویسد

        ناشتا امپرازول بخورید .. غذاهای خورشتی و تر نخورید .. اگر میخواهی نتیجه مثبت ببینی کباب پر هر روز ۳تا دونه

  24. رضا می‌نویسد

    والا چی بگم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید