علائم و راه های درمان سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) هنگامی رخ می‌دهد که عضلات روده یا به شدت منقبض می‌شوند یا به قدر کافی منقبض نمی‌شوند و در نتیجه مواد غذایی از درون آنها یا با سرعت زیاد یا بیش از حد کند عبور می‌کند.

نبض ما– گردآوری

سندرم روده تحریک پذیر معمولا در زنان و در حدود بیست‌سالگی بروز می‌کند. علائم سندرم روده تحریک‌ پذیر شامل دردهای چنگه‌ای شکم، اسهال، یبوست، نفخ و خروج گاز است.

سندرم روده تحریک پذیر

علل سندرم روده تحریک پذیر

بر اساس یک نظریه، در این بیماری پیام های بین مغز و روده مختل می شوند و باعث انقباضات غیر طبیعی عضلات روده ای می شوند. بیمار هیچ نشانه ای از بافت ملتهب و یا ناهنجاری ساختاری در دستگاه گوارشی ندارد. آکادمی پزشکان خانواده آمریکا می‌گوید مسافرت، استرس، غذای حجیم و قاعدگی می‌توانند علائم سندرم روده تحریک پذیر را تشدید کنند.

روده تحریک پذیر

توجه:

این عارضه به همراه افسردگی و اضطراب نیز رخ می دهد.

راه های درمان سندرم روده تحریک پذیر

پروبیوتیک: پروبیوتیک ها باکتری هایی هستند که باعث کاهش رشد میکروب های خطرناک در لوله گوارش می شوند. بهترین آنها در ماست است. پروبیوتیک باعث توقف اسهال می شود.

دارو: اگر تغییرات غذایی در کاهش علائم اثر نکرد، پزشک داروهایی را برای اسهال و یا یبوست تجویز می کند.

داروهای ضد افسردگی و ضد اسپاسم: داروهای ضد افسردگی بر پیغامبرهای شیمیایی در لوله گوارش موثرند و موجب کاهش درد و گرفتگی روده می شوند. اگر گرفتگی روده خیلی شدید است، از داروهای ضد اسپاسم استفاده کنید.

روغن نعنا: اگر شما خواهان معالجه این بیماری با مواد طبیعی هستید، روغن نعناع را مصرف کنید. تحقیقات نشان داده که مصرف روغن نعناع در کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر تاثیر دارد.

روان درمانی: نوعی از روان درمانی که افکار مثبت و واقع‌بینانه را جایگزین افکار منفی می کند، باعث کاهش استرس و کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر می شود.

هیپنوتیزم: هیپنوتیزم باعث عدم آگاهی می شود و بیمار درد را از خود دور می کند. تحقیقات نشان داده که هیپنوتیزم باعث می شود درد، علائم گوارشی و اضطراب وابسته به سندرم روده تحریک پذیر کاهش یابد.

تمدد اعصاب: برخی از مردم یاد می گیرند که از طریق مدیتیشن، تنفس عمیق و سایر کارها، اعصاب خودرا آرام کنند. این روش ها برای افراد دارای سندرم روده تحریک پذیر نیز مفید است.

ورزش: افراد دارای سندرم روده تحریک پذیر تمایلی به ورزش کردن ندارند، به خصوص در مواقعی که علائم شروع می شود. فعالیت بدنی به هضم غذا و کاهش استرس کمک می کند.

یوگا: محققان دریافتند شواهدی مبنی بر وجود تاثیرات مفید یوگا نسبت به درمان های قراردادی بر کاهش علائم روده، شدت بیماری و اضطراب وجود دارد. در مقایسه با عدم درمان، بعد از ورزش یوگا بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی، بهبود عمومی و عملکرد فیزیکی مشاهده شد.

به گفته محققان یوگا ممکن است درمانی آسان و ایمن برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر باشد.

مصرف چربی را کاهش دهید: باید مصرف چربی چه آن‌هایی که مفید هستند مانند چربی‌های اشباع‌نشده و چه چربی‌های مضر مانند چربی‌های اشباع‌شده و ترانس را کاهش دهید. چربی‌ها باعث کند شدن روند هضم غذا شده و برای همین هم باعث اسپاسم یا گرفتگی عضلات دستگاه گوارش می‌شوند.

پرهیز غذایی

از جمله غذاها یا مواد خوراکی که ممکن است علائم برخی از مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر را تشدید کنند، این ها هستند:

  • کافئین (که در نوشابه‌های کولا، قهوه و چای)  یافت می‌شود.
  • نوشابه‌های گازدار
  • شیرین‌کننده مصنوعی سوربیتول (که اغلب در آدامس‌های بدون قند یافت می‌شود)
  • لوبیاها و سبزی‌هایی که باعث تولید گاز زیاد در دستگاه گوارش می‌‌شوند.
  • شکلات
  • مواد لبنی مانند شیر، بستنی و پنیر
  • سرخ کردنی‌ها
  • سس سرکه با روغن زیاد
  • گوشت قرمز، سوسیس و کالباس، گوشت پرنده و ماهی‌های پرچرب (پوست مرغ و اردک و ماهی آزاد و غیره)
  • خانواده‌ی کلم‌ها: کلم بروکسل، گل کلم، بروکلی، کلم برگ و غیره
  • غذاهای تند و پر از ادویه برای افرادی که از سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر رنج می‌برند مانند کابوس است. این افراد می‌توانند سبزیجات معطر را جایگزین ادویه‌هایی مانند فلفل، چیلی، دارچین، کاری و غیره بکنند.

آیا می دانید برای سندرم روده ی تحریک پذیر چه باید خورد؟

غذاهای مفید در درمان سندرم روده ی تحریک پذیر

توصیه های مهم

برای کنترل کردن علائم IBS این نکات را رعایت کنید:

  • غذاهای سالم متنوع بخورید و از غذاهای پرچربی پرهیز کنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.
  • به جای آنکه مقدار زیادی غذا در دو یا سه وعده مصرف کنید، غذا را در چندین وعده  با مقدار کم مصرف کنید.
  • راه‌هایی را برای کاهش تنش و اضطراب خود پیدا کنید.
  • از مصرف ملین‌ها پرهیز کنید، چرا که ممکن است به آنها وابستگی پیدا کنید. این داروها روده‌های شما را ضعیف می‌کنند.
  • استرس‌هایتان را کاهش دهید. استرس همیشه و همه جا وجود دارد. همین استرس می‌تواند سلامت جسمی و روحی همه ما را به خطر بیندازد. کنترل استرس و کاهش فشارهای روحی وضعیت گوارشی‌تان را بهتر می‌کند و می‌توانید راحت‌تر زندگی کنید.
  • آرام و در ساعات مشخصی غذا بخورید. اگر روده‌هایتان اعصاب ندارند بهتر است که در ساعات مشخصی غذا بخورید. توصیه می‌کنیم هر ۳ یا ۴ ساعت یک بار غذای کم حجم میل کنید. علاوه بر این حواستان باشد که لقمه‌هایتان را به درستی بجویید. در این صورت هم غذایتان به خوبی هضم می‌شود و هم اینکه از طعم آن لذت بیشتری می‌برید.
  • در نهایت اینکه از بلعیدن هوا بپرهیزید. برای این کار از جویدن آدامس بپرهیزید و نوشیدنی‌هایتان را با نی مصرف کنید.
4.3/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید