علت خونریزی مقعدی بدون دفع مدفوع

عوامل مختلفی می توانند سبب خونریزی مقعدی شوند. این عوامل از انواع خفیف و رایج تا شدید و نادر بیماری ها را شامل می شوند. امکان دارد برخی از این بیماری ها به درمان و مراقبت اورژانسی نیاز داشته باشند.

از جمله عوامل یاد شده می توان موارد زیر را نام برد:

هموروئید

هموروئید رایج ترین علت خونریزی مقعدی است، که در آن ورید های متورمی در راست روده (داخلی) یا مقعد (خارجی) پدیدار می شوند. هموروئید می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله یبوست مزمن، زور زدن در هنگام دفع مدفوع، بارداری، بلند کردن اجسام سنگین، داشتن رابطه جنسی مقعدی و چاقی باشد. این بیماری، مشکلی اورژانسی نبوده و خون مشاهده شده در توالت یا بر روی دستمال، دلیلی برای نگرانی زیاد نیست.

فیشر مقعدی (شقاق)

فیشر مقعدی یک پارگی در پوست اطراف مقعد است، که گاهی اوقات با هموروئید اشتباه گرفته می شود. این بیماری هنگامی بروز می دهد که مدفوع بیش از حد سفت شده و دفع آن دشوار است. فشار زیاد ناشی از حرکات روده، سبب پارگی یا باز شدن پوست مقعد می شود. فیشر مقعدی می تواند دلیل مشاهده خون در هنگام رفتن به توالت، یا احساس سوزش در هنگام دفع مدفوع باشد. این پارگی ها با گذشت زمان به صورت خود به خود رفع می شوند.

درمان بواسیر خارجی بدون جراحی

فیستول یا آبسه مقعدی

غده های کوچکی در مقعد وجود دارند که به عبور مدفوع کمک می کنند. گاهی اوقات، این غدد عفونی شده و سبب بروز آبسه یا فیستول می شوند. آبسه هنگامی ایجاد می شود که غده های داخل مقعد، پر از چرک و سبب انسداد شوند. فیستول مقعدی کانال کوچکی است که آبسه را به سطح پوست اطراف مقعد وصل می کند. این بیماری ها می توانند در اثر ابتلا به بیماری التهابی روده، سل یا پرتو درمانی به وجود آیند.

دیورتیکولیت

 گاهی اوقات کیسه های کوچکی به نام دیورتیکول در بخش های ضعیف روده به وجود می آیند. این دیورتیکول ها می توانند دیواره روده ها را برآمده کرده و سبب خونریزی و عفونت شوند. 

بیماری التهابی روده

 بیماری التهابی روده به تورم روده بزرگ یا کوچک گفته می شود. کولیت و بیماری کرون، دو نوع بیماری التهابی روده هستند. بیماری کرون وضعیتی است که برخی از نواحی مجرای گوارشی، به تورم دچار می شوند. در کولیت، این تورم بیشتر در روده بزرگ است. افراد مبتلا به بیماری التهابی روده، ممکن است مواردی همچون تب، اسهال، درد و گرفتگی شکمی، انسداد روده ای و خونریزی مقعدی را تجربه کنند.

زخم ها

هنگامی که مقدار مایعات گوارشی در روده ها متعادل نباشد، دیواره مجرای گوارشی آسیب دیده و دچار زخم می شود. با دچار شدن زخم ها به خونریزی، رنگ مدفوع سیاه شده و ظاهر آن قیر مانند می شود.

پولیپ های بزرگ

پولیپ ها زائده هایی به شکل قارچ هستند، که از جدار روده به بیرون رشد می کنند. در صورتی که پولیپ های بزرگ دچار خونریزی شوند، فرد مبتلا خونریزی مقعدی را تجربه خواهد کرد. در برخی موارد، پولیپ ها در صورت عدم درمان به سرطان منجر می شوند. از آنجایی که خونریزی پولیپ ها می تواند علامتی از سرطان کولورکتال باشد، بررسی و معاینه آن بسیار اهمیت دارد.

دلایل خونریزی مقعدی

آیا مواد غذایی وجود دارند که بتوانند رنگ مدفوع را همچون خونریزی مقعدی تغییر دهند؟

مصرف برخی مواد غذایی می تواند مدفوع را به رنگ هایی غیر معمول همچون سبز، زرد یا حتی سیاه تغییر دهد. این وضعیت به دلایل مختلفی رخ می دهد که چند مورد از آن ها در پایین بیان شده اند:

خون، رنگ مدفوع را اغلب بسیار تیره یا تقریبا سیاه می کند. برخی مواد غذایی از جمله شیرین بیان، چغندر، توت سیاه و ژله قرمز می توانند رنگ مدفوع را بسیار تیره کرده و با وجود خون در  مدفوع، اشتباه گرفته شوند. در صورت مشاهده تیرگی مدفوع باید به خوراکی های مصرفی خود فکر کرد.

آیا زور زدن بیش از حد برای دفع مدفوع می تواند سبب خونریزی مقعدی شود؟

زور زدن بیش از حد، در حین دفع مدفوع می تواند سبب خونریزی مقعدی شود. این وضعیت اغلب ناشی از یبوست است. زور زدن زیاد می تواند بیماری هایی همچون هموروئید یا فیشر مقعدی را به وجود آورد. مدفوع های بسیار سفت، پوست اطراف مقعد را پاره کرده و سبب خونریزی می شوند. درمان یبوست در پیشگیری از بروز چنین پدیده ای مفید است.


نبض ما

درمان یبوست شدید با ۱۱ روش خانگی!
5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید