خواص جوانه برنج +طرز تهیه

راز زیبایی زنان را در گذشته های دور می دانید؟ راز زیبایی پوست صورت زنان، استفاده از ماسک جوانه برنج بوده است. در این مطلب با  خواص جوانه برنج و طرز تهیه جوانه برنج بیشتر آشنا می شوید؟

نبض ما-مصرف مواد غذایی سالم و سبک زندگی سالم، بر سلامت بدن تاثیر گذار است. برای برخورداری از پوستی صاف و زیبا بهتر است از مواد غذایی استفاده کنید که بر سلامت پوست تاثیر گذار باشد. در این میان، شما می تواند مواد غذایی حاوی ویتامین بالا مصرف کنید تا از پوست زیبا و سالمی برخوردار شوید. آب برنج، سبوس برنج و جوانه برنج، نقش زیادی بر سلامت پوست دارند.

برنج

طرز تهیه جوانه برنج

– برنج دانه ای کامل است که به طور طبیعی دارای گلوتن بوده و جوانه آن هم خواص زیادی دارد. جوانه برنج را به راحتی می توان در منزل تهیه کرد. در ابتدا بهتر است برنج مناسب را انتخاب کنید.

– انتخاب انواع برنج  کامل از دانه کوتاه و دانه بلند، برای کاشت و تهیه جوانه برنج، مهم است. زمان جوانه زدن برخی از انواع برنج، بسیار طولانی تر از سایر گونه ها است و برخی دیگر هم در مدت کوتاهی جوانه می زنند. برنج قهوه ای از این دسته بوده و زودتر از برنج سفید جوانه می زند.

خواص جوانه برنج

– برای تهیه جوانه برنج ،در ابتدا یک دوم فنجان برنج قهوه ای یا سفید را در ظرف مخصوص و یا  را در مخزن جوانه قرار دهید. سپس روی آن آب بریزید و پر کنید و بگذارید تا 12 ساعت یا یک شب تا صبح، بماند.

– بعد از این مدت زمان، آب را از ظرف خالی کنید و مجددا آب بریزید وبگذارید برنج هوا بخورد و هوا در آن گردش داشته باشد.بعد از 12 ساعت، باز هم آب را تخلیه کرده و شستشو دهید. این کار را 2 تا 3 بار در روز تکرارکنید. جوانه های کوچک باید در طی 2-3 روز رشد کنند. در این مرحله، جوانه زنی کامل شده است.

ارزش غذایی جوانه برنج

جوانه برنج  سرشار از ویتامین است که یکی از آن ها تیامین و ویتامین ب است.  ویتامین ب موجود در جوانه و سبوس برنج، ارزش غذایی بالایی برای بدن دارد که مانع از بروز بیماری های مختلف استخوانی و دردهای عضلانی می شود.

ویتامین B6

با مصرف جوانه برنج قهوه ای که سرشار از ویتامین است می توانید از کاهش اشتها، خستگی و دیگر علائم ناخوشایند خلاص شوید. این جوانه را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید.

طبع جوانه برنج

طبیعت برنج سرد و خشک است و زمان حرارت دیدن، دارای طبعی متعادل است. به همین دلیل افرادی که دارای طبع سرد و سرد مزاج هستند بهتر است در مصرف برنج زیاده روی نکنند. افرادی که طبع گرم دارند می توانند برنج را در مصرف غذای روزانه خود داشته باشند.

خواص جوانه برنج برای پوست

فرایند جوانه زنی برنج  به راحتی صورت گرفته و به این ترتیب، شما می توانید آن را در رژیم غذایی خود داشته باشید. این جوانه علاوه بر تقویت فولیکول های مو و رشد آن، بر پوست صورت هم تاثیر گذار است و  مصرف آن، باعث جوانسازی و کلاژن سازی پوست می شود.

روشهای نوین جوان سازی پوست

جوانه برنج، حاوی مجموعه ای از ترکیباتی است که مانع رشد باکتری ها شده و خواص جوان سازی دارد. مصرف جوانه برنج، سبب جذب بیشتر ویتامین C، فولات و مواد معدنی مانند آهن می شود. این جوانه باعث کاهش کربوهیدرات ها و افزایش پروتئین می شود. در نهایت، آن ها همچنین دارای مقادیری گلوتن هستند که برای سلامت  پوست بسیار مفید است.

جوانه برنج را چطور مصرف کنیم؟

مصرف جوانه برنج مانند سبوس برنج است. شما می توانید جوانه ها را آسیاب کرده و با آب بجوشانید و یا به صورت دمنوش استفاده کنید. جوانه برنج خواص زیادی داشته و با مصرف آن می توانید از پوست و موهای زیبایی برخوردار شوید. اما فراموش نکنید که در مصرف جوانه برنج، زیاده روی نکنید.

ماسک جوانه برنج

جوانه برنج ماده جاودیی، در تقویت پوست و مو بسیار مفید است. استفاده از جوانه برنج برای پوست صورت به صورت ماسک و یا اضافه کردن آن به رژیم غذایی، صورت می گیرد. حتی شما می توانید از سبوس و یا جوانه برنج، بخور تهیه کرده و با این بخور، پوست خود را شاداب کنید.

در گذشته های دور از این جوانه و آب برنج ماسک هایی تهیه کرده و بر روی پوست صورت می گذاشتند. راز زیبایی زنان  از سالیان گذشته تا امروز ، استفاده از مواد غذایی مناسب مانند سبوس و جوانه برنج است. برنج، حاوی اسید لینولئیک است که با خاصیت  آنتی اکسیدانی خود باعث تحریک سلول ها ی پوست و تولید کلاژن می شود.

آب برنج

استفاده از ماسک جوانه گندم باعث محافظت پوست در برابر نور مضر خورشید شده و همچنین مانع از ایجاد چین و چروک پوست می شود. جوانه برنج سفید و قهوه ای با ویتامین E بالایی که دارد سبب جوانسازی پوست می شود. شما می توانید این ماسک را تهیه کرده و پس از مدت زمان کوتاهی از پوستی زیبا بهره مند شوید.

زنان آسیایی به طور مرتب ازجوانه برنج برای جوانسازی پوست خود استفاده می کنند و راز لطافت پوست آن ها استفاده از ماسک های  طبیعی و گیاهی نظیر جوانه و سبوس برنج است.

برای تهیه ماسک برنج می توانید به صورت زیر عمل کنید:

  • جوانه تازه برنج به صورت آسیاب شده
  • یک تا دو قاشق عسل
  • نصف فنجان شیر

طرز تهیه ماسک جوانه برنج

– ابتدا این جوانه را در ظرف آب ریخته و بگذارید تا بجوشد. پس از آن که کمی جوش زد، جوانه برنج را آبکشی کنید اما فراموش نکنید که آب جوانه برنج را کنار بگذارید و آن را نریزید.

– به همین منظور آب جوانه برنج را در ظرفی جداگانه؛ کنار بگذارید. پس از آن، شیر را با جوانه برنج مخلوط کرده و خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شود. پس از آن که کاملا مخلوط شدند، یک تا دو قاشق عسل به این مواد اضافه کنید و در این مرحله، ماسک جوانه برنج آماده است.

ماسک جوانه برنج

– به خاطر داشته باشید که پیش از قرار دادن ماسک بر روی صورت، پوست شما خشک و کاملا تمیز باشد. در این مرحله، ماسک را روی صورت خود قرار داده و بگذارید تا روی صورت شما خشک شود.

– بعد از مدت زمان نیم ساعت تا یک ساعت می توانید صورت خود را تمیز کنید. برای شستشو هم می توانید از آب جوانه برنج استفاده کنید.

آبِ برنج دارای خاصیت  آنتی اکسیدانی است که  باعث تقویت سلول های پوست و جریان خون شده و تولید کلاژن را افزایش می دهد. علاوه بر این، استفاده از آب جوانه برنج باعث می شود که به مرور زمان، لکه های پوستی کاهش یافته و مانع از آسیب و التهاب پوستی شود.

مضرات جوانه برنج

مصرف این جوانه، در برخی افراد توصیه نمی شود. افرادی که یبوست دارند بهتر است جوانه برنج و یا برنج کمتر مصرف کنند. جوانه برنج مانند برنج،  چاق کننده است و از این رو زیاده روی در مصرف آن موجب افزایش وزن می شود. همچنین افرادی که مرض قند دارند بهتر است از مصرف جوانه برنج و برنج پرهیز کنند.

مصرف زیاد جوانه برنج، امکان دارد اختلالات عصبی به وجود آورد؛ به خاطر همین بهتر است که مقداری شلتوک برنج را داخل یک پارچه ریخته در برنج قرار دهید که همراه آن پخته شود یا این که ابتدا شلتوک برنج را در آب ریخته  و جوشانده سپس صاف نموده با آب برنج  طبخ کنید.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع: culturesforhealth

3.6/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. امیر می‌نویسد

    سلام و عرض ادب
    سوالی که داشتم مربوط به تعویض آب برای دومین باره .
    گفته شده آب را بعد ۱۲ ساغت تخلیه کنین و دوباره آب بریزید بگذارید به برنج هوا بخورد . آب بریزیم که هوا نمیخوره به برنج !؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید