دستور رژیم غذایی اتکینز و نمونه رژیم

رژیم غذایی اتکینز یک رژیم تقریبا سریع است که در این رژیم شما می توانید از یک رژیم غذایی حاوی پروتئین و چربی و مواد غذایی کم کربوهیدرات، استفاده کنید و نباید احساس گرسنگی یا محرومیت از غذا داشته باشید.

نبض ما – رژیم اتکینز، بیشتر به پروتئین های خالص، چربی های سالم و سبزیجاتی با فیبر بالا توجه بیشتری می کند. میلیون ها نفر با پیگیری رژیم غذایی اتکینز، به کاهش وزن دلخواه خود رسیده اند. در این رژیم، چهار مرحله استاندارد وجود دارد که بر روی پروتئین ها و چربی ها تمرکز می کند:
مصرف گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، تخم مرغ، کره، روغن، پنیر مجاز است و مصرف کربوهیدرات های نشاسته ای و شیرین از جمله: نان، پاستا، سیب زمینی، چیپس، آب نبات در رژیم غذایی اتکینز مجاز نیست.

رژیم لاغری

 

در رژیم غذایی اتکینز شما کربوهیدرات را در شکل سبزیجات مصرف می کنید زیرا کربوهیدرات در سبزیجات کم است. همچنین مواد غذایی دیگری مانند لوبیا ، حبوبات، میوه ها و دانه های کامل اضافه می شود.

مرحله اول رژیم غذایی اتکینز

مصرف کربوهیدرات و تبدیل آن به چربی صورت می گیرد. این فرایند کتوز نامیده می شود و شما باید به سرعت کاهش وزن داشته باشید. شما در این مرحله، پروتئین، چربی و تنها 20 گرم کربوهیدرات را به شکل سبزیجات، مصرف می کنید.

مرحله دوم رژیم غذایی اتکینز

شما می توانید مواد غذایی دیگری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، اما به خاطر داشته باشید که تمام مواد غذایی باید کربوهیدرات پایینی داشته باشند.

مرحله سوم رژیم غذایی اتکینز

شما وزن بیشتری را از دست داده اید. در این مرحله شما به راحتی می توانید کاهش وزن داشته ومانع از بازگشت وزن اولیه شوید.

 

برنامه غذایی رژیم لاغری

مرحله چهارم رژیم غذایی اتکینز

مرحله جمع بندی است شما با رعایت اصول رژیم غذایی  اتکینز، به ثبات وزن خواهید رسید.
در نسخه جدیدتر رژیم غذایی اتکینز، قوانین کمی سبک تر بوده و شما می توانید این رژیم را با 40 گرم کربوهیدرات به طور روزانه، شروع کنید.

محدودیت هایی برای مقدار کره یا چربی ها صورت می گیرد؛ اما دستورالعمل های دقیقی برای گوشت یا پروتئین های دیگر وجود ندارد.

مواد غذایی مجاز در رژیم غذایی اتکینز شامل تخم مرغ ، پنیر،سویا، غلات با پروتئین بالا مانند حبوبات و دانه های  کامل است.
رژیم غذایی اتکینز در واقع رژیم غذایی بدون گلوتن است. غذاهایی که  حاوی گلوتن هستند دارای کربوهیدرات بالا هستند. افرادی که از رژیم غذایی اتکینز پیروی می کنند، گلوتن کمتری نسبت به دیگر افراد دریافت می کنند.

 

رژیم مدیترانه ای

همچنین رژیم غذایی اتکینز، یک رژیم  کم نمک است که در آن اضافه کردن نمک به دستور العمل های غذایی، جایز نیست. در این رژیم،  تا آنجا که می توانید از مواد غذایی کنسرو شده و بسته بندی شده خودداری کنید، زیرا این مواد غذایی، اغلب حاوی قند و کربوهیدرات ها، چربی های بد و نمک هستند.

عوارض غذاهای مجاز رژیم اتکینز

به طور کلی مواد غذایی که در رژیم غذایی اتکینز جای می گیرند شامل پروتئین و چربی، همراه با مواد غذایی کم کربوهیدرات است. غذاهایی که در این دسته بندی جای می گیرند ممکن است به تنهایی نیازهای غذایی فرد را برآورده نکرده و مشکلاتی ایجاد کنند.

مضرات رژیم اتکینز

رژیم غذایی اتکینز مانند تمام  رژیم های لاغری دارای محدودیت ها و عوارضی است که می تواند سلامت فرد را به خطر اندازد. برخی از متخصصان به طور کلی این نوع رژیم ها را تایید نمی کنند زیرا معتقدند که تمام رژیم هایی که در آن برخی مواد غذایی حذف شوند، رژیم مناسبی نیستند.

برنامه غذایی نامناسب

بنابراین این رژیم ها علاوه بر سلامتی انسان، باعث آسیب رسانی به پوست هم می شود. با مصرف مواد غذایی با پروتئین بسیار بالا، خطر ابتلا به سرطان افزایش پیدا می کند.همچنین رژیم غذایی اتکینز ممکن است سبب بروز التهاب و یا بیماری های قلبی عروقی شود.

مترجم:مهناز ضحاکی

4.5/5 - (4 امتیاز)
منبع webmd 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید