درمان خلط سینه در کودکان

وجود خلط را اکثر افراد در هنگام بیماری هایی مانند گلو درد و سرماخوردگی احساس می کنند اما آیا می دانید درمان خلط سینه چگونه امکان پذیر است؟

 خلط ماده ای است ضخیم و چسبنده که در هنگام بیماری پشت گلو جمع می شود. غشاهای مخاطی برای حفظ و حمایت از سیستم تنفسی، از خلط استفاده می کنند. این غشاها در قسمت های دهان و بینی، گلو، سینوس ها و ریه ها وجود دارند. خلط سینه با قدرت چسبندگی خود قادر است گرد و غبار، آلرژن ها و ویروس ها را پس بزند.در این مطلب نکاتی را درباره درمان خلط سینه می خوانیم.

انواع سرفه کودکان

هنگامی که شما سالم هستید و بیماری ندارید، این مخاط نازک بوده و کمتر قابل توجه است. هنگامی که شما بیمار می شوید و یا بیشتر در معرض ذرات هستید، خلط، ضخیم تر شده و بیشتر احساس می شود.

درمان خلط سینه از آن جهت مهم است که در هنگام بیماری کودکان ممکن است برای کودک ناراحت کننده و ناخوشایند بوده و حالت تهوع ایجاد کند.

روش های درمان خلط سینه

درمان خلط سینه در کودکان می تواند به روش های مختلفی باشد:

1- رطوبت هوا

مرطوب کردن هوا در محیط اطراف شما می تواند به حفظ مخاط نازک کمک کند. بخار آب می تواند خلط و تراکم را پاک کند. البته به جای بخار، می توانید از یک مرطوب کننده خنک سرد استفاده کنید.

شما می توانید مرطوب کننده را با خیال راحت در تمام طول روز استفاده کنید. این کار از طریق دستگاه های مرطوب کننده به راحتی انجام می شود.

2- هیدراته کردن

سعی کنید کودک شما مایعات کافی، به خصوص مایعات گرم، مصرف کند. آب گرم می تواند به جریان خون کودک کمک کرده و خلط سنگین را از بین ببرد. سعی کنید سوپ گرم و تازه مانند سوپ مرغ تهیه کرده و مقداری آب لیموی تازه  به آن اضافه کنید.

3- مصرف مواد تسکین دهنده تنفس

مواد غذایی و نوشیدنی هایی که حاوی لیمو، زنجبیل و سیر هستند، برای از بین بردن خلط مفید هستند. این مواد ممکن است به سرماخوردگی، سرفه و خلط کمک کند. البته در مصرف این مواد برای کودک خود با پزشک مشورت کنید.

شواهد علمی در مورد مواد غذایی و مکمل های زی روجود دارد که نشان می دهد این مواد ممکن است از بیماری های تنفسی ویروسی، جلوگیری یا آن ها را درمان کند.

4- آب نمکی

سرم نمکی می تواند میکروب ها را از بین ببرد و گلو درد کودک شما را تسکین دهد. یک فنجان آب را با 2/1 تا 4/3 قاشق چای خوری نمک مخلوط کنید. بهتر است از آب گرم برای این محلول استفاده کنید. اجازه دهید تا کودک این محلول را قرقره کرده و آب را بیرون بریزد. آب نمک تاثیر زیادی در رفع خلط دارد.

درمان دندان درد با آب نمک

5- استفاده از روغن اوکالیپتوس

با استفاده از روغن اسانس اکالیپتوس ممکن است مخاط از قفسه سینه خارج شود. این کار کمک می کند تا کودک بتواند راحت تر سرفه کند. درصورت سرفه شدید، اکالیپتوس می تواند آن را تسکین دهد. برای این کار می توان از بخور اوکالیپتوس استفاده کرد. قبل از استفاده از روغن های خاص در کودکان برای درمان خلط سینه با پزشک خود مشورت کنید.

6- اسپری ها

همچنین اسپری های بینی ضد سرفه و ضد خلط در برطرف کردن و درمان خلط سینه موثر هستند. این نوع از داروها خلط آور هستند که به معنی از بین بردن و دفع خلط است. این درمان معمولا 12 ساعت طول می کشد، اما دستورالعمل بسته را برای چگونگی مصرف آن دنبال کنید. نسخه های کودکان و مصرف این اسپری ها برای کودکان 4 سال و بالاتر وجود دارد.

7- داروهای تجویزی

اگرکودک شما شرایط یا عفونت های خاصی دارد، پزشک ممکن است داروهایی را برای درمان علت اصلی علائم، تجویز کند. داروهای خاصی وجود دارد که می تواند مخاط و خلط را به راحتی دفع کند.

Hypertonic saline نوعی درمان دارویی است که از طریق یک نبولایزر(نبولایزر وسیله‌ای برای رساندن دارو به قسمت‌های مختلف دستگاه تنفس) استنشاق می شود. این کار با افزایش مقدار نمک در کانال هوایی بیمار کار می کند تا خلط سینه رفع شود. این دارو درکودکان بالای 6 سال و بالاتر تجویز می شود.

البته این درمان یک تسکین دهنده موقتی را فراهم می کند و ممکن است برخی از عوارض جانبی مانند سرفه، گلودرد یا تنگیو درد قفسه سینه ایجاد کند. داروی دورناز آلفا هم یک داروی مخدر محسوب می شود که اغلب افراد مبتلا به فیبروز کیستیک آن را مصرف می کنند. تجویز این دارو برای کودکان بالای 6 سال مناسب است.

درمان گیاهی خلط سینه در کودکان

وجود خلط و یا مخاط بیش از حد در گلوی کودک نشانه هایی از بیماری و گلو درد کودک است. بروز این نشانه ها در کودکان می تواند ناشی از بیماری هایی شامل آلرژی، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و عفونت ها باشد.

اداره مواد غذایی و دارویی هشدار می دهد که در کودکان زیر 2 سال هرگز نباید از داروهای ضد انعقادی استفاده کرد. در کودکان بالای این سن هم ممکن است عوارض جانبی مرتبط با مصرف برخی داروهای خلط آور مشاهده شود.

خوشبختانه، بسیاری از داروها و درمان های گیاهی مؤثر در خانه وجود دارد که شما می توانید برای رفع خلط سینه کودکان از آن ها استفاده کنید.

عسل

متخصصان اطفال گزارش می دهند که عسل ممکن است در تخریب خلط، از داروهای خلط آور موثرتر باشد. عسل های تیره تر حاوی آنتی اکسیدان ها هستند و اثر پذیری آن ها به مراتب بیشتر است. در درمان خلط سینه کودکان از طریق مصرف عسل، 1/2 قاشق چایخوری برای هر بار مصرف استفاده کنید. البته این میزان، برای هر 25 پوند وزن است.

عکس درمان شقاق با عسل

با توجه به وزن کودک خود، چهار تا پنج بار در روز برای کودک خود عسل استفاده کنید. البته کودکان زیر 2 سال نباید عسل بخورند زیرا میکروارگانیسم عسل ممکن است در کودکان زیر دو سال باعث بروز مشکلاتی شود. هرگز به کودکی که به عسل آلرژی دارد، عسل ندهید.

آب

آب، یکی از موثرترین روش ها برای از بین بردن و درمان خلط سینه است. آب کمک می کند تا بدن به سرعت خلط و عفونت را از بین ببرد. علاوه بر این، بسیاری از ناراحتی ها مانند عفونت گلو، به علت خشک شدن بافت سینوس ایجاد شده و حساس می شود. فرزندتان را تشویق کنید که مایعات زیاد و نوشیدنی های گرم و تقریبا شیرین استفاده کرده و هر روز مایعات بنوشد.

فلفل کایین

فلفل کایین نوعی فلفل با خواص بالای سلامتی است. این داروی گیاهی برای درمان خلط سینه و گلودرد بسیار مؤثراست، و اگر فرزند شما مبتلا به لارنژیت یا سرفه به مخاطی باشد، کایین می تواند در درمان آن شگفت انگیز باشد.

غذای تند

1/8 قاشق چایخوری فلفل کایین را آب پز کرده و آن را با عسل مخلوط کرده و برای کودک خود استفاده کنید. البته در مصرف فلفل کایین و عسل برای کودکان زیر7 سال احتیاط کنید و پیش از مصرف با پزشک مشورت کنید.

آب لیمو

تاثیر آب لیمو تازه در درمان خلط سینه و گلو درد بسیار شگفت انگیز است. آبلیمو در مراقبت های خانگی یک درمان خانگی و ساده بوده و می تواند درسبک کردن بیماری هایی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی و لارنژیت، بسیار مفید باشد.

شما می توانید آب لیمو را در هنگام پخت و پز به مواد غذایی اضافه کرده و یا اینکه هر سه ساعت یکبار 1قاشق چایخوری آب لیمو به کودک بدهید. بهتر است آب لیمو خالص به کودک نداده و کمی آب ولرم به آن اضافه کرده ومصرف کند.

مراقبت های خانگی و گیاهی برای بیماری های کودکان مخصوصا سرماخوردگی و خلط سینه بسیار موثرتر از استفاده از داروهای گیاهی است.

ترجمه: مهناز ضحاکی

4.3/5 - (15 امتیاز)
منبع livestrong

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 نظر
  1. بیتا می‌نویسد

    سلام اقای دکتر خواهش میکنم جواب بدین دخترمن ۲۰ماهشه سرما خورده سرفه خشک میکنه و حالت تهوع داره و نمیتونه به خوبی نفس بکشه رینوسالتین ریختم به بینیش و براش ایبو پروفن و شربت گیاهی سرفه دادم .میگم از کجا بفهمم دخترم عفونت سینه نداره باعث مرگ میشه؟

  2. باقر می‌نویسد

    سلام نوازاد متخصص بردیم اما طرف صبح که پا سرفه میکنه مثل اینکه خلط داره چی داروهای استفاده کنیم ۸ ماهش است

    1. ناشناس می‌نویسد

      چے شدجواب

  3. فهیمه می‌نویسد

    سلام
    پسر من ۲۲ ماهشه الان دو هفته است سرما خورده سه تا آنتی بیوتیک گرفته سه تا پنی سیلین اما الان سینه اش خس خس داره و خلط تو گلو و آب ریزش خسته شدم آنقدر رفتم دکتر و بی نتیجه است چیکار کنم

  4. مهلا می‌نویسد

    سلام اقای دکترمن پسرم ۳سالش خیلی سرفه میکنه سرفه های خلطی چی بهش بدم که خوب بشه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید