آمادگی ها و مراقبت های قبل از آنژیوگرافی

آنژیوگرافی قلب نوعی آزمایش برای تشخیص گرفتگی دررگها و تشخیص مسدود بودن شریان‌های اکلیلی (کرونر) است. اگر دچار آنژین ناپایدار (نوعی درد در قفسه سینه)، تنگی آئورت یا نارسایی قلبی باشید، پزشک احتمال خواهد داد که ممکن است در معرض خطرحمله قلبی باشید بنابراین برای تشخیص انسداد رگها و شریانها ا، انجام آنژیوگرافی قلب به بیمار قلبی پیشنهاد میشود.

نکات قبل از آنژیوگرافی

نبض ما– قبل از آنژیوگرافی در مورد سابقه پزشکی خود با متخصص قلب و عروق مشورت کنید . اگر قرار باشد داروهای معمول هر صبح خود را مصرف کنید، این مورد را با پزشک در میان بگذارید. در صورتی که دچار بیماری دیابت هستید، در مورد مصرف انسولین یا داروهای خوراکی قند خون، با متخصص قلب و عروق مطرح کنید .متخصص قلب و عروق عمدتا قبل از آنژیوگرافی قلب، از طریق ام آر آی یا سی تی اسکن برای مشخص شدن مشکلات قلبی اقدام میکند . همچنین ممکن است از شما آزمایش خون و نوار قلب نیز گرفته شود .

مواردی که باید با پزشک خود مطرح کنید

– اگر سابقه آسم، کلیه یا مشکلات خونریزی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. در صورتی که هر یک از موارد ذکر شده وجود داشته باشد، ممکن است موارد احتیاطی خاصی برای شما در نظر گرفته شود.

– در مورد مصرف آسپیرین، ممکن است پزشک از شما بخواهد تا از آن و سایر رقیق کننده ها چند روز قبل از آزمایش، استفاده نکنید. برای مصرف مجدد این داروها حتما با پزشک مشورت کنید.

– توصیه می شود با تجویز و نظر پزشک، تمام پیش آزمون های لازم را انجام دهید. ممکن است قبل از آنژیوگرافی از شما یک سری آزمایشات گرفته شود. همچنین، ممکن است قبل از آنژیوگرافی از شما خون گرفته شود یا الکتروکاردیوگرام انجام شود.

– شب قبل از آنژیوگرافی و پس از نیمه شب، بهتر است مواد غذایی مصرف نکنید و حجم معده خود را سنگین نکنید. اکثر آنژیوگرافی ها برای ساعت صبح برنامه ریزی می شود و بهتر است با آمادگی کامل برای آزمایش حضور داشته باشید.

– در صورتی که زمان تست اواسط روز تعیین شده باشد، بهتر است 4 تا 8 ساعت قبل از تست، غذا مصرف نکنید.

– بدن خود را آماده کنید. اگرچه آنژیوگرافی یک روش ساده است، اما شما باید برای مواردی را رعایت کنید تا مشکلی ایجاد نشود. این موارد عبارتند از: برداشتن لنزهای تماسی، عینک، موی مصنوعی، ناخن مصنوعی و طلا و جواهر قبل از آزمایش (در صورت لزوم جواهرات خود را در خانه بگذارید).

مثانه را قبل از آزمایش تخلیه کنید زیرا آنژیوگرافی ممکن است کمی طول بکشد. بیمار باید 8 ساعت قبل از آنژیوگرافی تمام موارد ذکر شده توسط پزشک را رعایت کرده باشد.

ممکن است قبل از تست، یا در صبح روز قبل از آزمایش، داروهایی طبق نظر پزشک برای بیمار تجویز شود. پس از شرح سابقه پزشکی توسط بیمار، رضایت نامه امضاء می شود. بیمار باید به پزشک اطلاع دهد که آیا او به غذاهای دریایی حساسیت دارد یا نه و در صورتی که در مصرف دارویی خاص واکنش و حساسیت دارید، باید به پزشک اطلاع دهید.

سابقه بیماری قبل از آنژیوگرافی بررسی می شود. این مواردشامل آلرژی ها و داروها و مصرف آن ها است. پس از آن، تیم مراقبت های بهداشتی ممکن است یک معاینه فیزیکی را انجام داده و علائم حیاتی بیمار، بخصوص فشار خون و ضربان قلب را بررسی کند.

پس از بررسی و اطمینان از تمام موارد، بیمار برای آنژیوگرافی آماده بوده و لباس مخصوص را خواهد پوشید.

آنژیوگرافی قلب چیست

آنژیوگرافی عروق کرونری روشی است که در طی آن از تصویربرداری اشعه ایکس برای مشاهده رگ های خونی قلب استفاده می کنند و در این روش از کاتتریزه قلبی (قلب) کمک گرفته می شود که می تواند هم برای تشخیص و هم درمان بیماری های قلب و بررسی رگ های خونی مورد استفاده قرار گیرد.

به طور خاص، آنژیوگرافی عروق کرونر می تواند به تشخیص بیماری های قلبی کمک کند و شایع ترین نوع آن هم روش کاتتریزاسیون قلب است.

ممکن است قبل از آنژیوگرافی به بیمار آرام بخش تجویز شود تا باعث تسکین او در طی آزمایش شود. در ابتدای کار آنژیوگرافی منطقه ای از بدن بیمار، معمولا دست و یا کشاله ران، تمیز شده و آن ناحیه با بی حسی موضعی کاملا بی حس می شود. بنابراین در طی کار شما هیچ دردی احساس نخواهید کرد و شاهد انجام آنژیوگرافی بوده و متخصص می تواند روند کار را برای شما توضیح دهد.

متخصص قلب پس از بی حسی موضعی، یک لوله توخالی نازک به نام کاتتر را از طریق شریان عبور داده و آن را به قلب می رساند. زمانی که کاتتر به سمت قلب فرستاده می شود، می توان از طریق آن مایع حاجب رنگی را به رگ های خونی قلب تزریق کرد. ماده حاجب باعث می شود تا تمام بخش های قلب و رگ ها و شریان ها از طریق اشعه ایکس قابل مشاهده شوند.

دستگاه اشعه ایکس پس از آن به سرعت یک سری تصاویر را می گیرد، که این تصاویر به طور دقیق از داخل رگ های خونی بیمار گرفته می شود. ماده رنگی کمک می کند تا هر گونه انسداد در جریان خون، برجسته سازی شده و قابل مشاهده باشد.

درصورت بروز هر گونه درد در قفسه سینه و مشکلات دیگر باید بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. در برخی موارد و در صورت لزوم، پزشک همچنین می تواند روش هایی مانند آنژیوپلاستی را در طی آنژیوگرافی عروق کرونر انجام دهد.

بعد از آزمایش، کاتتر برداشته می شود و بیمار ممکن است در محل تزریق کمی احساس فشار کند، محل تزریق را محکم فشار می دهند و این کار برای جلوگیری از خونریزی صورت می گیرد. اگر کاتتر از کشاله ران بیمار هدایت شده باشد، به منظور جلوگیری از خونریزی از بیمار می خواهند تا به سمت عقب دراز بکشد.

آنژیوپلاستی قلب

موارد استفاده از آنژیوگرافی

روش آنژیوگرافی معمولا ممکن است 30 تا 60 دقیقه طول بکشد. آنژیوگرافی در موارد زیر برای بیمار توصیه می شود:

  • آنژین برای اولین بار
  • آنژین صدری قلبی که تشدید شده و از بین نرفته باشد و در زمان استراحت تنگی نفس ایجاد شود. (آنژین ناپایدار و تنگی آئورت)
  • درد قفسه سینه آتیپیک
  • زمانی که سایر تست ها عادی باشند ولی تست عصبی قلب غیرطبیعی باشد
  • قبل از انجام عمل جراحی قلب
  • زمانی که در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر هستید
  • حمله قلبی

خطرات آنژیوگرافی

همانند اکثر روش های مربوط به روش های تشخیصی و درمانی قلب و عروق خونی، آنژیوگرام عروق کرونر هم ممکن است دارای

برخی خطرات باشد از جمله:

  • حمله قلبی
  • سکته مغزی
  • آسیب به سرخرگ کاتتر شده
  • ریتم های نامنظم قلب (آریتمی)
  • واکنش های آلرژیک به رنگ یا داروهایی که در طول درمان استفاده می شود
  • پاره شدن کاتتر در قلب یا شریان شما
  • آسیب کلیه
  • خونریزی بیش از حد
  • عفونت
  • آسیب بر اثر قرار گرفتن در معرض اشعه X

نتایج

نتیجه طبیعی آزمایش آنژیوگرافی به صورتی است که هیچ گونه انسدادی در رگ ها و شریان ها مشاهده نمی شود. در حالی که یک نتیجه غیر طبیعی ممکن است به این معنی باشد که یک یا گاهی چند شریان مسدود شده باشد. این آزمایش می تواند وضعیت تمام عروق کرونر و انسداد و شدت آن را نشان دهد.

در صورتی که انسداد در شریان مشاهده شود،  پزشک ممکن است در همان روند آنژیوگرافی، از روش مداخله عروق کرونر (PCI)، برای باز کردن انسداد، استفاده کند و یا ممکن است به دلایل مختلف پس از دریافت تصاویر آنژیوگرافی؛ بطور دقیق میزان و شدت تمام انسداد های شریان کرونری را بررسی و پس از آن برای درمان اقدام کند.

همچنین، آنژیوگرافی برای بیماران مبتلا به آنژین ناشی از انسداد رگ و یا حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد) یا افرادی که آزمایش های غیرتهاجمی مانند آزمون های استرس دارند، به درمانگر کمک می کند تا درمان بهینه را انتخاب کند.

روش درمان می تواند شامل تجویز داروها، آنژیوپلاستی بالون، استنتاج کرونری، آتروکتومی یا عمل جراحی بای پس عروق کرونر باشد.

نبض ما– ترجمه: مهناز ضحاکی

4.7/5 - (4 امتیاز)
منبع nursingcrib

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. بهرامی می‌نویسد

    سلام وقتتون بخیر من ۵٠ ساله هستم حدود یک هفته س سوزش قلب وبا هر فعالیت دچار تپش قلب شدید میشم برام تاریخ آنژیو یک هفته ی دیگه تعیین کردن ولی هیچ دارویی تازمان آنژیو تجویز نکردن خودم نگرانم تا زمان آنژیو اتفاقی برام نیوفته چون درد رو مدام حس میکنم آسپرین هرشب خودم شروع کردم استفاده میکنم خواستم نظر شمارو بدونم ممنون میشم از پاسخگویی

از پزشکان نبض‌ما بپرسید