انواع ریزش مو مردان براساس مقیاس نورود

مردان معمولا در طول چند دهه موهای خود را در یکی از چندین الگو رایج از دست می دهند. مقیاس نورود تصاویر مرجعی را ارائه کرده است که مراحل مختلف از دست دادن مو را  نمایش می دهد.

نبض مامقیاس نورود (یا مقیاس همیلتون-نورود) یک سیستم طبقه بندی پیشتاز است که برای اندازه گیری میزان گسترش الگوی مردانه ریزش مو استفاده می شود. در بین پزشکان، محققان و جراحان پیوند مو، مقیاس های طبقه بندی دیگری هم برای استفاده وجود دارد. برخی از مقیاس های طبقه بندی هر دو جنسیت را در برگرفته اند یا بر الگوی زنانه ریزش مو تمرکز دارند.

ریزش مو

با این حال اغلب پزشکان هنگام بحث در مورد الگوی مردانه ریزش مو از مقیاس نورود استفاده می کنند. این مقیاس نقطه مرجعی برای تشخیص میزان ریزش مو، بحث در مورد گزینه های درمان و اندازه گیری اثربخشی درمان ارائه می دهد.

مراحل ریزش مو چه هستند؟

مقیاس نورود دارای هفت مرحله است. هر مرحله شدت و الگوی ریزش مو را اندازه گیری می کند.

مرحله 1: بدون علامتی از ریزش مو یا عقب رفتن خط مو.

مرحله 2: کمی ریزش مو در اطراف شقیقه ها وجود دارد. این مساله را به عنوان نشانه ای از بلوغ می دانند.

مرحله 3: اولین علائم بالینی قابل توجه ظاهر می شود. خط مو به طور عمقی در هر دو شقیقه به سمت داخل می رود و شکلی شبیه به M، U، یا V به وجود می آید. فضای پس رفت به طور کامل خالی می شود یا موهای کمی در آن وجود دارد.

مرحله 3 (فرق سر): خط مو در مرحله 2 باقی می ماند، اما در بالای سر (فرق) ریزش مو اتفاق می افتد.

مرحله 4: ریزش مو شدیدتر از مرحله 2 است و در مرکز سر موهای نازک دیده می شود یا اصلا مویی در آنجا وجود ندارد. دو ناحیه ریزش مو توسط دسته ای از موهای باقیمانده در دو طرف شقیقه ها، به هم متصل می شوند.

مقیاس نورود

مرحله 5: دو ناحیه ریزش مو از مرحله 4 بزرگتر هستند. آنها هنوز از هم جدا هستند، اما موهای بین آنها باریک تر و ضعیف تر است.

مرحله 6: نواحی ریزش مو در شقیقه ها به منطقه ریزش مو در مرکز سر متصل می شود. دسته ی مو در بالای سر ریخته یا ضعیف است.

مرحله 7: مرحله شدید ریزش مو که در آن تنها گروهی از موهای دو طرف سر باقی می ماند. این موها معمولا متراکم نیستند، اما ممکن است خوب باشند.

کلاس A نورود: در کلاس A در مقیاس نورود ریزش مو متفاوت است. ریزش مو به این شکل کمتر رایج است. تفاوت اصلی این است که ریزش مو به طور یکنواخت انجام می شود و منطقه بدون مویی در وسط سر وجود ندارد. در عوض، ریزش مو به طور مستقیم از جلو به عقب پیشرفت می کند.

الگوی مردانه ریزش مو چگونه تشخیص داده می شود؟

از دست دادن مو می تواند با یک معاینه فیزیکی و سابقه پزشکی تشخیص داده شود. اکثر ریزش موها الگوی مردانه ریزش مو تشخیص داده می شوند، اما اگر جوان یا زن هستید یا موهای شما به طور غیرعادی می ریزد، پزشک ممکن است علل احتمالی دیگر را برای ریزش مو بررسی کند.

انواع ریزش مو

یک متخصص پوست یا ریزش مو می تواند با آزمایش پوست شما، الگو و درجه ریزش مو را مشخص کند. پزشک می تواند با کشیدن چند مو، فولیکول های مو را بررسی کند.

ریزش مو چگونه درمان می شود؟

درمان ریزش مو، در مراحل ابتدایی موفقیت آمیزتر است. جلوگیری از ریزش مو نسبت به رشد موهای جدید راحت تر است. فولیکول هایی که رشد مو را متوقف کرده اند پس از حدود دو سال از بین می روند و امکان فعال کردن مجدد آنها وجود ندارد. هنگامی که موی زیادی از دست داده اید، ممکن است بهترین روش درمان، جراحی باشد.

درمان های تجویزی

با توجه به شدت ریزش مو و میزان موفقیت شما در درمان های OTC، پزشک ممکن است داروهای تجویزی فیناستراید (Proscar، Propecia) را توصیه کند.

اداره غذا و داروی ایالات متحده برای درمان ریزش موی مردان قرص فیناستراید را تایید کرده است. بر اساس آمار آکادمی پوست آمریکا، این دارو ریزش مو را در بین 88 درصد از مردان کاهش می دهد و در 66 درصد موارد باعث رشد مجدد مو می شود.

درمان های بدون نیاز به نسخه (OTC)

درمان های بدون نسخه موجود شامل موارد زیر می شوند:

ماینوکسیدیل (Minoxidil): این دارو به طور مستقیم بر روی پوست سر استفاده می شود و می تواند از نازک شدن موها جلوگیری کند. همچنین می تواند رشد مو در مرکز سر را تحریک کند. می توان آن را با سایر روش های درمانی ترکیب کرد.

دستگاه لیزر: برس ها، شانه ها و دستگاه های مختلفی وجود دارند که نور لیزر آزاد می کنند و به عنوان درمانی برای ریزش مو عرضه می شوند. این دستگاه ها ممکن است رشد مو را تحریک کنند، اما تاثیر آنها به صورت علمی اثبات نشده است.

شانه لیزری برای رشد مو

جراحی

برای درمان ریزش مو چندین مدل جراحی پزشکی وجود دارد، که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

پیوند مو: در این روش قسمت هایی از پوست که رشد مو در آن خوب است، برداشته می شوند و فولیکول های مو را به ناحیه های بدون مو پیوند می زنند.

برداشتن پوست سر: در این روش قسمت های بدون مو از پوست سر را برداشته و قسمت هایی که رشد مو در آن خوب است را به هم نزدیک می کنند. این روش را می توان با پیوند مو ترکیب کرد.

کاشت مو

گسترش پوست سر: در این روش دستگاه هایی برای مدت سه تا چهار هفته در زیر پوست سر قرار می گیرند تا پوست را بکشند. این روش ممکن است قبل از روش دوم یا به عنوان یک درمان مستقل انجام شود.

میکروپیگمنتیشن پوست سر: در این روش تاتوهای کوچکی بر روی سر زده می شود که ظاهر یک سر تراشیده شده را ایجاد می کند.

علت ریزش مو در مردان چیست؟

ریزش مو در مردان به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی، هورمونی و محیطی است. ژن هایی که از پدر و مادرتان به ارث برده اید، حساسیت شما به هورمون هایی به نام آندروژن ها را تعیین می کند، به ویژه هورمونی که به دی هیدروتستوسترون (DHT) معروف است.

هر رشته مو در یک فولیکول آغاز به رشد می کند و به طور معمول این رشد برای مدت دو تا شش سال و قبل از رفتن به مرحله استراحت و افتادن، ادامه پیدا می کند. هنگامی که فولیکول شروع به پرورش موی جدید می کند، چرخه دوباره شروع می شود.

مراحل رشد مو بعد از کاشت

افزایش اندروژن در فولیکول های مو می تواند منجر به کوتاه شدن مدت چرخه رشد مو (چند هفته یا چند ماه) شود. DHT باعث تحریک روند شده و موجب می شود موهای جدید کوتاه تر و نازک تر از قبل رشد کنند. در نهایت، فولیکول های مو برای ایجاد موهای جدید بسیار کوچک می شوند.

آیا راهی برای جلوگیری از ریزش موی مردان وجود دارد؟

پیشگیری و درمان ریزش مو، برای افراد مختلف متفاوت است. ریزش مو در سنین مختلفی آغاز می شود و شدت آن برای افراد مختلف متفاوت است، بنابراین زمان اقدام برای درمان به شما بستگی دارد. برای اکثر مردان، درمان هایی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید برای جلوگیری از ریزش مو تاثیر گذار هستند.

نتیجه کلی

مقیاس نورود ابزاری است که می توان از آن برای اندازه گیری میزان پیشروی الگوی ریزش موی مردانه استفاده کرد. در مراحل اولیه، ریزش مو با دارو درمان می شود. در مراحل بعدی، گزینه های مختلفی برای جراحی وجود دارد.

5/5 - (3 امتیاز)
منبع www.healthline.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید