چگونه از تهران به فشم برویم؟

یکی از مناطقی که تهرانی ها برای سفر به آنجا علاقه خاصی دارند، روستای فشم است. با ما همراه باشید تا راهنمای سفر به فشم را در اختیارتان بگذاریم.

نبض ما– فَشَم یا شهر اوشان-فشم-میگون یا همان شهر قصران(معرب کوهسران) از شهرهای استان تهران است،‌ که در شهرستان شمیرانات قرار گرفته است. سفر به فشم که در در 25 کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده و دارای آب و هوایی ایده آل و باغ های سرسبز و میوه دار است، می تواند گزینه مناسبی برای تفریحی چند ساعته برای گردش در بیرون شهر باشد.

این شهر در بخش رودبارقصران شهرستان شمیرانات قرار دارد و در گفتار عامیانه بیشتر با نام اوشون-فشم مشهور است. شهرستان شمیران که مشتمل از چهار شهر تجریش، لواسان، شمشک و فشم است منطقه یک تهران را تشکیل می‌دهد. شما می توانید همراه با دوستان و فامیل خود به آنجا سفر کرده و از رستوران ها، سفره خانه ها و طبیعت آن لذت ببرید.

زبان گفتاری

زبان گفتاری مردم فشم و اوشان شاخه ای از زبان فارسی پهلوی است که برخی به آن دیلمی می گویند و شباهت هایی به زبان تاتی دارد و زبان گفتاری مردم میگون تبری(مازندرانی) است.

مردمان میگون و مناطق اطراف آن مانند شمشک، لالان، گرمابدر و غیره و همچنین روستای امامه زبان تبری را به لهجه نوری تکلم می کنند. و روستاهایی مثل آهار، ایگل، حاجی آباد، رودک، امین آباد و غیره نیز به مانند فشم و اوشان به زبان دیلمی سخن می گویند. با این حال زبان فارسی با لهجه پایتخت نیز در بین مردمان قصران مخصوصا نسل جدید رایج است.

خوردنی ها

از آن جا که فشم یکی از شهرهای تهران است، نمی توان غذای خاصی را به عنوان غذای محلی نام برد. در این شهر رستوران های زیادی دارد که می توانید در آن ها انواع غذاهای ایرانی و فست فود های مختلفی را نوش جان کنید.

مناطق دیدنی

در ادامه به برخی از جاذبه های دیدنی در فشم اشاره می شود:

آبشار لارمحله

این آبشار فصلی در نزدیکی دوراهی گرمابدر به آبنیک در سیزده کیلومتری شرق فشم و در قسمت جنوبی رودخانه واقع است. این آبشار زیبا، از ارتفاعات کوه کاسونک سرچشمه می گیرد و در فصل بهار جلوه خاصی دارد.

قله زیبای کاسونک واقع در البرز مرکزی و ناحیه رودبار قصران از قله های مجاور دشت زیبای لار است. بهترین مسیر دستیابی به آن از طریق ده گرمابدر ،‌آخرین آبادی جاده فشم می باشد. هم اکنون جاده ای خاکی و پهن، ‌ده گرمابدر را از طریق گردنه خاتون بارگاه ‌(یونزار) ‌به دشت لار متصل می کند.

باغ های میوه

دره اوشان و فشم و دارای باغ های میوه بسیار و آب و هوایی معتدل در فصل بهار و تابستان است. روستاهای آهار، شکرآب، زیگون، گرماب دره و میگون نیز در همان حوالی از مناطق تفریحی هستند که برای سفرهای یک روزه کاملا مناسب می باشند.

روستاهای زیبا

این شهر پر از آبشار و روستاهای زیباست،‌ از مهم ترین جاذبه های گردشگری می توان به روستای شکراب، که به سرزمین 800 ساله آب های شیرین معروف است اشاره کرد.

روستای آهار، که از روستاهای سرسبز و زیبای استان تهران می باشد، چشمه تلخ، که چشمه‌ای درمانی با آب کاملا تلخ است و روستای لالان،‌که کوهستانی از لاله های رنگارنگ است، از دیگر جاذبه های دیدنی این شهر می باشد.

آبشار یخی آبینک

در سفر به فشم آبشار یخی آبینک را از دست ندهید. روستای آبنیک بعد از لالون در مسیر گرمابدر واقع است. آبشار یخی آبنیک در انتهای دره آبنیک، در کنار یک تنگه زیبا، محل مناسبی جهت تمرین یخ نوردی در زمستان می باشد.

غار اسبول (سه غار)

این غار در دره ای به همین نام در شرق شهر اوشان از توابع بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات قرار دارد. غار اسبول در حقیقت از سه غار کاملاً طبیعی تشکیل شده است.

بقعه امامزاده ابراهیم

بقعه متبرک امامزاده ابراهیم (ع)، در یکی از روستاهای زیبا، آرام و خوش آب و هوای ناحیه فشم، به نام آبنیک واقع شده، که رودخانه ای با آب شیرین و گوارا از میان آن و از مجاورت بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم (ع) می گذرد.

بنای اولیه بقعه متعلق به قرن هشتم و نهم هجری بوده. در سال های اخیر با همت هیات امنا فعالیت های عمرانی در بقعه مزبور به عمل آمده. آن حضرت از فرزندان امام رضا (علیه السلام) می باشند.

بهترین زمان بازدید از فشم

بهترین زمان برای سفر به فشم منطقه در 6 ماهه اول سال و ایام فروردین تا آبان ماه می باشد.

مسیر دسترسی از تهران

فاصله فشم تا تهران حدود 35 کیلومتر است. و مسیر دسترسی به آن از جاده لشگرک می باشد. برای این که به جاده لشگرک برسید، باید خود را به اتوبان بابایی برسانید و سپس از خروجی لشگرک به سمت فشم بروید.

مسیر سفر به فشم از اتوبان بابایی

مسیر سفر به فشم از تهرانپارس

مسیر سفر به فشم از اتوبان امام علی (علیه السلام)

بهترین رستوران فشم کجاست؟

رستوران گیله وا: رستورانی محلی با غذاهای خوش طعم گیلانی و دکوراسیونی ساده اما راحت. آدرس: جاده اوشان فشم، نرسیده به فشم

باغ رستوران کوهسار فشم: باغ رستوران کوهسار واقع در کیلومتر ۳ جاده فشم با فضای سرسبز و آلاچیق های چوبی ۲ طبقه و مجهز به سیستم گرمایش و سرمایش، محیطی دنج با کیفیت غذای عالی و سرویس چای و قلیان بی نظیر، آماده سرویس دهی در ۷ روز هفته همراه با صبحانه، نهار و شام.

رستوران سرخوشه: رستوران سرخوشه با فضایی دلباز و چشمگیر، با چشم اندازی بی نظیر به دل طبیعت، درفضایی سنتی و مدرن، همراه با پارکینگ اختصاصی بزرگ آماده پذیرایی از شما عزیزان در رستوران های سنتی و مدرن خود هست.
آدرس: جاده اوشان فشم ، نرسیده به دوراهی اوشان

باغ ایرانی: مجموعه گردشگری و رفاهی باغ ایرانی یک پیشنهاد خاص برای تفریحات عالی و لذت بخش است که با فضای فوق العاده زیبایی که دارد میتواند خاطره های به یاد ماندنی را در ذهن میهمانانش بسازد.
آدرس: کیلومتر ششم جاده فشم، بعد از پل کمرخانی

رستوران نعنا: این رستوران یک رستوران لوکس و سه طبقه در ابتدای جاده فشم هست که انواع غذاهای ایرانی و فرنگی را دارد.
آدرس: تهران میدان لشگرک، کیلومتر یک جاده فشم ( زرد بند )

رستوران باغ بالا: باغ و رستوران باغ بالا با ارائه انواع غذاهای ایرانی و دریایی، چای سماور زغالی و قلیان و نان داغ تنوری و داشتن فضای باز، آلاچیق،کلاسیک و سنتی می تواند انتخاب خوبی برای لحظاتی به یاد ماندنی باشد.

آدرس: ایران – تهران – فشم کیلومتر ۲ جاده فشم، دست چپ جاده، باغ رستوران سنتی باغ بالا

نبض ما– تهیه و گردآوری

3.8/5 - (16 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید