بیماری (پارافیلیا) مردانی که جوراب زنانه میپوشند+[ویدئو]

در پارافیلیا (انحراف جنسی) بیمار از یک شی مانند کفش پاشنه بلند یا جوراب زنانه و… لذت می‌برد. در واقع این فرد، بدون این شی ارضا نمی‌شود. این حالات تاثیر منفی بر زندگی زناشویی می گذارد.

نبض ما– قرار بود آنروز به خانه مادرم بروم. شوهرم طبق معمول بعد از رساندن من به خانه مادرم به محل کارش رفت. به دلیل اینکه لباس مهمانی ام را جا گذاشته بودم بعد از ساعتی مجبور شدم به خانه ام بیایم. وارد خانه که شدم، با عجله به سمت اتاق خوابم رفتم تا لباسم را بردارم. اما با صحنه ای وحشتناک روبرو شدم، شوهرم آرایش کرده، … حال ببینیم پارافیلیا چیست؟

دکتر بهزاد قربانی، روانپزشک جنسی و مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا درباره اختلال پارافیلیا و راههای درمانی این بیماری می گوید: پارافیلیا نوعی از اختلالات روانی-جنسی گفته می‌شود که به موجب آن فرد خیال پردازی ها، تمایلات جنسی یا رفتارهایی دارد که مکرر و از لحاظ جنسی برانگیزاننده می شود.

این اختلال نوعی انحراف جنسی است که در آن حالت برانگیختگی جنسی، به تصوری بسیار خاص چه از نظر ادراکی و چه یادآوری بستگی دارد. در واقع در این حالت، فرد به طریق مختلف به جز رابطه جنسی طبیعی، دچار لذت جنسی می‌شود.

این امر می‌تواند در قالب دیدن فیلم، تصاویر، شی، مالش، دید زدن و … باشد. این اختلال در اشکال متفاوت تظاهر پیدا می‌کند و یک یا چند نوع آن می‌تواند در یک فرد وجود داشته باشد.

انواع پارافیلیا

  • نمایشگری
  • یادگارخواهی یا فتیشیزم
  • بچه‌بازی
  • مبدل پوشی
  • نظربازی
  • مازوخیسم جنسی
  • مالشی
  • سادیسم جنسی

علل پارافیلیا

  • تجربه تلخ و ناخوشایند در رابطه جنسی
  • سرد مزاجی همسر و شریک زندگی
  • احساس ناتوانی جنسی (احساس استرس و اضطراب حین برقراری رابطه و عدم نعوظ)
  • افسردگی ناشی از کم شدن میزان سروتونین

یادگارخواهی یا فتیشیزم چیست؟

یکی از انواع پارافیلیا، یادگارخواهی یا فتیشیزم است. در این اختلال فرد با دیدن اجسام بی‌جان مثل جوراب، کفش، مو، لباس، لوازم آرایش و… دچار برانگیختگی جنسی می‌شود و نمی تواند با جنس مخالف رابطه زناشویی طبیعی برقرار کند.

زمینه بروز یادگارخواهی یا فتیشیزم

– روانکاوانه(اختلالات روانی)

– بیولوژیک و زیست شناسی

– ژنتیکی و ارثی

در این انحراف بیمار از یک شی مانند کفش پاشنه بلند خانم‌ها یا جوراب زنانه و… لذت می‌برد. به بیان دیگر این فرد، بدون این شی ارضا نمی‌شود. این حالات تاثیر منفی بر زندگی زناشویی فرد می گذارد و در زندگی مشترک با کاهش روابط زناشویی و بی‌میلی جنسی روبر است.

نوع دیگر فتیشیسم یا یادگارخواهی لذت بردن جنسی فرد از پوشیدن لباس جنس مخالف است.

علت بیولوژیک این اختلال چیست؟

دلیل بیولوژیک ابتلا به این اختلال این است که میزان سروتونین مغز نسبت به سایر افراد که مبتلا به فتیشیزم نیستند تا حدودی پایین تر است. حال چطور می توان سروتونین را اندازه گیری کرد؟

سروتونین یک ماده ی شیمیایی است که توسط بدن انسان تولید می شود و اندازه گیری سطح سروتونین در مغز امکان پذیر نیست.

به عبارت دیگر، به این دلیل که سروتونین قابل اندازه گیری نیست، از روی علائم بالینی می توان تشخیص داد. در این اختلال فرد به جای لذت بردن از رابطه جنسی طبیعی، با ابزار و وسایلی که یادآور مسائل جنسی است، به لذت جنسی می رسد.

آیا ابتلا به فتیشیزم به زندگی مشترک لطمه می زند؟

اغلب این افراد، کسانی هستند که نمی توانند خارج از چارچوب خانواده ارتباط برقرار کنند به سمت انحرافات جنسی گرایش پیدا و نیازهای خود را برطرف می‌کنند.

معمولا این افراد همسرشان دوست دارند اما به دلیل ابتلا به پارافیلیا، تصمیم می‌گیرند نیازهایش را به طرق مختلف به جز تماس فیزیکی با همسر یا ارتباط زناشویی طبیعی برآورده کنند.

درخواست طلاق

درمان یادگارخواهی یا فتیشیزم

درمان واحدی برای انحرافات جنسی که در قالب پارافیلیا تظاهر پیدا می‌کنند، وجود دارد و فقط ممکن است در جزییات روند درمان تغییراتی وجود داشته باشد.

به طور مثال در جلسات روان‌درمانی در نوع برانگیختگی یادگارخواهی به افراد توصیه می‌شود کمتر در یک اتاق خلوت حضور داشته باشند یا به فردی که دچار پارافیلیا مالشی است، پیشنهاد می‌شود از حضور در اماکن شلوغ اجتناب کند.

همچنین بیمار برای درمان، نیاز به جلسات سایکوتراپی- روان‌درمانی دارد تا معلوم شود چرا قادر به برقراری رابطه زناشویی صحیح نیست. در بسیاری از موارد به چندین جلسه روان‌درمانی نیاز است تا عامل موثر در بروز این رفتار مشخص شود و ببینیم در پس زمینه ذهنی این افراد چه می‌گذرد. چه بسا خیلی از این افراد با آنکه متاهل هستند، دچار انحرافات جنسی می‌شوند.

در شناسایی این اختلال، هدف اول روان‌درمانی یا سایکوتراپی شناسایی علت اولیه است. معمولا اکثر افراد به درمان جواب می‌دهند. اما در انواعی از پارافیلیا ممکن است به جز جلسات روان‌درمانی به درمان دارویی هم نیاز باشد.

در واقع به این دلیل، تجویز داروهای سروتونرژیک (ضد افسردگی و ضد وسواس یا داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین) در بهبود بیماران موثر است.

داروی کلسترول خون

البته گاهی هم مصرف داروهای آنتی‌سایکوتیک در دوزهای پایین تا متوسط برای درمان به بیمار توصیه می‌شود چرا که نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد گاهی از نظر زیستی و بیولوژیک بروز برخی رفتارهای پارافیلیا، به دلیل وجود افسردگی و رفتارهای وسواس‌گونه در فرد است.

در بسیاری افراد با مصرف داروهای سروتونرژیک و افزایش سروتونین مشکل برطرف و حل خواهد شد. البته این امر نیازمند درمان و استفاده طولانی‌مدت از داروهاست.

این مشکل درمان پذیر است

متاسفانه مشکل اصلی بیماران مبتلا به پارافیلیا، تن ندادن آنها به درمان است و اغلب آنها برای درمان به پزشک مراجعه نمی‌کنند در حالی که اگرچه قبل از ازدواج و چه بعد از آن به پزشک متخصص مراجعه کنند، مشکل شان درمان‌پذیر خواهد بود و به زندگی زناشویی طبیعی باز می گردند.

نبض ما– مصاحبه کننده: هانیه ورشوچی

5/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید