خواص دانه کرچک و مضرات آن

احتمالا اسم گل کرچک را شنیده اید و کم و بیش با خواص کرچک و روغن آن آشنایی دارید. گل کرچک، گونه ای از گیاهان گلدار یک ساله  است که متعلق به  خانواده  فرفیون است.

نبض ما – گل کرچک معمولا در مناطق گرمسیری رشد می کند، دارای بوته ای بلند است که ارتفاع آن گاه، تا 4 متر می رسد. همچنین برگ های گل کرچک، به صورت مارپیچی و دندانه دار است. میوه گل کرچک، به رنگ بنفش، سبز و یا قرمز است.

برگ گل کرچک حاوی مقادیر زیادی از پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر و مواد معدنی است. در واقع گیاه کرچک، حاوی میزان زیادی  مواد مغذی عالی است.

طریقه کاشت و نگهداری گل کرچک

بوته گل کرچک، امروزه در اهداف مختلف دارویی استفاده شده و همچنین،  به عنوان یک گیاه زینتی از آن نگهداری می شود.گل کرچک، دارای  شاخ و برگ های بسیار جذاب و زیبایی است که به صورت ستاره دار و  دندانه ای است.

کاشت گل کرچک،  یک روش مناسب برای تزیین چشم انداز خانه شما است، اما در کاشت و نگهداری این گیاه،  باید مواردی را رعایت کنید.

باغبانی

این گیاه به سرعت رشد می کند و  گاه، حداکثر ارتفاع آن تا 12 متر می رسد و در مکان های بومی، این گیاه  بسیار تهاجمی است.گیاه کاستور، به گرما و حرارت کافی  برای رشد، نیاز دارد. دمای کشت مطلوب  25 تا 30 درجه سانتیگراد، همراه  با جذب کافی نور است. در ایران، معمولا در مرکز و جنوب کشور رشد می کند.

برای کاشت گیاه کرچک، بهتر است ابتدا بذر کرچک را قبل از کاشت، در یک لیوان آب و به مدت 24 ساعت خیس کنید. به جای آب شیرین، بهتر است که از آب فیلتر شده یا خالص استفاده کنید.

سپس، بذر را در زمین بکارید که عمق آن باید پنج سانتی متر باشد و فاصله ردیف ها هم معمولا 50 سانتی متر است.  برای رشد گل کرچک  درگلدان،  بهتر است که یک گلدان  بزرگ را انتخاب کنید.

شرایط لازم برای رشد گل کرچک

خاک

خاک مورد نیاز برای کاشت گل کرچک  باید از مواد ارگانیک غنی باشد. البته گیاه کرچک معمولا با  انواع مختلف خاک سازگار است.

نور آفتاب

گل کرچک، باید از نور کافی برخوردار شود و نور خورشید، برای رشد آن بسیار ضروری است.

آبیاری

برای کاشت گیاه کرچک، باید خاک به طور کلی همیشه مرطوب باشد. بهتر است در فصل زمستان میزان  آبیاری را کاهش دهید و رطوبت خاک را حفظ کنید.

آبیاری

کود

کوددهی گیاه کرچک،  یک بار در ماه است. در هر بار مصرف کود، کاملا آن را کود دهی کرده و هنگامی که جوانه ها شروع به جوانه زدن می کنند،  لایه ای از کودهای سالم یا کمپوست را در اطراف پایه گیاه قرار دهید. هرس کردن در مورد گل کرچک، معمولا هرس، ضروری نیست.

برداشت

هنگام برداشت ، دانه ها را به موقع جداسازی کنید؛ زیرا آن ها به سرعت خشک می شوند. البته مرحله برداشت و پوست کندن این گیاه کمی سخت است، اما امروزه با استفاده از دستگاه ها و ماشین های مناسب، به راحتی این کارصورت می گیرد.

نکته ها و هشدارها

توصیه می شودکه گیاه  کرچک از دسترس کودکان دور باشد زیرا این گیاه حاوی مواد سمی است. این گیاه ممکن است برای برخی افراد ایجاد آلرژی کند.

خواص دانه کرچک

بهبود سلامت دستگاه گوارش

یکی از مزایای بهداشتی و سلامتی دانه کرچک،  کمک به بهبود سیستم هضم و گوارش است. دانه کرچک، در درمان طبیعی مشکلات خاص سیستم گوارشی، بسیار موثر است. در واقع،  مصرف دانه و روغن کرچک در جلوگیری از یبوست و مشکلات روده،  نقش مهمی دارد.

درمان یبوست مزمن

جلوگیری از التهاب

دانه  و روغن کرچک، برای درمان برخی بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. دانه های کرچک، نوعی درمان طبیعی برای التهاب گوش میانی و سردرد  است. علاوه بر این، دارای اثرات ضد التهابی برای التیام  دردهایی مانند رماتیسم است.

درمان درد مفاصل

افرادی که دچار درد مفاصل هستند می توانند از روغن کرچک برای بهبود درد استفاده کنند. کمی از روغن کرچک را به مناطق مورد نظر بمالید تا باعث کاهش درد و التهاب شود.

روماتیسم مفصلی

درمان آرتروز

یکی از خواص عمده دانه و روغن کرچک، درمان التهابات در بیماری هایی مانند آرتروز است. مصرف آن دردرمان آرتریت  موثر بوده و درد و التهاب را از بین می برد. دانه کرچک، همچنین برای از بین بردن انواع دیگر التهابات مانند درد عضلات و درد پشت هم، مفید است.

درمان روماتیسم

به طور کلی می توان گفت که دانه و روغن کرچک، به دلیل مواد تشکیل دهنده اجزای آن، می تواند به بهبود روماتیسم کمک کند.

تب روماتیسمی در کودکان

این موضوع به سبب وجود اسید ریسیولین، اسید اولئیک، اسید لینولئیک و سایر اسید های چرب است که می تواند در جلوگیری از التهاب در بیماری هایی مانند روماتیسم، موثر باشد. در واقع، مصرف دانه های کرچک، در درمان بیماری های خاص، نتایج خوبی دارد.

مضرات دانه کرچک

تهوع

مصرف بیش از اندازه  دانه و روغن کرچک باعث  حالت تهوع می شود. اگرچه این حالت درمدت زمان کوتاه ممکن است برطرف شود اما عدم کنترل علائم تهوع ممکن است منجر به بروز مشکلاتی شده و حتی در برخی موارد، موجب  اختلالاتی در ریتم  قلب می شود.

تهوع بارداری کی تموم میشه

تهوع ناشی از روغن کرچک می تواند همراه با استفراغ باشد. علاوه بر این، ممکن است همراه با تهوع، علائمی مانند یبوست هم برای فرد ایجاد شود.

اسهال

دانه های کرچک، حاوی نوعی ماده سمی به نام رایسین  است که مصرف زیاد آن می تواند با عوارضی مانند اسهال همراه باشد.

بثورات جلدی و مشکلات پوستی

بر طبق مطالعات انجام شده مشخص شده است که برخی افراد ممکن است بر اثر مصرف دانه و روغن کرچک، دچار مشکلات و واکنش های آلرژیک یا خارش پوستی شوند.

خارش پوست

در موارد نادر، مصرف روغن کرچک بر روی پوست باعث بروز کهیر یا خارش پوستی می شود. برای رفع این مشکل، می توانید پوست را با صابون ملایم و آب تمیز کنید. همچنین می توانید از سرکه سیب هم استفاده کنید.

گرفتگی عضلات

در برخی موارد، مصرف زیاد روغن کرچک ممکن است سبب گرفتگی عضلات شود که این عارضه، بسیار جدی است و نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارد.

در حقیقت ماده سمی رایسین موجود در گیاه کرچک،  بسیار  قوی بوده و حتی گرد و غباری که حاوی این ماده سمی است،  می تواند موجب درد عضلانی شود .

سرگیجه

یکی دیگر از عوارض مصرف گل کرچک احساس سرگیجه است که البته تنها در برخی افراد و در موارد نادر ایجاد شده و گاه حتی  سبب بروز تنگی نفس می شود.

4/5 - (6 امتیاز)
منبع balconygardenweb.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظر
  1. واعظی می‌نویسد

    خوردن دانه ی کرچک باعث مرگ می شود. از خوردن حتی یک دانه کرچک اکیدا پرهیز کنید. مطلب بالا علمی نیست‌. چرا همچو مطلب مرگباری را انتشار داده اید؟ مگر شما یک دانه کرچک خورده لید که این مطلب را نوشته اید؟

    1. ناشناس می‌نویسد

      من شوهرم یک مشت هم خورده چیزیش نشده

      1. مسیح می‌نویسد

        سلام وقت بخیر الان اسیبی به کبد کلیه نرسیده

      2. ناشناس می‌نویسد

        سلام جدی میگین؟ توروخدا جواب بدین من بیمارستان بستریم برا دانه کرچک خوردن

      3. حسین می‌نویسد

        سلام من شوهرم دو تا دانه ازش خورده الان حالت تهوع داره چیکار کنم ممنون میشم جواب بدین

  2. دنیا می‌نویسد

    واقعا من برای رفع یبوست دانه کرچک خوردم 😓😯

از پزشکان نبض‌ما بپرسید