۴ نوشیدنی گرم بدون کافئین و جایگزین قهوه

چرا شما باید آنها را امتحان کنید

قهوه نوشیدنی صبحگاهی بسیاری از افراد است، در حالی که برخی به دلایل مختلفی نوشیدنی گرم بدون کافئین را ترجیح می دهند. بسیاری از افراد به سادگی به طعم تلخ آن اهمیت نمی دهند یا از مصرف معمول یک لیوان قهوه در صبح خسته شده اند.

نبض ما– مقدار بالای کافئین – 95 میلی گرم در هر بار استفاده، در برخی افراد می تواند باعث عصبانیت و پریشانی شود که به عنوان «نگرانی شدید» از آن یاد می شود. در برخی دیگر قهوه می تواند باعث مشکلات گوارشی و سردرد از جمله سردرد صبحگاهی شود. در اینجا شما می توانید 4 نوشیدنی گرم بدون کافئین و جایگزین مناسب و لذیذ را برای قهوه بیابید:

1- قهوه کاسنی

ریشه کاسنی مانند دانه قهوه می تواند برشته، پودر شود و به یک نوشیدنی گرم بدون کافئین فوق العاده تبدیل شود. قهوه کاسنی بسیار شبیه به قهوه ، اما بدون کافئین است.

هم چنین اعتقاد بر این است که غنی ترین منبع گیاهی اینولین است. این فیبر محلول ممکن است در امر هضم کمک کند و با افزایش رشد باکتری های سودمند، لاکتوباسیل ها به داشتن روده سالم کمک می کند.

علاوه بر این، می تواند کیسه صفرا را تحریک کند تا صفرای بیشتری تولید کند که ممکن است برای هضم چربی ها مفید باشد.

ریشه کاسنی را می توان قبل از پودر شدن و برشته شدن پیدا کرد لذا آماده کردن آن آسان است. به سادگی آن را مانند پودرهای قهوه در یک قهوه ساز، دستگاه اسپرسو یا قهوه ساز فرانسه دم کنید.

قهوه کاسنی

از 2 قاشق غذاخوری برای هر 6 پیمانه آب (180 میلی لیتر) استفاده کنید، یا این نسبت را بر اساس سلیقه خود تنظیم کنید.

به یاد داشته باشید که ریشه کاسنی ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد علائم گوارشی شود.  گرچه اینولین برای سلامت شما بسیار مفید است، ممکن است عوارض جانبی مانند نفخ و گاز معده داشته باشد.

به علاوه، توصیه می شود در صورتی که باردار هستید یا به کودک شیر می دهید از مصرف این نوشیدنی گرم بدون کافئین اجتناب نمایید زیرا پژوهش ها در مورد ایمنی آن در این شرایط ضعیف است.

خلاصه

ریشه کاسنی مانند قهوه اما بدون کافئین است و دارای مقادیر بسیاری اینولین فیبر مفیدی است که ممکن است برای سیستم گوارشی مفید باشد و به سلامت روده کمک کند.

2-چای ماچا

ماچا یک نوع چای سبز است که بوسیله بخار دادن، خشک کردن و آسیاب کردن برگ گیاه Camellia sinensis به یک پودر خوب تبدیل می شود. در مقایسه با چای سبز قابل دم، شما کل برگ را مصرف می کنید. به همین دلیل شما یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها به ویژه EGCG را دریافت می کنید.

بسیاری از فواید ماچا که در بالا ذکر گردید مربوط به EGCG است. به عنوان مثال، پژوهش های شهودی به طور منظم نشان می دهد که مصرف چای سبز می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد.

چای ماچا

چای سبز هم چنین با کاهش وزن و چربی بدن همراه است و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. ماچا دارای طعم تازه ای است.

به منظور آماده کردن این نوشیدنی گرم بدون کافئین مراحل زیر را دنبال کنید:

  • قاشق چای خوری پودر ماچا را با استفاده از صافی توری خوب در یک پیاله سرامیکی بریزید.
  • آب داغ، نه جوش اضافه کنید – دمای آب باید حدود 160-170 درجه فارنهایت (71-77 درجه سانتیگراد) باشد.
  • تا زمانی که پودر حل شود، به آرامی آن را به هم بزنید، سپس آن را به جلو و عقب حرکت دهید. یک همزن چای از جنس چوب خیزران سنتی به نام chasen به بهترین نحو کارساز است.
  • هنگامی که مقداری کف روی آن قرار گیرد چای آماده استفاده است. شما می توانید آن را با اضافه کردن یک فنجان شیر داغ (237 میلی لیتر) یا جایگزین های غیر لبنی به لاته (latte) چای ماچا پر خامه امتحان کنید.

از آن جایی که شما تمامی برگ را مصرف می کنید، ماچا معمولا دارای کافئین بیشتری از چای سبز معمولی و گاهی قهوه است. مقدار کافئین در هر بار استفاده می تواند تفاوت بسیاری در محدوده 35 تا 250 میلی گرم به ازای هر فنجان داشته باشد.

خلاصه

چای ماچا آنتی اکسیدان های بسیاری را در هر بار استفاده فراهم می کند. شاید نتوان چای ماچا را یک نوشیدنی گرم بدون کافئین دانست چرا که بسته به نحوه تهیه آن، ممکن است کافئین بیشتر یا کمتر از قهوه داشته باشد.

3-شیر طلایی

شیر طلایی یک نوشیدنی گرم بدون کافئین و جایگزین قهوه است.

این نوشیدنی گرم شامل ادویه های تقویت کننده ای مانند زنجبیل، دارچین، زردچوبه و فلفل سیاه است. دیگر موارد رایج که می توان به آن اضافه نمود عبارتند از هل، وانیل و عسل.

در کنار این که به نوشیدنی شما یک رنگ طلایی زیبا می دهد زردچوبه ممکن است به دلیل وجود کرومین شیمیایی قوی در آن خواص ضد التهابی قوی داشته باشد.

فلفل سیاه، توانایی بدن شما را برای جذب کورکومین و چربی افزایش می دهد. بنابراین، ممکن است بخواهید کل شیر را به دلیل خاصیت بدون چربی بودن آن مصرف کنید.

خواص شیر طلایی

شما می توانید به روش زیر  نوشیدنی شیر طلایی را در 5 دقیقه آماده نمایید:

1- در یک کاسه، یک فنجان شیر (237 میلی لیتر) یا یک جایگزین غیر لبنی را با نصف قاشق چای خوری زردچوبه، یک چهارم قاشق چای خوری دارچین، یک هشتم قاشق چای خوری زنجبیل پودر شده و اندکی فلفل سیاه ترکیب کنید. می توانید به آن عسل اضافه نمایید.

2- مخلوط را روی حرارت متوسط گرم کنید و به منظور جلوگیری از ته گرفتن مکررا آن را هم بزنید.

3- هنگامی که داغ شد نوشیدنی را درون یک لیوان بریزید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

خلاصه

شیر طلایی یک جایگزین غنی و بدون کافیین برای قهوه است که ممکن است خواص ضد التهابی داشته باشد.

4-آب لیمو

جایگزین کردن نوشیدنی صبحگاهی نباید پیچیده باشد. آب لیمو راهی عالی برای شروع روزتان است.

بدون کالری و کافئین است و مقادیر بسیاری از ویتامین C را برای بدن فراهم می کند.

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن شما دارد و پوست شما را از آسیب های اشعه خورشید محافظت می کند که برای ساخت کلاژن-یک پروتئین که ساختار پایه پوست،تاندون ها و رباط ها را فراهم می کند- لازم و ضروری است.

آب لیمو

تنها یک لیوان آب لیمو که با اضافه کردن آب نصف لیمو ( یک قاشق غذاخوری یا 15 میلی لیتر) به یک لیوان (237 میلی لیتر) آب سرد آماده می شود 10 درصد RDI شما را برای ویتامین C فراهم می کند.

شما همچنین می توانید انواع دیگر میوه ها و گیاهان را برای داشتن طعم های دیگر اضافه کنید. خیار، نعنا، هندوانه و ریحان برخی از گزینه های محبوب هستند.

خلاصه

آب لیمو یک راه ساده و در عین حال طراوت بخش برای جذب روزانه آب و افزایش آنتی اکسیدان ها است.

تیم ترجمه نبض ما

4.4/5 - (7 امتیاز)
منبع www.healthline.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید