علت تغییرات خلقی مردان و زنان در دوران قاعدگی

پیش از دوران قاعدگی و در طول پریود، معمولا زنان دچار نوسانات خلقی شده و گاه افسرده و بد خلق می شوند. حال ببینیم علت تغییرات خلقی در دوران قاعدگی چیست؟

 بسیاری از زنان معتقدند که نوسانات هورمونی در طول دوران قاعدگی بر حافظه، توانایی تفکر منطقی و خلق و خوی آنها تاثیر می گذارد. مطالعات انجام شده توسط محققان در آزمونی با عنوان تغییرات خلقی در دوران قاعدگی با شرکت 68 زن بیش از دو دوره قاعدگی انجام شده و دلیل تغییرات رفتاری در آن ها مورد بررسی قرار گرفت.

در مراحل مختلف چرخه  قاعدگی از زنان خواسته شد تا تست های مخصوص را در رابطه با حافظه و چند  مورد دیگر را کامل کنند. تجزیه و تحلیل نتایج در هر دو دوران درباره تغییرات خلقی در دوران قاعدگی نشان داد که تغییرات هورمونی به عنوان عوامل موثر در چرخه قاعدگی،  با تغییر در عملکرد هر یک از آزمون های شناختی، مرتبط است.

معمولا زنان در دوران قاعدگی عصبانی و حساس می شوند و به کمترین مسئله واکنش نشان می دهند. گاه ممکن است اطرافیان را از خود ناراحت کرده و یا اینکه برای نشان دادن نارضایتی خود، افسرده و غمگین می شوند. تمام این حالات و رفتارها به دلیل تغییرات هورمونی در دوران پریود بوده و امری طبیعی محسوب می شود.

درد قاعدگی

وظیفه مردان در دوران قاعدگی

زمانی که زنان دوران قاعدگی را طی می کنند، گاه همسران آن ها ممکن است در درک زنان در این دوره کمی مشکل داشته و حالات روحی آن ها را به خوبی در نظر نگیرند. در این دوران تغییرات خلقی در دوران قاعدگی نیاز به درک متقابل داشته و توجه همسر به آنها کمک زیادی خواهد کرد.

مردان باید شرایط و احساسات همسر خود را در این زمان مد نظر قرار گیرند. هر چند که مردان نمی توانند به جای همسر خود باشند، اما به راحتی می توانند با شناخت کافی از حالات روحی زن از جمله خستگی، درد و بی تابی به همسر خود کمک کنند.

برخی از زنان دوران قاعدگی سختی دارند و علاوه بر درد و انقباضات شکمی، مدام مجبور به پاکسازی و تعویض لباس هستند. آقایان باید برخورد مناسبی با همسر خود داشته و به گونه ای رفتار کنند که زن در این دوره حس خوبی داشته و بداند که مانند روزهای دیگر زیبا و جذاب است.

با روحیه دادن و کمک کردن به همسر خود، حس خوبی در او به وجود آورید و ناراحتی، استرس و مشکلات او را کاهش دهید. در صورتی که زن در بیرون از منزل به کار مشغول است، شوهران می توانند در امور منزل به همسر خود کمک کنند تا او بتواند به راحتی استراحت کند.

قاعدگی

ابراز محبت و دلجویی از زن در این دوران باعث می شود که زن با توجه به تغییرات خلقی در دوران قاعدگی احساس خوبی پیدا کرده و از درد و ناراحتی او کم شود. به این ترتیب، او این دوره را بهتر طی کرده و دچار تنش های عصبی نخواهد شد.

زمانی که زن در این دوره قرار دارد، همسر او می تواند او را به مناطق تفریحی برده و فکر او را از این حالت های نامناسب، دور کند. تا جایی که می توانید از بحث و تنش جلوگیری کنید زیرا باعث می شود که زن احساس ناخوشایندی پیدا کند.

قاعدگی در مردان

شاید تا به حال از قاعدگی مردان چیزی نشنیده باشید اما باید گفت که مردان هم مانند زنان دوران قاعدگی را طی می کنند. اما در حقیقت دوران قاعدگی مردان مانند زنان نبوده و تفاوت هایی با آن دارد. زیرا مردان رحم نداشته و در این دوره خونریزی هم نخواهند داشت. در این دوره، مردان به جای خونریزی دچار حالت های خلقی متفاوت شده و بد خلق و تندخو می شوند.

علت تغییرات خلقی در دوران قاعدگی در مردان

دلیل بروز قاعدگی در مردان به سبب تغییرات هورمونی و بیوشیمیایی است که پیامد آن هم تغییرات خلقی و رفتاری در مردان است.

برخی از مردان بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته و برخی دیگر کمتر به این حالت ها دچار می شوند. در این زمان، حتی ممکن است علاوه بر تغییرات خلقی و رفتاری، میزان انرژی و حتی میزان اسپرم هم در آن ها تحت تاثیر قرار گیرد.

قاعدگی در مردان چیست؟

قاعدگی مردان که به دلیل تغییرات درونی و هورمونی به وجود می آید، به راحتی قابل پیگیری و پیش بینی است و به همین دلیل  می توانند با اطرافیان برخورد بهتری داشته باشند.

در ابتدای این دوره، گاهی مردان احساسات خوبی داشته و احساس رضایت دارند و اما با پایا ن این دوره، خواب آن ها کم شده و گاه دچار کاهش میل جنسی و افسردگی موقت می شوند.

آزمایش اسپرم

به عنوان مثال، محققان عنوان می کنند که آزاد سازی هورمون ها بعد از رابطه جنسی سبب خوابیدن و خستگی مردان می شود و بنابراین می توان گفت که هورمون ها نقش زیادی در روابط جنسی مرد  و زن دارد. این مورد در ارگاسم هم صدق پیدا می کند که به دلیل تغییرات بیوشیمیایی بدن مرد است.

به همین دلیل باید گفت، بدخلقی مردان در این دوره به سبب عدم رضایت او از زندگی نیست، بلکه این حالت ها موقتی بوده و پس از گذشت این دوره برطرف می شود. دقیقا مانند زنان، مردان هم این دوره را تجربه می کنند و حتی گاه نوسانات خلقی آن ها شدید تر از زنان است.

قاعدگی مردان چه علائمی دارد؟

می توان گفت که یکی از مهم ترین ویژگی های مربوط به دوران قاعدگی مردان، بدخلقی و رفتارهای تند است. حتی گاهی برخی از مردان ممکن است احساس ناخوشایند خود را با رفتارهای خشن فیزیکی نشان دهند.

اما باید اضافه کرد که تغییرات هورمونی تاثیر یکسانی بر همه مردان ندارد و به عنوان نمونه می توان گفت در ابتدای این دوران برخی از مردان سعی در پنهان کردن تغییرات خلقی و رفتار تند خود می کنند و برخی دیگر این رفتار را به راحتی بروز داده و ممکن است دیگران را از خود آزرده خاطر کنند.

تمام تغییرات رفتاری در دوره قاعدگی مردان و زنان، به طور کلی موقتی بوده و پس از طی شدن این دوره به خودی خود برطرف می شود. مهم ترین موضوع برای  بهتر گذراندن این دوره، درک متقابل و عدم واکنش منفی است.

مترجم: مهناز ضحاکی

3.7/5 - (3 امتیاز)
منبع telegraph

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. goli می‌نویسد

    سلام من قبل پریودخیلی عصبی وزودرنج می شوم به طوری که این دوماه اخیربه شدت به طلاق فکرمیکنم ازشوهرم وفرزندانم متنفرمیشوم ودرهلوت خیلی گریه میکنم احساس بدبختی میکنم ایادارویی هست .ممنون میشم راهنماییم کنید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید