عدسی چشم چیست و چگونه کار می کند

عدسی چشم جزئی شفاف و محدب از ساختار چشم است که همراه با قرنیه، پرتوهای نور را شکسته و آن ها را بر روی شبکیه متمرکز می‌کند.عدسی چشم چیست و چگونه کار می کند؟

نبض ما –  عدسی چشم یکی از بخش های چشم است و بخشی از چشم انسان است که مانند دریچه ای دنیای اطراف را به روی ما می گشاید و در حقیقت بدون بینایی، هیچ یک از زیبایی های دنیا برای ما قابل لمس نخواهد بود. چشم، عضو حساس و پیچیده ای است که هر گونه آسیب جزیی به آن می تواند سبب بروز مشکلاتی شود.

ما از طریق حس بینایی می توانیم مانند هر یک از چهار حواس دیگر، در مورد دنیای اطراف خود اطلاعات به دست آوریم. ما از طریق چشم های خود تقریبا هر فعالیتی را انجام می دهیم، از جمله خواندن، کار کردن و تماشای تلویزیون .

ساختار عدسی چشم انسان

عدسی یک ساختار تقریبا شفاف دوقطبی است که در قسمت پشت چشم قرار دارد و کارکرد آن هم شامل تمرکز اشعه های نوری بر روی شبکیه است.

عدسی از سلول هایی تشکیل شده است که فاقد رگ های خونی است اما مواد مغذی را از طریق مایعات اطراف به دست می آورد و گرد و خاک وارد شده در چشم به وسیله مایعات موجود در این ناحیه حذف می شوند. چشم انسان به وسیله عدسی، به طور واضح بر روی اشیاء و در فواصل بسیار متفاوتی تمرکز می کند.

توانایی عدسی چشم انسان برای تنظیم بینایی از دور به نزدیک است که به تدریج با بالا رفتن سن کاهش می یابد و گاه مشکلاتی مثل آب مروارید برای چشم ایجاد می شود.

زمانی که مشکل آب مروارید ایجاد می شود، فرد می تواند با جراحی این مشکل را برطرف کند. در طی این عمل، عدسی مشکل دار برداشته شده و یک عدسی مصنوعی جایگزین می شود.

چشم

بخش های مختلف عدسی چشم

عدسی همراه با قرنیه در وضوح تصاویر عملکرد بالایی دارد. عدسی شامل کپسول عدسی، اپیتلیوم عدسی و الیاف کپسول عدسی است که این بخش از شفاف ترین لایه عدسی محسوب می شود. باید گفت که، الیاف عدسی، شامل سلول های زیاد، نازک و شفافی هستند که اکثر فضای عدسی را اشغال کرده اند.

بخش اپیتلیوم عدسی، بین این دو قسمت قرار دارد و مسئول عملکرد پایداری عدسی است. در برخی موارد مشکلاتی برای چشم ایجاد شده و نیاز به درمان است. بیماری های متداول عدسی چشم عبارتند از آب مروارید، که باعث ایجاد تاری، و بینایی ضعیف می شود. سایر بیماری های رایج عبارت از پری بیوپسی، اکتوپیا لنتیس، آهکیا و اسکلروز هسته ای است.

فاصله کانونی عدسی چشم

عدسی می تواند فاصله کانونی چشم را تغییر دهد. به عبارت دیگر، عدسی بر اشعه های نوری که از طریق آن عبور می کنند (بر روی شبکیه چشم) ، به منظور ایجاد تصاویری واضح از اشیاء که در فاصله های مختلف قرار دارند، تمرکز می کند.

چشم، یک ساختاری کروی است که تقریبا با 2.5 سانتی متر قطر بر روی سطح جلویی قرنیه قرار دارد. در پشت قرنیه، عنبیه قرار دارد که شامل یک منطقه رنگی با سوراخی در مرکز به نام مردمک است.

بافت عضلانی دایره ای در عنبیه اجازه می دهد که مردمک به راحتی برای تنظیم میزان نوری که به چشم می رسد، باز و یا بسته تر شود. عدسی، در پشت عنبیه و مردمک ، قرار گرفته است. قرنیه و عدسی با هم کار می کنند تا تمرکز تصاویر بر روی شبکیه به خوبی صورت گیرد.

شیوه کار عدسی چشم

نور در خطوطی مستقیم حرکت می کند. با این وجود هر زمان پرتو نوری از یک محیط شفاف دیگر ایجاد شود، نور می شکند. مقدار انکسار به شاخص شکست انبساط ماده، زاویه ای که نور آن را می گیرد و رنگ نور بستگی دارد. در یک سطح منحنی مانند عدسی، پرتوهای موازی نور، در زاویه های مختلف به سطوح مختلف برخورد خواهند کرد و در جهات مختلف فرو می ریزند.

چشم ها

چشم با تمرکز بر تمام اشعه های نوری از یک نقطه ی مورد نظر ، آن اشعه ها را روی شبکیه چشم متمرکز می کند. در چشم، اشعه های نوری که از طریق قرنیه عبور می کنند انحنای آن را نسبت به مردمک کاهش می دهد و عدسی هم انحنای آن را تغییر می دهد و روند تمرکز تکمیل می شود. هنگامی که یک شی در مقابل چشم قرار می گیرد، فاصله کانونی یا فاصله آن از قرنیه تا شبکیه چشم حدود 1.7 سانتی متر (17 میلی متر) است.

شکل  و اندازه عدسی چشم انسان

عدسی چشم تقریبا بیضوی شکل است؛ عدسی، یک بیضوی شبیه کره است که دو طرفه بوده و به معنی آن است که در هر دو طرف به طرف خارج می چرخد. شکل و اندازه عدسی کمی تغییر می کند زیرا میزان تمرکز، مدام در حال تغییر است.عدسی، عضوی حساس و انعطاف پذیر است که محدب و شفاف بوده و دارای رگ های خونی نیست .

قطر عدسی تقریبا 9 میلیمتر و ضخامت آن هم 4 میلیمتر است که که بین مایع زلالیه و زجاجیه چشم قرار گرفته است. عدسی چشم ، به شیارهای بین جسم مژگانی متصل شده است. عدسی چشم یک فرد بزرگسال، از سه قسمت تشکیل شده است که شامل سه قسمت کپسول، ناحیه جلویی و ماده عدسی است.

کپسول هم شامل یک غشای انعطاف پذیر است که تمام عدسی را پوشش دهی کرده و تنها قسمت سطح جلویی عدسی از طریق یک بخش مکعبی شکل، پوشش دهی شده است. بخشی از عدسی، شامل سلول های مکعبی شکلی است که در موازات عدسی از شکل عمودی تغییر پیدا کرده و رشته های موازی عدسی را تشکیل می دهند.

چشم

این رشته ها به صورت دایره هایی با مرکز واحد در می آیند که در اطراف هسته مرکزی قرار داشته و نسبت به مردمک در حالت عمودی هستند. رشته‌هایی که عمر زیادی دارند معمولا هسته ندارند و رشته های جوان هم در بخش استوای عدسی تشکیل می شوند. هر رشته هم شامل یک منشور شش ضلعی است که از سراسر قطر عدسی می گذرد.

کپسول عدسی از بخش مویرگی مقاوم تراست. عدسی دارای میزان زیادی پروتئین ، آب ، گلوتاتیون و پتاسیم، است. عدسی هیچ گونه عصب و رگی ندارد و تمام مواد غذایی را از قسمت زلالیه چشم، دریافت می کند.

نوع بافت عدسی چشم انسان

عدسی چشم انسان دارای بافتی پیوندی و چند لایه است که در آن مویرگ خونی وجود ندارد و تغذیه آن به وسیله زلالیه انجام می شود. عدسی دارای ساختاری با قابلیت ارتجاع بالا است که سرشار از کربوهیدرات بوده و این لایه شامل گلیکوپروتئین و کلاژن است.

تیم ترجمه نبض ما

3.6/5 - (14 امتیاز)
منبع www.healthline.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظر
  1. الینا می‌نویسد

    خیلی متشکرم اطالاعت شما خیلی عالی بود.ممنونم. سپاس.

  2. Shahram می‌نویسد

    مرسی

  3. Ashkan می‌نویسد

    سلام خسته نباشین منظور از سطح پشتی و جلویی عدسی دقیقا چیه و درمورد قطر انها یخورده توضیح بدین

از پزشکان نبض‌ما بپرسید