۳ روش کاشت دندان بدون ایمپلنت +تصویر

اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید، حتما متوجه اهمیت حضور آن ها برای هرچه زیباتر به نظر رسیدن چهره خود شده اید. حال ببینیم چگونه می توان جای خالی دندان از دست رفته را به وسیله روش کاشت دندان پر کرد؟

دندان های شما طوری طراحی شده اند که با همدیگر کار می کنند و به شما کمک می کنند تا بجوید، صحبت کنید و لبخند بزنید. زمانی که دندانی را از دست بدهید، این کارها برایتان سخت تر خواهد شد. حتی از دست دادن دندان های عقبی موجب می شود که دهان شما به عقب حرکت کرده و چهره شما پیرتر به نظر برسد. اما خوشبختانه دندان های از دست رفته قابل جایگذاری هستند. با ما همراه باشید تا با انواع روش کاشت دندان آشنا شوید.

انواع روش کاشت دندان

  • ایمپلنت
  • پل ثابت
  • دندان مصنوعی جزئی قابل برداشتن

در صورتی که می خواهید در مورد روش کاشت دندان به روش ایمپلنت، اطلاعات مفیدی کسب نمایید، این مقاله را مطالعه کنید.

کاشت دندان به روش پل ثابت

یکی از روش های کاشت دندان بدون جراحی ، روش پل ثابت است. با استفاده از این روش، فضای خالی که بر اثر افتادن یک یا چند دندان به وجود آمده است، به وسیله پل ثابتی که به محل مورد نظر چسبیده می شود، پر می گردد. لازم به ذکر است که این پل را فقط دندانپزشک می تواند از جای خود خارج کند.

قرار دادن پل در دندان معمولا به بیش از یک جلسه درمانی نیاز دارد. در جلسه اول، دندانپزشک دندان های کناری فضای خالی را آماده می کند تا بعدا بتواند پل را به این دو دندان متصل نماید.

پزشک سپس از دندان شما و فضای بین آن قالبی تهیه می کند و آن را به لابراتوار می فرستد. در لابراتوار با استفاده از تکنیک هایی پل را از موادی مانند فلز، سرامیک، سرامیک شیشه ای یا ترکیبی از آن ها می سازند. در این مدت، پزشک برای شما یک پل موقتی قرار می دهد تا از دندان های در معرض دید شما محافظت کند تا زمانی که پل اصلی آماده شود.

زمانی که راجع به پل صحبت می کنید، دندانپزشک شما ممکن است از این اصطلاحات برای روش جایگزینی دندان استفاده نماید:

  • پانتیک: جایگزینی برای دندان از دست رفته شما (دندان مصنوعی)
  • تاج (کراون): کلاهی که روی دندان پیوست شده را می پوشاند.

پس از یک یا چند جلسه درمانی، پل به صورت کامل فیت شده، تنظیم می شود و به جای خودش می چسبد.

مزایا پل ثابت

از مزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظاهر، عملکرد و احساس آن مانند دندان طبیعی است.
  • برای تمیز کردن نیاز به برداشتن و خارج کردن آن نیست.
  • هزینه آن از ایمپلنت کمتر است.

معایت پل ثابت

– از معایب این روش هم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– به نظر می رسد که از پل های قابل برداشتن، گران تر باشد.

– بر دندان هایی که در کنار پل قرار گرفته اند تاثیر می گذارد.

– شاید لازم باشد تلاش بیشتر انجام داد تا لایه زیر پانتیک را تمیز نمود.

روش کاشت دندان مصنوعی جزئی قابل برداشتن

همان طور که از اسمش پیداست، این دندان مصنوعی را می توان از دهان خارج کرد و آن را تمیز نمود. این دندان ها معمولا به یک پایه پلاستیکی که همرنگ لثه شماست، متصل می شوند. این پایه پلاستیکی ممکن است که یک چهارچوب فلزی هم داشته باشد. این دندان ها شاید کمی حالت گیره مانند هم داشته باشند به طوری که به دندان ها طبیعی متصل شده باشند.

پزشک شما شاید توصیه کند که بر روی دندان های طبیعی خود تاج یا کراون را قرار دهید. این تاج ها باعث می شود که دندان های مصنوعی بهتر با دهن شما متناسب شود.

برداشتن و قرار دادن این دندان های مصنوعی نیاز به تمرین دارد. این کار برای هفته های اول ممکن است کمی عجیب و غریب به نظر بیاید. اما در این زمان لازم است که به آن عادت نمایید. هیچ وقت آن را با گاز زدن، به زور در جایش قرار ندهید. این کار ممکن است که گیره آن را بشکند.

این دندان ها نباید 24 ساعت روز در دهان باشند. احتمالا لازم باشد که در زمان خواب آن ها را درآورده و در کناری قرار دهید. ممکن است که پزشک با شما قراری داشته باشد تا نقاط تحت فشار و احتمالا نقاط دردناک را معاینه کرده و دندان را تنظیم نماید تا به راحتی در جای خود قرار بگیرد.

زمانی که دندان های از دست رفته تان جایگزین پیدا نماید، غذا خوردن می تواند لذت بیشتری برای شما داشته باشد و همینطور واضح صحبت کردن نیز برای شما بهتر مهیا می شود.

با گذشت زمان و تغییر دهان، دندان های مصنوعی شما احتمالا دیگر به خوبی در جای خود قرار نگیرد. آن ها همچنین ممکن است، بشکند، ترک بردارد و یا اینکه حتی یکی از دندان هایش را از دست بدهد. برخی اوقات دندانپزشک می تواند که آن ها را در همان روز تعمیر نماید ولی برخی اوقات تعمیر دندان مصنوعی زمان بیشتری را می برد.

مزایا دندان مصنوعی جزئی قابل برداشتن

– معمولا از پل ثابت و ایمپلنت ارزان تر است.

– معمولا تعمیر آن ساده تر است.

معایب دندان مصنوعی جزئی قابل برداشتن

– پایداری کمتری نسبت به دیگر انتخاب ها دارد.

– ممکن است شکسته یا گم شود.

– می تواند ناراحت باشد.

– برخی از مردم از این که لازم است دندان خود را در شب دربیاورند ناراحت هستند.

– ممکن است نیاز به جایگزینی های بیشتری در مقایسه با دیگر گزینه ها داشته باشد.

انتخاب راه حل

انتخاب راه حل برای روش کاشت دندان از دست رفته بسیار مهم است. دندانپزشک شما می تواند شما را به متخصصین دیگری نیز مراجعه دهد. پزشک متخصص دندان های جایگزین، جراح دهان و دندان و متخصص مشکلات لثه ای. با پزشکان خود مشورت کنید و در نهایت تصمیم بگیرید که کدام راه حل برای شما می تواند مفیدتر باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع http://www.ada.org

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظر
  1. رها احمدی می‌نویسد

    سلا خسته نباشد
    من دندون نیشم شکسته کامل. از داخل و از بیرون کاملا شکسته مسخواستم بدون پل میشه گذاشت؟
    و پل گذاشتن به سالم یا خراب بودن ریشه بستگی داره؟

  2. عزیز احمد طاهری می‌نویسد

    سلام خسته نباشید من یک پسر ۱۷ ساله هستم در هدود ۲ سال میشه دندان جلو دهم را کشیدم چون علان خیلی وخت میشه میگزره آیا مشکل نداره

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      دندان پزشک باید لثه ات رو معاینه کنه دوست عزیز

از پزشکان نبض‌ما بپرسید