پف زیر چشم نشانه چه بیماری است؟

پف زیر چشم یکی از موارد معمولی است که احتمالا با بالا رفتن سن به سراغ شما بیاید. پف زیر چشم با گذشت زمان کمتر نمی شود، می تواند نشانه ای از وجود مایعات در بدن باشد بدین معنی که ممکن است شما از بیمای کلیوی، قلبی و یا کبدی رنج می برید.

پف زیر چشم معمولا یک نگرانی زیباشناختی است و در اغلب موارد نشانه ای از یک وضعیت جدی پزشکی نیست. برخی روش های خانگی، مانند کمپرس سرد، می تواند به بهبود ظاهر پف زیر چشم کمک کند. همچنین جراحی پلک هم ممکن است گزینه ای برای رفع پف دائمی زیر چشم باشد.

با بالا رفتن سن، بافت اطراف چشم شما، از جمله برخی از عضلات که از پلک ها حمایت می کنند، تضعیف می شود. در نتیجه چربی طبیعی که به چشم کمک می کند، به سمت پلک های پایین تر حرکت می کند و باعث می شود که پلک ها پف کرده به نظر برسند. همچنین مایعی ممکن است در فضای زیر چشم شما انباشته شود، که موجب بروز تورم شود.

پف زیر چشم و کبد

یکی از دلایل پف زیر چشم می‌تواند مشکلات کبدی باشد. اما عوامل بسیاری وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد پف زیر چشم شما شده باشد که در ادامهٔ مقاله به آنها می‌پردازیم. اما اگر پف زیر چشم شما به خاطر مشکلات کبدی باشد چه علائمی دارد؟

پف زیر چشم مرتبط با کبد، در چه صورتی بی خطر است؟

اگر ورم زیر چشم‌تان فقط صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب است زیاد نگران نباشد. شاید به این دلیل است که شب گذشته بیش از حد آب نوشیده‌اید. پف زیر چشم یکی از رایج ترین مواردی است که صبح ها مشاهده می کنید. این حالت نشانه ای از این است که کبد برای شکستن و متابولیسم سموم، پروتئین و الکل بیش از حد تحت فشار قرار دارد. در صورتی که پف چشم به خاطر این مشکل باشد، با مصرف مقداری دوز ویتامین B12 که از کبد پشتیبانی می کند، پف زیر چشم باید به سرعت از بین برود.

در چه صورت پف زیر چشم نشان دهنده یک بیماری کبدی جدی است؟

اگر پف کردن زیر چشم‌تان با این علائم همراه است حتما به پزشک مراجعه کنید تا در صورت وجود مشکلات مزمن کبدی آن را هرچه سریعتر درمان کنید:

⛔پف دست یا مچ پا

اگر پف چشم تان با گذشت چند روز کمتر نشد، و به همراه پف چشم، دست یا مچ پایتان نیز پف می‌کند، این می‌تواند یک زنگ هشدار کبد باشد. در اینصورت اگر عادت نوشیدن به الکل دارید سعی کنید هرچه زودتر ان را ترک کنید.

⛔لب‌های متورم

معمولا متورم بودن لب و جمع شدن آب در زیر چشم که باعث پف کردن آن می‌شود نشان دهنده مشکل مزمن کبدی است. پس هرچه زودتر به پزشک باید مراجعه کنید.

⛔زردی پا

زرد شدن پا نشانه تجمع صفرا در کبد و کیسه صفراست. پس اگر به همراه پف چشم این علامت را نیز دارید حتما به پزشک مراجعه کنید. پف بالای چشم ها و زیر ابروها، مخصوصا زمانی که بزرگتر می شویم، عمدتا مربوط به کبد می شود و می تواند نشانه این باشد که کبد نیاز به تصفیه شدن دارد. همچنین پف بین ابروها هم می تواند نشانه ای از عملکرد ضعیف کیسه صفرا باشد.

ورم ناگهانی زیر چشم

ورم های ناگهانی زیر چشم، معمولا موارد خطرناکی نیستند و با درمان های خانگی قابل رفع شدن می باشند. اما در صورتی که این ورم ها با درد شدید، ناراحتی و تاری دید همراه باشد لازم است که به دکتر مراجعه نمایید.

از عوامل ایجاد ورم ناگهانی زیر چشم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

موقعیت خواب: در صورتی که سر شما در هنگام خواب بالا نباشد، می تواند به تجمع مایع در زیر چشم منجر شود که موجب بروز ورم زیر چشم می شود.

تغییرات هورمونی: در برخی از خانم های باردار و یا خانم هایی که در دوران قاعدگی به سر می برند، به دلیل تغییرات یا شیفت هورمونی ممکن است که ورم ناگهانی در زیر چشم به وجود آید.

رژیم غذایی: غذاهایی که سدیم بالایی دارند و یا نمک دار هستند مانند چیپس، آجیل نمکی و غذاهای فراوری شده نیز می تواند موجب پف زیر چشم شوند. همچنین مصرف الکل هم موجب بروز این مشکل در افراد می شود.

آلرژی: در صورتی که به مواردی مانند آلودگی، گرد و غبار و … آلرژی داشته باشید، می تواند موجب حساس شدن چشم و بروز ورم در زیر چشم های شما گردد. می توانید با قرار دادن تکه های سرد خیار، التهاب چشم خود را کم کنید.

گریه: در صورتی که با گریه به خواب بروید، به دلیل این که روی غدد اشکی خود فشار وارد می شود، موجب می شود که چشم ها را فشار دهید. فشار چشم می تواند باعث تورم عروق خونی زیر چشم شده و در نتیجه پف زیر چشم به وجود آید.

یکی دیگر از مشکلاتی که با افزایش سن به سراغ شما می آید، افتادگی پلک است. برای این که با روش هایی برای جلوگیری از افتادگی پلک آشنا شوید، این مقاله را مطالعه نمایید.

چه عواملی باعث بروز پف زیر چشم می شود؟

با گذشت زمان، ساختارهای بافتی و عضلانی پشت پلک شما ضعیف می شوند. پوست ممکن است شروع به افتادن کرده و چربی که معمولا به ناحیه اطراف چشم محدود می شود می تواند به ناحیه زیر چشم حرکت کند. همچنین فضای زیر چشم شما می تواند محلی برای تجمع مایع شود که در نتیجه آن چشم پف کرده به نظر می رسد.

عوامل مختلفی هستند که می تواند این شرایط را بدتر نماید مانند:

علت پف زیر چشم در کودکان

خطوط سیاه و پف زیر چشم در کودکان هم ممکن است رخ دهد و این الزاما به معنی این نیست که کودک شما دارای مشکل سلامتی و یا کمبود خواب بوده است. ورم زیر چشم و دایره های سیاه زیر آن معمولا بخاطر آلرژی ایجاد می شود.

هنگامی که بینی مسدود می شود، خون ممکن است قادر به جریان از طریق آن ها نباشد. این موجب می شود که رگهایی که از چشم به بینی می روند، گسترده شده و سیاه شود و موجب بروز این نشانه ها گردد. همچنین جمع شدن اخلاط هم می تواند باعث بروز چنین شرایطی شود.

از دیگر عوامل هم می توان به عفونت مزمن سینوسی، بزرگ شدن آدنوئید، اگزما و وراثت اشاره کرد.

راه های درمان پف زیر چشم

در صورتی که فکر می کنید این شرایط به دلیل آلرژی است، می توانید از پزشک خود داروهایی برای مقابله با آن درخواست نمایید.

علاوه بر این درمان های مختلف چین و چروک صورت هم برای بهبود ظاهر و رفع پف زیر چشم می تواند مورد استفاده قارر گیرد. این درمان ها شامل لایه سازی مجدد با لیزر، لایه برداری های شیمیایی و استفاده از فیلرها است. درمان های خانگی برای ورم ناگهانی زیر چشم و پف زیر چشم هم می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

برخی از درمان های خانگی پف زیر چشم عبارتند از:

  • استفاده از کمپرس سرد
  • عدم نوشیدن مایعات پیش از خواب و کاهش نمک در غذا
  • ترک سیگار
  • خواب کافی و قرار دادن سر کمی بالاتر از بدن در هنگام خواب.

جراحی پف زیر چشم

جراحی پلک ها بسته به علت به وجود آمدن پف زیر چشم، می تواند یک گزینه درمانی باشد. در طول درمان، جراح چربی اضافه را از طریق برشی روی خطوط طبیعی پلک بالایی یا در کنار پلک پایینی، از بین می برد. سپس پوست را با سوزن های کوچک می دوزد. این روش معمولا سرپایی انجام می شود.

علاوه بر رفع ورم زیر چشم ، این روش می تواند فواید دیگری نیز داشته باشد که درمان پف و ورم پلک بالایی هم یکی از این موارد است. با پزشک خود درباره عوارض جانبی جراحی پلک صحبت کنید.

مواردی مانند خشکی چشم، آبریزش چشمی، درد، تورم، کبودی و تاری دید می تواند از عوارض این جراحی باشد. همچنین عوارض نادرتر آن عبارتند از: از دست دادن بینایی، خونریزی، عفونت، آسیب دیدن عضلات چشم، سایش قرنیه و افتادن پلک.

4/5 - (8 امتیاز)
منبع Mayoclinic

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 نظر
  1. پرگل می‌نویسد

    باسلام ممنون از مطالب خوبتون ،خاستم بپرسم پف زیر چشم در سن ۳۳،سالگی زود نیست یا طبیعی دراین سن چشم پف کنه

  2. مینا می‌نویسد

    سلام من فقط زیرچشم راستم ورم میکنه خیلی کم تازگی اینجورشدم ولی دوساله که مردمک چشمم ورم داره دکتر رفتم گفت ممکنه به اون ربط داشته باشه یاچیزدیگه البته چشام ازدوطرف پشت پلکام بیشترموقعها پف داره لطفاراهنمائیم کنید۳۸سالمه

    1. زهرا معصومی می‌نویسد

      سلام منم ۲۲سالمه بالا و پایین چشم چپم ورم کرده و داره به چشمم فشار میاره یهویی اینطوری شده نمیدونم چیکار کنم خیلی نگرانم

      1. ناشناس می‌نویسد

        سلام روزتون بخیر زیر چشم مادرم متورم شده و قرمز شده خیلی اذیتش میکنه چیکار باید بکنیم

  3. ناشناس می‌نویسد

    سلام علت ناگهانی زیر یک چشم چیست

از پزشکان نبض‌ما بپرسید