۷ خاصیت درمانی نارنج و تداخل آن با داروها

نارنج نام یک گیاه است که از گل، برگ، میوه، پوست و آب میوه آن برای مصارف دارویی و ساخت دارو استفاده می شود. با ما همراه باشید تا درباره خواص نارنج برای لاغری و پوست بیشتر بدانید.

نارنج دارای کاربردهای زیادی است. هم می توان به صورت خوراکی استفاده کرد و هم بر روی پوست اعمال می شود. اما آنچه که تا کنون علم ثابت کرده، این است که روغن آن، که از پوست نارنج تهیه می شود، زمانی که بر روی پوست اعمال می شود، می تواند برای عفونت های قارچی پوست موثر باشد.

پوست نارنج همچنین برای بهبود اشتها استفاده می شود، و به طور تعجب برانگیزی از آن برای کاهش وزن هم استفاده می شود. از دیگر موارد مورد استفاده میوه و پوست آن می توان به ناراحتی معده، گرفتگی بینی و سندرم خستگی مزمن نیز اشاره کرد.

1- خواص گل نارنج

از گل نارنج و روغن آن برای کمک به اختلالات گوارشی  از جمله زخم روده، یبوست، اسهال، وجود خون در مدفوع، افتادگی رکتوم و یا گاز روده استفاده می شود.

از این قسمت گیاه نارنج همچنین برای تنظیم میزان چربی در خون، کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت، تحریک قلب و گردش خون، تصفیه خون، اختلالات کبد و کیسه صفرا، بیماری های کلیوی و مثانه و همچنین خواص آرام بخشی برای اختلالات خواب نیز استفاده می شود.

2- خواص آب نارنج

در غذاها، از نارنج و آب نارنج به عنوان یک عامل طعم دهنده استفاده می شود. از این میوه برای ساخت مارمالاد و لیکور استفاده می شود. از آنجا که این میوه خیلی ترش و تلخ است، به ندرت در مصارف خوراکی استفاده می شود. البته به جز ایران و مکزیک که نارنج خورده می شود.

همچنین پوست خشک شده آن را نیز به عنوان چاشنی در مواد غذایی استفاده می کنند. همچنین آب نارنج ضد عفونی کننده، ضد التهاب و ضد خونریزی است که سبب توقف خونریزی در رگ های آسیب دیده می شود.

3- خواص نارنج برای لاغری

نارنج حاوی یک آلکالوئید به نام سینفرین است که شبیه به افدرا است. افدرا توسط اداره غذا و داروی امریکا به علت افزایش فشار خون ممنوع شناخته شده است. مشخص نیست که آیا سینفرین همان پاسخ را می دهد که افدرا می دهد یا خیر.

دانشمندان در یک مطالعه شش هفته ای که در مجله “Current Therapeutic Research” منتشر شده، به گروه کوچکی نارنج، کافئین و مخمر سنت جان دادند و به گروه دیگری مقداری از داروهای بدون نسخه دادند. گروه اول مقدار زیادی وزن خود را از دست دادند و این برای گروه دوم اتفاق نیفتاد. این مطالعه نشان داد که نارنج، کافئین و مخمر سنت جان می تواند خواص چربی سوزی داشته باشد.

مطالعات رسمی در مورد دوز نارنج مورد استفاده انجام نشده است، بنابراین ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. توصیه می شود که در صورت استفاده از مکمل های حاوی نارنج، حتما از دستورات آن پیروی کنید و از میزان توصیه شده تجاوز نکنید.

4- خواص نارنج برای دیابت

تحقیقات اولیه نشان می دهد که نوشیدن چای ساخته شده از برگ های اسناکوت هندی و میوه نارنج به مدت 4 ماه می تواند به کاهش سطح قند خون در بیماران دیابتی کمک کند. البته تحقیقات در این زمینه باید کامل شود.

نارنج قند خون را کاهش می دهد. همچنین داروهای دیابتی هم باعث کاهش قند خون می شوند و استفاده همزمان از آن ها می توان باعث کاهش شدید قند خون شود. برخی شواهد نشان می دهد که استفاده از نارنج ممکن است با کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 همراه باشد. با احتیاط از آن استفاده کنید و سطح قند خون را مرتب کنترل کنید. شاید حتی لازم باشد میزان مصرف داروهای دیابتی خود را تغییر دهید.

آیا از خواص آرامش بخشی بهار نارنج مطلع هستید؟ برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه نمایید.

5- خواص نارنج برای پوست

روغن معطر نارنج بخاطر خواص آنتی سپتیک، ضد باکتری و ضد قارچی در درمان بسیاری از مشکلات پوستی کاربرد دارد. پوست این میوه که از آن روغن معطرش استخراج می شود شامل فلاونوئیدهای غیر تلخ است که بخاطر خواصی که در تخلیه رطوبت از رگ ها دارد شناخته می شود.

به همین دلیل است که روغن معطر نارنج در لوازم آرایشی برای جلوگیری از شکنندگی مویرگی استفاده می شود. عصاره نارنج همچنین برای درمان سلولیت نیز استفاده می شود.

علاوه بر این ها از روغن نارنج به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی برای کمک به پاکسازی آکنه، تبخال، پسوریازیس، عفونت های قارچی مانند پای ورزشکار و کرم سلولی، اگزما و برخی دیگر از مشکلات پوستی نیز استفاده می شود.

شما می توانید 2 قطره روغن نارنج به یک روغن حامل طراوت مانند روغن نارگیل اضافه کنید تا بتوانید به آرامی قسمت های تحت تاثیر را ماساژ دهید.

6- خواص نارنج در بارداری

نارنج در دوران بارداری استفاده از نارنج زمانی که برای مصارف غذایی استفاده می شود، نسبتا ایمن است. با این حال، استفاده در مقادیر دارویی از آن توصیه نمی شود و احتمالا خطرناک باشد. اثرات مصرف نارنج بر نوزادان شیرخوار مشخص نیست. لذا توصیه کلی این است که در دوران بارداری و شیردهی در حاشیه امنیت بمانید و از نارنج استفاده نکنید.

7- خواص اب نارنج برای فشار خون

برخی مطالعات نشان می دهند که نارنج ، به ویژه در ترکیب با کافئین، می تواند فشار خون افراد سالم را افزایش دهد. در حالی که مطالعات دیگر چنین رفتاری را نشان نمی دهد. تا به امروز مطالعاتی مبنی بر تأثیر نارنج بر روی فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا صورت نگرفته است. لذا احتیاط کنید و از مصرف آن بخصوص در کنار محرک هایی چون کافئین خودداری نمایید.

برخی دیگر از خواص نارنج

از پوست نارنج برای اعمال شدن بر روی پوست به منظور کاهش التهاب پلک و پوشش آن و نیز شبکیه چشم هم استفاده می شود. همچنین برای خونریزی شبکیه، خستگی همراه با سرماخوردگی، سردرد، درد عصبی، درد عضلانی، درد مفاصل، کبودی، تورم رگ ها  و زخم های بستر نیز استفاده می شود.

در آروماتراپی (ماساژ درمانی)، از عصاره معطر نارنج به عنوان مسکن استنشاقی نیز استفاده به عمل می آید.

در صنایع تولیدی، از روغن نارنج برای تولید داروها، لوازم آرایشی و صابون استفاده می شود. همچنین در طب آسیا، از میوه خشک شده خرد نشده آن، درجه اول برای اختلالات گوارشی استفاده می شود.

نارنج و تداخلات دارویی

نارنج و کافئین، از ترکیبات پر استفاده در محصولات کاهش وزن و محصولات بدنسازی هستند که موجب افزایش فشار خون و افزایش ضربان قلب در بزرگسالان سالم می شود. همچنین نارنج به طور مکرر در محصولات بدون افدرا (Ephedra)، استفاده می شود، زیرا FDA در سال 2004 افدرا را به خاطر عوارض جانبی جدی آن بر قلب ممنوع کرده است.

شواهد کافی مبنی بر این که بگوییم نارنج از افدرا ایمن تر است، وجود ندارد. همچنین نارنج مقادیر قابل توجهی سینفرین دارد که این ماده توسط NCAA جزو مواد ممنوعه شناخته می شود.

قبل از مصرف نارنج ، اگر هر دارویی مصرف می کنید، با متخصص خود صحبت کنید. چرا که نارنج می تواند با بسیاری از داروها مرتبط باشد.

4.6/5 - (9 امتیاز)
منبع www.rxlist.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید