جوش کیستی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

جوش کیستی می‌تواند در قسمت‌ها مختلف بدن ایجاد شود. دلیل اصلی این کیست‌ها می‌تواند ناشی از ترکیبی از باکتری‌ها، روغن و سلول‌های پوستی مرده باشد که در منافذ شما گرفتار شده اند.

اکنه کیستینک چیست؟

جوش کیستی (cystic acne) جدی ترین نوع آکنه محسوب می‌شود. این جوش زمانی که کیست در اعماق پوست شما شکل می‌گیرد. بنابراین از بین بردن جای جوش صورت آن هم از نوع کیستی می‌تواند بسیار دشوار باشد.

علائم جوش کیستی

علائم جوش کیستی

جدا از این که این نوع از جوش جدی ترین نوع جوش محسوب می‌شود، جوش کیستی اندازه بیش از حد بزرگی نیز دارد. همچنین این جوش عمق بیشتری نسبت به باقی انواع جوش دارد. به نظر می‌رسد تمام انواع دیگر جوش روی سطح پوست قرار دارند.

جوش کیستی اغلب شبیه دمل‌های پوستی به نظر می‌رسند. سایر خصوصیات جوش کیستی عبارتند از:

  • کیست پر چرک بزرگ
  • برجستگی بزرگ سفید
  • قرمزی
  • لمس حساس یا دردناک

جوش کیستی شاید بیشتر بر روی چهره فرد قابل تشخیص باشد، اما در سینه، کمر، گردن، پشت و بازوها نیز رایج است. جوش کیستی حتی ممکن است روی سر، شانه‌ها و پشت گوش‌ها ایجاد شود.

جوش های کیستی روی کمر

درمان جوش های کیستی

معمولاً جوش کیستی با افزایش سن بهبود می‌یابد. با این حال، برجستگی‌های سرسخت و دردناک برای مدت زیادی عذاب آور هستند. اگر گمان می‌کنید جوش کیستی دارید، متخصص پوست بهترین گزینه برای مبارزه با این مشکل محسوب می‌شود. آنها می‌توانند داروهای لازم برای کمک به پاکسازی پوست شما را تجویز کنند.

انواع داروهای خانگی نظیر که برای جوش کیستی توصیه شده اند:

۱- جوش شیرین

۲- ماسکهای مختلف

۳- سرکه سیب

۴-روغن درخت چای

درمان جوش کیستی با روغن درخت چای

اغلب ممکن است در فضای آنلاین پیشنهاداتی برای مصرف این درمان‌ها پیدا کنید. اما زمانی که از این روش‌ها استفاده می‌کنید، معمولاً متوجه ناکارآمدی آنها می‌شوید، موضوعی که تنها تشخیص و درمان مؤثر این جوش‌ها را به تأخیر می‌اندازند. سایر روش‌ها عبارتند از:

۵- آنتی بیوتیک های خوراکی

آنتی بیوتیک های خوراکی به کنترل باکتری ها و کاهش التهاب کمک می کند. اگرچه ممکن است آکنه شما به آنتی بیوتیک ها پاسخ ندهد.
یا ممکن است متوجه شوید که آنها پس از چند سال کار نمی کنند.

۶- قرص های ضد بارداری

قرص های ضد بارداری با تنظیم هورمون ها به بعضی از خانم ها کمک می کنند.

۷- ویتامین آ

کرم ها، لوسیون ها یا ژل هایی که دارای ویتامین A هستند، می توانند به منافذ منافذ شما کمک کرده و به آنتی بیوتیک ها در انجام کار خود کمک کنند.

ویتامین A به صورت خوراکی یا تزریقی برای درمان جوش کیستی تجویز می‌شود که البته اثرات متفاوتی به همراه دارد. از آنجا که ایزوترتینوئین مشابه ویتامین A است، به دلیل افزایش خطر مصمومیت ویتامین A، نباید در هنگام مصرف این دارو از ویتامین A مصرف شود.

۸- بیوتین

بیوتین، یک ویتامین موثر در رشد موها، پوست و ناخن‌های سالم محسوب می‌شود، اما این ویتامین اثر محدودی بر روی جوش‌های شدید کیستی خواهد داشت، به خصوص اگر مکمل‌های ویتامین به عنوان تنها روش درمانی استفاده شوند.

چه کسانی به جوش های کیستینک مبتلا میشوند؟

با این که هر کسی می‌تواند دچار جوش‌های کیستی شود، اما جوش کیستی در افراد دارای پوست چرب بیشتر رخ می‌دهد. همچنین این عارضه در نوجوانان، زنان و افراد مسن که توازن هورمونی آنها به هم می‌خورد بیشتر دیده می‌شود.

از آنجا که جوش کیستی به تستوسترون مرتبط است، مردان در حالت عادی به کمی بیشتر در معرض جوش‌های کیستی هستند. برای خانم‌ها، جوش‌های کیستی می‌توانند در دوره‌های قاعدگی بدتر شوند.

به طور کلی اگر والدین، خواهر و برادرهای بزرگتر جوش‌های قابل توجهی داشته باشند، به احتمال زیاد شما هم به این عارضه دچار خواهید شد. با این حال، جوش کیستی حتی در شدیدترین موارد نیز به طور کامل وابسته به سابقه خانوادگی نیست.

رژیم غذایی مناسب برای آکنه کیستیک

رژیم غذایی می‌تواند در ایجاد جوش‌های کیستی همانند سایر آکنه‌ها نقش داشته باشد. به جای “غذای روغنی و شکلات” که بسیاری آنها را مقصر جوش زدن می‌دانند، به نظر می‌رسد که مصرف شیر، به خصوص شیر بدون چربی، وقتی که به شکل معتدلی مصرف نشود می‌تواند وضعیت جوش‌ها را بدتر کند. مصرف غذاهایی با شاخص قند خون بالا (که قند خون را به سرعت بالا می‌برند) نیز با بروز جوش‌های کیستی در ارتباط هستند.

سایر فرآورده‌های شیر مانند مکمل‌های پروتئین دلمه شیر ممکن است وضعیت جوش‌های کیستی را بدتر کنند. بسیاری از بیمارانی که احساس می‌کنند “تعریق در زمان ورزش” باعث بدتر شدن وضعیت جوش‌های کیستی آنها می‌شود، باید شیک‌های پروتئینی ای که پس از ورزش مصرف می‌کنند را مقصر بدانند. در حال حاضر اطلاعات کاملی در مورد نقشی که ممکن است شیر سویا یا بادام در جوش کیستی داشته باشد وجود ندارد.

سیگار کشیدن می‌تواند وضعیت انواع جوش را بدتر کند، این عادت در حقیقت یکی از سه عامل اصلی خطر برای جوش های چرکی محسوب می‌شود. بیشتر مطالعات سیگار معمولی را بررسی کرده اند، با این حال تاثیر سیگار برگ، قلیان، بتچ‌های نیکوتین و ویپ بر روی انواع جوش‌ها مشخص نیست.

علت ابتلا به جوش‌های کیستی

هیچ کس از علت دقیق آن مطمئن نیست، اما هورمون هایی به نام آندروژن ها نقش دارند. وقتی نوجوان هستید، آندروژن ها افزایش می یابد. این منجر به تغییراتی در پوست می شود که می تواند منجر به مسدود شدن منافذ و آکنه شوند.

غدد پوست

غدد روغنی که پوست شما را مرطوب نگه می‌دارند، به منافذ پوست شما متصل هستند، جایی که مو رشد می‌کند و سلول‌های مرده پوست نیز در آن جا از بین می‌روند. همه انواع آکنه هنگامی که منافذ شما با روغن و پوست مرده پر می‌شوند، ظاهر می‌شوند. در جوش‌های کیستی، باکتری‌هایی که در عمق منافذ شما قرار دارند، باعث التهاب می‌شوند و در نتیجه قرمزی، تورم و درد ایجاد می‌کنند.

دلایل ژنتیکی

عوامل مختلفی وجود دارد که خطر ابتلا به جوش کیستی را افزایش می‌دهند. نادا البلوک، استادیار درماتولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در این رابطه می‌گوید:” بعضی افراد به دلایل ژنتیک به جوش‌های کیستی مبتلا می‌شوند، برای بعضی هورمون‌ها مشکل ایجاد می‌کنند و بعضی دیگر مستعد این جوش‌ها هستند.”

دوران بارداری

در زنان، تغییرات هورمونی که در دوران بارداری اتفاق می‌افتند، می‌توانند باعث ایجاد جوش کیستی شوند. PCOS، نیز نوعی عدم تعادل هورمونی است که باعث ایجاد هورمون‌های مشابه تستوسترون بیشتر در پشت جوش‌های کیستی می‌شود، این عارضه نیز یکی دیگر از دلایل شایع جوش‌های کیستی محسوب می‌شود.

هورمون‌ها

جوش کیستی به شدت با هورمون‌ها مرتبط است. حدود 85 درصد موارد ابتلا در زمان رسیدن به بلوغ رخ می‌دهند و این وضعیت تا 20 سالگی ادامه پیدا می‌کند. با این وجود مردان و زنان چهل ساله ای وجود دارند که برای اولین بار به این نوع از آکنه مبتلا می‌شوند.

در خانمها تغییرات هورمونی توسط چرخه قاعدگی، بارداری، یائسگی یا بیماری به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک ایجاد می شود.

 توجه: آکنه‌های مرتبط با تغییرات هورمونی به طور معمول در اطراف فک و دهان ظاهر می‌شوند.

تاثیر چاقی در جوش

تاثیر چاقی در جوش

از آنجا که سلول‌های چربی می‌توانند هورمون‌های زنانه را به هورمون‌های ضعیف مردانه تبدیل کنند، چاقی شانس ابتلا به جوش کیستی را افزایش می‌دهد. حتی یائسگی در موارد نادری باعث ایجاد جوش‌های کیستی به دلیل نوسانات هورمونی می‌شود. تغییرات هورمونی یک محرک بزرگ برای بسیاری از زنان محسوب می‌شود.

نوع رژیم غذایی

همچنین این احتمال وجود دارد که رژیم شما مقصر این وضعیت باشد. در این راستا بهتر است که یک گام به عقب بردارید و عادات غذایی خود را بررسی کنید، در این صورت قادر خواهید بود غذاهایی که در شکل گیری جوش‌های کیستی مقصر هستند شناسایی کنید.

سعی کنید گروه‌های خاصی از مواد غذایی را از رژیم خود حذف کنید و تاثیر آنها بر وضعیت پوست خود را ثبت کنید (مصرف روزانه برخی غذاها می‌تواند بر تعادل طبیعی پوست شما تأثیر بگذارد و باعث التهاب شود، موضوعی که در واقع سرعت ایجاد کیست را تسریع می‌کند).

آیا مصرف لبنیات باعث ایجاد جوش های کیستی می شود؟

تاثیر لبنیات در جوش‌های کیستی

بهترین روش برای تعیین اینکه آیا جوش کیستی شما مستقیماً با مصرف لبنیات مرتبط است، این است که به مدت سه هفته لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کنید. اگر هیچ کیست جدیدی در بدن شما ایجاد نشد، ممکن است با ایجاد تغییر در میزان مصرف شیر در رژیم غذایی بتوانید این مشکل را حل کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
منبع healthline medicinenet vice

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. amir می‌نویسد

    سلام حدود یک هفتس ب اندازه ی یه عدس کنار لبپم جوش زدم اولش کوچیک بود انتی بیوتیک ک خوردم سفت شد یعنی حس میکردم توش خونه ن چرک واز اونجای ک رومخم بود فشارش دادم التهابش بیشتر شده میخاستم بدونم مصرف انتی بیوتیک رو ادامه بدم ؟ممنون

  2. rahman می‌نویسد

    سلام من چند وقته یک سری جوش هست جکش نیست نمیدونم چیه کیست های باد کرده ایه که توش درد میکنه توی سرم زدم و خیلی بزرگ شده بعد موهای روش هم ریخته خیلی اعتماد به نفسمو از دست دادم همش نگران اینم که جاش مو در نیاد. راه درمان این داستان چیه لطفا اگه میدونید کمک کنید.خیلی حالم بده :((((((

از پزشکان نبض‌ما بپرسید