چه زمانی واکسن آنفلوآنزا تزریق کنیم

درحالی که در شبکه های مجازی، مطالب مختلفی درخصوص زمان مناسب برای تزریق واکسن آنفلوآنزا مطرح می شود، اما یک متخصص عفونی درباره بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا تاکید دارد که نباید شهروندان در این خصوص به اینگونه مطالب غیر علمی استناد کنند.

دکتر شروین شکوهی، متخصص بیماری های عفونی در این گفتگو خاطر نشان کرد: معمولا ویروس آنفلوآنزا بین ماه های آبان و آذر در هر سال ظهور پیدا می کند و تا حدود دو ماه بعد هم می ماند.

به گفته این استاد دانشگاه، بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا ، زمانی است که هنوز این ویروس در جامعه منتشر نشده است، یعنی می توان گفت که ماه های مهر و آبان، زمان تقریبا مناسب تری برای تزریق واکسن آنفلوآنزا است، اما این حرف اصلا به این معنی نیست که در ماه های دیگر نباید این واکسن تزریق شود.

وی تاکید کرد: البته این زمان ها هم کاملا تقریبی است، درواقع علمی ترین حرف این است که بگوییم بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا قبل از شیوع این ویروس است. پس از تزریق این واکسن نیز تقریبا حدود دو هفته طول می کشد که ایمنی در برابر ویروس آنفلوآنزا ایجاد شود.

شکوهی با یادآوری این مطلب که این زمان ها فقط برای افراد سالم است، یادآور شد: بیماران مزمن که مشکلات زمینه ای دارند یا افرادی که با کاهش سطح ایمنی بدن مواجهند، در هر فصلی باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند و درباره آنها دیگر این زمان های تقریبی که پیشتر گفته شد، مطرح نیست.

 وی خاطرنشان کرد: این تصور هم که با تزریق واکسن آنفلوآنزا، دیگر فرد به بیماری سرماخوردگی مبتلا نمی شود، استدلالی کاملا غیرعلمی است، زیرا این واکسن فقط برای مقابله با بیماری آنفلوآنزا است. یادآور می شود  واکسن آنفلوآنزا از شهریور ماه و به قیمت ارزان تر از سال قبل در داروخانه ها موجود است.

منبع : سلامت آنلاین

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید