درمان فشار خون بالا با لوزارتان اچ

از لوزارتان اچ، برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. همچنین این دارو برای کاهش خطر سکته مغزی و بزرگ شدن قلب در بیماران مبتلا به فشار خون بالا، تجویز می شود. پایین آوردن فشار خون بالا، از سکته مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی جلوگیری می کند. این محصول، حاوی دو دارو است: لوزارتان و هیدروکلروتیازید.

هیدروکلروتیازید

لوزارتان، یک مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین (ARB) است. مکانیزم این دارو، به این صورت است که با شل کردن رگ های خونی، کمک می کند تا خون بتواند راحت تر در رگ ها جریان یابد. هیدروکلروتیازید یک “Water Pill” (قرص ادرار آور) است که باعث می شود بدن با تولید ادرار بیشتر، از شر نمک و آب اضافی خلاص شود.

نحوه ی مصرف لوزارتان اچ

قبل از مصرف لوزارتان اچ، و یا وقتی که می خواهید دوباره مصرف آن را شروع کنید، بهتر است از مسئول داروخانه، بروشور اطلاعات بیمار را در صورت دسترسی، گرفته و بخوانید. و در صورت داشتن هر گونه سؤالی با پزشک یا داروساز مشورت کنید. این دارو را طبق دستور پزشک، معمولاً یک بار در روز، همراه با غذا و یا بدون غذا، به صورت خوراکی مصرف کنید. اگر با مصرف این دارو، دچار تکرر ادرار می شوید، بهتر است 4 ساعت قبل از خواب، آن را بخورید، تا به خاطر داشتن ادرار، از خواب بیدار نشوید.

اگر برای کاهش کلسترول خود، داروهای خاصی مصرف می کنید (رزین های متصل به اسید صفراوی، مانند کلستیرامین یا کلستیپول)، حداقل 4 ساعت قبل یا حداقل 4 تا 6 ساعت بعد از مصرف این داروها، لوزارتان اچ را بخورید.

برای داشتن بهترین نتیجه، این دارو را سر وقت مصرف کنید. برای یادآوری، بهتر است هر روز آن را در یک ساعت مشخص بخورید. حتی اگر احساس می کنید که بهتر شدید، مصرف این دارو را ادامه دهید. بیشتر افراد مبتلا به فشار خون، احساس بیماری نمی کنند. اگر با مصرف لوزارتان اچ، حال شما بهتر نشد، و یا حتی بدتر شد، (به عنوان مثال، میزان فشار خون افزایش پیدا کرد) به پزشک خود اطلاع دهید.

بهترین درمان دارویی فشار خون بالا چیست؟

عوارض جانبی

زمانی که بدن شما می خواهد با این دارو سازگاری پیدا کند، ممکن است احساس سرگیجه، یا گیجی داشته باشید. در صورتی که  این عوارض ادامه پیدا کرد، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. برای کاهش خطر سرگیجه یا گیجی، وقتی نشسته اید و یا دراز کشیده اید، به آرامی بلند شوید. فراموش نکنید که پزشک، این دارو را برای شما تجویز کرده است. پس او تشخیص داده است که فواید این دارو برای شما، بیشتر از عوارض جانبی آن است. همچنین، بیشتر بیمارانی که این دارو را مصرف می کنند، عوارض جانبی جدی ای ندارند.

در صورت مشاهده ی علائم کمبود آب بدن یا از دست دادن مواد معدنی، از جمله: تشنگی شدید، خشکی دهان، گرفتگی عضلات / ضعف، ضربان قلب سریع / آهسته / نامنظم و گیجی، سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی ای که بعید اما جدی است و بسیار کم اتفاق می افتد، مانند: غش کردن، تاری دید، چشم درد، علائم بالا بودن سطح پتاسیم خون (مانند ضعف عضلانی، ضربان قلب آهسته / نامنظم)، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در میزان ادرار)، سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید. واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش / تورم (به خصوص در ناحیه های صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

رابطه ی زنجبیل و فشار خون

موارد احتیاط

قبل از مصرف این دارو، اگر به لوزارتان یا هیدروکلروتیازید حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. حتی اگر آلرژی دیگری دارید، باید آن را با پزشک خود درمیان بگذارید. زیرا این محصول، ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد، که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر با داروساز خود مشورت کنید. قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز خود را در جریان سابقه ی پزشکی خود قرار دهید، به خصوص در صورت داشتن بیماری هایی مانند: نقرس، بیماری کلیوی، بیماری کبدی، لوپوس، از دست دادن شدید آب بدن و مواد معدنی (کمبود آب)، سرطان پوست، حتماً باید پزشک خود را در جریان بگذارید.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه شود. الکل یا ماری جوانا (شاهدانه) هم می توانند باعث سرگیجه شما شوند. بنابراین، تا زمانی که از سلامت و بهبود وضعیت جسمانی خود مطمئن نشده اید، از انجام کارهایی مثل: رانندگی و یا هر کاری که نیاز به هوشیاری کامل دارد، اجتناب کنید. نوشیدنی های الکلی را محدود کنید، و در صورت استفاده از ماری جوانا (شاهدانه) با پزشک خود مشورت کنید.

 

در صورت داشتن اسهال یا استفراغ طولانی مدت، پزشک خود را در جریان بگذارید. برای جلوگیری از کمبود آب بدن، مایعات زیاد بنوشید، مگر اینکه پزشک، شما را از خوردن آب زیاد منع کند. اگر دیابت دارید، این دارو ممکن است بر قند خون شما تأثیر بگذارد. قند خون خود را طبق دستور، به طور منظم چک کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک شما ممکن است داروی دیابت، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی شما را دوباره تنظیم کند.

احتمال دارد مصرف این دارو، به خصوص در طولانی مدت، باعث افزایش حساسیت شما نسبت به آفتاب شده، همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. بنابراین کمتر زیر آفتاب بمانید، از دستگاه های برنزه کننده و لامپ های آفتابی پرهیز کنید، در فضای باز از ضد آفتاب استفاده کنید و لباس هایی برای محافظت از پوستتان بپوشید. در صورت آفتاب سوختگی، تاول های پوستی / قرمزی یا مشاهده لک های پوستی یا ضایعات جدید پوستی یا تغییر رنگ پوست، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

آفتاب سوختگی

این محصول ممکن است بر میزان پتاسیم بدن شما تأثیر بگذارد. قبل از استفاده از مکمل های پتاسیم یا جایگزین های نمک حاوی پتاسیم، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. قبل از انجام جراحی، هر دارویی که مصرف می کنید (از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید. افراد مسن، ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه سرگیجه و تغییر در میزان ادرار (مشکلات کلیوی) حساسیت بیشتری نشان دهند.

استفاده از این دارو در دوران بارداری توصیه نمی شود، به دلیل این که ممکن است به نوزاد صدمه بزند. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید. (همچنین، قسمت “هشدار” را چک کنید.)

دوز از دست رفته

اگر دوزی را فراموش کردید، به محض یادآوری، آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، از دوز فراموش شده صرف نظر کرده و دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید. برای جبران، دوز را دو برابر نکنید.

نگهداری

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری شود. این دارو را در حمام نگهداری نکنید. همه داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

مشخص نیست که آیا لوزارتان به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. هیدروکلروتیازید به شیر مادر منتقل می شود، اما بعید است به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.


نبض ما

3/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید