خطرات سوزش معده را جدی بگیرید

سوزش معده شما می تواند از علائم یکی از این بیماری های خطرناک باشد، به همین دلیل شناخت دلایل اولیه و موارد خطرناک آن برای هر انسانی ضروری است.

به گزارش نبض ما به نقل از العالم، هر یک از ما طی زندگی خود ممکن است بارها با حالتی تحت عنوان سوزش معده مواجه شده باشیم. هر خانم بارداری، هر فردی که به تازگی غذای تند میل کرده، بزرگسالان، کودکان و …، به نوعی حالت سوزش معده را تجربه کرده است. اگر چه معمولا این حالت چندان مورد توجه قرار نمی گیرد و خود به خود بهبود می یابد، با این حال مواردی وجود دارند که باید به آن ها اهمیت کافی دهید.

علائم سوزش معده می تواند مشابه نشانه هایی که در حمله  قلبی و یا آنژین (حالتی از درد  و فشار در ناحیه قفسه  سینه که به دلیل کاهش خون رسانی به قلب رخ می دهد) دیده می شود، باشد. اما قواعدی وجود دارند که به افتراق یک سوزش  معده ساده از حمله قلبی کمک می کنند.

برای مثال اگر دچار سوزش معده شده باشید و دراز بکشید، این حالت تشدید می شود، عموما نیز طعم ترشی در دهان احساس می شود. با این حال همیشه استثنا نیز وجود دارد و اگر شک دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. بروز علائمی همچون احساس تنگی قفسه سینه، تعریق، رنگ پریدگی، ضعف شدید و حتی اغما، حالات اورژانسی محسوب می شوند و فرد باید سریعا به مراکز درمانی منتقل شود.

سوزش معده یا سنگ  کیسه  صفرا؟

سنگ  کیسه صفرا قطعاتی از مایعات هضم شده سخت است که در کیسه  صفرا شکل می گیرد. این کیسه نیز عضوی کوچک واقع در سمت راست شکم است. سنگی که در این ارگان تشکیل می شود می تواند منجر به مسدود شدن مجرای  صفراوی و ایجاد کرامپ و اسپاسم در قسمت میانی و یا بالای سمت راست شکم شما شود. معمولا درد و گرفتگی پس از مصرف وعده غذایی، درست مانند حالتی که در سوزش معده تجربه می شود، رخ می دهد. اما چنانچه پس از میل هر وعده غذایی، دچار درد و اسپاسم دائمی در نواحی ذکر شده می شوید و این حالت نیز با مصرف آنتی اسید ها بهبود نمی یابد، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

احساس سوزش شدید معده، نشانه ای از بیماری گرد

بیماران مبتلا به بیماری گرد اغلب دچار حالت سوزش معده هستند، اما این وضعیت علامتی از شرایطی وخیم تر خواهد بود. گرد یک بیماری مزمن دستگاه گوارش است که در اثر بازگشت اسید معده و یا محتویات آن به مری رخ می دهد، این رفلاکس، سبب تحریک دیواره مری شده و در نهایت منجر به گرد می شود. اگر حالت سوزش معده و یا رفلاکس اسید را حداقل دوبار در هفته تجربه می کنید، زمان آن رسیده که به پزشک متخصص گوارش مراجعه کرده و علائم را جدی بگیرید.

پیشرفت بیماری گرد به سوی مری بارت

چنانچه مبتلا به گرد شده باشید و نسبت به درمان آن اقدام نکنید، به تدریج به پیشرفت بیماری دیگری تحت عنوان مری بارت کمک خواهید کرد. در مری بارت، بافت قسمت انتهایی مری از اپیتلیوم سنگفرشی به سلول های پوششی روده تغییر وضعیت می دهد، این حالت سبب افزایش ریسک ابتلا به سرطان مری می شود.

پنهان شدن اولسر (زخم) معده توسط احساس درد سوزش معده

اولسر، زخمی است که ممکن است در پوشش داخلی معده با آن مواجه شوید. درد اولسر معده را می توان در قسمت فوقانی شکم تا نزدیک قفسه سینه احساس کرد و گه گاهی مشابه درد سوزش معده توصیف می شود. اگر این بیماری به خوبی درمان نشود، منجر به خونریزی، ایجاد سوراخ در دیواره معده و انسداد میان معده و روده کوچک خواهد شد. اگر چه بعضی از این اولسر ها خود محدود شونده هستند، دسته ای دیگر، نیازمند آنتی بیوتیک تراپی و حتی جراحی خواهند بود.

سوزش معده نشانه ای از فتق هیاتال

دیافراگم به طور طبیعی فضایی کوچک برای عبور مری به سوی معده دارد. در حالت فتق هیاتال، قسمتی از معده به قفسه سینه وارد می شود و با بازگشت اسید و غذا به داخل مری، می تواند سبب ایجاد حالت سوزش معده شود. اگر دچار علائم حاد و یا مقاوم سوزش معده هستید، غالبا درمان دارویی کافی نخواهد بود و جراحی برای اصلاح وضعیت معده ضرورت می یابد.

التهاب مری از عواقب سوزش سردل

ازوفاژیت در واقع التهاب مری است که معمولا به دلیل بازگشت اسید معده به آن رخ می دهد. این حالت سبب بلع دشوار و دردناک و همچنین درد در ناحیه قفسه سینه می شود. چنانچه ازوفاژیت درمان نشود، می تواند منجر به تخریب پوشش داخلی مری و به دنبال آن، بر جای ماندن اثر زخم و اختلال در بلع شود. اگر سوزش معده تان بیش از چند روز ادامه یافت، توسط دارو های آنتی اسید بدون نسخه بهبود پیدا نکرد، بلع سخت، علائم شبه آنفلوآنزا، کمبود نفس و درد قفسه سینه تنها زمان کوتاهی پس از صرف وعده غذایی داشتید، بهتر است نشانه ها را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنید.

ارتباط سوزش معده با نشانگان سرطان

به ندرت احساس سوزش سر دل می تواند علامتی از سرطان معده و یا مری باشد. چنانچه بیش از سه هفته است که این حالت را همراه با دشواری در بلع تجربه می کنید، باید به فکر پزشک باشید! از دیگر نشانه  های سوزش معده مرتبط با سرطان های اشاره شده، احساس چسبندگی غذا داخل گلو حین بلع، کاهش وزن نامعمول، احساس پری بی دلیل، تهوع و استفراغ و درد در قسمت فوقانی معده است.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید